James Watt (1736-1819) Készítette: Vrzák László, I.A
Életrajza 1736.január 19-én született Greenockban, Skócióban előkelő családból származott nem járt rendszeresen iskolába, hanem édesanyja tanította kiváló kézügyessége mellett tehetsége volt a matematikához 17 éves korában édesanyja meghalt Londonban egy évig matematikai műszerek készítését tanulta Glasgowban műszergyártó vállalkozásba kezdett a Glasgow-i Hammermen Guild céh meggátolta működését a Glasgow-i Egyetem professzorai 1757-ben engedélyezték,hogy kis műhelyt nyisson az iskola területén 1767-ben feleségül vette unokatestvérét,Margaret Millert, akitől hat gyermeke született
A gőzgép Robinson professzor tanácsára a gőzzel kezdett kísérletezni rájött a rejtett hő jelentőségére a gép működésében, és arra, hogy a gőz hőjének 80%-a a henger felfűtésére fordítódik javasolta, hogy a gőzt ne a hengerben, hanem egy külön kamrában csapassák le, és akkor a henger nem hűl le a beáramló gőz hőmérséklete alá javaslatának életképességét 1765-ben egy működő modellen mutatta be külföldön
nagy küzdelmet kezdett egy ipari méretű gőzgép elkészítéséért John Roebuck, a híres Carron Vasgyár alapítója Watt munkatársa lett Roebuck tönkrement, Watt 8 éven át földméréssel pénzt keresett Matthew Boulton, a Soho öntöde tulajdonosa és Watt rendkívül sikeres együttműködést alakított ki maga köré gyűjtötte az akkori világ néhány legjobb vasmunkását John Wilkinson oldotta meg azt a problémát, hogyan gyárthatnának nagy átmérőjű hengert egy viszonylag szoros illesztésű dugattyúval 1776-ban helyezték üzembe az első ipari gőzgépeket ezek szivattyút hajtottak, és csak alternáló mozgást végeztek megrendelések özönleni kezdtek
sok gőzgépet készített főleg a cornwalli szénbányák számára a bányavíz szivattyúzásához alkalmazási területe a köszörüléssel, fűrészeléssel és őrléssel bővült ki, amikor Watt forgó mozgásra képes gőzgépet kezdett készíteni 1781-ben előrukkoltak egy bolygókerék-napkerék hajtással
egy sor újítást vezetett be a gőzgépen:a kettős működésű gőzgép, ahol a gőzt felváltva a dugattyú két oldalára vezették; fojtószeleppel vezérelni tudta a gőzgép teljesítményét; a centrifugál pedig meggátolta, hogy a gép megfusson a többhengeres (compound) gőzgépet, és erről két további szabadalmat kapott 1781-ben és 1782-ben újabb találmánya a hengertérfogat és a gőznyomás diagramját felrajzoló indikátor megalkotása volt – a műszert Watt üzleti titokként kezelte ugyancsak nagyon büszke volt másik fontos találmányára, a párhuzamos egyenesbe vezető mechanizmusra, amire 1784-ben kapott szabadalmat elérte, hogy gőzgépei ötször gazdaságosabban használták fel a tüzelőanyagot, mint Newcomen gépei
Watt ellenezte a nagy nyomású gőz használatát; minden gépe közel atmoszférikus nyomáson üzemelt 1794-ben megalapították a Boulton és Watt Vállalatot kizárólag gőzgépek gyártására, és ez fokozatosan nagyvállalkozássá nőtte ki magát 1826-ig 1164 gőzgépet készítettek el
Utolsó évei Watt 1800-ban vonult nyugalomba, abban az évben, amikor társulása Boultonnal véget ért és az alapvető szabadalma lejárt a vállalkozást átvette a két fiú: Matthew Boulton és ifjabb James Watt William Murdoch a társuk lett, és az üzlet virágzott Watt eközben új találmányokkal kezdett foglalkozni
feltalálta a távcsöves távolságmérés új módszerét, egy berendezést levelek másolására, tökéletesítette az olajlámpa szerkezetét; készített egy gőzzel hajtott mángorlót és egy eszközt szobrok másolására második feleségével Németországba és Franciaországba utazott, és földbirtokot vásárolt Walesben, amit jelentősen megnövelt 1819. augusztus 19-én, 83 éves korában halt meg Heathfieldben