Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
Advertisements

1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A Fórum Kisebbségkutató Intézet szerepe a magyar tudományos életben Tóth Károly Somorja, december 2.
EISZ nemzeti program 2012 dr. Téglási Ágnes főigazgató-helyettes.
Technical University of Budapest
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Könyvtárhasználati verseny
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
A Szegedi Tudományegyetem harmadik missziós tevékenységei és az EU fejlesztéspolitikája DR. LUKOVICS MIKLÓS Docens, SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM Karrier- és alumni szolgáltatások továbbfejlesztése a Debreceni Egyetemen Alprojekt-vezető: Pilishegyi Péter DE hallgatói.
Az Erasmus-program A napjainkban legnépszerűbb ösztöndíjprogram bemutatása.
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Az információs ipar teljesítménye Európai Unió, Magyarország, Amerikai Egyesült Államok.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Széchenyi István Egyetem, Győr
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
MTA Tudásmenedzsment workshop Szemelvények, érdekes eredmények „A női munkavállalás és a lifelong learning kapcsolata” c. kutatásból
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A Magyar Köztársaság Rendőrsége
Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Távmunka kutatás, fejlesztés eredményei
KERNER Barbara Pécs, 2006 Kerner Barbara Pécs, A 455 milliós piac.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A kultúrnemzeti Akadémia tudománypolitikájáról
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Az internet kialakulása
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
„Interdiszciplináris kutatói teamek létrehozása és felkészítése a nemzetközi programokban való részvételre környezetbiztonsági kutatási területeken” GEO-TEAM.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A magyarországi K+F politika
Vasas Lívia, PhD 2015 MTMT Vasas Lívia, PhD 2015.
PhD online közösségi oldal Dr
KÜM – NEFE – GTF 2007 – EDF Program szemináriuma
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Employer Branding - gyakornokok
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács Nyugati Magyar Tudományosság Program

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT A kutatás célja Az MTA adatbázisaiban eddig nem szereplő - nem akadémikus, MTA Doktor vagy köztestületi tag -,nyugaton élő és dolgozó magyar származású tudósok felkutatása. A magyar tudományos életbe, a Magyar Tudományos Akadémia szervezeteibe való integrálásukra vonatkozó ajánlások megfogalmazása. Javaslattétel egy kommunikációs hálózat létrehozására az Akadémia szervezetei és az adatbázisban szereplő kutatók között. A kutatás továbbá vizsgálja az elvándorlási folyamatok („brain drain”) jellemzőit és annak hatásait, valamint azok „megfordíthatóságát” („brain gain”).

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT A kutatás módszere új típusú internet alapú keresési módszer, amely az interneten elérhető, de nem rendszerezett publikus adatok szisztematikus kereséséből és vizsgálatából áll. Az adatbázis tartalmazza: az adott oktató vagy kutató szakmai életútjának minden fontosabb állomását (M.A., M.Sc., PhD.), a kutatási témáit, helyszíneit A jelenlegi munkahely adatait és a tudományos aktivitás profilját, az oktatói vagy kutatói munka tárgyát, a publikációs tevékenységet. a kutatók nyilvános elérhetőségeit (postai címet, címet és telefonszámokat).

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT Az eddigi eredmények: A kutatás első fázisában az új internetes keresési technológia segítségével megszerzett adatok kis hányadának vizsgálatával már hozzávetőleg 200 kutató és oktató adatait tudtuk azonosítani, ellenőrizni és rendszerezni. A kapott adatok 3 fő kategóriában kerültek rendszerezésre: PhD fokozattal rendelkező, első generációs kitelepült oktató vagy kutató, jelenleg főállásban dolgozik valamelyik nyugati vagy tengeren túli egyetemen vagy kutatóintézetben. PhD programban részt vevő, több éve kint élő fiatal oktató vagy kutató. Valamilyen magyar kötődéssel rendelkező, de már generációk óta nyugaton élő oktató vagy kutató. A 3 kategória különböző megközelítési és megkeresési módokat igényel az MTA részéről, jelenleg az első két csoport tagjaival történt meg a kapcsolatfelvétel formájában a Nyugati Magyar Tudományosság Program keretében.[1] Ez körülbelül 150 főt jelent, akiknek a visszajelzései rendkívül pozitívak és a programra nézve biztatók.[1]

