Kommunikáció 4. Bemutató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Kéri Zoltán MTA Gyermekszegénység Elleni Program közoktatási szakértő
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Értékelés a pedagógiában
Tanulásszervezés 3. Bemutató
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Kommunikáció.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A lehetséges énképek.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Kommunikáció a védőnői munkában
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
A pedagógus.
Kommunikáció a szervezetben
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A kommunikációra alapozó elméletek
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az alapvető kommunikáció
..
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán A kommunikáció folyamata Készítette: Piacsek László Zoltán.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
A kommunikáció tényezői és funkciói
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Teamek, kommunikáció.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Lelkivezetés elmélete
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Szervezeti Kommunikáció
Előadás másolata:

Kommunikáció 4. Bemutató Forrás: Barabási Tünde: Didaktikai kommunikáció és tanulásszervezés, egyetemi jegyzet, BBTE

A kommunikáció modellje Csatorna ADÓ üzenet VEVŐ Kódolt Dekódolt jel jel ZAJ -fizikai zaj: háttérzajok -pszichológiai zaj, pl. előítélet -szemantikai zaj: nyelvi különbségek

A kommunikáció alaptételei Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen zajlik: a másik fél visszajelzései befolyásolják mondanivalómat. Analógiás (pl. mimika) és digitális (pl. nyelvi jelek) elemekből áll. Lehet egyenlő vagy egyenlőtlen.

A kommunikáció formái Egyirányú (pl. könyv) – kétirányú (vita) Közvetlen – közvetett Verbális – nem verbális (elválaszthatatlanok)

A kommunikáció funkciói Tájékoztatás Szocializáció Motiváció Vita és eszmecsere Oktatás Kulturális fejlődés Szórakozás Integrálás Mások befolyásolásának eszköze

Kommunikációs kompetencia Személyes Speciális Szociális Kognitív Forrás: Nagy József, 2000

Általános kognitív kommunikációs képesség Leírás, pontosítás, tájékoztatás, kifejtés, beszámoló, magyarázat, lényegkiemelés, tömörítés, reflektálás, önálló véleményformálás, kérés, érvelés, feltételezés, humor, kérdésfelvetés, stb.

Szociális kommunikációs képesség Érzelmek megfelelő kifejezése Főleg nonverbális, de vannak verbális elemei is. A társas helyzetekben való aktív részvétel feltétele. Pl. érzelemkifejezés, beszédminőség, beszédtartalom, meghallgatási készségek, társalgási alapkészség.

Személyes kommunikációs kompetencia Befogadás és önkifejezés személyes helyzetekben. Pl. zenei, irodalmi ebfogadó és önkifejező képesség, előadói készség, stb.

Speciális kommunikációs képesség Szakterületenként változó. Adjunk példát a tanító speciális kommunikációs képességére-.

Személyközi kommunikáció Teljes személyiségünkkel kommunikálunk. Meghatározza beszédpartnerek társadalmi helyzete.

Személyközi kommunikáció modellje Csatorna ADÓ üzenet VEVŐ Kódolás visszajelzés Dekódolás Megnyilvánulás Benyomás Szándékok Szándékok Érzések Érzések Kimutatott verbális és Kimutatott verbális és nemverbális viselkedés nemverbális viselkedés +az adó szándékainak, érzéseinek értelmezése, értékelése. KONTEXTUS (Közös előtudás)

Kommunikációs technikák Adó Vevő Én-üzenetek: Önfeltáró én-üzenet – a közlő önmagáról beszél Pozitív én-üzenet – a másik valami jót tett és én ezt szóvá teszem. Konfrontáló én-üzenet – a partner viselkedését szeretném megváltoztatni. Részei: Érzések + Viselkedés + következmény Ajtónyitogatók Aktív figyelem technikái: Tisztázás Újrafogalmazás Érzelmek visszatükrözése Fontosság kifejezése Összegzés

Torzulást eredményező tényezők Észlelés Jelentésadás Érzelmek – félreérthetjük Kialakult kép: reális énkép és önismeret pozitívan hat a kommunikáció eredményességére Szándékos torzítás

Kommunikációs gátak Fenyegetés Utasítás, parancs Vádaskodás Stigmázás Kioktatás Fontos információk visszatartása Faggatózás Manipulatív dicséret Kéretlen tanács Rálicitálás Negatív megnyugtatás

Osztálytermi kommunikáció Aszimmetrikus kommunikáció pl. nevelői intézkedések. Információelméleti kommunikáció – a tanulási folyamatok állnak a középpontban. Szimmetrikus kommunikáció – viták, beszélgetések, közös döntések. Egzisztenciális kommunikáció – párbeszéd – a gyermeki kérdezés és vélekedés.

A kommunikáció jellemzői A kommunikáció centruma (tanuló, téma, tanári produkció) A tanári kommunikációban kifejeződő attitűd (gyermekszeretet, lelkesedés, diszkriminálás, stb.) A tanulói kommunikáció szabadságfoka A tanulói kommunikáció irányítástechnikája (félénkebbek szerephez juttatása, nagyhangúak lecsillapítása).

Nevelési kommunikáció szabályozottsága Szabadság – kötöttség viszonya Szabályozottság Az iskolai élet velejárója Hagyományokra épül A szocializációban játszik szerepet. Szabadság – ésszerű korlátok közé szorított Kötött – bürokratikus / rituális meghatározottság.

Verbális kommunikáció Kutatások: Logikus-empirikus irányzat: tanári – tanulói beszéd arányát vizsgálták, stb. Értelmező irányzat: a kiscsoportos beszélgetés haszna a tanulásban 13 évesek esetében. A nyelvi kompetencia feltétele az iskolai eredményességnek. A tanár vezetési stílusa befolyásolja a kommunikációt.

Verbális eszközök Irónia Egyénre szabott névhasználat Magázás / tegezés / személytelenség Argó szavak, diáknyelvi zsargon – népszerűség Humoros kifejezések Önirónia Segítő tanár dicsér, jutalmaz, sok biztatás, nyugodt légkört biztosít.

Nem verbális kommunikáció Kinezika – gesztus, testtartás, mimika, tekintet Érintés – kisebb korban, ha a gyereknek is jó. Proxemika – helyváltoztatás, a diák helye az osztályban. Paralingvisztika – hangerő, hangszín, tempó, akcentus Emblémák – ruházat, hajforma, hajszín, kiegészítők.

Kommunikációs mintázatok Tanuló érdeklődő – a tanár okosabbnak gondolja. Pygmalion effektus – a tanár pozitív elvárása jó hatással van a tanulók teljesítményére. A kisebbek kevésbé képesek egyidejűleg értelmezni a verbális és nem verbális csatornákat.