A bábdarabok dramaturgiájáról

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A playback színház Szent Erzsébet Caritas Alapítvány RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat Szekszárd, Munkácsy u. 7/A Telefon: 20/
Advertisements

Tehetséggondozás művészetek
Készítette: Róza Brigitta 12.B. A nem túl távoli jövőben az idő lesz az új pénznem. Az emberek 25 éves koruk után nem öregszenek tovább, így a gazdagok.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Az interaktív tábla használatának lehetőségei
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
Szülői elégedettség mérés eredménye
Művészet By: Turi Krisztina.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Reformkori színjátszások
1588. Spanyol Armada (hajóhad) legyőzése
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
A görög színház működése
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
A tudatos zenehallgatás
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Kastélykert Körzeti Óvoda
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A mesék világa Tudnivalók a mesékről.
Expresszionizmus 31/A.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
FELNŐTTKÉPZŐ SZERVEZETEK… Borsi Árpád főtitkárFVSZ Budapest, 2008.augusztus 27.
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KAR KECSKEMÉTI FŐISKOLA A GYERMEKIRODALOM ÉS A KORTÁRS GYERMEKILLUSZTRÁCIÓK KAPCSOLATA Kovács Hajnalka.
Dráma Irodalmi mű.
Reformkor A magyar színjátszás rövid története
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Prezentáziós Stratégia
A BALLADA Formája: verses Szerzője: népballada – ismeretlen
Filmelemzési szempontok
„GYEREKCENTRIKUS, JÓL KIVITELEZETT. GRATULÁLUNK AZ ELŐADÁSHOZ ÉS A LEBONYOLÍTÁSHOZ IS. A GYEREKEKNEK NAGYON ÉLMÉNYDÚS VOLT. SZÍVESEN LÁTJUK A TÁRSULATOT.
Az Alkalmazott bábjáték pedagógiájának Adaptálása
A mese.
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
V ÖRÖSMARTY M IHÁLY : C SONGOR ÉS T ÜNDE 137 évvel ezelőtt, a színház világában.
Óvodáskorúak irodalma II. évfolyam óvodapedagógus szakirány.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Mi is az a Vitamintorna és ki az a T-Vitamin?
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
Válogatás nevelők, pedagógusok országos visszajelzéseiből, a „Mandula a Manó” című előadást követően A minősítések eredeti példányai személyesen megtekinthetők.
Drámaoktatás a hazai oktatási rendszerben
/Paulay Ede rendezésében/
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A misztérium Készítette: Lovász Lili, Süli Réka, Szekeres-Kovács Veronika.
A bemutató kezdéséhez entert nyomjanak!
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Drámapedagógia és színházlátogatás szakgimnazisták számára
Ember tragédiája Paulay ede.
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Katona József Érettségi tételminta.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Az ember tragédiája a színpadon
~Paulay Ede rendezésében~
Németh Antal 10 Credójából
Előadás másolata:

A bábdarabok dramaturgiájáról Báb-színház A bábdarabok dramaturgiájáról Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar 6000 Kecskemét, Kaszap u. 6-14. Tel.: 76/501-770 ¨ Fax: 76/483-282 Galuska László Pál

(Báb)színház az egész világ Galuska László Pál

A gyermekirodalom korcsoportjai 0-2 év (dajkarigmusok) 3-4 év (mondókák, rövid verses mesék) 5-10 év „mesekor” 11-12 meseregény, gyermekregény 13-17 ifjúsági regények Mesedrámák 4 éves kortól (színházi, bábszínházi környezetben!) Galuska László Pál

A bábszínházról A bábjáték a legalkalmasabb a mesei anyag illusztrálására – könnyen, olcsón, hatásosan jeleníti meg a mesei tereket és a szereplőket. A lehetőségek szinte korlátlanok. Szergej Obrazcov: „A bábszínpad a lehetetlenségek színpada”. A bábszínház is színház! (Pl. itt is hat a VIZUÁLIS és az AUDITÍV hatások egysége – nem csak gyermekszínház, de a gyermekek számára ez a legszemléletesebb!) Több a közvetítő réteg (áttételes ábrázolás) „nagyszínház”: szerző-rendező-színész-közönség bábszínház: szerző-rendező-színész-báb-közönség A közönség a bábot látja! Galuska László Pál

A bábjáték varázsa A „megelevenedő anyag” A bábszínpad absztrakt mivolta (fokozottan operál jelzésekkel, szimbólumokkal) Ez együtt jár a típusteremtés és a stilizálás követelményével (a szimbólum tisztasága, érthetősége, értéke) Ezek mesével rokon tulajdonságok (Bettelheim: a mese a psziché mind a három szintjére hat, mert szimbolikus, stiláris a kifejezésmódja) Galuska László Pál

Az óvodai bábjáték A bábu itt a pedagógiai bábjátszás módszertani eszköze lehet. Segítségével ismerkednek meg a legkisebbek az új fogalmakkal, szocializációs szokásokkal. Az erkölcsi, esztétikai vagy az egészségnevelés eszköze is lehet. Szerepe van a gyermek szellemi érettségének fejlesztésében. Felkészítheti a gyermeket a művészi értékek befogadására. Galuska László Pál

