Oktatásmenedzsment 2012/2013 – 1. félév.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A gyakornokok beilleszkedése
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Együtt egymásért és magunkért
A kulturális intelligencia
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Ellenőrzés, visszacsatolás
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A pedagógus.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A beiskolázás előkészítése
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Állatorvosi outsourcing Turóczy-Faritz Judit Praxismenedzsment Konferencia 2014.
Pedagógus értékelési rendszer
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Vállalkozásmenedzsment I.
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Egy nyílt levél elő- és utóélete
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
„SENKI SEM KÖVETHET EL NAGYOBB HIBÁT, MINT AZ, AKI AZÉRT NEM TESZ SEMMIT, MERT AMIT MEGTEHET, AZ KICSINY.” (E. Burke)
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Közoktatási vezető II. félév
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Oktatásmenedzsment 2012/2013 – 1. félév

Vezetés Paidagogosz – az antik görög kultúrában – elvezette a gyermeket arra a helyre, ahol szelleme, lelke, teste egészségesen gyarapodhatott. VEZETÉS – a pedagógus munkájának szerves része. Vezetés – olyan tevékenység, amely összefogja egy embercsoport munkáját valamilyen közös cél elérése érdekében.

Kulcsfogalmak 1. – a szervezet. A vezetéshez szükségünk van egy CSOPORTRA (egynél több ember már csoportot alkot). A feladatra orientált csoport a SZERVEZET – mely egyfelől a vezetés tárgya, másfelől a vezetés kerete. Közoktatásban: szervezet az óvoda, az iskola, a kollégium, stb. A szervezet tagjai: gyerekek (diákok), pedagógusok, egyéb dolgozók és a szülők.

Kulcsfogalmak 2. - a cél A szervezetek valamilyen cél érdekében, meghatározott feladatok elvégzésére jönnek létre. A szervezet tagjainak egyéni céljai alárendelődnek a szervezet céljainak. A vezetés – a szervezeti célok érdekében végzett tudatos, tervszerű tevékenység. A közoktatás legfőbb célja a NEVELÉS.

Kulcsfogalmak 3. - vezetési funkciók Minden szervezet vezetésében hasonló funkciók lépnek fel: Tervezés: célok és munkamenet megtervezése. Erőforrások biztosítása: megfelelő anyagi és emberi erőforrások biztosítása a hatékony működtetéshez. Ellenőrzés – visszacsatolás biztosítása. Értékelés, elszámolás. A legmeghatározóbb a DÖNTÉS – a munkamenetet átfogja elejétől a végéig.

Kulcsfogalmak 4. - együttműködés A szervezet céljainak elérése csakis a tagok közötti együttműködés révén valósulhat meg. Az együttműködés sok esetben KONFLIKTUSokkal jár, mivel a szervezet tagjai eltérő értékekkel, érdekekkel rendelkeznek.

Kulcsfogalmak 5. - mások tevékenységére irányultság A vezetés általában mások tevékenységére irányul. A vezetőnek nem feladata a végrehajtás. Közoktatásban: kivétel – a vezető sokszor maga is tanít, végrehajt.

Kulcsfogalma 6. - hatásgyakorlás A végrehajtás nem fizikai értelemben vett ösztökélés révén valósul meg. A hatásgyakorlás, a befolyásolás kommunikáció révén valósul meg, intellektuális síkon.

Kulcsfogalmak 7. vezetési módszerek és stílusok A vezetői tevékenységet mindig jól meghatározott módszerek és stílus jellemzik. Hasonlatosak a nevelési módszerekkel és stílusokkal.

Vezetés - meghatározás A szervezeti célok érdekében a szervezet tagjainak együttműködésére irányuló olyan tudatos, tervszerű, jellemzően intellektuális tevékenység, amely a vezetőknek az emberekre történő hatásgyakorlása révén, sajátos vezetési funkciókban valósul meg, és meghatározott módszereket alkalmaz.

Vezetés – más meghatározás A vezetés = folyamatos problémamegoldás Lépései: A problémák felismerése és feltárása. Elemzés, az okok feltárása A problémák megoldását szolgáló célok meghatározása. A feladatokat kijelölő döntések előkészítése és meghozatala. Végrehajtás és ellenőrzés.

Vezetés = 3 vezetői szerep betöltése Személyközi szerepek: Nyilvános megjelenés szerepe Főnöki szerep Kapcsolatteremtő és –ápoló szerep. Információs szerep: Információgyűjtés Információszétosztás Szóvivőség Döntési szerep: Vállalkozói szerep Zavarelhárító szerep Erőforrás-elosztó szerep Tárgyaló-megelőző szerep.

Vezető Minden olyan személy, aki a fentiekben értelmezett vezetés feladatát ellátja egy szervezeten belül. Vezető szerepeket tölt be a szervezeten belül. Vezetési funkciókat gyakorol a szervezeten belül. Pl. igazgató, igazgató helyette, munkaközösség vezető, osztályfőnök, tanító, stb.

Vezetőség A vezetést ellátó személyek összessége, az első számú vezető és közvetlen munkatársai, akikkel együttesen gyakorolja a vezetési funkciókat.

Vezetés – irányítás - menedzsment A vezetés a szervezeten belül valósul meg, a hierarchia csúcsáról kiindulva. A vezető a szervezet tagja, és így fejti ki tevékenységét. Pl. óvodavezető, iskolaigazgató Kívülről jövő tevékenységet jelöl, létrehoz vagy megszüntethet egy intézményt. Hatása: szabályozás, ösztönzés és szankcionálás. Pl. oktatási miniszter Menedzsment Korszerűen megszervezett vezetőség mely csapatban végzi a vezetés munkáját. Elsősorban a szervezet fejlődésének előremozdítására irányul.

