TÁMOP 5.5.6-08-0002 Közszolgáltatások Villamos energia szolgáltatás Blaha Béla Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Villamosenergia-piac
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
TÁMOP Közüzemi szolgáltatás Közszolgáltatás Egyetemes szolgáltatás Blaha Béla Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Háztartási fogyasztók mozgása a földgáz piacon Dr. Szilágyi Zsombor kereskedelmi ügyvezető helyettes EMFESZ Kft. XVI. DUNAGÁZ SZAKMAI NAPOK Dobogókő,
Kereskedőváltás javasolt esetei a fogyasztó szemszögéből
Jegyzői értekezlet április 12. dr. Rácz Vanda
Közüzemi szolgáltatások
Bogya Zoltán GasCon Workshop GasCon Workshop Hotel Novotel Palace Hotel Novotel Palace Hotel Novotel Palace.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Fogyasztói panaszokkal kapcsolatos hatósági tapasztalatok a közszolgáltatás területén A Fejér Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének tapasztalatai.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Állam munkavédelmi feladatai
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés Szabályozás 85/577/EGK tanácsi irányelv 370/2004. (XII.26.) Kormány.
INF PIAC 2000 Kft november. Közös villamos energia beszerzés lebonyolítása a TESZÖV Konzorcium keretében.
Néhány szó a földgáz piacról
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Az ELMŰ Nyrt. fogyasztói panaszkezeléssel és fogyasztói kifogással kapcsolatos tapasztalatai márc. 27.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
A hazai gázipari társaságok előtt álló feladatok évben Molnár Gábor, az MGE igazgatója DUNAGÁZ Szakmai Nap Dobogókő,
A Vasúti vizsgaközpont
Közszolgáltatások Földgáz ellátás
TÁMOP Közüzemi ivóvízellátás és szennyvízelvezetés Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Az új gáztörvény tervezetének szabályozási koncepciója
a villamosenergia- és a gáziparban
Lángfy Pál osztályvezető Magyar Energia Hivatal
Horváth J. Ferenc, elnök Magyar Energia Hivatal GAZDASÁGI BIZOTTSÁG Energetikai Albizottság Budapest, december 14. A VILLAMOSENERGIA-ÁRKÉPZÉS RENDSZERE.
Villamos energetikai szakember találkozó
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
Az adatvédelem szabályozása
1 Békés György f őosztályvezető-helyettes DUNAGÁZ Szakmai Napok Konferencia és Kiállítás Mennyiben szolgálja a hatósági árképzés a fogyasztóvédelmet? Dobogókő.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
MEKH.  Az energiaszolgáltatás terültén: ◦ - több éve egyik vezető téma, ◦ - nagyon sok ügy van belőle, ◦ - időnként a sajtó és a média is.
Varga Pál elnök MÉGNAP Egyesület Napkollektoros hőtermelés jövője a napelemes áramtermelés mellett Egyetemek, főiskolák környezetvédelmi oktatóinak VIII.
Háztartási méretű kiserőmű (HMKE) Jogszabályi keretek, műszaki feltételek előadó: Harsányi Zoltán E.ON Műszaki stratégiai osztály.
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
Magyar Elektrotechnikai Egyesület Dunaújvárosi Szervezete A VILLAMOSENERGIA ELLÁTÁS LIBERALIZÁCIÓJA ÉS ANNAK VÁRHATÓ HATÁSAI A FELHASZNÁLÓKRA, FOGYASZTÓKRA.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Kereskedelmi és Iparkamara Győr Költség, energia „zöld” energia OLLÉ JÓZSEF Magyar Energia Hivatal szakértő.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Általános forgalmi adó törvény 2017.
Közszolgáltatások Villamos energia szolgáltatás
Met. módosítás július 01..
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
ELMŰ Hálózati Kft. ÉMÁSZ Hálózati Kft.
Előadás másolata:

TÁMOP Közszolgáltatások Villamos energia szolgáltatás Blaha Béla Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület

TÁMOP A villamos energia ellátás jogszabályi keretei A legfontosabb néhány előírás: 1.A évi LXXXVI. törvény a villamos energiáról (VET) 2.A 273/2007. (X.19.) Kormányrendelet a VET végrehajtásáról. 3.A 119/2007 (XII.29.) GKM rendelet a villamos energia rendszerhasználati díjakról, 4.A 44/2008. KHEM rendelet a villamosenergia-piaci egyetemes szolgáltatás árképzéséről, valamint az egyetemes szolgáltatás keretében nyújtandó termékcsomagokról 5.Villamos energia ellátási szabályzatok (A villamosenergia-ellátási szabályzatokat és azok módosításait a Magyar Energia Hivatal hagyja jóvá)

