Etika és deontológia a pedagógusi szakmában Babes-bolyai tudományegyetem Pszichológia és neveléstudományok kar 20011/2012 2. FÉLÉV
Etika Görög eredetű szó. Ethosz szóból eredeztethető, jelentése: szokás, hagyomány, illem. Filozófiai tudományág Az etikát az esztétikával együtt gyakorlati filozófiának nevezzük
Etika Deontológia etika: a kötelesség szóból ered. Az erkölcsös cselekvés kritériuma a kötelességek teljesítése. A kötelesség forrása lehet egy külső tényező (pl.Isten) vagy egy belső kényszer (pl. lelkiismeret).
A jog és az erkölcs kapcsolata külső szabályozás korlátoz, tilt közli mit szabad, mit nem szabad tenni, szélsőségeket figyel írásban szabályoz törvényerőre emelkedik, ellenőriz, büntet egy társadalomban egyfajta jog létezik belső késztetés nem kényszer a kívánatos viselkedést határozza meg általában nem írásos formában jelenik meg elmarasztal egy társadalomban többféle erkölcsi norma létezik, pl?
Konkrét etika „Mi az erkölcsös?” – kérdésre ad választ. Normatív oldalról közelíti meg a problémát, azaz azt vizsgálja, mit tart erkölcsösnek. Változó a történelemben, a kultúrában, azaz korhoz, embercsoporthoz kötődik, pl?
pl. reklámetika, gazdasági etika, orvosi-, gyógyszerészi etika, stb. Szaketika pl. reklámetika, gazdasági etika, orvosi-, gyógyszerészi etika, stb. Az általános etikára épülnek. Ott alakul ki, ahol az erkölcsnek kiemelkedő szerepe van.
Etikai kódexek A kódex jogra épülő, írásos erkölcsi normagyűjtemény. Szerepe meghatározni a szakmát művelő jogait és kötelességeit. Etikai bizottságok, szakmai kamarák írják.
A „GONDOSKODÓ” TANÍTÓNŐ Történet¹: Szülői értekezlet másnapján a tanítás befejeztével a tanítónő sorba állítja a gyerekeket, majd indulás előtt hirtelen jó hangosan így szól: - „Tomika, gyere ki a sorból! Hadd nézzem meg a nadrágodat, ma is bepisiltél?” Az osztályterem csúfolódásba kezd. Tomi ettől kezdve reggelente hangos sírással jelenti ki, hogy nem akar többé iskolába menni. A problémát a szülők úgy orvosolják, hogy egy hónap múlva új iskolába iratják át a kisfiút. 1 Hoffmann Rózsa (szerk.), Szakmai etikai kódex, NT, 2003, Bp., 129 old.
HELYETTESÍTÉS UTÁN Történet²: Klári néni felépült hosszas betegségéből. A betegsége utáni első óra elején lapozgatni kezdi a naplót, majd megkérdezi: - Ki helyettesített, amíg nem voltam itt? A gyerekek sorolták a helyettesítő tanárok nevét. -Marika néni is? -Bizony. És feleltünk is versmondásból, és mindenki jó jegyet kapott. -Felejtsétek el. Nálam hangsúlyozni kell! Ezeket a jegyeket nem számítom be a félévi osztályzatokba. 2 Hoffmann Rózsa (szerk.), Szakmai etikai kódex, NT, 2003, Bp., 132 old.
Van-e igény szakmai etikai kódexre pedagógusok számára?
??? Miért fontos, indokolt?
??? Miért nincs pedagógusok számára szakmai etikai kódex? (Szemben az orvosokkal, ügyvédekkel, stb.)
??? Hogyan építhetőek be a több ezer éves erkölcsi fogalmak a kor posztmodern, pluralista értékekkel rendelkező, minőségközpontú oktatási rendszerekbe?
Ki állítsa össze? Oktatásügyi Minisztérium/Tanfelügyelőség/Önkormányzat/Pedagógus szövetség/Iskola – etikai bizottság
Mi a következménye annak, ha nem tartják be az etikai szabályokat? ??? Mi a következménye annak, ha nem tartják be az etikai szabályokat?
Szakmai etikai kódex felépítése/tartalma Pedagógus személyiségével, munkavégzésével, pályával kapcsolatos etikai normák A nevelő-oktató munka etikai normái Gyermekekkel való kapcsolat etikai normái A szülőkkel való kapcsolat etikai normái A pedagógus szakmai kapcsolatainak normái További szakmai etikai normák
Szakmai etikai kódex tartalma A pedagógusok elvárásai Képzés és továbbképzés A pedagógus helye a társadalomban A pedagóguspálya A pedagógus kapcsolatai A pedagógus munkájának ellenőrzése A pedagógus munka- és életkörülményei A pedagógusok jogai és kötelezettségei