Győri Péter: A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006. A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai, Budapest, 2005. folytatása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
"Tékozló koldus ruháját szaggatja„
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Dokumentációs, nyilvántartási és információáramlási rendszer Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei.
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Győri Péter: A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai Budapest, 2005.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Családi napközi.
Kanász-Nagy Máté: Az önkormányzati segélyezési rendszer lehetséges reformlehetőségei a harmonizáció tükrében Budapest,
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Kormányszóvivői tájékoztató Hajléktalan-ellátás Felkészülés a télre.
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május GYŐRI PÉTER – MÓZER PÉTER: AZ ÖNKORMÁNYZATI SZOCIÁLIS ELLÁTÓ RENDSZER ÚJRAÉPÍTÉSÉNEK.
Szociális regiszter publikus felület használata
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Támogatott lakhatási programok a fővárosban Adatok és módszertan szerepe a fővárosi lakhatási programok lebonyolításában.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
BMSZKI Szabolcs utcai Átmeneti Szálló bemutatása
Biztos Kezdet Gyerekházak
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
Rászoruló személyeket támogató operatív program RSZTOP
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Műhelytalálkozó SOPRON Május 26.. Soproni ellátás Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Szociális Szolgáltató Intézmény Idősek ellátása Fogyatékosok.
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A BMSZki szakmai irányainak tervezett változásairól, vázlatosan
Kinek profit a NON Profit?
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
„Út a munkához” program tapasztalatai
Megbecsülés az idős embereknek
Lorem ipsum.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Előadás másolata:

Győri Péter: A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai, Budapest, folytatása. Előadásomat Solt Ottília, Bognár Szabolcs, Pik Katalin, Mezei György és Ungi Tibor emlékének ajánlom

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, „Merre tovább?” – részletek "Tékozló koldus ruháját szaggatja" Győri Péter – Mózer Péter: A szociális szolgáltatások és támogatások újraépítésének programja A program-tervezet 0. változata megtalálható: gyoripeter.fw.hu

központi állami normatív finanszírozás szükségletorientált szolgáltatások ? helyi önkormányzatok központi állami kötelezése egyre duzzadó kapcsolódó tevékenységek és intézmények egyre részletesebb központi állami szabályozás Kiinduló tézisek – súlyponti problémák (Az átalakítás szükségessége)  helyi önkormányzatok dirigens kötelezésének elburjánzása  direkt utasításos rendszer űjraépülése a jogszabályi kötelezéseken keresztül  pénzbeli támogatások helyett néhány szolgáltatással történő (látszat)orvosolás  a nyitott, decentralizált és átlátható központi állam kialakításának elmaradása A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, „Merre tovább?” – részletek

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, „Merre tovább?” – részletek A szociális szolgáltatások központi állami normatív finanszírozásának a problémái  nyílt végű támogatási kasszát feltételez  nem ösztönöz eredményességre, hatékonyságra, szükségletorientált szolgáltatásokra  fennmaradásra, a normatív finanszírozás előírásainak való megfelelésre ösztönöz  nem differenciál semmi szerint („buta, de biztonságos")  nem differenciál szükségletek szerint  folyamatosan túlszabályozást indukál  nem érte el és nem is érheti el az "országos lefedettséget"  igazságtalan és növeli az egyenlőtlenséget  a legrászorultabbak által lakott településeken nem lehet hozzájutni a normatívával támogatott szolgáltatásokhoz  nem kompatíbilis (sőt ellentmond) az EU-pályázatokkal

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, „Merre tovább?” – részletek A helyi önkormányzatok elburjánzó központi állami kötelezésének a problémái  a konkrét szolgáltatási forma létrehozatalára és működtetésére kötelezés alkotmányossági szempontból aggályos, nem számonkérhető  a kötelező szabályozás ellenére kialakultak ún. ellátási fehér foltok  (de facto és de jure) növeli a települések közötti egyenlőtlenséget  elvonja a forrásokat a helyi szükségletek kielégítésére irányuló szolgáltatásoktól  visszafejlesztésre, vagy megszűnésre ítéli a központi szabályozástól eltérő szolgáltatásokat  eltorzítja az egész helyi szolgáltatási struktúrát  drága, fokozatosan kiszorítja az egyéb potenciális szereplők részvállalását