TÁMOP Villamos energia ellátási szabályzatok –Üzemi szabályzat: –Kereskedelmi szabályzat: –Elosztói szabályzat: –Egyetemes Szolgáltatási Szabályzat –Villamos hálózati csatlakozási és hálózathasználati szabályzat - Üzletszabályzat tartalmazza az engedélyesek: az átviteli rendszerirányító, az elosztó hálózati engedélyes a szervezett villamosenergia-piac engedélyese, az egyetemes szolgáltató, a villamosenergia-kereskedő és a termelői engedélyes által nyújtott szolgáltatások általános műszaki, kereskedelmi, elszámolási és fizetési szerződési feltételeit.

TÁMOP Az új villamosenergia-piaci modell az alábbi – fogyasztókat érintő - legfontosabb változtatásokat tartalmazza: A közüzemi modell megszűnt, helyét tiszta versenypiaci modell vette át, Elkülönült a termelési, a kereskedelmi, a rendszerirányítási és az elosztási tevékenység, ezeket külön szolgáltatók végzik A fogyasztó elnevezés felhasználóra változott. (Azaz mégsem teljesen, hiszen "lakossági fogyasztó", illetve közülük "védendő fogyasztó" és "fogyatékkal élő fogyasztó" mégiscsak van.) Új intézmény az „egyetemes szolgáltatás”, (a lakossági fogyasztók a szabadpiac mellett egyetemes villamosenergia- szolgáltatásra is jogosultak) Új intézmény a „végső menedékes”, A felhasználónak elméletileg három szerződéssel kell rendelkeznie, hálózati csatlakozási, hálózathasználati és és villamos energia vásárlási szerződéssel.

TÁMOP Védendő fogyasztók A szociálisan rászoruló fogyasztót különösen az alábbi kedvezmények illethetik meg: részletfizetés, fizetési haladék, előre fizető mérő. A fogyatékkal élő fogyasztót megillető különleges bánásmód lehet: havi (időközi) mérőleolvasás a felhasználási helyen, rendkívüli, ingyenes mérő-pontossági felülvizsgálat ( évi egyszer) készpénzben történő számlakiegyenlítés lehetőségének biztosítása a felhasználási helyen, az általánostól eltérő mérőhely-kialakítás, a számla értelmezéséhez nyújtott egyedi segítség (helyszíni számla magyarázat, számlafordíttatás stb.), üzletszabályzatban meghatározott egyéb szolgáltatás. (Védendő fogyasztókra vonatkozó részletes szabályokat a a 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet §-a tartalmazza)

TÁMOP Szolgáltatás Az egyetemes szolgáltató az elosztó hálózati engedélyessel együttműködve köteles gondoskodni a fogyasztó villamos energia igényének a villamosenergia-vásárlási szerződésnek megfelelő folyamatos kielégítéséről, a szerződésben megjelölt feszültségszint és a szolgáltatás minőségét meghatározó egyéb - az üzletszabályzatban meghatározott - műszaki és megbízhatósági feltételek csatlakozási ponton való, az elvárhatóság követelményeinek megfelelő szinten tartásáról. Azokat a minőségi jellemzőket, amelyeket hatósági előírások, szabványok állapítanak meg, az előírt tűréshatárok között kell tartani. A fogyasztó a villamos energiát a villamosenergia-vásárlási szerződésben meghatározottak szerint jogosult vételezni. A fogyasztó a villamosenergia-fogyasztásának megfelelő, a felhasználási helyre kötött villamosenergia-vásárlási szerződés szerinti díjat köteles megfizetni.

TÁMOP Garantált szolgáltatások A fogyasztókat érintő minimális követelmények, elvárt színvonal, melyeket az Engedélyes az üzletszabályzatában szerepeltet, és amelyek nem teljesítése esetén kötbért fizet az érintett fogyasztónak. A szolgáltató köteles az üzletszabályzatba való beépítésen túlmenően a Garantált Szolgáltatásokat nyilvánosságra hozni legalább egyszer évente a számlához csatolt, vagy önálló hírlevélben. Az elosztói-, egyetemes szolgáltatói-, és kereskedői engedélyesi tevékenységet végző szolgáltatókra vonatkozóan a Magyar Energia Hivatal határozatban állapítja meg: az egyedi felhasználókat érintő minimális minőségi követelményeket; a Garantált Szolgáltatások nem teljesítése esetén a fizetendő kötbér kifizetésének módjait, mértékét; A Garantált Szolgáltatások eljárásrendjét.