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT Az eddig feltérképezett oktatói és kutatói kör főbb jellemzői

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT Földrajzi megoszlás

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT Betöltött pozíciók, státusok szerinti megoszlás

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT Elvándorlási tendencia A vizsgált kutatók nagyobb aránya, közel kétharmada, tudományos pályáját még Magyarországon kezdte, magyar egyetemen szerezte meg első diplomáját és csak ezután távozott az országból és maradt is azóta főleg az Egyesült Államokban (61% - III. tábla) és európai egyetemeken, kutatóintézetekben. A PhD-t magyarországi egyetemen megszerzők aránya 28%-os.

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT A jövő tendenciái

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT A jövő tendenciái az USA-Európa arány elmozdulni látszik az európai intézmények javára a jelenleg külföldön doktorandusz hallgatói státuszban lévők közel 60%-a európai egyetemet vagy intézetet választott szemben a VII. táblán bemutatott helyzettel szemben, amely még majdnem 50%-os amerikai fölényt mutatott ebben az összefüggésben, a már fokozattal rendelkezők körében. Európa vonzóbb célponttá vált a fiatal magyar tudósok számára, és ez a folyamat Magyarország EU csatlakozása miatt is komoly jelentőséggel bírhat, hiszen az Unión belüli tudományos együttműködésre nagyobb esély kínálkozik, mint a tengeren túli közös projektek megvalósítására, elég ha csak a szabadabb munkavállalás előnyeire gondolunk. A jövő tudománypolitikai stratégiáinak középtávon ezzel a ténnyel érdemes számolnia, bár a jelen még nagyrészt az Egyesült Államokról szól, mivel az alkalmazásban álló magyar kutatók 61%-ának amerikai a munkáltatója.

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT A jövő tendenciái Szintén trendként értelmezhető, hogy a fiatalok körében egyre jellemzőbb, hogy már első diplomájukat is külföldön szerzik meg. A doktoranduszok adatbázisát összevetve a tudományos fokozattal rendelkező kutatókéval kiderül, hogy az idősebbek kétharmada még Magyarországon végzett, a fiatal generáció már csak 39%-ban szerezte meg első diplomáját magyar egyetemen.

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT Konklúzió Az előbb vázolt jelenség azonban magában rejtheti annak a lehetőségét, hogy az eddigi folyamatot megfordítva, a külföldön, külföldi ösztöndíjakból finanszírozott képzésben részt vevő fiatal magyar kutató, felvértezve az amerikai vagy európai egyetemeken megszerzett tapasztalatokkal, munkamorállal és világszínvonalú tudással visszatérjen Magyarországra és itthon kamatoztassa képességeit. Ennek persze vitális előfeltétele, hogy Magyarországon is megfelelő kutatás-fejlesztési környezet és versenyképes fizetés várja, amely megteremti a feltételét a világszínvonalú munkavégzésnek.

Joó Kinga, Kott Ferenc MTA-NYMTT Konklúzió Mindezen célkitűzések érdekében és a feltárt tények fényében is fontosnak tartjuk, hogy a nyugati magyar szellemi potenciált képviselő személyekről minél pontosabb és alaposabb tudást szerezzünk. Velük szoros kapcsolatot, valóban működő kommunikációs hálót építsünk ki és tegyük őket érdekeltté a magyar tudományos életbe történő (re-)integrációra. Fontos, hogy az elvándorlási folyamatok, trendek ismeretében, ezek tanulságaira is építve történjen a magyar tudománypolitikai stratégiák kidolgozása.