Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Óvoda.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Egyéni fejlesztési terv
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Az iskolaérettség kérdése
ALAPFOGALMAK MEGHATÁROZÁSA
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Elfogadva nevelni, tanítani
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Beilleszkedési zavarok
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
"Legyen az esély egyenlő ..."
A differenciált fejlesztés pszichológiája
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
Integráló iskolák a közoktatásban
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Inklúzív nevelés Magyarországon
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Integráció és inklúzió
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Magatartászavarok és agressziókezelés
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében Készítette: Kemény Mariann, Szikinger Andrea

„Ha valakit olyannak látsz, amilyen éppen most, azzal visszatartod őt a fejlődésben. De, ha olyannak látod, amilyenné lehetne, ezzel előre segíted őt életútjában” /Geothe/  

Amikor a gyerek bekerül az iskolába ELVÁRÁSOK

Az iskola jelenlegi helyzete egyre magasabb osztálylétszámok integráció az osztályok kedvezőtlen összetétele a pedagógusok megbecsülésének, motiváltságának hiánya a pedagógusok nincsenek felkészítve a differenciálásra, az integrálásra, hiányosak az ismereteik, sokszor a lehetőségek sem adottak a szülők egyre több feladatot akarnak a pedagógusokra áthárítani Az iskola jelenlegi helyzete

Tanulási nehézség Tünetek: általában csak egyes tanulási helyzetekben, egyes területeken, időszakosan jelentkező gyakori tanulási probléma. kulturtechnikák nehezített megtanulása diszkrét intelligencia deficit rossz tanulási módszer, reális önismeret viselkedészavar: impulzivitás, hiperaktivitás,visszahúzódás figyelemzavarok, figyelemkoncentrációs problémák másodlagos módon kialakuló magatartásproblémák

Okok (elsősorban környezeti) Szomatikus: fejlődési rendellenességek, genetikai károsodások, KIR funkciózavarok, érzékszervi sérülések. Pszichikus: szorongás, figyelemkoncentrációs nehézségek, túlterhelés, hibás tanulási szokások, perspektívahiány. Iskolai: teljesítmény-központúság, tananyag mennyisége, tanulási tempó, elhanyagolás Megelőzés, segítés: differenciált fejlesztés Várható eredmények: környezeti tényezők javítása, komplex megsegítés hatására lassú javulás  

Tanulási zavar részterületeken, illetve a beszédtanulás terén az érintett tantárgyak terén számottevő alulteljesítés sikertelenség következtében motivációs és viselkedés problémák előrejelző tünetek egyértelmű megjelenése az óvodában

Okok: - egyes részképességek fejletlensége - genetikai vagy örökletes tényezők - terhesség alatti problémák - csecsemőkori ismétlődő lázas állapotok állhatnak. - minimális agykárosodás (MCD, POS stb.) - az egyes perceptuális (észlelési) funkciók összerendezettségének hiánya - gyenge verbális, nyelvi készségek Megelőzés, segítés: – korai felismerés, fejlesztés – differenciált oktatás Várható eredmények: – hosszú távon fennmaradó probléma, jó kompenzációs lehetőségek

A tanulási zavarok felismerése Óvodás kor Rendezetlen, bizonytalan mozgás - egyensúly, térorientációs és testséma problémák. Kialakulatlan oldaliság - testséma és térorientációs zavar. A gyermek nem tudja követni a mozgásokra vonatkozó utasításokat, még akkor sem, ha bemutatják neki - testséma, térorientációs zavar, elmaradás a nagymozgások szintjében. Figyelmetlenség - belső rendezetlenség, az egymásutániság felfogásának nehézsége, elterelhetôség, összefüggésben lehet az egyensúlyrendszer gyengeségével. Rossz ceruzafogás - testsémazavar, finommozgási nehézségek. Kusza rajzok, elmaradott rajzszint, a rajzolás elutasítása - térorientációs zavarok, a finommozgás fejletlensége. Artikulációs problémák - beszédhang-megkülönböztetési nehézségek, sorbarendezési problémák. PREVENCIÓ