TÁMOP Egyetemes szolgáltató Garantált Szolgáltatásai: 1. Felhasználói villamosenergia-igénybejelentés továbbítása elosztói engedélyesnek (beérkezést követő második napon belül) 2.Információadás dokumentált megkeresésre (beérkezéstől 15 napon, elosztóit érintően 30 napon belül) 3.Visszatérítés téves számlázás esetén (jogosság megállapításától 8 napon belül.) 4.A felhasználó visszakapcsolásának kezdeményezése az elosztónál (hiánytalan tartozásról tudomásszerzést követően 24 órán belül) 5.Nem jogszerű kikapcsolás esetén kötbérfizetés.

TÁMOP Elosztói engedélyes Garantált Szolgáltatásai (1): 1.A villamosenergia-ellátás egy felhasználási helyen történő kimaradás megszüntetésének megkezdése (település nagyságától és jellegétől, a napszaktól függően értesítés vételétől 4-12 órán belül) 2.A villamosenergia-ellátás több felhasználási helyet érintő kimaradásának megszüntetése (egyszeres hiba esetén 12 órán, többszörös hiba esetén 18 órán belül) 3.Felhasználói villamosenergia-igénybejelentésre adandó tájékoztatás (felülvizsgálat szükségességétől függően napon belül) 4.Új felhasználási hely bekapcsolása vagy teljesítmény bővítése (feltételek teljesülését követő 8 munkanapon belül) 5.Az egyeztetett időpontok megtartása (nem lehet 4 óránál több) 6.Információadás dokumentált megkeresésre (beérkezéstől számított 15, ha kereskedői engedélyest is érint max. 30 nap alatt) 7.Értesítés a villamosenergia-ellátás tervezett szüneteltetéséről (üzletszabályzatban előírt módon nappal a munkavégzés megkezdése előtt)

TÁMOP Elosztói engedélyes Garantált Szolgáltatásai (2): 8.Feszültségpanasz kivizsgálása (beérkezéstől számított 10 munkanapon belül a mérés időpontjának egyeztetése, további 5 munkanapon belül a mérés elvégzése, ennek eredményéről elvégzése után 15 napon belül értesítés) 9.Feszültség a kisfeszültségű felhasználási hely csatlakozási pontján (a névleges feszültség +- 7,5 % - án belül; a legnagyobb feszültség-növekedés mértéke a névleges feszültség 115%-át, feszültség- csökkenés mértéke a névleges feszültség 80%-át nem haladhatja meg 1 perces átlagban) 10.Visszatérítés téves számlázás esetén (számlakifogás jogosságának megállapítását követő 8 napon belül, a fizetés módjának megfelelően) 11.A fogyasztásmérő pontosságának kivizsgálása (bejelentéstől számított 15 napon belül a helyszínen egyszerű eszközökkel, szemrevételezéssel, fordulatszám számlálással, stb. vizsgálat, ellenőrzés, a hibás mérő lecserélése a helyszíni ellenőrzéstől számított 8 napon belül) 12.A felhasználó visszakapcsolása (a tartozás hiánytalan rendezésének hitelt érdemlő igazolását követően – 24 órán belül) 13.Nem jogszerű kikapcsolás esetén kötbérfizetés

TÁMOP Árszabályozás- Egyetemes szolgáltatási ár A fogyasztó - szerződése alapján - a villamos energia árát és a rendszerhasználati díjat fizeti meg. Az egyetemes szolgáltatás keretében értékesített villamos energia ára hatósági ár, a kiszámítására vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően képzett - árát az egyetemes szolgáltató üzletszabályzata tartalmazza.. A hálózatok használatának vonatkozásában a rendszerhasznála- ti díj megállapítása a hatósági árszabályozás keretében történik, ennek szabályait a törvény tartalmazza. A rendszerhasználati díjak ( az átviteli-rendszerirányítási díj, a rendszerszintű szolgáltatások díja és az elosztási díj) mértéke országosan egységes, a díjakat a miniszter hirdeti ki. Az egyetemes szolgáltatás árát naptári negyedévenként egyszer lehet módosítani. A Magyar Energia Hivatal feladata az árakra és díjakra vonatkozó szabályok betartásának ellenőrzése és szükség esetén szankciók alkalmazása.

