Gazdasági-foglalkoztatási tendenciák, problémák és válaszok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Budapest Főváros Kormányhivatala Munkaügyi Központjának feladatai és lehetőségei a hátrányos helyzetű álláskeresők munkerő-piaci integrációjának elősegítése.
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
Az aktív eszközök a munkaerő-piacon
A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ február.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Felsőoktatási változások hallgatói szemmel Miskolczi Norbert.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 17. Debrecen.
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
Lakónépesség*: Lakónépesség*: ezer fő Foglalkoztatottak: Foglalkoztatottak: ezer fő Munkanélküliek száma: Munkanélküliek száma: ezer fő Gazdaságilag.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Kazincbarcika és vonzáskörzete munkaerő-piaci helyzetének bemutatása
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Út a munkához program Regionális Államigazgatási Kollégium március 20. Székesfehérvár.
Foglakoztatás-politikai workshop Budapest, augusztus 23.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázati lehetőségei ( ) vállalkozások számára Keller Péter osztályvezető GKM Vállalkozásfinanszírozási Főosztály.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Lorem ipsum.
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
„Út a munkához”program
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Gazdasági-foglalkoztatási tendenciák, problémák és válaszok

ÚMFT prioritások és Operatív Programok Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai fejlesztés Állam- reform Terület- fejlesztés Foglalkoztatás és növekedés Gazdaságfejlesztési OP Közlekedésfejlesztési OP Környezeti és Energetikai OP TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OP TÁRSADALMI INFRASTRUKTÚRA OP Elektronikus közig. OP Államreform OP KONVERGENCIA REGIONÁLIS OP-K KÖZÉP MAGYARO-I ROP Technikai Segítség- nyújtás OP

Forrás: KSH, Munkaerő felmérés. 2005

A problémák, megoldások nélkül Munkanélküliség –Pályakezdők különösen nehéz helyzete Szakképzetlenek, szakképzett pályaelhagyók, diplomások Munkaképes korúak magas inaktivitása Önfoglalkoztatók különösen magas aránya(13-15) % Mikró vállalkozásokban foglalkoztatottak magas aránya ( 33-36% A foglalkoztatás, jövedelemszerzés lehetőségeinek bizonytalanságai, „projekt” alapú foglalkoztatás Szakképzett munkaerőhiány vs. Szakképzettek foglalkoztatása betanított munkásként

OKOK: inaktivitás Munkahelyek területi eloszlásának egyenetlenségei Válasz?: területi mobilitás? –Akadályozó tényezők Bérlakáshiány + gyenge lakbérfizető képesség+ Ésszerű ragaszkodás az alternatív megélhetési/jövedelemszerzési formák megőrzéséhez ( csakis ismert közegben, létező feltételek mellett Relatíve magas utazási költségek Egyes szubkultúrákban különösen alacsony motiváció VÁLASZ? –Áttelepülési támogatás? –Utazás/mobilitás támogatása? –Közpénzből fianszírozott munkásszállás?

Gazdasági-foglalkoztatási problémák: hiányzik 1 millió legális munkahely Mi a magyarázata? 30-50%-ra csökkent az élelmiszer feldolgozás, az orosz piacok elveszítése, és a technológiai-minőségi követelményeknek való meg nem felelés, és a Nyugat- Európai piacok telitettsége, a privatizáló versenytársak technológiai és tőkeereje miatt. EREDMÉNY: több tízezer feldolgozói munkahely megszűnése Tovagyűrűző hatás: többszázezer munkahely szűnt meg a mezőgazdaságban is. Bányászat, kohászat, hideg alapanyaggyártás (Ózd, Diósgyőr, Tatabánya, Komló, Borsodi szénbányászat megszűnt és – sikeres privatizáció sem volt együtt ezer közvetlen munkahely, és további közvetett munkahelyek

Gazdasági-foglalkoztatási problémák: hiányzik 1 millió legális munkahely Mi a magyarázata? A privatizáció során felvásárolt nagyvállalatok új hatékonyabb technológiával jelentősen kevesebb munkaerőt foglalkoztatnak A nagy építőipari vállalatok szétestek kis beruházó és mikró megvalósító vállaltokká. Magán vállalkozások – projekt alapon foglakoztatnak= sok alkalmi, fekete foglalkoztatottal Mezőgazdasági TSZ-ek leépültek- kb ezer fő és kiegészítő munkahly szünt meg.

