1 Változások az önkormányzatok 20 10. évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének- támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Államháztartási gazdálkodási előírások változásai
„Ne a régi dolgokat emlegessétek,
Új szabályok a civil szférában
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
ELTE ÁJK Április 25. Bíróságok, ügyészségek költségvetése Dr Darák Péter.
Humán rendszerek, közszféra
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Dr. Aradi Zsolt PM főosztályvezető c. egyetemi tanár szeptember hó A költségvetési intézményrendszer átalakítása, az irányítási struktúrák újraszabályozása.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló törvény
TÖRZSKÖNYVI SZAKMAI NAP
Egyes pénz- és tőkepiaci szolgáltatásokat is végző egyéb vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló.
Műszaki ellenőrképzés
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Szervezetfejlesztési Program
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Az államháztartási szakfeladatok rendje Magyar Könyvvizsgálói Kamara
MKVK Konferencia Változások az IFRS-ben
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1605/2002/EK RENDELET FŐ CÉLOK es Rendelet óta bekövetkezett változások miatti módosítások -Pénzügyi tervek – tervezési eljárás -Intézmények bővítése.
Új szabályok a civil szférában
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
Törvény a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról
A évi tervezést, gazdálkodást érintő főbb jogszabályváltozások
Az államháztartási szakfeladatok rendje 2010
Koháriné dr Papp Edit február 25. előadás
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
főigazgató-helyettes
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Szakfeladatrend – jogszabályi változások 2010.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Az Alapító Okirat.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Az államháztartásról szóló törvény
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
SZÁMVITEL B.Sc. képzés. Cél: információigény kielégítése  külső és belső érintettek Tulajdonosok, befektetők Hitelezők KözvéleményHatóságok Kormányzati.
Államháztartási alapismeretek
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A helyi kisebbségi önkormányzatok gazdálkodásának sajátosságai és aktuális feladatai Előadó: Almási Ibolya belső ellenőr Magyarországi Németek Országos.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A Számvitelről szóló évi C. törvény módosításai Készítette: Szabó Gabriella.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Az államháztartási számvitel évi változása.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
A közigazgatási eljárás II.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA
Belső ellenőrök klubja március 16.
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában

2 Új „üzemgazdasági”szemléletű gazdálkodási kultúra meghonosítása a költségvetési szférában szervezeti célszerűség, hatékonyság, eredményesség, gazdaságosság, átláthatóság, megalapozott tervezés,finanszírozás,elszámoltatás, szakszerűség, világos felelősségi rendszer, sajátos gazdálkodási feltételek és működésszervezés megalapozása Az államháztartás működésével kapcsolatos követelmények

3 Ennek megfelelően változások a szabályozásban: –Költségvetési szervek besorolásának új rendje, irányító szervi feladatok bővítése. Irányító →rendszerműködtető, megrendelő. –Önkormányzati feladatok tervezésének, elszámolásának új elemei. Tevékenységtípusok elkülönítése, nagyobb részletezettség, teljesítmény mérése. –Önkormányzati testületi döntés felelősebb megjelenítése. Megbízható adat-előállítás és szolgáltatás. Az államháztartás működésével kapcsolatos követelmények

4 Költségvetési szervek besorolásának új rendje A költségvetési szerv besorolása: jellege –a tevékenység jellege alapján közhatalmi, közszolgáltató: közintézmény, közintézet, vállalkozói közintézet, közüzem, funkció –a feladatellátáshoz gyakorolt funkció szerint önállóan működő és gazdálkodó, önállóan működő.

5 Költségvetési szervek besorolásának új rendje az alapító (irányító) szerv feladata: A besorolás az alapító (irányító) szerv feladata: testületi döntést igényel, az alapító okiratban meg kell határozni az alaptevékenység feladatait (a kiegészítőt nem), alaptevékenységnek minősül - külön nevesítés nélkül – az önkormányzati költségvetési szerv pénzügyi igazgatása, az időszakos bérbeadás, a kisegítő és a vállalkozási tevékenység arányai felső határának meghatározása a szerv kiadásaiban.

6 Költségvetési szervek besorolásának új rendje A költségvetési szervek besorolása nem egy egyszeri, 2009-ben lezárt aktus. Az irányító szervnek: –a költségvetési szervek működését rendszeresen felül kell vizsgálnia, –a rendszerességet rendeletben kell meghatározni.

7 Költségvetési szervek besorolásának új rendje Afelülvizsgálat szempontjai: A felülvizsgálat szempontjai: igény van-e egyáltalán a közszolgáltatásra, optimális-e a (költségvetési) szervezeti forma más szervezeti formákkal szemben, összhangban van-e a működési- gazdálkodási forma a tevékenység jellegével és a forrásszerkezetével, biztosított-e a méretgazdaságosság a szerv egészére és szervezeti egységeire is.