TÁMOP Az egyetemes szolgáltatási ár összetevői: Villamos energia termékár Kötelező átvétel miatti kalkulált felár (megújuló alapú és kapcsolt termelés támogatására) Egyetemes szolgáltatói árrés Rendszerhasználati díjak Átviteli-rendszerirányítási díj Rendszerszintű szolgáltatások díja Elosztói forgalmi díj Elosztói veszteségdíj Elosztói menetrend kiegyensúlyozási díj Külön pénzeszközökre (Adó hatályán kívüli tételek) Szénipari szerkezetátalakítási támogatásra ("szénfillér") Villamosenergia-ipari nyugdíjasok áramvásárlási kedvezményére (kedvezményes árú villamos energia támogatás)

TÁMOP

Mérés A fogyasztó által elfogyasztott villamos energiát hatóság által hitelesített fogyasztásmérő-berendezéssel kell mérni. A fogyasztásmérő megsérülését a fogyasztó haladéktalanul köteles bejelenteni az elosztói engedélyesnek. Ha a fogyasztó a fogyasztásmérő-berendezés hibáját észleli, köteles azt a hálózati engedélyesnek haladéktalanul bejelenteni, aki a bejelentés kézhezvételétől számított 15 napon belül köteles a kifogásolt fogyasztásmérő-berendezés működését ellenőrizni. Ha az ellenőrzött fogyasztásmérő-berendezés az előírt hibahatárt túllépi, illetve a hálózati engedélyes megállapítja, hogy a fogyasztásmérő-berendezés hibás, köteles azt kicserélni. A hálózati engedélyes köteles gondoskodni arról, hogy: a) a csere időpontjáról a fogyasztó írásbeli értesítést kapjon, b) a régi fogyasztásmérő-berendezés utolsó és az új fogyasztásmérő- berendezés induló állásának leolvasása a fogyasztó vagy megbí- zottja jelenlétében történjen, illetve más módon, utólag is igazol- ható módon rögzítésre kerüljön, c) az adatok a hálózati engedélyes üzletszabályzatában meghatározott formátumú nyomtatványon kerüljenek rögzítésre, és annak egy példánya a fogyasztó vagy megbízottja részére átadásra kerüljön.

TÁMOP Elszámolás Az elszámolási időszakra a fogyasztónak értékesített villamos energia mennyiségét az egyetemes szolgáltató a felhasználási hely mérésére szolgáló fogyasztásmérő-berendezés elosztó általi leolvasásából vagy adatrögzítéssel nyert adatok alapján állapítja meg. A leolvasási időszakot, ezen belül a leolvasások, illetve az adatrögzítések időpontját a hálózathasználati szerződésben kell meghatározni. Az elszámolási időszak időtartamában, valamint a számlázási időszakban a felek a villamosenergia-vásárlási szerződésben állapodnak meg. A villamos energia egyes zónaidők, illetve időszakos árszabás szerinti egy árszabási időszakra vonatkozó díjtételeit az egyetemes szolgáltató üzletszabályzata tartalmazza A villamos energia árváltozása esetén, amennyiben az árváltozás időpontjára a fogyasztásmérő-berendezés leolvasására vagy adatrögzítésre nem került sor, úgy az egyetemes szolgáltatási alapárat az egyetemes szolgáltató kezdeményezésére történt felhasználói adatközlés, vagy ennek hiányában a felhasználás időarányos megosztásával kell megállapítani és számlázni.

TÁMOP Elszámolás hibás mérés esetén Az elszámolásra vonatkozó részletes előírásokat a Villamos hálózati csatlakozási és hálózathasználati szabályzat tartalmazza. ( 2. számú melléklet a 273/2007. (X. 19.) Korm. Rendelethez)

TÁMOP Számlázás (1) Az egyetemes szolgáltató köteles a számla fogyasztó részére történő eljuttatásáról oly módon gondoskodni, hogy a számla kiegyenlítésére a kézhezvételtől legalább 8 nap rendelkezésére álljon. A fizető és a felhasználó tartósan vagy időlegesen is eltérő lehet, az egyetemes szolgáltatóval szemben azonban felelősségük egyetemleges. A fogyasztó a számla ellen az egyetemes szolgáltatónál kifogást emelhet, aki köteles a kifogást megvizsgálni, és ennek eredményéről a fogyasztót legkésőbb a kifogás kézhezvételétől számított 15 napon belül írásban értesíteni. (A kifogás bejelentésé- nek a számla kiegyenlítésére halasztó hatálya nincs, kivéve, ha a számla összege az előző év azonos időszakára vetített díj 200%-át meghaladja.)

