I./D. RENDELETALKOTÁSI ÉS/VAGY EGYÉB SZABÁLYOZÁSI FOLYAMATOK EGYSZERŰSÍTÉSE, ÁTALAKÍTÁSA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szervezetfejlesztési Program
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
I./C. ÜGYFÉLSZOLGÁLATI TEVÉKENYSÉGEK ELLÁTÁSÁNAK JAVÍTÁSA.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
A környezetvédelem intézményrendszere
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
DOKUMENTUMKEZELÉS.
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
A nemzeti vámjogszabályok
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Munkavédelmi előírások rendszere
A projekttervezés első lépései
Etikai alapelvek az ápolásban
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Könyvtári teljesítménymérés
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Támogatott döntéshozatal
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Városi Rendészeti Program. Mi a Városi Rendészeti Program célja?  Az Önkormányzat Közterület felügyeletének munkáját segítse azáltal, hogy egy közös.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Az adatvédelem szabályozása
Munkajogi ismeretek.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
Önkormányzat és állam.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A közigazgatási eljárás II.
9. tétel.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A jogforrási rendszer II.
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

I./D. RENDELETALKOTÁSI ÉS/VAGY EGYÉB SZABÁLYOZÁSI FOLYAMATOK EGYSZERŰSÍTÉSE, ÁTALAKÍTÁSA

TARTALOMJEGYZÉK 1. Elemző rész 1.1 Célok meghatározása 1.2 Helyzetelemzés 1.3 Következtetések 2. Tanácsadó rész 2.1. Stratégiai tanácsok 2.2 Taktikai tanácsok 2.3 Informatikai megoldások

1. E lemző rész – 1.1 Célok meghatározása

1.1 A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA Bevezetés: Szentlőrinc város lakossága a évre 7,5 ezer fő körül stabilizálódott. A legutóbbi időszakban minőségi fejlődés tapasztalható a település arculatának alakulásában, s a befektetők, vállalkozók érdeklődése, beruházási szándéka tekintetében egyaránt. Szentlőrinc januárjától kistérségi központtá lépett elő, s ezzel a körzetéhez tartozó húsz település közigazgatási, hatósági, egészségügyi, oktatási és kulturális feladatainak ellátását is fokozatosan felvállalja.

 Leszámolni azzal a téves sztereotípiával, hogy a szabályalkotás csupán az állandósítás szolgálatába állhat és gátját képezi a fejlődésnek.  A külső és belső szabályok összefüggéseinek tisztánlátása.  A szabályalkotás olyan logikájának bemutatása, amely lehetővé teszi, hogy az a fejlődés állandósításának szolgálatába álljon. 1.1 A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA

 Sztenderdizálási technikák megismertetése, s ezen keresztül a Hivatal folyamatainak robusztussá tétele;  Egyértelművé tenni, hogy a szabályalkotás nem vezetői kiváltság, ugyanis minden munkatárstól elvárható saját munkafolyamatainak sztenderdizálása;  A sztenderdizálási technikák megismerése révén annak elérése, hogy a munkaszervezet a hibajavítás világából a prevenció világába billenjen át. 1.1 A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA

1. E lemző rész – 1.2 Helyzetelemzés

A Hivatal szabályozási folyamatainak vizsgálatakor a fennálló helyzet (állapot) leírására a „csonka-SWOT” modellt alkalmazza Agenda 2013, amely taxtíve számba veszi a munkaszervezetben tapasztalt erősségeket („strengths”) és gyengeségeket (weaknesses). Ennek forrását a képzéseken részt vevő munkatársak véleményei, kritikái, valamint a képzéseket megtartó trénerek jelentéseiben rögzített észrevételei adják. 1.2 HELYZETELEMZÉS

Erősségek  ISO minőségsztenderdek megléte, azok betartása;  Egyértelmű vezetői utasítások;  Jogszabályokba ágyazott működés, amely kizárja az eltérés lehetőségét; Gyengeségek  Új szabályokra vonatkozó javaslatok hiánya;  Egymásnak ellentmondó jogszabályok;  A rendeletalkotás feletti törvényességi felügyeleti eljárások sokszor cselekvőképtelenné teszik az Önkormányzat működését (pl.: 1.2 HELYZETELEMZÉS

