Grafológiai elemzés Nyíregyházi iskolások kézírásának és rajzainak elemzése, értelmezése. Készült 2007. februárjában. Készítette: Szilvásy Péter, grafológus, a Lélekkutató Intézet igazgatója, az Egymásért Egy-Másért Alapítvány megbízásából
Tartalom A grafológia lényege, értelme A vizsgálatban résztvevők és a vizsgálat tárgya A közönség teszt A gyerek és a környezete Az erőszak természete, hatása, visszahatása A tehetség jelzése Az eredmények összefoglalása, értékelése Megoldások, javaslatok, ötletbörze
A grafológia lényege Az alkotó (duktor) mikró és a makró világának, a racionális és irracionális összefüggéseinek, a szociális térben való elhelyezkedésének projekciójából (grafikum) való visszakövetkeztetés a duktor egyéniségére és személyiségére, és az elemzések szintéziséből tevődik össze a grafológia. A gondolat, az érzelem, a testi állapot, a kapcsolatrendszer, a tendenciák, a viszonyulások elemezhetőek és értelmezhetőek.
Játék a jelenlévőkkel Gondolják végig, mi történt Önökkel tegnap reggeltől, mostanáig!
- Ki gondolt az alvásra, az álomvilágra?
Rajzolás: Az üres lapra rajzoljon egy kört!
Jelölje be a középpontját! Rajzoljon a lapon bárhova egy nyilat, legalább 1 cm hosszút! Írja le a pozitív egész számokat 0-tól addig, ahány éves jelenleg!
Grafológiai teszt A lap másik oldalára írja le az alábbi mondatot: „Vágyom arra, hogy még sikeresebb legyek, és aktívan cselekszem is ezért!” születési és mai dátum, három aláírás egymás alatt.
Ugyanezt a szöveget leírni, de a másik kézzel!
Összehasonlítás: mennyire olvasható, mennyire hasonlít? Az eredmény utal a bal-jobb szimmetriára, a két fél egyenrangúságára.
A gyerekeket ért néhány lényeges erőszakos hatás A bal kéz és a jobb kéz egyenrangúságának önkényes felborítása. (megoldás pl.:jobb kéz ír, a balkéz rajzol Az erőszakos, horrorisztikus jelenetek a médiában, a játékokban. Ezek csökkentése, több mese. A feszület szimbóluma. Ellentmond a józan észnek és a jó szívnek. A születés előttről származó erőszakos hatások. Megoldás: pl. a magzat jogállásáról szóló alkotmányerejű törvény meghozatala.
A gyerekrajzok és írások vizsgálata Cél: szűrési módszer kifejlesztése és alkalmazása az általános iskolások körében, a veszélyeztetettség illetve a talentum felismerése érdekében. A nagyon pozitív fogadtatás, és a lelkiismeretesség megtisztelő a számunkra! 199 elemezhető írásminta és rajz érkezett. Ebből írásban lett elemezve (gyors, informatív jelleggel) 50 db minta. A minták archiválhatók, a személyiségi jogokat maximálisan tiszteletben tartjuk.
A gyerekek rajzainak elemzése A fa A Napocska és a Holdacska Az arc szemből Az arc oldalról
Rajz minta
A fa: az Életfa. Hova helyezte el az életterében? Mennyire kifinomult? Milyen arányok vannak? Színek Gyökér: az eredet Törzs: az érzelem, a tapasztalás Lomb: a gondolkodás, a fantázia Egyéb: szervszimbolika
Eredmények: A többség (70 %-nál is több) a bal oldalra helyezte el a fát. 60 % erős, vastag törzs és lomb. 25 % részletesen megrajzolt 15 % nagyon gyengén, vázlatosan megrajzolt Határozott életképpel indul legalább 60 %! Kritikus szinten van: 5 %
A Napocska és a Holdacska A megszemélyesített Nap és a Hold jelentése. Elhelyezkedése: lányoknál, fiúknál. Az állapota Relatív helyzete Kísérő elemek
Eredmények A többség megszemélyesíti és pozitívan, mosolyogva ábrázolja a Napot is és a Holdat is. 15 % az egyiket nem személyesíti meg. 20 % nem személyesíti meg egyiket sem. 5 % viharfelhőket is rajzol. 5 % csillagot is rajzol a Hold köré. A gyerekek többsége egyenrangúnak veszi a Napot és a Holdat.
