Az intézmény kulcsfigurája: a könyvtáros Csillag Ferenc pedagógiai szakértő 2009. március 11.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Komplex Instrukciós Program
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
2. előadás.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Széchenyi István Általános Iskola Készítette: Jobbágy Piroska
Értékelés a pedagógiában
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A gyakorlatvezető mentor
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Könyvtári teljesítménymérés
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
FŐVÁROSI OKTATÁSI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁST TÁMOGATÓ PORTÁL Horváth Csaba Főpolgármester-helyettes Sajtótájékoztató október 2.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Könyvből könyvtár január 22. A minőségfejlesztés, teljesítményértékelés – törvényi feladatok Csillag Ferenc FPI osztályvezető.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
KÖNYVTÁR ÉPÜLETE ÉS BERENDEZÉSEI. Az épület feladatai ÁLLOMÁNY –MEGŐRZÉSE –VÉDELME –HASZNÁLATA REPREZENTÁCIÓ SZELLEM TISZTELETE.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Ahány gyermek, annyi út „A bolondság és a zsenialitás közötti távolság csak sikerben mérhető” Gönczi Károly.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A pedagógiai program készítése
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
AZ PÉNZÜGYI SZABADSÁG MEGTEREMTÉSÉNEK ÚTJA
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
Pedagógus értékelési rendszer
Sonnevend Péter Új munka indult:
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
MÉCS CSEPELI VENDÉGLÁTÓIPAR SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 1212 BUDAPEST PETŐFI TÉR 1. telefon/fax:
Tervezési folyamat.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
főosztályvezető-helyettes
Hallássérültek a könyvtárban
Közoktatási vezető II. félév
Kompetencia alapú szakoktatás
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Előadás másolata:

Az intézmény kulcsfigurája: a könyvtáros Csillag Ferenc pedagógiai szakértő március 11.

A könyvtár elhelyezése Miért lényeges, hogy a könyvtár az iskola középpontjában legyen? Miért lényeges, hogy a könyvtár az iskola középpontjában legyen? KÖZÉPPONT (fn.) KÖZÉPPONT (fn.) ANGOLANGOL: midst (en), centre (en), center (en)midst (en)centre (en)center (en) FRANCIAFRANCIA: centre (fr)centre (fr) NÉMETNÉMET: Mittelpunkt (de)Mittelpunkt (de) OLASZOLASZ: centro (it)centro (it) SPANYOLSPANYOL: centro (es)centro (es) Miért lényeges, hogy a könyvtár az iskola középpontjában legyen? Miért lényeges, hogy a könyvtár az iskola középpontjában legyen? KÖZÉPPONT (fn.) KÖZÉPPONT (fn.) ANGOLANGOL: midst (en), centre (en), center (en)midst (en)centre (en)center (en) FRANCIAFRANCIA: centre (fr)centre (fr) NÉMETNÉMET: Mittelpunkt (de)Mittelpunkt (de) OLASZOLASZ: centro (it)centro (it) SPANYOLSPANYOL: centro (es)centro (es)

A könyvtár elhelyezése Az információszerzés központja Az információszerzés központja A „nyugalom szigete” A „nyugalom szigete” A használók körének találkozóhelye A használók körének találkozóhelye Mindez az intézményi kommunikáció alapfeltétele! (írott, szóbeli stb.) Pedagógiai jelentősége: a tanuló úgy talál- kozik a felnőttel, hogy a nap eseményeit vele oszthatja meg!

A könyvtár elhelyezése Földrajzi, fizikai központ? (az adottságok nem változtathatóak meg, de feladat, hogy az intézmény szellemiségének központjává váljon). Az alaptevékenység is ezt biztosíthatja: -szabályzatok, -iskolatörténeti dokumentumok, -módszertani anyagok tárhelye.

A könyvtár elhelyezése Feladat: 1./Mi szükséges ahhoz, hogy az intézmény központja legyen a könyvtár? – gondolkodjanak el ezen a problémán. 2./ Mit tett Ön e cél megvalósítása érdekében? (A szöveges értékelésen túl adjon pontszámot is a 12-es skálán!)

A könyvtáros személye: A könyvtáralapító A könyvtáralapító: Bod Péter A rendszerező: Toldy Ferenc

A könyvtáros személye: A tudósok mecénása: gróf Teleki József A tanár könyvtáros: Jobbágy Károly

A könyvtáros személye: Zsófi néni, akivel naponta találkozunk, ő az iskola könyvtárosa. Jellemezzük őt! Kérem, vegyék figyelembe a következő hívószavakat! (napi tevékenysége, konfliktusai, örömei, kudarcai, emberi kapcsolatai, szakmaisága) Zsófi néni = vezető és kulcsfigura

A könyvtáros személye: Napi tevékenysége: aktív, kutató, módszeres, szigorú, következetes, szabálykövető Konflikusai: ragaszkodik a szabályokhoz, nem tesz engedményeket, Örömei: pénzt kap beszerzésre, már olvas Tibi, a kolléga felhívja egy tanulmányra a figyelmét, Kudarcai: egyesek fütyülnek a szabályokra, a vissza nem kerülő folyóiratok, a vezető nem tekinti pedagógusnak, Emberi kapcsolatai: szélesek, csak azt sajnálja, hogy nem jut mindenkire ideje, Szakmaisága: magasfokú, a törvények, a rendeletek biztos tudója, tájékozott, nyitott ember.

A könyvtáros személye: Alapszabály: a pedagógus pályán mindenki vezető ill. vezetett. A könyvtáros is vezető. A könyvtáros is vezető!!! Sőt KULCSFIGURA: -a vezető segítője, -a kollégák szakmaiságának őre, -példa, magatartása mintául szolgál, -a tanulók meghallgatója, segítője, mentora.