Gyengeségek  településrendezés – kiemelt beruházások), s sértik az állampolgárok szerzett jogait.  Rendeletalkotási nehézségek a határidők be nem tartása okán. 1.2 HELYZETELEMZÉS

A Hivatal munkatársai erősségként értékelik az ISO minőségsztendedrek meglétét arra hivatkozással, hogy azok egyértelmű zsinórmértékül szolgálnak a munkavégzés során. Hasonló érveléssel sorolták az erősségek tartományába a vezetői utasítások egyértelmű voltát, s ekként egyértelmű irányt ad a munkatársak cselekvésének. 1.2 HELYZETELEMZÉS

„Jogszabályba ágyazottság” alatt azt értették a Hivatal munkatársai, hogy a közszektor működését – garanciális okokból – sokkal inkább kötik (gyakran akadályozzák) a jogszabályok, mint a versenyszektorban működő munkaszervezetek működését. E kötöttségben azonban egyúttal azt az előnyt is kiolvasták a Hivatal munkatársai, hogy a jogszabály – kevés kivételtől eltekintve – egyértelműen leírja, mit kell tenni, világos a teljesítményszint, nincs szükség kreativitásra. 1.2 HELYZETELEMZÉS

Az új szabályokra vonatkozó javaslatok hiányát a Hivatal munkatársai akként értették, hogy éppen azon folyamatgazdák nem javasolnak új belső szabályokat, akiknek szakértelmüknél, tapasztalatuknál fogva látniuk kell a hatékonyabb belső szabályozás irányvonalát. A külső szabályok tartományát érintő gyengeséget abban látják a Hivatal munkatársai, hogy az azonos és különböző szintű jogszabályok sokszor egymásnak ellentmondóan rendelkeznek. 1.2 HELYZETELEMZÉS

A rendeletalkotás feletti törvényességi felügyeletből azért következik sok esetben az Önkormányzat cselekvőképtelensége, az állampolgárok szerzett jogainak sérelme, mert a törvényességi felügyelet sok esetben az utólagos ellenőrzésre és nem a megelőzésre rendezkedik be. Tekintettel arra, hogy ezen gyengeség orvoslása elsősorban jogalkotói hatáskörbe tartozik, s az számos törvénymódosítást igényelne, jelen elemző dokumentum az alábbiakban nem kíván bővebben foglalkozni e kérdéssel. 1.2 HELYZETELEMZÉS

A határidők be nem tartásából fakadó rendeletalkotási problémákat a résztvevők akként foglalták össze, hogy az önkormányzati rendeletek előkészítésében érintett személyek az esetek túlnyomó többségében késnek a jogalkotáshoz szükséges szakanyagok, elemzések, tanulmányok leadásával. 1.2 HELYZETELEMZÉS

1. E lemző rész – 1.3 Következtetések

Vitathatatlan előny egy munkaszervezetben, ha működésének keretet ad az ISO szabályozás. Ettől fejlődést várni azonban csupán abban az esetben lehet, ha a munkatársak nem „vérrel írott” törvényként, merev utasításként fogják fel az ISO sztenderdeket, hanem abban a pozitív eltérést engedő (hovatovább követelő) szabályanyagot látják. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

Figyelemre méltó, hogy a résztvevők a vezetői utasításokban és az ISO sztenderdekben egyaránt az „egyenes vonalú”, átléphetetlen teljesítményszintet látják, amely az állandóságot, s ezáltal a biztonságot adja a Hivatalban dolgozó munkatársak számára. Tipikus jelenség a munkaszervezetekben, hogy a vezetői utasításoktól és a sztenderdektől egyaránt a kész megoldást várják a munkatársak. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

Mindebből az következik, hogy a Hivatalban dolgozó munkatársak nem tesznek érdemi különbséget utasítás és sztenderd között. Így kialakul egy sajátos munkamegosztás az utasítást meghozó, a sztenderdeket megalkotó vezetők és az utasításokat/szabályokat végrehajtó munkatársak között. Ez sok esetben maga után vonja a piramis rendszer beágyazását, ahol „fent” gondolkodnak, „lent” végrehajtanak. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