A tanulási zavarok felismerése Iskolás kor Kusza írás, bizonytalan vonalvezetés, betűk nagyságának egyenetlenségei - szem-kéz koordináció, finommozgás fejletlensége, elmaradás a látás- és tapintásészlelésben. Betűk, szavak felismerési nehézségei, hiányos betűforma, ékezetelhagyás, szó vagy betűkihagyás - egészlátás, alakszervezési folyamat fejletlensége, elmaradás a testséma és látásészlelés területén.  Az olvasás olyan típusú zavarai, amikor a gyerek nem ismeri meg a megtanult betűket, szavakat, ha azok más nagyságúak, színűek - alak- és formaállandóság fejletlensége, testséma, látásészlelési elmaradás. Betűk, szótagok felcserélése, szóköz és sorköz be nem tartása – sorba rendezés nehézsége, térészlelés hiányossága, térorientáció elmaradottsága.  A d-b, d-p betűk gyakori összetévesztése, betűk, számok fordított írása - sorbarendezés nehézsége, iránytévesztés, térorientációs elmaradottság. Hangok differenciálásának nehézségei - artikulációs problémák, hallási észlelés elmaradottsága. DIFFERENCIÁLÁS

A tanulási nehézségek megelőzése A fejlesztés (mindenféle nevelés-oktatás) leghatékonyabb módja az életkori sajátosságok figyelembevételével történhet. A fejlesztő foglalkozás -egyénre szabottan, képességeinek ismeretében Megelőzés-prevenció (szűrővizsgálatok, képességek fejlesztése) Helyes napirend kialakítása Felolvasás, éneklés, verselés, mondókák Mozgásfejlesztés Társas készségek kialakítása

Tanulj meg tanulni! Miért nem emlékszem semmire, amit olvastam??? Miért zavarodom össze tanulás közben??? Miért fájdul meg a fejem, miközben tanulok??? Miért nem szeretek tanulni , iskolába járni??? A tanulás során a gyerekek beleütköznek olyan nehézségekbe, amiket egyedül nem tudnak megoldani!

A magatartási- és beilleszkedési zavarok -Tanulási problémákból ered - Követelményeknek való megfelelés - Önértékelési probléma - Komplex viselkedészavar - Agresszió és a szorongás (feszültséggel jár, nyugtalan, fegyelmezetlen) - Önértékelési problémák Akkor tudja kezelni a pedagógus, ha felismeri a tanulási problémák hátterét és szakmai segítséget tud kérni ( logopédus, pszichológus, fejlesztő pedagógus) a megfelelő bánásmód megtalálása érdekében!

A fejlesztés lehetőségei (Optimális) Csak az iskolaérett tanulót iskolázzuk be! Már az óvodás korban észrevehetőek a problémák! Minél előbb kerüljön szakemberhez a tanuló! - vizsgálat a nevelési tanácsadóban, ha kell, szakértői bizottságnál - a korai fejlesztés nagyon fontos! Tolerancia, elfogadás az osztályban – ne kerüljön peremhelyzetbe a tanuló. Egyéni fejlesztések: a gyermeket tanító kollégák, fejlesztő szakemberek, igazgató támogatása, szülő, összefogás! Egyedül nem tudja megoldani a tanító! Lehetőségek a problémák feloldására: dráma-csoport, festő szakkör, zenetanulás, sport stb. – sikerélmény! A fejlesztés feladata, hogy megkeresse, hol maradt el a gyermek. a megfelelő tanulási technika kiválasztása Hatékony tanulás

Hivatásunk alapelve, hogy minden ember mássága ellenére is nevelhető, csak a megfelelő fejlesztő eljárásokat kell alkalmaznunk.

Köszönjük a figyelmet!