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, „Merre tovább?” – részletek Az egyre részletesebb központi állami szabályozás problémái  öngerjesztő folyamattá válik (korrekciók korrekciója, nő a szabályozási ellentmondások előfordulási gyakorisága, átláthatatlan és ellentmondásos szabályozási-jogi környezet kialakulásához vezet)  rontja mind a szolgáltatók, mind a rászorulók jogbiztonságát, a hozzáférés kalkulálhatóságát  egyre jobban elbürokratizálja a szociális szolgáltatók működését  elterjeszti a megkerülés, kijátszás, „kiskapu keresés” mechanizmusait  egyre részletesebb sémákba szorítja a szolgáltatási formákat  kiszorítja az újabb és újabb előírásokhoz alkalmazkodni nem tudó, nem akaró szolgáltatókat  infantilizálja a szükségletek köré szerveződő érdekérvényesítési mechanizmusokat  a kapcsolódó tevékenységek és intézmények egyre jelentősebb kapacitásokat, forrásokat vonnak el a szolgáltatásoktól és a rászorulóktól

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, „Merre tovább?” – részletek Az átalakítás főbb irányai  A szolgáltatások központi normatív finanszírozásának és szabályozásának jelentős visszaszorítása  Új pénzbeli támogatási formák kialakítása – az állami normatívák kiváltására  A pénzbeli ellátások körének és normativitásának megerősítése, szélesítése, szükség esetén mértékének emelése  A központi állami támogatások felosztásának, elosztásának, a szolgáltatás-finanszírozás nagy részének regionális szintre delegálása  Probléma- és szükségletorientált központi állami program- támogatások kialakítása (figyelemmel az EU-támogatások keretében létrejövő, illetve létre nem jövő szolgáltatásokra is)  A szolgáltatásokra vonatkozó központi jogszabályok maximális deregulálása  A szolgáltatások körében - ahol lehetséges - jövedelemfüggő térítési díj bevezetése

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, „Merre tovább?” – részletek Néhány köztudott, tarthatatlan tény: Semmilyen sajátos, kreatív, szükségletorientált megoldás nem jut normatív finanszírozáshoz (Ezek pályázatokból, vagy a normatívából „ellopva” finanszírozhatóak, vagy behalnak) Semmilyen normatíva nem támogatja a szolgáltatások koordinációját, mely megtöbbszörözi a hatékonyságot. Semmilyen normatíva nem támogatja az eredményességet, jobb színvonalú munkát.

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, A jelenlegi szabályozásnak semmi köze a valósághoz: kezdve a hajléktalanok Szt-n belüli meghatározásától a négyzetméter-, vagy létszám-előírásokig. Számos, valójában nem működő utcai szolgálat jut ma több millió forintos normatív támogatáshoz. A szolgáltatók egyfolytában megpróbálják megkerülni, kijátszani az ún. tárgyi és személyi előírásokat.

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, Számos szolgáltató rendszerszerűen meghamisítja a normatív finanszírozás alapját jelentő létszám és egyéb adatokat. A mai előírások szerint egy – a feltételeknek megfelelő - teljesen üres átmeneti szálló, éjjeli menhely is jogosan felveszi a több tízmillió forintos normatív támogatást. A mai előírások szerint az éjjeli menhelyeken nem kell esetfelelős szociális munkát végezni, miközben ez talán itt lenne a legfontosabb (és legnehezebb). A jelenlegi finanszírozás és szabályozás semmivel nem ösztönzi a hajléktalanok visszailleszkedését.