GondolkodásCselekvés VEZETŐK Utasítást meghozók, szabályalkotók Az utasításokat, szabályokat végrehajtó munkatársak 1.3 KÖVETKEZTETÉS

Láthatóan hasonlóan gondolkodnak a Hivatal munkatársai a külső szabályok (jogszabályok) által meghatározott teljesítményszintről. Amíg a versenyszektorban működő munkaszervezetek vízióit újabb és újabb ötletek nyitják meg, s azt szabadon, bölcs belátásuk szerinti működési rendszerben valósíthatják meg (mindent szabad, ami nem törvénytelen), addig a közszektorban a víziót jogszabály jelöli meg, s garanciális okokból még a működési rendszer meghatározásának szabadságát is korlátozhatja. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

Tisztán kell látni, hogy a Hivatalok működését szabályozó normák is csupán keretet adnak a munkaszervezet működésének. Igaz, szűkebb keretet, mint a versenyszektorban működő munkaszervezetek esetében, de ez semmiképpen nem jelenti azt, hogy a jogi szabályozás elérné a köztisztviselők jobbítási szándékát, javaslattételi jogát megbénítani képes mértéket. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

Nem jelentheti azt sem, hogy a jogszabályok minden esetben kizárják a pozitív eltérés lehetőségét. Példával megvilágítva, a közigazgatási ügyek elintézésére nyitva álló 30 napos határidő olyan pozitív tűréshatár, amely csupán egyetlen irányban engedi az eltérést: hamarabb lehet teljesíteni. A határnapon (azaz a 30. napon) történő teljesítést az ügyfélnek el kell fogadnia, ám ez nem feltételezi az elégedettségét. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

A résztvevők nézete szerint a munkaszervezetnek a szabályalkotás azzal adja meg az erősséget, hogy az állandóság fenntartását szolgálják.  a vezetői utasítások  az ISO sztenderdek  a külső szabályok 1.3 KÖVETKEZTETÉS

A SWOT elemzésből kirajzolódik egy érdekes ellentmondás. A résztvevők a vezetők által hozott belső és a külső szabályok (jogszabályok) meglétét a munkaszervezet erősségét biztosító talapzatnak tartják, ugyanakkor a Hivatal gyengeségének érzik, hogy a szabályalkotás vezetői privilégiumként van jelen a munkaszervezetben. Egy munkaszervezet éppen azzal képes dinamikus fejlődésre, hogy a belső szabályok időbeli hatálya kizárólag a munkatársak jobbító szándékától (és nem vezetői utasítástól) függ. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

Ez azt jelenti, hogy ideális esetben egy munkát addig kell egy adott belső szabálynak megfelelően végezni, ameddig nincs javaslat jobb szabályra. Azt is látni kell, hogy ez nem évente egyszer gyakorolható kiváltsága a munkatársaknak, hanem mindennapos kötelezettsége. Az Okmányiroda ügyfélszolgálatos munkatársainak mindenki mástól jobban kell tudniuk a Hivatalban, hogy a „front office” folyamatok milyen belső szabályokkal, illetve szabálymódosításokkal tehetők jobbá. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

Bár a közszektorban a munkatársak legnagyobb része quasi jogalkalmazó, az igen gyakran előforduló normakollízió esetén nem ismerik azon alapvető elveket, melyek segítségével eldönthetik, hogy mely normát alkalmazzák. Ez érthető, hiszen a normakollízió feloldása sokszor jogvégzettek számára is komoly fejtörést okoz. A normakollízió feloldásához segítséget nyújtó alapelvrendszer bemutatására a taktikai tanácsadás részben (5. pont) kerül sor. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

A rendelet-előkészítési folyamat során a határidők be nem tartása (mely a munkatársak szerint a rendeletalkotás állandó tehertételét jelentik) egy dologra vezethető vissza: a megállapodás-kötési kultúra hiányára. Egy hatástanulmány, elemzés elkészítésére adott megbízás elfogadásával létrejön a megállapodás. A megbízó ügyfele a hatástanulmány/elemzés elkészítésére hivatott megbízottnak (szállítónak). 1.3 KÖVETKEZTETÉS

