Szociometria A szociometria szülőatyjának Jacob Lévy Morenót tekintik

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Adatelemzés számítógéppel
Közösségi oldalak használata
A tanári munka értékelése
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Hogyan tudjuk beépíteni a munkánkba a szociometria eredményeit?
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
• Kiemelt céljaink, feladataink • Megvalósult programjaink képekben
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Készítette: Kotymán Arnold PS ÁMK Társulás Cserkeszőlő
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Ügyfél Elégedettségi Vizsgáló és Elemző Program
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
HATÉKONY EGYÜTTMŰKÖDÉS – CSOPORTFOGLALKOZÁS BEMUTATÁSA AZ INTÉZETBEN
Az osztályterem pedagógiája
A tanulók társas helyzete az iskolában
Kvalitatív kutatások módszertana
Szociometria - kapcsolati háló
Készítette: Magyar Orsolya
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
GTK-GVAM 11-es csoport. Bevezetés 1. Mi a vizsgált probléma? 2. Ki a célcsoport? 3. Mi a várható hasznosság?
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
E-learning Kovácspál Eszter.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
SZOCIOMETRIA, KAPCSOLATI HÁLÓ
A tanulók megismerésének módszerei
A TANULÓK MEGISMERÉSÉNEK
ELEMÉR
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Mit tennél, ha te is ilyen helyzetben élnél, mint a képeken látható gyerekek és felnőttek? Gondolkozz el ebben a pár percben, hogy te milyen szerencsés.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Mire jó a FIT elemző szoftver?
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Adatvizualizáció Segédanyag a Gazdasági informatika tárgyához
Weblap-szerkesztés. Információs hálózati szolgáltatások Internet fontosabb szolgáltatásai (szóbeli) Elektronikus levelezési rendszer használata (szóbeli)
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
CMMI 1.3 – Verifikáció Készítette: Kis Gergely. Bevezetés A specifikációt, követelményt vetjük össze a kész/készülő termékkel Itt nem vizsgáljuk, hogy.
Gyakorló óra 5/12.
Személyközpontú gondozás
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
A pszichológiai mérés alapjai
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Az iskola legfontosabb statisztikai adatai
„NYOMKERESÉS” Petőfi az interneten
Regionális konferencia
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
A kutatás etikai vonatkozásai
Barcsák Marianna KPSZTI
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Szociometria A szociometria szülőatyjának Jacob Lévy Morenót tekintik A módszert magát a 20. század derekán kezdték alkalmazni Észak-Amerikában, később Nyugat-Európában Magyarországon: Mérei Ferenc nevét kell kiemelni

Szociometria A módszer alkalmazásának vázlata 1. kérdéseket szerkesztünk a csoporttagok csoportbeli választásairól és elutasításairól; 2. a megfelelő körülmények között a megfelelő instrukciók megadásával a vizsgált csoport tagjai kitöltik a kérdőívet; 3. a válaszokat táblázatba rendezzük, összesítjük; az összesítés alapján rajzot készítünk a csoport szerkezetéről; 4. a rajz és a táblázat segítségével elemezzük a helyzetet, esetenként a csoport tagjai elé tárjuk, illetve változásokat indukálunk a csoportban.

Szociometria A kérdezés Szociometria készítésekor megkérdezzük a vizsgált csoport tagjait, hogy különböző helyzetekben kit választanának szívesen a csoporttagok közül, illetve kiket utasítanának el. Kérdések kritériumai: A kérdéseknek konkrét helyzetekre kell vonatkozniuk Nem szerencsés a „kit szeretsz/utálsz?” típusú kérdés Hatékony: „ki a legnépszerűbb…?” A kérdéseknek reálisaknak kell lenniük A kérdéseknek relevánsaknak kell lenniük A kérdéseket feltételes módban kell megfogalmazni

Szociometria Adatfelvétel és instrukciók A szociometriai vizsgálatot lehetőleg azon a helyszínen kell elvégezni, ahol a vizsgált csoport él, dolgozik, tevékenységét végzi Az adatfelvétel nemcsak kérdőív segítségével történhet, hanem interjúkészítéssel is (hátránya, hogy sok időt vesz igénybe)

Szociometria A válaszok feldolgozása A szociometriai adatlapokból (felmérőlapokból) szociogram készül A válaszok nyomán először táblázatot készítünk Finomabb hangolású vizsgálatok esetén lényegesek az egyirányú, tehát nem kölcsönös választások, továbbá az egy-egy kérdésre írt nevek sorrendje is a szociogram felrajzolása önkényes, és tükrözheti az elemző előfeltevéseit

Szociometria Az elemzés Jogi és etikai kérdéseket (szenzitív adatok) Problémát vet fel az is, milyen módon tárjuk az eredményt a vizsgált csoport elé Az adatfelvételi lapokba a szociometriát készítő és elemző kutatón kívül senki nem nyerhet betekintést, továbbá a csoport tagjai elé is csak oly módon tárhatók az eredmények, hogy az egyes személyek lehetőleg ne legyenek felismerhetők (monogram, számozás használata ajánlott).

A szociometria alkalmazása és korlátai a vizsgált csoport belső viszonyai percről percre változhatnak és változnak is, különösen fiatalok esetében érdemes a vizsgálatot időnként újra megismételni, ami már csak azért is hasznos, mert folyamatában kapunk képet a csoport alakulásáról papíron mindig kicsit más válaszokat adnak az emberek, mint ahogy tényleges élethelyzetekben cselekszenek. Sokszor nagyságrendekkel hosszabb ideig formálódik meg, hogy ki kivel fog pl. egy padban ülni, illetve sokszor a másodperc töredéke alatt dőlnek el ezek a kérdések

A szociometria alkalmazása és korlátai A szociometria alkalmazásának legfontosabb és legalapvetőbb területe leíró jellegű: a vizsgált csoport szerkezetének feltérképezése történik általa. Segítségével megállapíthatók a csoportszerkezet torzulásai, és feltárhatók okai Az iskolai közösségek vizsgálatában a szociometria széles körben elterjedt, a pedagógusok által is jól ismert csoportpszichológiai módszer, amely hagyományosan az osztálybeli társas kapcsolatok feltárására szolgál. A tanár végzi el, melynek eredménye az „osztály-tükör”

A szociometria alkalmazása és korlátai Az „osztálytükör” magában foglalja: Szociogram a közösség értékrendjét Szerephierarchiáját kapcsolati rendszerét jellemző táblázatokat minden tanuló szociometrikus profilját tartalmazó egyéni jellemzéseket.

A szociometria alkalmazása és korlátai Rendkívül fontos, hogy minden diák, de elsősorban az említettek, ismerkedve a helyzetképpel, átélhessék osztályfőnökük érdeklődő, támogató együttérzését A negatív reakciók egy része sejthető, ezekre esetleg előre fel lehet készülni De a legfontosabb a spontán készenlét, az azonnali szolidaritás, a segítség az akkor és ott fellépő kellemetlen érzések megértésében. Elkerülhető, hogy akik rászorulnak, magukra maradjanak.

Kapcsolathálók az Interneten Iwiw Myvip Barátikör Myspace Facebook