A vezetés szintjei Felső vezetők Középvezetők Közvetlen vezetők Végrehajtók

A vezetés szintjei a romániai közoktatásban Oktatási miniszter Tanfelügyelőség Iskolaigazgató

Az iskola mint intézmény A tanügy elementáris és legfontosabb egysége. Egy nagyobb rendszer szerves része. Szereplői: Ideiglenes pozíciójúak: gyermekek és szüleik. Állandó szereplők: pedagógusok és az őket segítő személyzet. Célja: a gyermekek nevelése, társadalomba való beillesztése, személyiségük fejlesztése.

Pedagógiai vezetés sajátosságai Feladat – alárendelődik a pedagógiai feladatnak, nem tűri a katonai vagy bürokratikus vezetést, Állandó forráshiány jellemzi. Lapos szervezet, a szervezet tagjai nagyjából egy végzettségűek, nincs középvezetői réteg. Kötelező állami feladatot végez el, más jogszabályok érvényesek, mint egy cégnél (nem lehet piacosítani).

A pedagógiai vezetés sajátosságai Túlszabályozott rendszer (állandó reformtörekvések, változtatások, forráshiány, stb). Szakmailag autonóm rendszer. Demokratikus vezetési stílus jellemzi (a nevelőtestület együttesen hoz döntéseket). Az első számú vezető kinevezése eltérő: politikai kinevezés, most tantestület választja.

Vezetési stílusok Döntésközpontú elméletek (Lewin) Autokratikus (diktatórikus) Demokratikus Laissez-faire (ráhagyó) Személyközpontú elméletek Feladatorientáltság Kapcsolatorientáltság mentén vizsgálják a típusokat.

Autokrata A vezető maga jelöli meg: a feladatokat, a feladatok megoldásának minden lépését, Ő rendelkezik a megoldáshoz szükséges minden információval, Mérlegel, Egyedül dönt. Egyedül ellenőriz és értékel, Az értékelést nem osztja meg másokkal.

Autokrata Ideig-óráig eredményes Előnyök Hátrányok Ideig-óráig eredményes Gyors, határozott, egyértelmű intézkedések. Kényelmes, a beosztottak csak a feladatokat végzik, nincs semmi felelősségük. Az iskolában gondolkodó, szuverén emberek vannak, akik nem tűrik hosszú távon ezt a vezetési stílust. Ellenállás: passzív ellenállás, Szabotálás, lázadás.

Demokrata Előnyök Hátrányok A beosztottak azonosulni tudnak a célokkal, hiszen részt vesznek a megfogalmazásukban. Ötleteik vannak, az intézmény innovatív lesz. Önálló, felelősségtudatos dolgozók. Jó hangulat, pozitív légkör, mely kihat a nevelő tevékenységre is. Időigényes, mert az érdekek egyeztetése hosszas folyamat, és nem mindig vezet eredményhez. Sok a konfliktus, amit ha nem megfelelőn kezelnek, megmérgezi az iskolai légkört. Szükséges a tapasztalt, jó vezető, aki uralja a helyzetet.

Laissez-faire A be nem avatkozás elvét hirdeti. A beosztottak irányítása minimális. Kiadja a feladatot, de utána nem ellenőrzi.

Laissez-faire Tehermentesíti a vezetőt Előnyök Hátrányok Tehermentesíti a vezetőt Maximális önállóságot biztosít a beosztottaknak. A szervezet visszafejlődését eredményezi. Nincsenek irányjelző pontok Mindenki a maga útját járja. Megszűnik a szervezeti viselkedés. Az iskola nevelési tevékenységére is rossz hatással van, felőrli a rendszert.

Likert és munkatársai Vezetési stílusok: Keménykezű parancsoló (autokrata) Jóakaratú parancsoló (paternalista) Konzultatív (demokratikus) Részvételi csoport (demokratikus)

Tannenbaum és Schmidt Vezetési stílusok: A vezető meghozza és bejelenti döntését. Eladja döntését Elmondja gondolatait és felszólítja beosztottjait, hogy tegyenek fel kérdéseket Bejelent egy döntést úgy, hogy azon még változtatni lehet. Előadja a problémát, meghallgatja a javaslatokat, majd dönt. Megállapítja a határokat, a csoport hozza meg a döntést. A vezető lehetővé teszi, hogy az előírt korlátokon belül a csoport hozza meg a döntését.

VEZETŐTÍPUSOK Gondoskodó Kompromisszumos Komplex Közönyös Technokrata AZ EMBEREK IRÁNTI ELKÖTELEZETTSÉG Gondoskodó Kompromisszumos Komplex Közönyös Technokrata A SZERVEZET FELADATAI IRÁNTI ELKÖTELEZETTSÉG

HATALOM A vezetés feltétele és eszköze a hatalom. Sokszor ellenérzést vált ki az emberekből, ha nem megfelelően használják. A hatalom nem uralkodás mások felett, hanem a közösség szolgálata. Igazgató – vezeti a diákokat vezető pedagógust!!! Nem szabad visszaélni a hatalommal. Jellemzője az autoritás.

Az autoritás fajtái Hivatali autoritás: a vezetői pozícióból eredő törvényes hatalomból ered, a státusz vonja maga után. Funkcionális autoritás: az elvégzendő feladat a forrása. Személyes autoritás: a személyiség erejéből fakad. Szakmai autoritás: a szakértelemből fakadó autoritás.

Felhasznált könyvészet: Hoffmann Rózsa: Vezetés pedagógusszemmel. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2oo5