Miért nem nő –eléggé- a termelés és a foglakoztatás? A nemzetközi vállalatok foglalkoztató képessége ezer + kb ugyanennyi beszállító A hazai vállalatok, ezek privatizált utódvállalatai elveszítették a termékeiket és piacaikat A hazai kis és középvállalatok technológiai alkalmazkodása és piaci térnyerése lassú költségigényes folyamat A hazai vállalatok beruházó képessége lassan növekszik A hazai vállalatok piaci beépülése a nemzetközi piacba lassú, Többszázezer olyan mikró- és kisvállalt van, amely nem képes (nem is akar) kitörni a helyi piacokról A hazai termelő és szolgáltató vállalatok csupán 10 százaléka nevezhető (GKI felmérés) innovatívnak

TÁMOP PRIORITÁSOK 1. Foglalkoztathat ó s á g fejleszt é se, a munkaerőpiacra val ó bel é p é s ö szt ö nz é se 2. Alkalmazkod ó k é pess é g jav í t á sa 3. Minős é gi oktat á s é s hozz á f é r é s biztos í t á sa mindenkinek 4. A Felsőoktat á s tartalmi é s szervezeti fejleszt é se a tud á salap ú gazdas á g ki é p í t é se é rdek é ben 5. T á rsadalmi befogad á s, r é szv é tel erős í t é se 6. Eg é szs é gmegőrz é s é s eg é szs é g ü gyi hum á nerőforr á s-fejleszt é s

TIOP PRIORITÁSOK 1. Az oktatási infrastruktúra fejlesztése 2. Az egészségügyi infrastruktúra fejleszt é se 3. A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése

Képzetlenség, munkatapasztalat munkakultúra hiánya, illetve végletes eróziója Évi 10-15%-os lemorzsolódás az érettségit nem adó középiskolából Ismeretlen mértékben : szakképzetlenség az érettségit megszerzettek között Szülői-, családi motiválás hiánya a tanulásra, illetve munkavállalásra „alternatív megélhetési/életvezetési formák átörökítése Munkatapasztalat hiánya mivel a gyakorlati szakképzés még mindig 35-45%-ban az iskolákban folyik VÁLASZOK?

Válaszok a középfokú képzés diszfunkcióinak mérséklésére NFT-I és II. SZAKISKOLA FEJLESZTÉSI PROGRAM 140 iskolában Tanítási módszerek bevezetése –Projektoktatás –Kooperatív tanulásszervezési módszerek alkalmazása –Egyéni tanulási utak működtetése –Mérés értékelés –Modern intézményvezetés: minőség-menedzsment –Pályaorientáció erősítése –Iskola szülő kapcsolat erősítése –A képzés munkaerőpiaci kapcsolatainak erősítése –Gyakorlati képzés a vállalkozásoknál

Felsőfokú képzés reformja Problémák: Széttagolt, sok intézmény, köztük sok új intézmény Tömegnyomás a felsőfokú képzésért : Tömegesedő képzési feladat, a tömegképzésre felkészületlen képzési-, oktatási módszerek Rendezetlen tartalmú diplomák, ahány intézmény annyi tartalom Minőségbiztosítás hiánya Kibocsátás szerkezete nem felel meg a munkaerőpiaci igényeknek A munkaerőpiac elégedetlen a pályára lépő diplomásokkal A diploma nem érvényesíthető Európában

Válasz: A bolognai rendszerű képzés

A bolognai képzés Három ciklus, Munkaerőpiaci igények jobb kielégítése Diplomák átválthatósága: kurikulumok egyeztetése Európai felsőoktatási tér Minőségbiztosítás Diákok, tanárok mobilitása

