Játékház Képes olvasókönyv I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás
Advertisements

A szövegkohézió grammatikai és jelentésbeli egységei
Iskolaérettség.
Kiejtési szabályok.
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Az olvasástanítás módszere:
TOLL, SZÍN ÉS VASTAGSÁG.
A gyermekek nyelvelsajátítása
Szövegértés-szövegalkotás
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A magyar helyesírás alapelveinek alkalmazása, magyarázata
A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia
A beszéd.
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
Sztringek.
A számítógép előnyei (Ma és régen).
Készítette: Horváth Viktória Pozsgai Dia Tóth Kata Karlik Ágnes
A magyar nyelv szótagolási szabályai
Autoszegmentális fonológia, ábrázolások, jegygeometria
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A tankönyv az új Tanügyi törvény előírásai szerint a márc
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Az autizmusról É l e t e m a s p e r g e r - s z i n d r ó m á v a l.
A szövegszerkesztés alapjai
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
“A jó tanító nem saját tudásának gyümölcseit osztja meg a tanítványaival, hanem megmutatja nekik, hogyan arassák le saját gondolataik gyümölcseit.” (Kahlil.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Hangtani imétlés.
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
AMIT A HANGOKRÓL TANULTUNK FÉLÉVI ÖSSZEFOGLALÓ
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
A „diszes” problémák korai jelei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
A tanulást segítő preventív programok, eszközök
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária
Web-programozás Lénárt Anett egyetemi adjunktus - PTE PMMK Rendszer- és Szoftvertechnológia Tanszék 2. Előadás Tananyag: A HTML nyelv meta elemei.
Szöveggel vezérelt rajzolás
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Jelszavak Orvosi kifejezés Pulay Zoltán FOK III/2.
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Magyar nyelvtan 5.osztály
Tantárgy: Magyar nyelv és irodalom Cél: Micó című olvasmány feldolgozása Iskola: Munkácsy Mihály Áltanos Iskola 2. osztály Készítette: Vilmanné.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
11.A magyar helyesírás alapelveinek alkalmazása, magyarázata
MÁSSALHANGZÓK GYAKORLÁSA
EGYESÜLETÜNK ÉS TAGJAINK SZEREPVÁLLALÁSA A MEGEMLÉKEZÉSBEN.
Általános iskolai német sorozatok
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
A házi feladatokhoz: 1.5: Azonosság Jelölések a feladatszám alatt:
Mássalhangzók.
A mássalhangzótörvények
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Matokos, avagy okoseszközök matematikaórán
Előadás másolata:

Játékház Képes olvasókönyv I. Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I. Nemzeti Tankönyvkiadó 2012

Betűsorrend a – i – ó - m,s,t – v – e – l – ú – p – c– k – á – f – h – z –ő – d – ö – j – é – n– sz – g – r – ü,ű – b – gy – cs – A,I,Í,O,Ó,M,S,T - Z,P,H – ny – U,Ú,E,Á,K,L,N – zs - Ö,Ő,É,V,B,C – ty -Ü,Ű,F,G,J – ly - D,R,Sz,Ty,Cs – Gy,Zs,Ny,Ly, – dz,dzs – y – w

Nyomtatott kisbetűkkel kezdődik a betűtanítás. Már korán kezdődik az összeolvastatás. 3 magánhangzó és 3 mássalhangzó megtanítása után már összeolvasást tanít!!! 40. óráig magánhangzó van az összeolvasandó betűk elején (nagy segítség a gyerekeknek)

Az összeolvasás során, a betűsorrend variálását kerüli a módszer. Pl.: áv, vá, ává Ami a részképesség gyenge gyerekek számára kiküszöböli az esetlegesen előforduló zavart . A sorrend: Oszlopban tanítva azonosak a mássalhangzók. Sorban tanítva azonosak a magánhangzók.

A hosszú és rövid mgh-kat, csak az ü,ű tanításakor kezdi párban tanítani Utolsó kicsi mgh-ként (102.o.). Pozitívum: a gyerekek gyakran nem tudnak egyszerre figyelni a betűre és a hosszúságra is. A kisbetűk tanítása közé ékelődik be a nyomtatott nagybetű egy órán akár 6 is (A,I, Í, O, Ó, M, S, T). De nincs olyan betű közöttük, amit akusztikusan, optikusan vagy beszédmotorosan téveszteni tud. Mindig figyelve a homogén gátlás elkerülésére.

Az olvasás anyaga mindig a tanult vagy differenciált betűkből álló szavak Megfelelő szótípusban, pl.: 2+3 (82.o.)

Sokáig olvastat szótagolva A különböző szótípusú szavakat nehezítettségi fokban felépítve tanítja 2+2 : ka-pu 1+3: e-tet 2+3: ka-bát 2+2+2: fe-ke-te 3+2: bor-dó 3+3: har-sány 2+2+3: bo-rí-ték 3+2+2: kály-ha-cső

Alkalmanként visszatér a már tanult szótípushoz (sokat ismétel és gyakoroltat) ↓ Elég időt hagy a szótípus olvasásának elmélyülésére Bizonyos mennyiségű új betű megtanítása után, rendszeresen beiktat betűdifferenciálási órákat, mely még egyszer lehetőséget teremt a pontos betűhasználatra

1. Beszédészlelés fejlesztése Mgh-k ajakállással való azonosítása Hosszú-rövid hangzók differenciálása Értelmes szótagok keresése Hanganalízis Szógyűjtés Zöngésség érzékeltetése Mondatalkotás Szóritmus (pl.:szótagolva tapsoltatás

Nyelvi-grammatikai rendszer felépítése beszédben a valódi nyelvtan tanítása előtt Végig veszi a jelek, ragokat eseményképek segítségével

2. Orientációs gyakorlat Bal-jobb differenciálása Téri relációk gyakorlása Oszlopban vagy sorban olvastatás

3. Verbális emlékezet fejlesztése (74.o.)

4. Szókincsbővítés Szószedet anyaga mindig tartalmaz a gyermek számára ismeretlen szavakat

5. Grafomotoros fejlesztés Sok a kiszínező, összekötő feladat Az íráselemek tanítása sokáig zajlik, ami nagyban támogatja a gyermek fejlődését

Szövegértés fejlesztése Beszédészlelés nagyon hangsúlyos Rengeteg és nagyon változatos feladatokban gyakoroltatja A mondatalkotás az első óráktól fontos feladat Toldalékok gyakoroltatása beszédben Értelmes szavak keresése már szótagokban is Szó és kép egyeztetése Történet elmondása képről Mondat és kép egyeztetése Összefüggő mondatok olvasása Közmondásokat rendszeresen tanít Igaz-hamis feladatok alkalmazása Találós kérdések (nem konkrét jelentéstartalmak megértését segíti elő

Az összefüggő szövegek érdekesek, tartalmilag összekapcsolódnak.

Szóanalízis fejlesztése Folyamatosan fontos feladatnak tekinti . A betűtanítás végéig a nehezebb szavakat szótagolja, az egyszerűbbeket már egybe írja.

ÖSSZEFOGLALÁS Előnyei: Nagyon alkalmas mind a részképesség gyenge, mind a gyengébb értelmi képességű gyerek számára . Megkönnyíti a dekoncentrált gyermekek olvasástanulását is!!! Homogén gátlást elkerüli. Opitkusan (b-d), akusztikusan (ty-cs, sz-z) és beszédmotoros (s-cs) szempontból is.

Hátrányai: A feladatlapokat fel kell vágni, borítékban tárolni