8 Költségvetési szervek besorolásának új rendje A költségvetési szerv feladatainak besorolása  az alaptevékenység – jogszabályban meghatározott közfeladat, – részben vagy egészben támogatásból finanszírozott,.  az intézmény kapacitásának kihasználására érdekében (kiegészítő, kisegítő tevékenység) – nem kötelező és nem cél a haszonszerzés, – támogatáson kívüli forrásból, – bevételnek fedeznie kell: a közvetlen+közvetett kiadásokat +amortizációt.  rendszeres haszonszerzést célzó szolgáltatás legyen vállalkozási tevékenység

9 Költségvetési szervek besorolásának új rendje kiegészítő tevékenység szakmai tartalma az alaptevékenységgel azonos, más jogi személy vagy természetes személy számára. kisegítő tevékenység alaptevékenységtől eltérő (alaptevékenységet támogató tevékenységgel azonos), államháztartás körébe tartozó szervezet vagy természetes személy számára, vállalkozási tevékenységnél ha e tevékenység kiadása az intézmény összes kiadásának 5 %-át nem éri el, kisegítő tevékenység szabályait lehet alkalmazni (nem kötelező nyereséget elérni)

10 Feladatok tervezésének, elszámolásának változása A tevékenységek 2010-től részletesebb szakfeladatokon jelennek meg (ráfordítás, forrás, mutatószámok). Új: Új: pénzügyi-igazgatási tevékenység külön szakfeladaton - minden önkormányzati költségvetési szervnél, - a felosztás szabályát a számviteli politikában kell rögzíteni. Cél : Cél : a szakmai tevékenység bevételei-költségei „tisztán” jelenjenek meg.

11 Feladatok tervezésének, elszámolásának változása GESZ, GAMESZ, önkormányzati kincstárnál –a pénzügyi-igazgatási feladat az ellátott szerv(ek) alaptevékenységének megfelelő pénzügyi-igazgatási szakfeladatán, –más szervnek végzett üzemeltetési feladatok az ellátott szerv(ek) szakmai feladatának szakfeladatán kerül tervezésre, elszámolásra.

12 Feladatok tervezésének, elszámolásának változása Megvalósítási terv: –Az önkormányzat felmentheti költségvetési szerveit a évben a megvalósítási terv készítése alól (Áht. szabály). –Az éves költségvetés megegyezik az elemi költségvetéssel, ha az önkormányzat döntése alapján nem kell megvalósítási tervet készíteni a közintézménynek. –Ha az önkormányzat nem menti fel költségvetési szerveit a megvalósítási terv készítése alól, akkor a rendelettel együtt a megvalósítási tervet is jóvá kell hagyni.

13 Feladatok tervezésének, elszámolásának változása Teljesítményterv: - Kötelező a közintézet, vállalkozói közintézet, közüzem számára a rendelettervezettel együtt, 2010-ben május 31-ig. –K özintézménynek nem kell készíteni, de az önkormányzat elrendelheti. Megvalósítási- és teljesítményterv minták ágazatonkénti kialakítása folyamatban van. Megvalósítási- és teljesítményterv minták ágazatonkénti kialakítása folyamatban van.

14 Önkormányzati testületi döntés felelősebb megjelenítése Önkormányzatok évi költségvetési rendeletében (zárszámadásában) külön jóvá kell hagyni a hiány összegét és annak finanszírozási módját. –Finanszírozási mód (működési és felhalmozási külön): előző évek pénzmaradvány igénybevétele (a hiány belső finanszírozása), fennmaradó hiány finanszírozása hitelfelvétellel (ide nem értve a likvid hitelt), kötvénykibocsátással (külső finanszírozás).

15 Önkormányzati testületi döntés felelősebb megjelenítése új szabály (2009. évi beszámolásnál is alkalmazandó)A pénzmaradvány megállapításánál új szabály (2009. évi beszámolásnál is alkalmazandó): az év végi pénzkészletet: - csökkenti: a likvid hitelállomány - növeli: a forgatási célú értékpapír állomány Eredmény : szembesít az előző évek gazdálkodásának hatásával is.

16 Új pénzellátási időpontok Nettó finanszírozás ütemezése ( 2 év alatt változik): ―2010. első ütem utalása: december 22. (nem változott) ―2011. első ütem utalása: január 3. ―már 2010-ben a tárgyhó 25-e helyett a tárgyhó utolsó munkanapja.

17 Köszönöm a figyelmüket!