A szövegszerkesztés menete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szövegkohézió grammatikai és jelentésbeli egységei
Advertisements

A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
A DISPUTA JÁTÉK ODROBINA ZOLTÁN
A mondat szintagmatikus szerkezete
az élő nyelvhasználatban , a kommunikáció során jön létre
A védés Ősz Rita.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
STÍLUSRÉTEGEK.
Érvek, érvelés.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A szóbeli közlés felépítése
Megértési értelmezési folyamatok
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Nyírségi Református Egyházmegye Területi Presbiteri Találkozók február 26. Rakamaz március 4. Nyírmada március 18. Nyírbogát március 25. Ibrány április.
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK. TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK.
Novellaelemzési szempontok
Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Nyelvi szintek Tétel: A mellérendelő összetett mondatok mint logikai-tartalmi viszonyok A tétel forrása:
A TÁRGYALÁS Mint a versengés és az együttműködés közötti egyensúlyozó tevékenység.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Az érvelő szöveg II. Az érvek fajtái.
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, október 26.
Az érvelés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szövegszerkesztés alapjai
Adók, transzferek és a munkapiac – mit mondanak a modellek és regressziók a szakpolitikusoknak? Munkaerőpiaci Tükör 2012, Közelkép I Benczúr Péter, MNB.
A szöveg 11..
A stílus fogalma, hírértéke
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A szövegszerkesztés alapjai
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
„Sztárok” az irodalomban
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
Összeállította: Dóber Valéria
A határon túli magyar nyelvűség
Összeállította: Dóber Valéria
Összeállította: Dóber Valéria
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
Szövegszerkesztés Alapfogalmak.
Kommunikáció írásban és szóban
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Prezentáziós Stratégia
A stílusrétegek III november 6.. A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány 
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
Hogyan készítsünk előadást?
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Szövegszerkesztési alapfogalmak
Bevezetés a szövegszerkesztésbe
A stílus.
SZFP II Kompetenciamérés
Az érvelő szöveg I. Érvelési technikák.
Előadás másolata:

A szövegszerkesztés menete Összeállította: Dóber Valéria

A szövegszerkesztés lépései 1. A szöveg témájának végiggondolása, esetleg cím választása 2. A szövegtípus kiválasztása 3. Annak végiggondolása, hogy kiknek milyen helyzetben, milyen céllal hangzik el az adott szöveg 4. Elővázlat 5. Anyaggyűjtés 6. A szöveg kidolgozása, emlékezetbe vésése, előadása

A szöveg elrendezése Az összegyűjtött tények, ismertetek nagyobb egységekbe kapcsolása A szöveg elrendezése a tételmondatok köré Arányos, logikus elrendezés, a fokozatosság elvének megtartásával Az érvelő szöveg részei: bevezetés, elbeszélés, részletezés, bizonyítás, cáfolás

Az érvelő szöveg Célja a másik meggyőzése Ebben fontos szerepe van az érveknek, amellyel véleményük igazságát bizonyítjuk Érv felépítése: tétel, bizonyíték, összekötő elem Az érv épülhet ok-okozati összefüggésre, körülményre, összehasonlításra, ellentétekre

A megszerkesztett és a spontán szöveg 1. Az életünk számos területén fogalmazzuk meg véleményünket valamilyen kommunikációs helyzetben Tudatosan tervezett szöveg a fent említett lépéseket követi, stílusa választékos, igényes, mondatai jól megszerkesztettek, logikusan felépítettek; céljuk általában a beszélgető partner meggyőzése, befolyásolása (bár írott szöveg is lehet)

A megszerkesztett és a spontán szöveg 2. A spontán szöveg mindig az aktuális helyzetben születik életünk számtalan eseményéhez kapcsolódhat Fő jellemzői: alacsonyabb szintű nyelvi minőség, igénytelenebb, kevésbé választékos mondat és szóhasználat, gyakoribb szó-és gondolatismétlés; töredékesség; több elhallgatás, szünet és hiányos mondat; mindez a rögtönzésből fakad

Egyéni jellemzők Ahogy megszólalunk, mindig tükrözi általános műveltségünket, nyelvi kultúránkat, olvasottságunkat, szókincsünket, a világban való jártasságunkat A spontán módon születő szöveg, ha lehet, mindezen jellemzőket még fokozottabban tükrözi Aki az élet bármely helyzetében igényesen beszél vagy ír, annak kommunikációs kézsége, nyelvi kultúrája magasabb szintű