Az arc Szemből ábrázolva a jelen helyzet Oldalról: a jövő iránya, vagy a múlt felé fordulás Eltérések, relatív helyzetek Színesség Kifinomultság Nagyság
Eredmények 60 %-ban az arcokat egy színű ceruzával rajzolták, leginkább feketével. 5 % kifejezetten részletgazdag. 15 % kicsi, semmitmondó. A szem és a száj mindenhol szerepel, az orr kb 20 %-nál lemarad, a fül a szemből nézetben csak 25 %-nál látható. A profil általában balra néz. Az arcok többsége nem mosolyog. Az arcok túlnyomó többsége a nemi párhuzamot mutatja. A szemből nézet és az oldalnézet ritkán vált nemet.
A gyerekek kézírásának elemzése Tartalmi rész: vélekedések önmagáról és a környezetéről Grafológia: összhang az önismerettel, a szándékokkal, a tehetséggel, és az iskolai elismertséggel. A vizsgálható szempontok. A dinamikus elemzés alapja
Jól vizsgálható a kézírásból Értelmi képességek: logikusság, gyorsaság, pontosság, képi gondolkodás, kreativitás, fantázia, kombinációs készség, elemző készség, flexibilitás, rendszerszemlélet. Érzelemvilág: hangulatiság, érzelmek dominanciája, hullámzása, cselekvőkészség, örülni tudás, önbizalom, önértékelés. Egészség: Genetikai alapadottság, idegrendszer, keringés, testrészek, izület, immunrendszer, néhány szerv, fizikai terhelhetőség. Szociabilitás kapcsolat a szülőkkel, team-tagság, dominancia, vezetési kapacitás, megbízhatóság, lelkiismeretesség, vállalkozó szellem, önállóság. Talentum: művészetekben, tudományokban, sportokban. Múltbéli hatások, jelen állapot és a jövőkép, tendenciák.
Eredmények Értékrendek A gyerekek többségénél (80 %): elsődleges a barátság. másodlagos a tanulás majd az iskolai megfelelés. A gyerekek 75 %-a kifejezetten szívesen jár iskolába, és nagyon jó véleménye van az iskoláról 60 %-nak A gyerekek ezt komolyan is gondolják (a kézírásuk alapján megfigyelhető)
Mosoly A gyerekek többsége, legalább ¾-e pozitív karakter, a környezeti hatásokra pozitívan reagál. 15 % negatív mentalitású. 5 % aggasztóan negatív. A gyerekek többsége, kb. 60 %-a pesszimista, a jövőképében a negatív elemek erősebbek. A gyerekek 25 %-a optimista, erősen lelkesedni tudó.
Álmok és a vágyak A gyerekek nagyobb része realista. A 20 % fellegekben jár. A 20 % pedig nagyon földhözragadó, és kishitű. A gyerekek csak kis részében van rosszindulat. A gyerekek többsége határozott életcélokat megfogalmaz, ezek 2/3-a reálisnak tűnik, 1/3 nonszensz. A gyerekek nagy többsége hasznos tagja akar lenni a társadalomnak. A pénz nagyon domináns hatású
Mozgás A testnevelés, a sport közkedvelt. Fiúknál a foci vezet, a lányoknál a tánc. A mozgás, az életenergia kovásza, kevésnek tűnik. A gyerekek fizikai terhelhetősége átlagos, de soknál jelentkezik a gyengeség, a túlterhelésre érzékenység. A gyerekek 85 %-a egészséges genetikai apparátussal rendelkezik.
Egyéb A cigánykérdés: nincsen életerő halálfélelem empátia Művészétek: alkotó és előadó (csoportos, egyéni) Paraképesség és a felnőttek (kapcsolatok itt és odaát)
Ötletbörze Írjon le egy jó ötletet arra, hogyan lehet a gyerekek helyzete jobb? Írjon le egy hasznos kezdeményezést arra, hogyan lehet a gyerekek helyzete jobb? A legjobbakat jutalmazzuk!
Összegzés A grafológiai elemzések alapján megállapítható, hogy a vizsgált 200 diák átlaga jó eredményt mutat a művészi és a tudományos tehetségben. Legalább 10 %-a országos hírre tehet szert, és legalább 5 %-a nemzetközileg is elismert teljesítményre képes. Ez az eredmény jobb az országos átlagnál, az eddigi ismereteink alapján. Az írásminták részletesebb elemzésével név szerint is kiválaszthatók azok, akiktől kiemelkedő eredményt lehet elvárni.
A gyerekek a jövőnk reménységei. A gyerekek a felnőttekben reménykednek. Tehát: mi egymásért vagyunk, egy másért, egy még jobbért!