PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Készítette: Péterfi Csaba Attila
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Marketing gazdaságtan Fogyasztói magatartás
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs - 2. előadás.
Digitális technika, digitális áramkörök
Megismerés és motiváció
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Motiváció.
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A motiváció.
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
MOTIVÁCIÓ.
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Hatodik előadás.
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Amit szülőként feltétlenül tudnod kell a videojátékokról VI. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 28. Fekete Zsombor.
Change blindness Változás -vakság.
Társas lény - 10.
Speciális tanulási nehézségek
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Bevezetés a pszichológiába
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
2. óra Kognitív folyamatok
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Bölcsességek, aforizmák
SZERVEZETI MAGATARTÁS III.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 2. előadás Major Zsolt Balázs
DARUS a gyermekekért.
Fogyasztói magatartás
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 4. előadás Major Zsolt Balázs - 4081237@t-email.hu

Általános pszichológia Érzékelés Észlelés Figyelem Emlékezés Tanulás Képzelet Gondolkodás

Figyelem …nagyjából, ami épp a tudatunkban van, bár… Érzékszervek irányítása = szelektív érzékelés Koktél parti effektus BETEGEK MŰTÉT KÖZBEN: Audio-csatorna nyitva van…!!! …igaz a tudat fogalmával meg vagyok fogva…

Csukják be a szemüket és idézzék fel a magyar szóbeli érettségi vizsgájukat

Képzelet …olyan reprezentációk aktivizálódása (konnekcionizmus), amelyeknek nem volt abban a pillanatban megelőző külső, fizikai ingere – ld. érzékelés-észlelés…

Tanulás folyamata Komplex tanulás Gyakorlati haszon…!!! = valami új viselkedés létrejötte külső közvetlen megerősítő inger, pontosabban próbálkozás és gyakorlás nélkül nélkül: - kognitív reprezentációkon végrehajtott műveletek! Gyakorlati haszon…!!! Kulcs-fogalmak Felfedezések Problémamegoldás ORVOSI DIAGNOSZTIZÁLÁS…!!! Stb. Kognitív térkép Pl. belátásos tanulás (pl. majom+bot+banán vagy majom+ládák+banán) Rokonság (de nem azonosság) az operáns kondicionálással: jutalom szerepe…

FIGYELEM: Minden információ jó és hasznos(ítható) – érdemes komolyan venni a tanulást… Kórelőzmény átnézése, tanulmányozása…!! Differenciáldiagnosztika – figyelem fókuszálása…!! (v.ö. Komplex tanulással majd!) „Lebegő” figyelem – Dr. House… Sebészek műtét közben…!! Kérdések..?

Emlékezet …amit pedig észlelünk, arra többnyire emlékszünk is, legalábbis ideig-óráig… Emlékezet szakaszai: Emlékezet felosztásai: Kódolás Tárolás Előhívás Rövid távú („munka”) Hosszú távú Explicit Implicit

Rövid távú memória Jellemzői Akusztikus kódolás (pl. ismételgetés) Vizuális (pl. szórakozóhelyen a nekünk tetsző idegen arca) 7+-2 elem (tömbösítéssel bővíthető) – ld. kiszorítás fogalma Előhívás ugyanabban a formában – pl. egy zeneszámot nem tudunk dúdolni, amíg egy másik szól) „MUNKA” memória! – 7+-2 (3+-2…?!) művelet különböző reprezentációkkal

Hosszú távú memória Jellemzői Előhívás Kódolás szinte mindig jelentéssel Tárolás – idegsejti felelősség (ez sérülhet alkohol hatására…) – átvitel a rövid távúból a hosszú távúba (ld. kiszorítás!) Előhívás – ld. konnekcionista modell + kölcsönhatás a kódolással Konstruktív (= ld. felülről lefelé irányuló folyamatok észlelésnél!) – „pl tört-e üveg a koccanáskor, vagy az ütközéskor?” Előhívás Szervezés Kontextus – pl. általános iskolai osztálytársunk arca (még ha képzeletben „megyünk” is vissza az iskolába!) Érzelmi kontextus – ez igaz észlelésre is: pl. faciális feed-back, rossz hangulatban inkább a rossz dolgokat vesszük észre, azokra emlékszünk PQRST (Előnézet-Kérdések-Olvasás-Felmondás-Ellenőrzés) Előhívási hiba – pl. interferencia

Kérdések..? EMLÉKEZET & GONDOLKOZÁS & KOMPLEX TANULÁS: Egész munkásságuk…(diagnosztika, gyógymódok, kommunikációs, konfliktushelyzetek kezelése) - ld. szervezés-előhívás a hosszú távú memóriából, ill. „Munkamemória”!!! Vizsgák… A KÉPZELET/GONDOLAT TEREMTŐ EREJE…!!  Kvantum fizikai bizonyítékok…!! (Avatar…!) GYÓGYÍTÁS PSZICHOTERÁPIÁS SEGÍTÉSE, TÁMOGATÁSA…!!! Kérdések..?

Mik mozgatják a cselekedeteinket? Motiváció, érzelmek Attitűd …gondolkozásunk eredménye pedig általában, hogy valahogyan viselkedünk is – na nem mindig úgy, ahogy elterveztük (kínai házaspár – Milgram hatás)… Mik mozgatják a cselekedeteinket?

Motiváció = szükséglet, drive, hajtóerő Éhség: Homeosztázis: Speciális receptorok Agyi központi szabályozás Kapcsolat észlelési, gondolkozási, egyéb folymatokkal: pl. anorexia nervosa szomjúság Hőmérséklet Speciális receptorok ADH – sztori…

Motiváció Kíváncsiság Drive redukció Arousal Szenzoros depriváció! Teljesítmény Stressz mértéke Szenzoros depriváció!

Motiváció Maslow Herzberg Valódi motivációként tud hatni ALAP-SZÜKSÉGLET = Nem motivál önmagában, hanem demotivál, ha hiányzik!

Motiváció Önök szerint mi abnormális? Pornográfia definíciója…?! Szexualitás Biológiai alapok – hormonok Korai hatás – tanulás Társadalmi hatások Normalitás – abnormalitás? Önök szerint mi abnormális? Pornográfia definíciója…?!

„Mikor megszületik a „Mi”, meghal az „én”…” Szociálpszichológia Személyközi vonzalom FALS HIEDELMEK…: ? Az ellentétek vonzzák egymást…?? „Majd az én kedvemért megváltozik…” „Mikor megszületik a „Mi”, meghal az „én”…”

ÉN ÉN MI

ÉN ÉN ÉN ÉN Sokkal inkább: MI = MI ÉN ÉN & Csak akkor tudok másoknak adni, másokkal „együtt lenni”, ha tudok magamnak is, ha megtanulok „bánni” magammal is…!!!

Irodalom: Tanulás és kondicionálás (klasszikus kondicionálás, instrumentális vagy operáns kondicionálás) Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest 2005 257-291. o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest 1994 194-217. o.

Kérdések és válaszok E-mail: 4081237@t-email.hu,