Amennyiben „mindeggyé” válik, hogy az ügyfél megkapja-e határidőre a megállapodásban rögzített eredményt, úgy a magának a munkaszervezet víziójának értelmet adó ügyfélkultusznak fordítanak hátat. Az időbeli eltérésnek (hibának) állhat az is a hátterében, hogy a munkatársaknak nincs robusztus megállapodás-kötési technikája és/vagy nem állnak rendelkezésre a rendeletalkotási folyamat robusztussá tételére hivatott folyamatsztenderdek. 1.3 KÖVETKEZTETÉS

2. Tanácsadói rész – 2.1 Stratégiai tanácsok

Hosszútávon elérendő célok:  Belső szabályalkotási (sztenderdizálási) kompetenciák elsajátítása annak érdekében, hogy a szabályok ne az állandósítás, hanem a fejlődés állandósításának szolgálatába álljanak.  A közszektorban tipikusnak mondható jogalkalmazási akadályok áthidalásához szükséges kompetenciák elsajátítása. 2.1 STRATÉGIAI TANÁCSADÁS

2. Tanácsadói rész – 2.2 Taktikai tanácsok

Cselekvési terv: A cselekvési terv lényege, hogy konkrét, egymásra épülő lépéseket tartalmaz, melyeket el kell indítani a hosszú távú célok érdekében. A lépésekre jellemző, hogy nem csak egy-egy munkatársat érintenek, hanem a munkaszervezet egészét. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

A belső szabályalkotási kompetenciák elsajátításához elengedhetetlenül fontos a szabályok rendszerének tisztánlátása. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

SZABÁLYOK KÜLSŐ (jogszabályok) BELSŐ (munkahelyi szabályok) COGENS JOGSZABÁLYOK eltérést nem engedő szabályok (pl.: Büntető Törvénykönyv) DISZPOZITIV JOGSZABÁLYOK eltérést engedő szabályok (pl.: Polgári Törvénykönyv) UTASÍTÁSOK eltérést nem engedő belső szabályok SZTENDERDEK eltérést engedő belső szabályok 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

Az ábra egyértelműen megmutatja, hogy a jogszabályok világához hasonlóan a belső szabályok rendszerét is az eltérést nem engedő, valamint az eltérést engedő szabályok alkotják. A jogalkotás arra tekintettel dönt cogens vagy diszpozitív norma mellett, hogy milyen jellegű társadalmi viszonyt kíván szabályozni, mi a jogi tárgy, melyet oltalma alá kíván venni. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

Ilyen logikával kell hozzáállni a belső szabályok megalkotásához. El kell dönteni, hogy az adott szabályozási területen dinamikus fejlődést kívánnak-e elérni, avagy a biztos állandóságot szeretnék megteremteni. Az előbbi esetben sztenderdek megalkotására, míg az utóbbi esetben utasítások meghozatalára van szükség. A sztenderdek azzal indukálják a fejlődést a munkaszervezetben, hogy attól csupán egyetlen irányban lehetséges az eltérés: pozitív irányban. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

Csupán abban az esetben érhető el fejlődés egy munkaszervezetben, ha az emberek gondolkodására hatnak. A sztenderdek a pozitív eltérés permanenciája révén megalapozza a korszerű gyakorlat (best practice szemléletet. Cselekvés Gondolkodás SZTENDERDSZTENDERD UTASÍTÁSUTASÍTÁS 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

A sztenderd tehát  a szabály egy típusa, amely rögzít az adott munkafolyamatban egy teljesítményszintet; lényege, hogy nem csak szó szerinti betartásával követhetik a munkatársak, hanem eltéréssel is, ám ebben az esetben az eltérés nem hiba, hanem a teljesítményszint meghaladása;  „végezd úgy, ahogy le van írva, vagy jobban!” 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

 nem örökérvényű igazságokat ír le, hanem első szinten lehetőséget biztosít, ideális esetben kötelezettségként jelenik meg a munkatársak előtt az állandó jobbításra;  meghatározza az egyezőséget, azaz hogy működik a munkafolyamat akkor, ha nincs. Az alábbiakban a sztenderdizáslás kerül bemutatásra a megbízási kereszt elemzési technikája segítségével. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