TÁMOP Számlázás (2) Ha a fogyasztót visszatérítés illeti meg, az egyetemes szolgáltató azt az esedékességtől számított 8 napon belül köteles részére készpénzben kifizetni vagy a bankszámlájára visszautalni. (A felek erre vonatkozó megállapodása alapján az egyetemes szolgáltató jogosult a visszatérítést a fogyasztót terhelő számlatartozás összegébe beszámítani.) Ha a téves vagy elmaradt elszámolás miatt az egyetemes szolgáltatót díj vagy díjkülönbözet illeti meg, a fogyasztó azt a téves vagy elmaradt számlázás időtartamával azonos időn belül egyenlő részletekben jogosult kiegyenlíteni. (Ez esetben késedelmi kamat nem számítható fel.)

TÁMOP Az egyetemes szolgáltatást igénybe vevők részére kibocsátott számla részszámla: a nem havi elszámolási rendszerbe tartozó felhasználók részére az elszámolási időszakon belül benyújtott számla, aminek az alapja az előző elszámolási időszakban történt fogyasztás, illetve a felhasználó és az ESZ között létrejött megállapodás. végszámla: az egyetemes szolgáltatói szerződés megszűnése esetén, felhasználó változás, illetve felhasználó megszűnése esetén az átadás-átvételkor, vagy a fogyasztásmérő leszerelésekor leolvasott mérőállás alapján, a kiegyenlített és ki nem egyenlített rész illetve havi áramszámlák figyelembe vételével kiállított számla, éves (elszámolási) számla: az éves elszámolási időszak keretében leolvasott fogyasztásmérő berendezés mérőállása alapján készült számla, mely a kiegyenlített részszámlák összegével korrigált, havi számla: havi rendszerességgel benyújtott számla, amely a felhasználó közlése, illetve a szolgáltató általi leolvasás vagy becslés alapján készülhet.

TÁMOP Fogyasztóvédelem –Előírás kötelezi a kereskedőket ügyfélszolgálatuk működtetésére. –Az egyetemes szolgáltatók és a lakossági fogyasztókat ellátó kereskedők üzletszabályzatát a Magyar Energia Hivatal hagyja jóvá. –A fogyasztók védelme megjelenik továbbá a hálózatokhoz való hozzáférés szabályozásában, a mérés, leolvasás előírásaiban, az árszabályozásra vonatkozó előírásokban, az egyetemes szolgáltató tevékenységének szabályozásában, valamint kiterjed a kiadandó szabályzatokra és a Magyar Energia Hivatal jogköreire is. –Rögzítésre kerültek a kereskedő és a hálózati engedélyes részéről szerződésszegésnek minősülő esetek. –A liberalizált árampiacon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Magyar Energia Hivatal és a Gazdasági Versenyhivatal kényszerítheti ki, hogy ne éljenek vissza a helyzetükkel még az erőfölényben lévők sem

TÁMOP A lakossági fogyasztó ellátásból történő kikapcsolása A fogyasztó csak legalább háromhavi számlatartozás (90 napon túli) esetén kapcsolható ki. Előtte egyeztetés a fizetési határidő módosítása, vagy a részletfizetés érdekében. Előtte legalább háromszori értesítés a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről, valamint fel kell ajánlani az előre fizetős mérő felszerelését. Kikapcsolásra csak előre értesített időtartamon belül kerülhet sor. A kikapcsolást az elosztó végzi a kereskedő / egyetemes szolgáltató kezdeményezésére. Fogyasztó nem kapcsolható ki munkaszüneti napon, ünnepnapon, munkaszüneti napot vagy ünnepnapot közvetlenül megelőző munkanapon. Fogyatékkal élő fogyasztót hátralék esetén sem lehet a villamos energia szolgáltatásból kikapcsolni. ( Ha a fogyasztó a fizetési haladék és a részletfizetési lehetőség ellenére sem egyenlítette ki tartozását, a további vételezés előre fizetős mérő felszereléséhez köthető.)