Nézzünk önkritikusan a tükörbe! – (Bazsa György a MAB elnöke) Ideológiai felszabadulás → expanzív elszabadulás: az új törvény a vezetők arányának limitálásával igyekszik ezt korlátozni karok, tanszékek túlszaporodtak: az új törvény a vezetők arányának limitálásával igyekszik ezt korlátozni egyszerre van forráshiány és pazarlás (pl. 9 jogászképzés, >40 gazdasági képzés stb.); egyetemi,főiskolai szakok,szakirányok burjánzása; egyetemi,főiskolai szakok,szakirányok burjánzása; a szakstruktúra jórészt intézmény- és csak kis részben munkaerőpiac-centrikus; az intézményi kreditrendszerek alig konver- gálnak, inkább divergálnak; Ezek a fragmentálódás veszélyét mutatják!

Tükör – 3 ( Bazsa György a MAB elnöke) az oktatás ismeret- és alig készségcentrikus; gyakran gyenge a szervezési, jogi, gazdasági, kommunikációs, vezetési, nyelvi felkészítés; a felsőfokú szakképzés alig integrálódott a felsőoktatás rendszerébe; nem alakult ki a tömegoktatáshoz pedagógiai- módszertani oktatáskultúra, talán az alap- szakok programjai előrelépést jelentenek; de nem elég szervezett az elitképzés – most folytat a MAB egy értékelő felülvizsgálatot; nincs hallgatói tanácsadási rendszer – alakul?; nincs pályakövetés – ez is megmozdult?

Forrás: KSH, Munkaerő felmérés. 2005

Foglalkoztatási,munkavállalási-jövedelemszerzési problémák kezelésének –egyébként Eu-konform-, amúgy kevéssé hatásosan használt elemei Munkaközvetítés a vállalkozók által bejelentett igényekre, de az egyes- szakember igényeket nem jelentik be, (bejelentés inkább akkor érkezik, ha nagyobb számban akarnak fölvenni, olyanokat akiknek a betanító tanfolyamát is vállalja a munkaügyi központ ) Álláskeresési járadék és álláskeresési segély nyújtása – fele/fele arányban a megelőző munkaviszony hossza által meghatározott hónapokra, max 2x 91 nap: a minimálbér 120 illetve 60 százaléka

Foglalkoztatási,munkavállalási-jövedelemszerzési problémák kezelésének –egyébként Eu-konform-, amúgy kevéssé hatásosan használt elemei Közmunka, közhasznú munka (minimálbérért, tb-vel, 3-4 hónap /év RÁT- rendelékezésre állási támogatás (minimálbér 60%-a) ha nem tudnak munkát adni a közösségi foglalkoztatás keretében ( közmunka, közhasznú munka nem szervezhető – jövedelemtermelő tevékenységre, így még az önkormányzatok sem szervezhetnek ilyen munkát) Képzés, átképzés – felzárkóztató képzés évi ezer esetben, nagyrészt(80-90%) olyanok számára akiknek van már egy középfokú képzettségük (diplomások számára általában nem kínálnak sem képzést, sem munkahelyet- a vállalatok nem aZ ÁFSZ-en keresztül szerzik be a munkaerőt)

Foglalkoztatási,munkavállalási-jövedelemszerzési problémák kezelésének –egyébként Eu-konform-, amúgy kevéssé hatásosan használt elemei Rendszeres szociális segély : a munkavégző képességgel nem rendelkező személyek számára( (minimálbér 60%-a)

A rendszeres szociális segélyben részesülő álláskeresők száma régiónként

Út a munkába program től „segély helyett munkát”: korábbi 2000 ezer szociális segélyezett közül a munkaképesek (kb 100 fő) számára közhasznú munkát nyújt 6 hónapra: elsősorban település karbantartás –Elvileg képzésbe küldik azokat, akik nem fejezték be a 8 osztályt. –

