Az Európai Unió és az oktatás: közösségi célok és nemzeti oktatáspolitika „Országos Tanévnyitó Konferencia” Budapest - 2005.09.24. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet
Miért kell az EU-ról beszélnünk? A közösségi politikák egyre nagyobb hatással vannak a tagállamok nemzeti politikáira Az EU tagságunk kezdete óta (2004 május) a közösségi hatások nálunk is egyre erősebben érvényesülnek A kevésbé fejlett tagállamokban, amilyen Magyarország, az EU támogatási politika tovább erősíti ezt a hatást Az elmúlt évben több, ma még kevéssé ismert új közösségi folyamat indult el
Az elmúlt időszak főbb folyamatai Az oktatás további felértékelődése a Lisszaboni Folyamaton belül és a közösségi prioritások újrafókuszálása Kiemelt új kezdeményezések az oktatási ágazaton belül A kohéziós politika új prioritásai Az oktatási programok új nemzedéke
Következtetések a hazai oktatáspolitika számára Hatással lesz a hazai oktatáspolitikai stratégiai tervezésre Ezeket figyelembe kell venni a 2007-2013 közötti fejlesztési politikában Aktív részvétel az európai vitákban, a hazai szempontok érvényesítése Kölcsönös tanulási lehetőségek kihasználása
Köszönöm a figyelmet! Az előadás letölthető a következő helyről: www.oki.hu/halasz
Az oktatási ágazat kiemelt helye a lisszaboni folyamatban Az államfők 2000. évi döntése: az európai modernizáció felgyorsítása (időtáv: 2010) A nemzeti politikák erősebb befolyásolása: (új eszköz: a nyitott koordinációs módszer) Az oktatási ágazat kiemelt helye a lisszaboni folyamatban Önálló célok (RMP: minőség, hozzáférés, nyitottság) Módszer (munkabizottságok 10 kiemelt területen) A félidős értékelés: kritika, prioritások jobb fókuszálása és erősebb koordináció
Az „Objectives 2010” folyamat kiemelt témái Tanárok képzése és tanári kompetenciák Kulcskompetenciák Idegen nyelvek tanulása Matematika, természettudomány, technológia Hatékony forrásgazdálkodás Mobilitás és európai együttműködés Nyitott tanulási környezet, a tanulás vonzóvá tétele Állampolgári nevelés és társadalmi kohézió Tanácsadás és orientáció
A prioritások újrafókuszálása A tudásalapú társadalom és tudásgazdaság fő céljaira történő koncentrálás (pl. Eltérő politikák - oktatási, foglalkoztatási, kutatás-fejlesztési és makrogazdasági – szinergiája) Az egész életen át tartó tanulás közösségi politikájának megvalósítása (pl. Tanulás iránti igények és kereslet erősítése) Európai oktatási és képzési térség megvalósítása (pl. OMC megerősítése és közös referenciakeretek létrehozása)
A nemzeti politikák közelítésének új eszközei Indikátorok és referenciapontok (ezekre épülő politikaalakítás és értékelés) Nemzeti és közös jelentések (kölcsönös tanulás, legjobb gyakorlatok) Közös referenciakeretek (a bizalomépítés és a reform támogatásának eszköze) A folyamat megismertetése és láthatóbbá tétele a tagországokban
Kiemelt kezdeményezések az oktatási ágazaton belül A nemzeti oktatáspolitikák közelítésének új eszközei Tanácsadás, orientáció Kulcskompetenciák közös meghatározása A tanári kompetenciák közös keretei Közös kvalifikációs keretrendszer (EQF)
Tanácsadás, orientáció A terület felértékelődése (az oktatási rendszerek fejlődése) Egyéni tanulási felelősség az LLL-ben Európai foglalkoztatási stratégia és LLL politika Közös oktatási célok (RMP) Tanácsi döntés (2004 május) Tág értelmezés (a tanulás egyéni önmenedzselésének támogatása) Nemzeti tanácsadási politikák fejlesztése
Kulcskompetenciák A 13 közös cél közül a második: alapkészségek 2004-es értékelés: itt is legyen közös referenciakeret Kompetenciák meghatározása 8 kompetenciaterület elfogadása Vita után 2006-ban magas szintű politikai elfogadás várható Várható hatás a tantervekre és értékelési rendszerekre (európai standard)
Kompetenciák meghatározása Alapképzés + LLL Három komponens Tudás Készségek Attitűdök Három dimenzió és célcsoport Személyes (önkiteljesítés és személyes fejlődés) Társadalmi (aktív polgári lét és befogadás) Gazdasági (foglalkoztathatóság) Mérhetőség
A nyolc kulcskompetencia terület Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvű kommunikáció Matematikai, természettudományos és technológiai kompetencia Digitális kompetencia Tanulás tanulása Személyközi és polgári kompetenciák Vállalkozói képesség Kulturális kifejezés
A tanári kompetenciák közös keretei A 2004-es értékelés: közös referenciakeret legyen a tanári kompetenciák területén A közös referenciakeret alapelvei: 2005 nyarán „tesztelő konferencia” A kiinduló elvek Általános elvek (pl. „mobil szakma”, iskola-felsőoktatás új kapcsolata, LLL perspektíva) Kompetenciatípusok
A tanári kompetenciatípusok leírása Tudással, technológiával és információkkal végzett munka (pl. „tudásmunkás”, aki tudás rendszerez, átad, megoszt) Emberekkel végzett munka (pl. kooperativitás képessége) A társadalomban és a társadalommal végtett munka (pl. diverzitás kezelése, partnerekkel együttdolgozás)
Közös kvalifikációs keretrendszer A közös oktatási és foglalkoztatási politika kiemelt prioritása Más elemekkel alkot egy rendszert (pl. Europass) Tanulási eredmények (learning outcomes) Komplex, többszintű struktúra Nemzeti rendszerek illesztése Minőségbiztosítási eszköz, EQF MB elvek A konzultációs folyamat 2005 végig zajlik
Az EQF szerkezete Nyolc egymásra épülő szint Mind a nyolc szinten három komponens leírása A megkívánt tudás jellege A megkívánt készségek jellege Kiemelt kompetenciákkal kapcsolatos igény Autonómia és felelősség Tanulási kompetencia Kommunikációs és szociális kompetencia Szakmai kompetencia
Az EQF és a nemzeti kvalifikációk
A minőségbiztosítás elvei az EQF-ban legyen jelen az oktatás minden szintjén belső menedzsment integráns része Intézmények/programok külső értékelése is kontextus, input, folyamat és output Elemei világos és mérhető standardok érintettek részvétele források biztosítása konzisztens módszerek, külső/belső értékeléshez jobbítás/visszacsatolás eredmények hozzáférhetősége
A kohéziós politika új prioritásai Egyeztetés a 2007-13 közötti időszakról ESF határozott hozzákapcsolása a Lisszaboni folyamathoz (közös oktatási, foglalkoztatási és szociális célok) „Az oktatási rendszerek reformjának támogatása” a tudástársadalom igényeihez való alkalmazkodás az oktatás munkaerőpiaci relevanciája
Az oktatási programok új nemzedéke 2007-2013: a programok új nemzedéke Integrált LLL program, egységes irányítás alatt Négy pillér (Comenius, Erasmus, Leonardo, Grundtvig) Erőforrások jelentős növelése (kb. 3,5x) Számszerűsített célok (pl. iskolások 5%-a) A Lisszaboni Folyamathoz való határozott hozzákapcsolás