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, A pályázati lakhatási támogatások komoly zavart okoztak azon ellátóknál, ahol csökkent a szállólakók száma. Számos szolgáltató ugyanazokat a hajléktalan embereket és segítőket próbálja „elszámolni” az utcai szolgálatok-népkonyhák-melegedők- szállások nyilvántartásaiban a normatíva érdekében – benntartva ezzel ezeket az embereket az ellátó rendszerben. A pályázatokon azok a szolgáltatások próbálnak előnyhöz jutni, melyek megpróbálják elhitetni, hogy területükön évről-évre több hajléktalan ember él.

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, A jelenlegi ellátó rendszer egyszerre alulszabályozott és túlszabályozott alulkontrollált és túlkontrollált forráshiányos és pazarló túlburjánzó és hiányos alulról építkező és felülről dirigált Vagyis nagyon is megérett az átalakításra.

A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, Kezdjük előlről: egyáltalán ki jogosult ma a hajléktalan ellátásra? Az immár tíz éves törvény szerint: Hajléktalan:  a bejelentett lakóhellyel nem rendelkező személy  akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás  aki éjszakáit közterületen vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben tölti  aki „közösségi együttélésre alkalmas”, önellátásra – segítséggel – képes stb. Valójában ki az alanya a hajléktalanügyre vonatkozó sok-sok szabálynak? A sok-sok szabály alanyai az intézmények és dolgozóik

Valójában ki veszi igénybe az ellátást? Aki jobb lehetőség hiányában igénybe veszi a népkonyhát, a melegedőt, a fapadost, vagy az átmeneti szállást. Amint emeljük az ellátás színvonalát ( szállás nyújtás, ügyintézés, étkeztetés, pénzbeli támogatások, képzés- álláskeresés ) azonnal komolyabban felmerül a jogosultság kérdése. Kulcskérdés: jogosultság feltételei, vizsgálata A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

Ki jogosult a hajléktalan ellátásra? Egy lehetséges kodifikálás egyes elemei Lakástalan az, aki a maga, vagy családja részére önerejéből minimálisan megfelelő (önálló) lakhatását nem képes biztosítani. A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

Egy lehetséges kodifikálás egyes elemei E támogatás alanyai aki a maga, vagy családja részére önerejéből minimálisan megfelelő (önálló) lakhatását nem képes biztosítani Feltételek Minimálisan megfelelő lakhatás: Önálló lakhatás: Lakhatását önerejéből nem képes biztosítani: A támogatás formája  Pénzbeli támogatás: - lakhatási - lakásfenntartási - visszatérítendő - vissza-nem-térítendő  Szociális szolgáltatás A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

Egy lehetséges kodifikálás egyes elemei Csoport (élethelyzet) Minimálisan elismert lakhatás formája (nyújtható ellátás) Mire fordítható a pénzbeli támogatás? (al)bérleti díj térítési díj kiegészítése Kiskorú gyermekkel„Családos szoba” Várandós anya„Szobabérlet” Házaspár, élettárs„Szobabérlet” Aktív korú egyedülálló„Szállás” Tartósan beteg„Speciális szállás” Fogyatékkal élő„Otthon” Idős„Otthon” A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, Kulcskérdés: ki – mire jogosult?

Egy lehetséges kodifikálás egyes elemei A jogosultság (szabályozás) szintje A törvényben meghatározott feltételek esetén az érintettek jogosultak a támogatásra A jogosultság formája Az egyes csoportokba tartozók az esetükben minimálisan elismert lakhatási formának megfelelő támogatásra jogosultak A támogatás összegeA lakhatási költség és az önerő különbözete A támogatás forrásaKözponti költségvetés A támogatásról döntA törvényben meghatározott szervezet (pl. jegyző) a lakástalanokkal foglalkozó szociális szakember javaslatára A támogatás formájaPénzbeli támogatás, vagy/és szolgáltatás A támogatást nyújtjaA döntést hozó, vagy a vele szerződésben lévő szervezet A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

(al)bérlet szálló szociális szolgáltatás ügyfél Lakástalanok Szociális Szolgáltató Központja „MAGINTÉZMÉNY” A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, A jogosultság megállapítása…