MIT? KI? Intézményvezető Sztenderdizálás Az érintett folyamatgazda KIVEL? Hozzáértő külső, belső szállítók KINEK? Fenntartó (állandó belső ügyfél), Intézményvezető, érintett folyamatgazdák, Külső ügyfél. OK? Rendszeresen ismétlődő folyamatok Ritkán ismétlődő, de nagy kockázatú folyamatok; hiba észlelése. FORMA MENNYISÉG Írásos forma Munkafolyamatonként 1 CÉL? Megelőzés, foly.optimal. Transzparens Egyezőség meghat. TARTALOM Eredmény-, foly. sztend Műszerfal IDŐ KÖLTSÉG A sztenderdizálás felis- Munkaidő, szállítók díja, infra- merését követően azonnal struktúra 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

A sztenderdizálásnál a legfontosabb mérlegelési szempont, hogy annak költsége nem haladhatja meg azt az eltérést, amely abban az esetben realizálódott volna, ha a sztenderdet nem vezették volna be. A fent alkalmazott megbízási kereszt nem csupán megállapodás-kötési sztenderd, hanem olyan elemzési technika, amelyben a 10 kérdés (mit?, ki?, kivel?, kinek? ok?, cél?, forma?, tartalom?, mennyiség?, idő?, költség?) megválaszolásával elkészíthető például, intézménysztenderd, munkakörsztenderd, szolgáltatássztenderd. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

A folyamatok sztenderdizálásához rendkívül hatékony technika a 9 dobozos folyamatmodell. Jelen dokumentumban is rögzítésre került, hogy a rendeletalkotási folyamat hibákkal terhelt. Ez már önmagában elegendő ok a sztenderdizálásra. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

FolyamatgazdaSzállító Ügyfél Folyamat megnevezése Output Input Work flow Elvárások az inputtal szemben FORMAMENNYISÉG TARTALOM IDŐKÖLTSÉG Elvárások az outputtal szemben FORMAMENNYISÉG TARTALOM IDŐKÖLTSÉG 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

Több folyamatlánc esetében a folyamatmodellek egymásra helyezésével kapjuk meg a komplex folyamattérképet. Ami egy folyamat outputja, az egy következő folyamat inputja, stb. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

Alapelvi iránymutatások a jogalkalmazásnak egymásnak ellentmondó jogszabályok esetén  Lex superiori derogat inferiori: a magasabb rendű jogszabály lerontja az alacsonyabb rendűt (pl.: törvény az önkormányzati rendeletet); Jogforrási hierarchia  Alkotmány  Törvények  Törvény erejű rendeletek  évi XXXI. tv. megszüntette ezek alkotását.  vannak még tvr-ek hatályban, ami 1989 előtt keletkezett. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

Alapelvi iránymutatások a jogalkalmazásnak egymásnak ellentmondó jogszabályok esetén  Lex posteriori derogat priori: a későbbi jogszabály lerontja a korábbit. Jogforrási hierarchia  Kormányrendeletek  Gazdaság és társadalomirányító szerepe tevékenysége körében bocsátja ki a kormány.  Miniszteri rendeletek  Önkormányzati rendeletek: helyi vonatkozású rendeletek. 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

2. Tanácsadó rész – 2.3 Informatikai megoldások

 Olyan szoftver beszerzése és bevezetése, amely lehetővé teszi a folyamatok kontrollját, a megállapodások és javaslatok rögzítését és transzparenssé tételét, illetve egyéb dokumentumok megosztását.  Jogi informatika képzés elindítása, amely segíti a munkatársak CD-jogtár kezelését;  Az eredmény, illetve az eredményhez vezető folyamattal összefüggő releváns mérőszámokat tartalmazó műszerfal készítése Excel-táblázatban, ahol transzparensé válik, hogy a folyamat az egyezőség avagy az eltérés felé tart. 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK

 Olyan elektronikus tudástár létrehozása, amely tartalmazza a napi munkavégzéssel összefüggő költségtényezőket (1 oldal nyomtatási, fénymásolási költsége, faxköltség, telefonos percdíjak). Mindez lehetővé teszi a munkatársaknak, pontosan lássák az adott munkafolyamattal kapcsolatban az eltérés árát.  Amennyiben e költségek transzparensek, a munkatársak jobban odafigyelnek arra, hogy ne legyen eltérés a munkájukban. 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK