Csillag Ferenc Közoktatási szakértő Március 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Szociális munka a börtönben
Az iskolai szociálismunka
Az iskolai dokumentumok
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Család.
Bevezető gondolatként:
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A személyiség.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Szociális tanuláselmélet
Szociális tanulás formái
Ápolásetika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Kultúra és Szocializáció
A kulturális intelligencia
Nevelési módszerek.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Mi fáj, gyere, mesélj! (Beszéljük ki konfliktusainkat!)
Gyakorlati tanácsok az iskolai fegyelmi eljárásokkal kapcsolatosan
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Iskolán belüli elmozdulások)
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A szocializáció. A családi és az intézményes szocializáció fő jellegzetességei. Szocializációs zavarok.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Domszky András: Önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munkában A szakértői munka jelentősége, elismertsége az ellátórendszerben. Függetlenség, szervezeti.
A szocializáció folyamata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Kultúra és kommunikáció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Előadás másolata:

Csillag Ferenc Közoktatási szakértő 2012. Március 30. Alkalmazkodás a közösség normáihoz – a mindennapok pedagógiai gyakorlata Csillag Ferenc Közoktatási szakértő 2012. Március 30.

Bevezető gondolatként: „A törvényt megszegik, de törvény nélkül nincs élet!” (Thomas Mann) 2017.04.05.

A törvényalkotó önmeghatározása „Köznevelési törvény: szilárd értékrend, magas minőség, nagyobb állami szerep.” 2011. december 15. – Kormányportál Szilárd értékrend (353.000 találat!): Egy személy értékrendje az értékek azon halmaza, amelyet a személy viselkedésében, döntéseiben követ, meghatározónak tart. Ez azt jelenti, hogy a különböző szituációk értékelésekor mit tart fontosnak, mit tart pozitívnak és mit tart negatívnak, illetve, hogy mennyire tartja annak. 2017.04.05.

A társadalmat normarendszerek irányítják Ahhoz, hogy a társadalom működőképes legyen, normákra van szükség. A társadalom tagjainak követnie kell bizonyos viselkedési szabályokat. A társadalomban sokféle norma érvényesül egymás mellett: Jogi normák (be nem tartását az állam szankcionálja), Valláserkölcsi normák (halál utáni büntetés), Erkölcsi / etikai normák (be nem tartását a közösség megvetéssel bünteti), Szokások, illemszabályok, divatszabályok (megszegését erősebb-gyengébb helytelenítés követi), Deviáns (normaszegő) magatartás: Az adott társadalomban elfogadott normáktól eltérő viselkedés → (elutasítás). Konform (normakövető) magatartás: A társadalmi normáktól nem eltérő , az elfogadott viselkedési szabályokat betartó viselkedés → (támogatás). 2017.04.05.

Idézet a köznevelési törvényből 3. § (1) A köznevelés középpontjában a gyermek, a tanuló, a pedagógus és a szülő áll, akiknek kötelességei és jogai egységet alkotnak. (2) A köznevelésben a nevelés és oktatás feladatát a gyermek szülei, törvényes képviselői megosztják a köznevelési intézményekkel és a pedagógusokkal. E közös tevékenység alapja a bizalom, az intézmény és a pedagógusok szakmai hitele. 2017.04.05.

Ami a törvényből következik A partnerség hangsúlyossá válik! Mit jelent ez? A szülő nem mentesül alap- vető feladatától! = az egyes pedagógusok Szülők, gondviselők Iskola, intézmény 2017.04.05.

Mi is a norma? Az iskolában a tanulóknak nagyon sokféle elvárásnak kell eleget tenniük. Idézzünk fel néhányat! - ne futkározzanak a folyosón, - ne beszéljenek csúnyán, - ne verekedjenek, - készítsék el a házi feladatot, - ne késsenek el, órán figyeljenek a tanárra, - és így tovább. Ezeket az elvárásokat nevezzük normáknak. A norma közmegegyezést jelent arra nézve, hogy mi tekintendő helyes viselkedésnek. Vannak normák, amelyek a pedagógusra és a tanulókra egyaránt vonatkoznak, míg mások csak a tanárra vagy csak a tanulókra érvényesek. Egy iskolai osztályban norma lehet például az, hogy az óra elején a tanulók minden szükséges eszközt készítsenek ki a padra, közbekiabálással ne zavarják meg az óra menetét, vegyenek részt az órai beszélgetésben stb. 2017.04.05.

Másként hangzana: - ne futkározzanak a folyosón, - ne beszéljenek csúnyán, ne verekedjenek, ne késsenek el! Kényelmesen sétálj a folyosón! Tisztelettudóan beszélj! Konfliktusaidat próbáld meg harmonikusan rendezni! Legyél pontos! 2017.04.05.

A szocializáció szinterei Család (elsődleges színtér). Oktatási intézmények (óvoda, iskola) – másodlagos színtér. Munkahely – harmadlagos színtér. 2017.04.05.

Tanári/pedagógusi normák A szakma magabiztos tudása. A legújabb kutatások eredményeinek ismerete. Az alkalmazhatóság feltételei. Az értékek, az eredmények. A társadalmi hasznosság, elvárás számontartása. Az átadhatóság lehetőségei stb. Biztos módszertani ismeretek. Következetes tanári attitűd. Sokszínűség az átadásban. Az egyéni képességek figyelembe vétele, ill. a differenciálás sokszínű alkalmazása. Tapintat. Optimizmus. Humor. stb. 2017.04.05.

Az iskola szocializációs funkciói Manifeszt szinten: iskolai szabályzat, szociális megerősítés (dicsére, elmarasztalás, jutalmazás, osztályozás). Implicit szinten: a tanár, a pedagógus (hat a személyiségével, akaratlanul közvetíti annak a társadalmi rétegnek az értékeit, attitűdjeit, ahová tartozik). Kortárscsoportok hatása (viselkedés, elköteleződés, kölcsönösség, összetartás stb.) 2017.04.05.

Tanulói normák A szabályok betartása (házirend). A tanuló iskolai viselkedése, az együttélés szabályainak betartása. Tanáraihoz, az iskola dolgozóihoz, társaihoz való kapcsolatában. kommunikációjának módja. Az osztályközösség kialakításában, összetartásában, értékrendjének formálásában betöltött szerepe. Jelenléti fegyelme, mulasztások igazolása. A szabályok betartása (házirend). Az emberi méltóság megtartása és a személyiségi jogok tiszteletben tartása. A szülők korrekt és objektív tájékoztatása. A környezet alakításában való részvétel. 2017.04.05.

A szocializáció fogalma Társadalmi lénnyé válás folyamata Az adott társadalom szabályainak, normáinak, értékeinek, hagyományainak és kultúrájának elsajátítása, amely által az egyén a társadalom „jól funkcionáló” tagjává válhat 2017.04.05.

Szülői normák Aktív kapcsolattartás az iskolával, mint szervezettel. Programalakításban való részvétel. Az iskola szolgáltató funkciójában való közreműködés. Közvetítő szerep, azaz az elvárások szinkronitásának megteremtése. (Családon belül és kívül. A gyermek gondozása, ellátása, folyamatos biztatása. A helyes, és arányos dicséret, ill. „az érted haragszom, nem ellened” elv alkalmazása. A munkafeltételek megteremtése, ill. őrzése. A tisztelet közvetítése, ill. követelménnyé tétele. 2017.04.05.

A család szocializációs funkciói Az érzelmi biztonság megteremtése. Modellnyújtás. A beszéd megtanítása. Első szociális interakciós tér. Az én-tudat és én-identitás kialakítása, megszilárdítása. Általános társadalmi normák és értékek közvetítése. 2017.04.05.

Normaalakítás Minden intézménynek múltja van, tehát kialakított, ill. folytatható, működőképes szabályrendszerrel is rendelkezik, ezért nagy szerepet kap az értékőrzés, tehát az átadás éppúgy a pedagógus közösség feladata, mint a gyerekközösségé is. Ehhez szükséges a jó iskolai légkör. 2017.04.05.

A légkör definíciója: (1.) Az iskolai légkör  klíma összetett fogalom, hiszen tartalmazza: Az iskolához való tartozás érzését, a társakhoz fűződő viszonyt, a tanulási motivációt, a felnőtt társadalomhoz való viszonyulást (szülő, tanár stb.) 2017.04.05.

A légkör definíciója: (2.) Ormai Vera szerint: „Az iskolai légkört leginkább a személyes viszonyok és a tárgyi körülmények befolyásolják. (…) ez az elégedettségben és a produktivitásban mérhető.” 2017.04.05.

Két lényeges kép A büntetés (akció – reakció) A büntetés feloldása 2017.04.05.

A szabályozás alapja a házirend Léteznek olyan szabályok, amelyek mögött nincs valós tartalom (ilyenek gittegylet szabályai). Vannak azonban olyan helyzetek, amikor a szabályok hiánya komoly problémákat, konfliktusokat gerjeszt, sőt előfordulhat, hogy a fontosnak tartott ügyet veszélyezteti (pl. a Pál utcai fiúk és az Egri csillagok részleteiben.) Katasztrófahelyzetekben a rend, a fegyelem hiánya életveszélyt is okozhat. Ebben az utóbbi esetben különösen fontos, hogy megfelelő és elfogadott vezető működjön az adott helyen. (A Legyek urában Ralph személye az adott részletben biztató a továbbiakra nézve. Nem rajta múlik, hogy az események később kedvezőtlenül alakulnak.) Kiskapuk, visszaélések a jóindulattal! 2017.04.05.

A jó házirend ismérve A tanulói jogok és kötelességek pontosan meghatározottak, ehhez még hozzátartoznak a helyi specialitások. A pontos szabályozásnak nagy jelentősége van, ugyanis a perdöntő lehet. A legitimáció szerepe! 2017.04.05.

Amit tanultunk, de jó átismételni – fejlődéslélektan Utánzás: Nem tudatos, nem szándékos; az empátia talaján fejlődik ki Modellkövetés: kezdetben nem tudatos, válogatás nélkül kiterjed környezetének gyakran látott személyeire, a késői gyermekkorban és a felnőttkorban már tudatos modellkövető viselkedés; legfőbb indítékai: szeretetkapcsolat, a szerepirigység, a szociális hatalom, a másik sikere, jutalma; 2017.04.05.

Azonosulás (identifikáció): Az óvódás- és iskoláskorban a gyermek akaratlanul, spontán módon veszi át az érzelmileg jelentős személyek viselkedésmódját, elvárásait; serdülő- és ifjú-, valamint felnőttkorban már döntő a tudatosság és a szándékosság; cél a modellül választott személyhez fűződő viszony fenntartása; az egyén hisz az átvett véleményekben, értékekben, cselekedetekben; a viselkedést nyíltan és belsőleg is elfogadja, s a befolyásoló személy távollétében is tanúsítja; 2017.04.05.

Nézzünk a fiatalokra! Vajon miért nem kedvelik a szabályokat? Állandó tagadás, amely szembenállásként jelentkezik. Mi lehet az oka? - biológiai, - fokozott „éntudat” ↔ bizonytalanság, - a társas kapcsolatok nem szilárdak, - a problémák generálása = játszmává alakul! 2017.04.05.

„Ezt mutasd meg!” – még egy ok Sok esetben a „valahova tartozás” igénye – kritikátlanul – sodorja a tanulókat bajba, a normák felrúgásához. „HA EZ AZ ELVÁRÁS (késés, felelőtlen viselkedés, durvaság, tiszteletlenség), AKKOR ENNEK MINDENKÉPPEN MEGPRÓBÁLOK ELEGET TENNI.” Magyarázat: a társakkal heti 30 – 32 óra együtt, a pedagógussal kevesebb! ENNEK ELLENÉRE! 2017.04.05.

Modellé válás, azaz a felelősség kérdése: Napjainknak nem az a kérdése, hogy az iskola nevel és oktat vagy oktat és nevel, sokkal inkább az, hogy példaadása mennyire követhető, meghatározó, továbbá szabályai mennyire egyértelműek, betarthatók. Az iskola ill. a pedagógus minta, amellyel azonosulni lehet/kell. 2017.04.05.

Köszönöm a figyelmüket. „A példa (...) erősebb, mint a követendő szabály.” Nyikolaj Vasziljevics Gogol 2017.04.05.