A marketingkörnyezet elemzése A vállalat mikro- és makrokörnyezete
A vállalt marketingkörnyezete Definíció: Azok a külső tényezők és erők, amelyek befolyásolják a vállalat képességét a sikeres tranzakciókban, a megcélzott fogyasztókkal való kapcsolat fejlesztésében és megőrzésében
A vállalat marketingkörnyezete Mikrokörnyezet A vállalat közvetlen környezete, amely meghatározza a vállalat piaci jelenlétét Vállalatok, szállítók, a piaci közvetítők, vevők, versenytársak, közvélemény Makrokörnyezet Az a szélesebb társadalmi erő, amely a mikrokörnyezet valamennyi tényezőjére hatással van Demográfiai, gazdasági, természeti, technológiai, politikai-jogi és társadalmi-kulturális erő
Mikrokörnyezet Versenytársak Szállítók Vállalat Közvetítők Fogyasztó Közvélemény
Mikrokörnyezet A vállalat A vállalat belső környezete Vezetés Pénzügy K+F Beszerzés Termelés Könyvelés
Mikrokörnyezet A szállítók Vállalatok, egyének, akik a vállalatot és versenytársait a működésükhöz szükséges anyagokkal és szolgáltatásokkal ellátják
Mikrokörnyezet A piaci közvetítők Segítik a vállalatot a vásárlókhoz való eljutásban, termékeik eladásában, terítésében kereskedelmi közvetítőcégek szállítmányozók marketing- és pénzügyszolgáltató ügynökségek
Piaci közvetítők Kereskedelmi közvetítők Segítenek a vállalatnak a fogyasztók megtalálásában az áru eladásában 2 típus kereskedelmi ügynökségek viszonteladók
Piaci közvetítők Kereskedelmi ügynökségek Hálózat tagjai Ügynökök, alkuszok, termelési képviselők Vevők megtalálása Szerződéskötés előkészítése Nincs jogosítványuk a termék adásvételére
Piaci közvetítők Viszonteladók Vásárolnak Rendelnek Nagykereskedők Kiskereskedők Vásárolnak Rendelnek Árukat viszonteladnak
Piaci közvetítők Szállítmányozók Az árut az eredeti helyükről valamely célállomásra juttatják el Raktározók Raktározzák és megóvják az árut, mielőtt a következő helyre szállítják
Piaci közvetítők Marketingszolgáltató ügynökségek Marketingkutató cégek, reklámügynökségek, médiatulajdonosok, marketing-tanácsadók Segítik a vállalatot a piac megtalálásában és elérésében
Piaci közvetítők Pénzügyi szolgáltatók Kereskedelmi és hitelbankok Biztosítók A vállalkozókat pénzügyileg segítik és/vagy a vásárlással és eladással járó kockázatoktól mentesítik
Mikrokörnyezet A vevők A vállalat célpiacai Fogyasztópiacok Ipari piacok Viszonteladók piacai Kormányzati és nem nyereségorientált piacok Nemzetközi piacok
A vevők Fogyasztópiacok Ipari piacok Egyének, háztartások, akik javakat és szolgáltatásokat vásárolnak személyes szükségletükre Ipari piacok Szervezetek, amelyek javakat és szolgáltatásokat vásárolnak más termékek és szolgáltatások előállítása céljából
A vevők Viszonteladók piacai Szervezetek, amelyek a vásárolt javakat és szolgáltatásokat bizonyos haszonnal továbbadják Kormányzati és nem nyereségorientált piacok Kormányzat Nem nyereségorientált szervezetek Javak, szolgáltatások vásárlása közösségi szolgáltatások működtetésére Nemzetközi piacok Külföldi vásárlók (fogyasztók, termelők, viszonteladók és kormányok)
Mikrokörnyezet A versenytársak Versenykörnyezet: versenytársak + fogyasztók Verseny típusai Óhajverseny – óhajversenytársak Ételfajta-verseny – ételfajta-versenytársak Termékforma-verseny – termékforma-versenytársak Márkaverseny - márkaversenytársak
Mikrokörnyezet A közvélemény Elfogadás versenytársakkal és a szélesebb nyilvánossággal PR részleg → kapcsolatkialakítás a közvélemény jelentős csoportjaival A közvélemény területei: Pénzügyi közvélemény Médiumok Kormányzat Polgárjogi közvélemény Helyi közvélemény Általános közvélemény Belső közvélemény
A piaci környezet elemzése Makrokörnyezet
Trend és szeszély Trend = Szeszélyhullám = Megatrendek bizonyos erősségű és időtartamú események tartós irányzata vagy egymásutánisága. Szeszélyhullám = előre nem jelezhető, rövid életű, társadalmi, gazdasági és politikai jelentőséggel nem bíró esemény. Megatrendek
Makrokörnyezet A gazdasági szereplők növekvő mértékben függnek a globális hatóerőktől Kulcs: változások követése és alkalmazkodás
Hat fő befolyásoló tényező: Demográfiai környezet Gazdasági környezet Természeti környezet Technológiai környezet Politikai-jogi környezet Szociális-kulturális környezet
Demográfiai környezet Világmérető népességnövekedés A népesség korösszetétele Etnikai piacok Képzettségi csoportok Háztartástípusok Migráció Tömegpiactól a mikropiacokig A demográfiai trendek rövid és középtávra igen jól előrejelezhetők.
Gazdasági környezet Jövedelemelosztás Megtakarítások, kölcsönök és a hitelhez jutás feltételei
Természeti környezet A nyersanyagok kimerülése Növekvő energiaköltségek Növekvő szennyeződések A kormányzat változó szerepe a környezetvédelemben
Technológiai környezet A technológiai változások felgyorsulása Az innováció határtalan lehetőségei A K+F költségvetés változása Műszaki fejlesztések szigorúbb szabályozása
Politikai-jogi környezet Az üzleti élet törvényi szabályozása Különleges érdekcsoportok előretörése (pl.: fogyasztói érdekvédelem)
Társadalmi-kulturális környezet Az alapvető kulturális értékek szívós továbbélése Szubkultúrák A másodlagos kulturális értékek átrendeződése