Lakástalanok Szociális Szolgáltató Központja Lakhatási támogatás Átképzés, foglalkoztatás szervezése Életvezetési segítésgnyújtás, Szociális ügyintézés Jogi tanácsadás Lakhatási lehetőségek szervezése Egészségügyi segítésgnyújtás, addiktológia Krízis- intervenció A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

A szolgáltatáshoz jutás egy lehetséges eljárása Állapotfelmérés (szükségletteszt) Jövedelemfelmérés (jövedelemteszt) Döntés a szolgáltatásra való jogosultságról A szolgáltatásra való jogosultság, a támogatási összeg ellenőrzése Döntés a szolgáltatók támogatásáról Szerződés kötése a támogatott szolgáltatókkal Jegyző, vagy Szoc.Gyám. Hivatal Szoc.Gyám. Hivatal szerződéskötés Regionális Szociálpolitikai Tanács Szoc.Gyám.Hivatal Térítési díjfizetés Államilag ellenőrzött szolgáltató Döntés a pénzbeli támogatásra való jogosultságról Jogosult Szolgáltató A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

Jelenlegi intézményi normatíva Lakástalanok támogatása Szociális szolgáltatás támogatása Lakhatás támogatása (al)bérleti díj, térítési díj Szükséges szociális szolgáltatás függvényében Minimális ellátási forma függvényében A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, Forrás: egységes normatívából – személyre szabott támogatás

Jelenlegi intézményi normatíva Speciális lakhatási támogatás Ápolási-gondozási járadék Kiegészítő intézményi támogatás Hotelszolgáltatás költségei Humánszolgáltatás költségei Intézmény-működtetés általános költségei Igénybe vevő jövedelme Regionális elosztó Hogyan jutnak az intézmények a költségek fedezetéhez? A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

Megyei, megyei jogú városi önkormányzatok delegálnak Ágazati miniszter delegál Városi önkormányzatok delegálnak Non-profit fenntartók delegálnak Regionális Szociálpolitikai Tanács RSzT alágazati szakbizottsága szakbizottságok képviselői RSzT alágazati szakbizottsága RSzT alágazati szakbizottsága Alágazatok ellátó szervezetei delegálnak Kistérségi önkormányzato k delegálnak Piaci fenntartók delegálnak Egyházi fenntartók delegálnak Alágazatok országos érdekvédelmi szervezetei delegálnak Alágazatok ellátó szervezetei delegálnak Alágazatok ellátó szervezetei delegálnak A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

A források átrendezésének sematikus modellje Jelenlegi normatív pénzbeli támogatások Szolgáltatásra jogosultak, igénybe vevők Program-támogatások Munkaügyi, egészségügyi, egyéb szolgáltatás- vásárlók Szolgáltatások jelenlegi normatív támogatása Regionális Szocpol. Tanácsok Szolgáltatók Önkormányzatok EUJelenlegi központi programok Szolgáltatások támogatása Normatív pénzbeli támogatások A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

Ellátás formája Támogatás formája Támogatás forrása Támogatásról dönt A jogosult fizet-e? Utcai szolgáltatás A minimálisan elismert szinten: központi költségvetés Az állam által megbízott regionális szervezet ingyenes Melegedő szolgáltatásingyenes Ügyintézés szolgáltatásingyenes Étkezés pénzbeli, vagy szolgáltatás van önrész (lehet 0 is) Lakhatás, szállás pénzbeli és szolgáltatás Jegyző a szolgáltató javaslatára van önrész (lehet 0 is)

Összegzés a lehetséges útelágazásokról:  Mutyizás folytatása – szabályozási dzsungelharcok  Gyeplők bedobása – utánunk a vízözön  Hajléktalansegítők további gettósítása  Hajléktalanügy kiszabadítása a hajléktalan-gettóból  Integráció - hatékony segítségnyújtás megszervezése  Ember és probléma központú szabályozás, finanszírozás A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.

Köszönöm a figyelmeteket! A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, 2006.