Az elemi iskolai bábjáték Az iskolán kívüli nevelés fontos eszköze lehet. Az alsó tagozaton segítheti és színesítheti a pedagógus didaktikai munkáját. A felső tagozaton már akár „komolyabb művészi szintet” is elérhet. (Szőke I.) (Ezzel vitatkoznék! A művészi színvonal MINDEN KOROSZTÁLY MEGSZÓLÍTÁSÁBAN FONTOS ELEM KELL, HOGY LEGYEN!) Galuska László Pál

A szövegkönyv jellegzetességei: 1. A báb „nem szereti” a sok szöveget! A gyerekek nem bírják a hosszú előadást! (kb. 50 perc - max. 1,5 óra-szövegkönyv: kb. 20 oldal) a báb fokozottan igényli az akciót, mivel a hangulatot is mozgással lehet kifejezni! (az „arca” nem mozog) Az élő színésznek írt szöveg a bábnál hatástalan (nem ajánlatos ilyen műveket alkalmazni) Galuska László Pál

A szövegkönyv jellegzetességei: 2. A báb „nem szereti” a nagy játékteret! A színpadtér kicsi Ezért tudni kell sűríteni a rendezőnek, a színésznek, a tervezőnek és a komponistának) a produkciónak precíznek, pontosnak kell lennie! (A pontatlanság a néző számára feltűnő, zavaró, a hibák felnagyítódnak) Fontos színpadi rövidítések alkalmazása (nincs idő a szereplők jellemének részletezésére, az expozíció rövid) Tekintettel kell lenni a bábu mozgatására (fegyelmezett színészi teljesítményt igényel, döntő a színész művészi alkotásmódja – mozgat és játszik) Galuska László Pál

A szövegkönyv jellegzetességei: 3. A báb „nem szereti” a sok szereplőt! A kisszínpadon nem férnek el sokan (mozgatás!) A sokszereplős, bonyolult cselekményű darab a gyermekek számára követhetetlen (A mese is kisepikai műfaj, lineáris szerkezetű, kevésszereplős) Rugalmasabb, mozgékonyabb, ötletesebb előadásmód! Galuska László Pál

A szövegkönyv jellegzetességei: Tekintettel kell lenni a báb típusára! (Pl. marionett, kesztyűs, bunraku, stb.) Galuska László Pál

A kisszínpadi előadás műfajelemei Mesedráma, de ezen belül: A dal, (az ének, a kuplé, a sanzon és a song) nem kifejezetten bábra íródott, óvatosan használjuk! Jól működik az ironizálás, parodizálás A folklór népszokások megjelenítése, mozgással, tánccal. Fontos: a mozgás takarékossága, pontossága, kifejező nagysága (exponáltsága) Az állatmese (nem keverendő a fabulával!) Jobban játszható bábukkal, mint élő színészekkel (állatszereplők) Lényege a rövid cselekmény, csattanós befejezés, elemi ismétlések. Galuska László Pál

A kisszínpadi előadás műfajelemei A pantomim Komikus és komoly is lehet. Beszéd nélküli: ezt a bábu mozgása fejezi ki, ezért szemléletesnek, kifejezőnek kell lennie. He nem: a pantomim „cselekménye” unalmassá, sőt érthetetlenné válik. A szemléltetés lehet metaforikus (pl. animálással), szimbolikus. A poétikus, költői szövegek kerülni kell az előadott szöveg illusztrálásának, „leírásának” profán alkalmazását. Hatását különböző kifejező eszközök felhasználásával (jelzésekkel, színekkel, hanggal, zenével, stb.) lehet aláhúzni, fokozni. Galuska László Pál

Dramaturgia a színművészet, egyik tudományága színjátszás elméleti kérdéseivel foglalkozik: Színház- és drámaelmélet, a színműírás elmélete, a színjáték törvényei, szerkezeti felépítése színpadi hatás Galuska László Pál

Drámaelméleti alapfogalmak (fogalmak és körülmények, amelyekre tekintettel kell lenni a dramaturgiai munka során) Galuska László Pál

A cselekmény szerkezete 1 = a néző előadás előtti lelkiállapota (egyenessel kifejezve) 2 = a néző lelkiállapota (egyenessel kifejezve) az előadás kezdetén 3 = a néző lelkiállapota a dráma csúcspontjánál 4 = a néző lelkiállapota a dráma (az előadás) befejezésekor (katharzis) A = az első feszültség, a meglepetés pillanata B = a tetőpont tragikus pillanata (a „mindent eldöntő” pillanat) C = az utolsó feszültség pillanata Galuska László Pál

A cselekmény szerkezete Kontrapunkt: Az „ellenpont törvénye”. A túlzottan egységes hangolás egyhangúsághoz vezethet, a túlzott feszültség unalmas is lehet. Ezért a be lehet iktatni ún. „retardációs”(hátráltató, késleltető) betéteket. (sírásó jelenet – Hamlet) Ezek lehetőséget adnak a nézőnek arra, hogy „pihenhessen”, és az elkövetkező izgalmasabb jeleneteket „frissebben” átélje. (Gyermek nézőknél fontos!) Galuska László Pál