Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A vállalkozások kialakulása
Az üzleti vállalkozás fogalma A üzleti vállalkozás olyan önállóan gazdálkodó szervezeti alapegység, amely - a fogyasztói igények kielégítésével - hosszú távon nyereségnövelésre és tőkegyarapításra törekszik, amiért kockázatot is vállal és döntően áru-pénz kapcsolatban van a külső környezetével: a fogyasztókkal, mint vásárlókkal; a szállítóival; a pénzintézetekkel; valamint saját munkavállalóival. Az üzleti vállalkozás valós piacon működik.
A vállalkozás jellemzői Szervezetileg elkülönült, formailag önálló Létrehozói biztosítják a megalakuláshoz, működéshez szükséges anyagi feltételeket Nyereségorientált Kockáztatja az alapítók befektetéseit, a vállalkozásban résztvevők jövedelmét
A vállalat a (jogi személyiséggel rendelkező) üzleti vállalkozás A vállalat fogalma A vállalat a (jogi személyiséggel rendelkező) üzleti vállalkozás szervezeti kerete
A vállalkozások környezete A vállalkozások meghatározott közegben működnek, ezt nevezzük a vállalkozások környezetének Kihat a vállalkozások gazdálkodására, működésére Megkülönböztetünk makro- és mikro környezetet Makro-környezet: a vállalat tágabb környezete, amelyben működik, a mikrokörnyezet valamennyi szereplőjére hatással van Mikro-környezet: a vállalat közvetlen környezete, meghatározza a vállalat piaci jelenlétét
A vállalkozások makrokörnyezete
A vállalkozások makrokörnyezete természeti környezet gazdasági környezet társadalmi környezet technikai környezet politikai és jogi környezet
Természeti környezet A természeti környezet a vállalkozás számára: erőforrás lokális piac
Gazdasági környezet A gazdasági környezet elemei: infláció munkanélküliség beruházások mértéke tulajdonformák a lakosság reáljövedelme megtakarítások hitelhez jutás feltételei
Társadalmi környezet Demográfiai elemek: Kulturális elemek: korösszetétel nemek aránya születésszám Kulturális elemek: iskolázottság vallás társadalmi mobilitás
Technikai környezet A technikai haladás javítja a vállalkozások termelésének hatékonyságát Ezáltal kedvezően hat a vállalkozások versenyhelyzetére DE számolni kell a negatív hatásokkal is
Politikai és jogi környezet A politikai és jogi környezet elemei: törvénykezés monopóliumok korlátozása piacvédelem adópolitika gazdaságpolitikai lépések a munka törvénykönyve
Makrokörnyezet elemzése PEST analízissel Azt vizsgálja, hogy a külső környezet elemei, hogyan befolyásolják a vállalkozás működését, hatékonyságát, milyen problémák jelentkezhetnek
A vállalkozások mikrokörnyezete A belső tényezők – a külső tényezőkkel ellentétben – általában ellenőrizhetők, illetve hatásuk bizonyos mértékig befolyás alatt tartható Ezek azért fontosak, mert a vállalkozás a stratégiai pozíciójának kialakítása során ezekre épít
A vállalkozások mikro-környezete
A vállalkozás mikro-környezete A vállalat belső környezete Szállítók Piaci közvetítők Vevők Versenytársak Közvélemény
A vállalat belső környezete Vezetés Pénzügy K+F Beszerzés Termelés Könyvelés
Szállítók Piaci közvetítők Azok a vállalatok, egyének, amelyek a vállalatot a működéséhez szükséges anyagokkal, szolgáltatásokkal ellátják Piaci közvetítők a vállalkozást termékei eladásában, térítésében, a fogyasztókhoz való eljuttatásában segítik. Lehetnek: Kereskedelmi közvetítők (kereskedelmi ügynökségek, viszonteladók) Szállítmányozók Raktározók Marketingszolgáltató ügynökségek Pénzügyi szolgáltatók (bankok, biztosítók)
Vevők A vállalat célpiacai, akik a terméket fogyasztási céllal vásárolják Csoportjai: Fogyasztópiacok Ipari piacok Viszonteladók piaca Kormányzati és nem nyereségorientált piacok Nemzetközi piac
Versenytársak Az azonos vagy hasonló tevékenységet folytató vállalkozások Ugyanannak a fogyasztónak a pénzéért versenyeznek Figyelembe kell venni az új belépőket is
Közvélemény Elfogadtatás a nyilvánossággal és a versenytársakkal Területei: általános közvélemény helyi közvélemény belső közvélemény
Mikrokörnyezet elemzés – SWOT analízis
Köszönöm a figyelmet!