A könyvtáros személye: Melyik személyhez fordulna bizalommal -kollégaként, -vezetőként, -diákként, -szülőként, -fenntartóként? Zsófi néni Cili néni

Követelmények az irányítás során: (1.) sejt, sejtrendszer, szövet = emberi agy Cél: a rendszerben való gondolkodás, cselekvés hosszabb távra stratégiát alakít ki. hasonló a könyvtár is; könyv, szakgyűjte- mény, majd könyvtár

Követelmények az irányítás során: (2.) „Azonnal kérem a következő kiadványokat!” A könyvtáros a munkafolyamatok tervszerű végrehajtója, avagy tűzoltó? A könyvtáros a munkafolyamatok tervszerű végrehajtója, avagy tűzoltó? Határozzuk meg a „tűzoltó” szerepkör veszélyeit!

Követelmények az irányítás során: (3.) Az információ áramlás biztosítása; központban a könyvtáros! (nem szűrhet, nem szelektálhat)

Követelmények az irányítás során: (4.) Az intézmény kommunikációs rendszerének központja a könyvtár. A felelősségteljes, az objektív tájékoztatás őre a könyvtáros. (Ezért fontos a vezetővel való nyílt együttműködés.) [Néhány „dolog” itt eldőlhet.]

Követelmények az irányítás során: (5.) A tervezettség kérdése Sokszor nem is értik a kollégák, hogy a könyvtárban tervezett, tervszerű munka folyik. Csak a felszínt látják, így ítéletet is mondanak. („Könnyű Zsófinak, mert nem megy órákra, nem javít dolgozatokat!) Vitatkozzunk! Ha ezt a mondatot hallaná, akkor miként reagálna?

Követelmények az irányítás során: (6.) A vezető egyik legfontosabb tulajdonsága: munkavégzésének stratégiai tervezése. Soroljanak fel stratégiai jelentőségű munkafolyamatokat a könyvtárosi munkában! (Segítésként: előkészítő szakasz, megvalósítási szakasz, értékelési szakasz)

Követelmények az irányítás során: (7.) A konfliktuskezelés problematikája – vizsgálandó: az ok, az ok, a szereplők hierarchikus viszonya, a szereplők hierarchikus viszonya, a tartóssága (személyes hosszan elnyúló vagy alkalmi, csupán egy eseményre korlátozódik), a tartóssága (személyes hosszan elnyúló vagy alkalmi, csupán egy eseményre korlátozódik), a szabályozottság kérdése, a szabályozottság kérdése, a felek szándéka, törekednek-e a meg- a felek szándéka, törekednek-e a meg-oldásra?

Követelmények az irányítás során: (8.) A konfliktusoldás egy színtere lehet a könyvtár: csönd, nyugalom, csönd, nyugalom, értékközvetítő szerepe van! értékközvetítő szerepe van! Miért szükséges segíteni? Magyarázzuk a képeket! Ajánljanak módszereket!

Követelmények az irányítás során: (9.) Konfliktushelyzetek Az erővonalak széttartóak Nincs mód, szándék a feloldásra!

Követelmények az irányítás során: (10.) Nyugalom, alapvető derű, optimizmus. Légkör: Ormai Vera szerint: „Az iskolai légkört leginkább a személyes viszonyok és a tárgyi körülmények befolyásolják. (…) ez az elégedettségben és a produktivitásban mérhető.” „Az iskolai légkört leginkább a személyes viszonyok és a tárgyi körülmények befolyásolják. (…) ez az elégedettségben és a produktivitásban mérhető.” Ez a megállapítás sokszorosan igaz a könyvtárakra.

Követelmények az irányítás során: (11.) Bár az iskola középpontjában van, kell legyen, ugyanakkor egy sziget is. Mit tesz napi munkája során a „sziget” megteremtése érdekében?

Gondolatok a környezetről (1.) Az otthonosság elemei: - kényelem, - rend, - rendezettség, - tisztaság, - célszerűség, - a funkciók szétvá- lasztása,

Gondolatok a környezetről (2.) A B C Kinél lesz több olvasó? (Indokolja!)

Gondolatok a környezetről (3.) A pedagógus szakma bármennyire is törekszik a megújulásra, de konzervatív. Ennek a megjelenésben, a megszólalásokban is tükröződni kell! Játsszunk! Divattanácsadás következik. Kérem, döntsék el a kinézet alapján, munkáltatóként kit is alkalmaznának! ( A jelentkezők az életrajzukhoz a következő képeket mellékelték.

Gondolatok a környezetről (4.) A B C D E F

Gondolatok a környezetről (5.) Miért tragikus a látható eszközök hiánya a könyvtáros kezében? „Történetet kérek!” Óh, az a toll! – címmel

Gondolatok a környezetről (6.) Szükségesek-e a kiírások? „Piros rózsa, kék nefelejcs, Túlórádat el ne felejtsd! „Zöld erdőben jártam, kis ibolyát láttam, El akart hervadni, szabad a könyvet leadni! ÍZLÉS!

Gondolatok a környezetről (7.) Az elérhetőség problematikája - mindig, mindent, - van-e, lehet-e „tiltott gyümölcs”? A szabályok betartatása nem tiltás!

Gondolatok a környezetről (8.) Ha egyszer zárt ajtót talál az olvasó, akkor ne képzelje azt, hogy a könyvtáros nincs jelen. Tudnia kell mindenkinek, hogy feldolgozás folyik ezekben az órákban is! Magritte

Végezetül: Zsófi néni akkor lesz derűs, elégedett, tehát harmonikus vezető, ha személyét, céljait elfogadják, s nem kezelik „különös szerzetként”! … s amit átad, az mindenkinek egy életre szóló útmutatás. Ez adja az örök optimizmusomat!