IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Iskolai önértékelési keretrendszer az IKT iskolafejlesztő szemléletű használatához
eLEMÉR
Miért jó az iskolának? segítséget nyújt az intézményeknek saját értékeik felmérésére, azonosítására; megkönnyíti az informált döntéshozást; használatával fejlődik a tudatosság és a belső együttműködés; az iskola a megfelelő területeken kap támogatást a fejlesztéshez; támogatást nyújt az informatikai stratégia kidolgozásához.
Mire használható az önértékelés? Helyzetfeltárás Diagram területenként és részterületenként Az eredmény szöveges értékelés formájában kinyomtatható Ötletek, orientáció Informatikai stratégia kialakítása Stratégia sablon található a honlapon A honlapon segítség a fejlesztéshez
Területek 1 A tanuló és a tanulás 2 Tanítás 3 Szervezet 4 Infrastruktúra
1. A tanuló és a tanulás 1.1. Biztonságos eszközhasználat, felelős tartalomkezelés 1.2. Gyakorlott eszközhasználat, intelligens tartalomkezelés 1.3. Innovatív eszközhasználat, kreatív tartalomkezelés 1.4. Az iskolavezetés hatása a tanulóra és a tanulásra
1.3. Innovatív eszközhasználat, kreatív tartalomkezelés 1.3.1. A tanulók önállóan és tudatosan használják az IKT-eszközöket a tanulásukat és a tájékozódásukat segítő információk megszerzésére. 1.3.2. A tanulók önállóan és tudatosan használják az IKT-eszközöket az iskolai és az iskolán kívüli tanulás összekapcsolására. 1.3.3. A tanulók önállóan és tudatosan használják az IKT-eszközöket képességeik tesztelésére. 1.3.4. A tanulók önálló tanulással (is) fejlesztik digitális kompetenciájukat. 1.3.5. A tanulók tisztában vannak az IKT-eszközökre épülő sokféle önkifejezési lehetőséggel. 1.3.6. A tanulók használják az IKT-eszközöket kreativitásuk iskolai és iskolán kívüli bemutatására. 1.3.7. A tanulók törekszenek rá, hogy IKT-eszközökkel készült munkáik esztétikai szempontból is igényesek legyenek.
Mit mutat meg ez a terület? Mivel bizonyítható a választott szint? Ennek a mutatónak a segítségével megismerhetjük, hogy mennyire önállóan és milyen tudatosan használják a tanulók az IKT-eszközök által kínált lehetőségeket a tanulás során, illetve milyen önállóság jellemzi őket digitális kompetenciáik fejlesztésében. Arra is rávilágít, hogy kreativitásuk kibontakoztatásában milyen szerepet játszik az IKT. Bizonyítékok: Tanári interjúk; tanulói interjúk; tanulói munkák Az iskola belső hálózatán elérhető tanulói munkák Az iskola honlapján elérhető tanulói munkák
Önértékelés a gyakorlatban Kitöltő csapatok (3-4 csapat) Kitöltési útmutató Bizonyítékok Kollegák, tanulók bevonása Nem az informatika tanár feladata
Önértékelési rendszer kipróbálása A rendszer kipróbálható http://ikt.ofi.hu demo/demo A mérésben bármely iskola részt vehet Regisztráció OM-azonosítóval
Várjuk a visszajelzéseket, köszönöm a figyelmet! eLEMÉR (elemer@ofi.hu) és munkatársai nevében Tartsayné Németh Nóra nora@tartsay.hu