TÁMOP Közigazgatási hatáskörök - Magyar Energia Hivatal Jóváhagyja az engedélyesek által kidolgozott üzletszabályzatokat és belső szabályzatokat; Határozatban állapítja meg az engedélyköteles tevékenység folytatásának minimális minőségi (garantált szolgáltatások) követelményeit, valamint elvárt színvonalát, a felhasználókkal való kapcsolattartás módjára vonatkozó minimális követelményeket Kialakítja a rendszerhasználati díjak szabályozásának kereteit; előkészíti a rendszerhasználati díjakra és a csatlakozási díjakra, valamint alkalmazási feltételeikre vonatkozó továbbá az egyetemes szolgáltatás árképzésére vonatkozó szabályokat; Ellenőrzi a rendszerhasználati díjakra és a csatlakozási díjakra, valamint az egyetemes szolgáltatás árképzésére vonatkozó előírások betartását, továbbá jóváhagyja az egyetemes szolgáltatás árait. Együttműködik a fogyasztóvédelmi hatósággal, valamint a felhasználói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetekkel, működteti az Energetikai Érdekegyeztető Tanácsot.

TÁMOP Közigazgatási hatáskörök - Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Az elszámolásra, számlázásra, díjfizetésre vagy mérésre, valamint a villamosenergia-ellátásból történő, fizetési késedelem miatt végrehajtott felfüggesztésre vagy kikapcsolásra, illetve a tartozás rendezését követően a felhasználó ellátásba történő ismételt bekapcsolására vonatkozó rendelkezések lakossági fogyasztókkal szembeni megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el. Eljárására a fogyasztóvédelemről szóló törvényt kell alkalmazni, azzal, hogy a villamos energiáról szóló törvény szerinti lakossági fogyasztó a fogyasztóvédelemről szóló törvény alkalmazásában fogyasztónak minősül akkor is, ha nem természetes személy.

TÁMOP Fogyasztói jogérvényesítés A reklamációkkal, kérdésekkel elsősorban az egyetemes szolgáltatóhoz / kereskedőhöz kell fordulni. A hatósági hatáskörök megoszlanak a Nemzeti Fogyasztó- védelmi Hatóság és a Magyar Energia Hivatal között. Lakossági fogyasztó a mérésre, leolvasásra, számlázásra, elszámolásra, felszólításra, hátralék miatti kikapcsolásra vonatkozó panaszával a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság központi vagy regionális szervezeti egységeit keresheti meg. Lakossági fogyasztó bármilyen más tevékenységre (pl. háló- zatra csatlakozás, rendelkezésre állás) vonatkozó panaszával, vagy nem lakossági fogyasztó bármilyen panaszával a Magyar Energia Hivatalt keresheti meg. Bírósági eljárást megelőzően a megyei kereskedelmi és ipar kamarák mellett működő Békéltető Testületek segítségével célszerű a problémára orvoslást találni.

TÁMOP Jelenlegi helyzet a fogyasztó szemszögéből –A piacnyitás miatti jogszabályváltozások bonyolult helyzetet hoztak, sok előírás még nem jelent meg. mindez kihatással van a fogyasztói jogérvényesítésre is. –A fogyasztó számára áttekinthetetlen, ismeretlen az új szabályozás, (A rá vonatkozó előírásokat a Polgári Törvénykönyv, a törvény, a végrehajtási rendeletek, a szolgáltatók szerződései és üzletszabályzatai tartalmazzák) –Az új szerződések többségében még nem jutottak el a fogyasztóhoz. –A villamos energia számlák bonyolultak, sok adatot tartalmaz- nak - a szolgáltatók számlamagyarázata ellenére - nem értik a fogyasztók. –Társasházaknál a szerződések a tényleges fogyasztókkal kerülnek megkötésre, így a közös tulajdonban lévő helyiségek vonatkozásában a társasházzal, az egyéni tulajdonban lévő épületrészek (lakások) tekintetében a lakástulajdonosokkal. A mérőberendezések az általuk elfogyasztott villamos energia mennyiségét méri, az elfogyasztott villamos energia díját az fizeti ki, aki azt ténylegesen elfogyasztotta.

TÁMOP Köszönöm a figyelmet!

TÁMOP