2. A rendszeres szociális segélyben részesülő személyek felülvizsgálata Ügyfél A munkaügyi központ kirendeltségénél kéri álláskeresőként történő nyilvántartásba vételét és teljesíti az álláskeresési megállapodásban foglaltakat. Együttműködési kötelezettség : - Közfoglalkoztatásban vesz részt. - Elfogadja a kirendeltség által számára felajánlott megfelelő munkát. - Elfogadja és igénybe veszi a kirendeltség által felajánlott munkaerő- piaci szolgáltatást és képzési lehetőséget, valamint munkaerő-piaci programban való részvételt. Önkormányzat Elvégzi az aktív korúak ellátására való jogosultság felülvizsgálatát. Rendszeres szociális segély Rendelkezésre állási támogatás Az önkormányzat által kijelölt szervnél nyilvántartásba veteti magát, és teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat. A 35 év alatti, alapfokú iskolai végzettséggel nem rendelkező köteles olyan képzésben részt venni, amely az általános iskolai végzettség megszerzésére irányul.

A 35 év alatti 8 általános iskolai végzettséggel nem rendelkező álláskeresők megoszlása régiónként

Aktív eszközökben érintett létszám 2009-ben Munkaviszony ban nem állók képzése Munkaviszo nyban állók képzése Közhasznú foglalk oztatás Utazási költség térítés Közép-Magyarország Közép-Dunántúl Nyugat-Dunántúl Dél-Dunántúl Észak-Magyarország Észak-Alföld Dél-Alföld Összesen

Munkahelyteremtés Önfoglalkoztató és vállalkozóvá válás Munkahely teremtő beruhá zásTávmunkaÖsszesen Közép-Magyarország Közép-Dunántúl Nyugat-Dunántúl Dél-Dunántúl Észak-Magyarország Észak-Alföld Dél-Alföld Összesen

Munkahelyteremtő és megőrző támogatások Bértámogatás –foglalkoztatáshoz START kártyák rendszere (járulékfizetés támogatása) –Pályakezdők –Gyesről, gyedről visszatérők –50 éven felüliek részére Vállalkozóvá válás támogatása Válságintézkedések: munkahelymegőrzés- a munkabér járulékok átvállalásával kb – 40 milliárd Ft értékben, kb munkahely egy év időtartamra

Melyek a gazdaságfejlesztés elképzelt stratégiai irányai? Pólus program- széles- regionális klaszterek ( K+F, kis és középvállalatok) Klaszterprogram Kutatás fejlesztési programok Termál- és egészségturizmus

GVOP prioritások 1. Beruházás-ösztönzés, amely korszerű technológiájú termelőkapacitások kiépítését, kelet-közép-európai vagy európai regionális hatáskörrel rendelkező vállalati központok kialakítását, integrátor vállalatok, ipari parkok, innovációs és technológiai transzferközpontok, logisztikai központok beruházásait, fejlesztését és proaktív beruházás-ösztönzési szolgáltatásokat támogat, (140 millió euró)

GVOP prioritások 2. KKV-k fejlesztése célozza. technológiai korszerűsítésére, a működésükhöz szükséges alap- és emelt szintű információkat nyújtó tanácsadásra, a vállalkozások közötti együttműködés elősegítésére a (170 millió euró) 3. kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenység A korszerű, piacképes termékek, eljárások és szolgáltatások létrejöttét eredményező alkalmazott kutatások és technológiai fejlesztések támogatására, a közfinanszírozású kutatóhelyek kutatási infrastruktúrájának és a vállalati kutatási infrastruktúra fejlesztésére (136 millió euró)

GVOP prioritások 4. információs társadalom és gazdaság fejlesztése, amely az elektronikus gazdaság és kereskedelem, az információs iparág, az elektronikus közigazgatás és a szélessávú távközlési infrastruktúra bővítését támogatja, összesen 137 millió euró értékben.

DEBRECENI Pólus program

Klaszter: nehézségek, problémák:BIZALOM VERSENYELÖNYÖK