Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás."— Előadás másolata:

1 Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.
A négyütemű motor Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.

2 Belsőégésű motorok osztályozása
A keverékképzés és gyújtás alapján: benzinmotorok: főleg benzinnel és külső keverékképzéssel működnek. Az égést külső gyújtógyertya indítja meg Dízelmotorok: belső keverékképzést alkalmaznak és gázolajjal működnek. A hengerben öngyulladás következtében indul meg az égés

3 Belsőégésű motorok osztályozása
A működés módja szerint: Négyütemű motorok: zárt gázcserével működnek, és egy működési ciklushoz négy dugattyú löket, ill. két főtengelyfordulat szükséges Kétütemű motorok: nyitott gázcserével működnek és egy működési ciklushoz két dugattyú löket, ill. egy főtengelyfordulat szükséges

4 Belsőégésű motorok osztályozása
A hűtés szerint Folyadékhűtésű motorok Léghűtésű motorok

5 Belsőégésű motorok osztályozása
Dugattyú mozgása szerint: Alternáló dugattyús motorok Forgó dugattyús motorok Felix Wankel: született augusztus 13

6 Belsőégésű motorok osztályozása
A hengerek elrendezése szerint 1, Soros motorok 2, Bokszermotorok 3, V motorok

7 Négyütemű benzin motor szerkezete
A négyütemű benzinmotor lényegében négy egységből és járulékos segédberendezésekből áll Motorház(A hengerfejfedélből, a hengerfejből, a hengerekből, a forgattyúházból és az olajteknőből áll.) Forgattyús hajtómű(A dugattyúkból a dugattyú csapszegekből, a hajtórudakból, a forgattyútengelyből és csapágyazásból áll.) Motorvezérlés(A szelepekből a szeleprugókból,a szelepemelő himbákból, a szelepemelő tengelyből, a vezérműtengelyből, a vezérmű kerekekből, a vezérmű láncból vagy fogas szíjból áll.) Keverékképző rendszer(Porlasztó- vagy befecskendező rendszer, szívócső vagy szívócsőrendszerből áll.) Segédberendezések(Gyújtórendszer, olajellátó-kenő rendszer, hűtés, kipufogó rendszer.)

8 Működés Egy működési ciklus a forgattyús tengely két fordulata alatt zajlik le. A működési ciklus négy üteme: Szívás Sűrítés Terjeszkedés Kipufogás

9 1. Ütem: Szívás A dugattyú lefelé mozog
A szívószelepen keresztül tüzelőanyag-levegő keverék áramlik a hengerbe (porlasztó, vagy befecskendező rendszer segítségével) A szívószelep nyitási szöge eleinte 1800 volt de ezt ra növelték. Előnye hogy több üzemanyag keverék tud beáramolni

10 2. Ütem: Sűrítés A dugattyú felfelé mozgása során az eredeti hengertérfogat edd részére sűríti a friss keveréket. A sűrítés során C sűrítési véghőmérséklet jön létre A sűrítési végnyomás elérheti a 18bart

11 2. Ütem: Sűrítés A benzinmotor annál jobban hasznosítja a tüzelőanyag energiáját, és így annál jobb hatásfoka, minél nagyobb a sűrítési arány. Sűrítési arány: Jele:  Kiszámítása:  =(Vn+Vc)/Vc Vn:lökettérfogat Vc:kompresszió térfogat

12 2. Ütem: Sűrítés Sürítési arány =7 =9
Sűrítési végnyomás =10 bar =16bar Max égési nyomás =30 bar =42 bar P ki. szelep nyitásakor =4bar =3bar =9 sűrítési aránynál 10%- kall nő a hasznosítható munka és 10%- kall csökken a tüzelőanyag fogyasztás is

13 3. Ütem: Terjeszkedés(égés)
A robbanásszerű égés 2000…2500 0C-os max hőmérsékletet ér el és bar nyomást.

14 3. Ütem: Terjeszkedés(égés)
A terjeszkedés hátralévő részében a nagy nyomású égéstermék gázok kitágulnak. A dugattyút az alsó holtpontig mozdítják el és ezzel a hő energia mechanikai munkává alakul. Az ütem végére a nyomás 3..4 bar -ra a hőmérséklet C -ra csökken

15 Égési folyamat A tüzelőanyag és oxigénmolekuláknak egymáshoz közel kell lenniük annak érdekében, hogy az égési folyamat rövid idő alatt befejeződjék Elméleti levegőszükséglet: 1kg benzinhez kb.: 14,8 kg (=12m3) levegő

16 4. Ütem: Kipufogás A forgattyús ház alsó holtpontban való tehermentesítése végett a kipufogó szelep már kb.: kal az alsó holtpont előtt nyit. Az égéstermék gázok még a megmaradt 3..5 bar nyomás következtében hangsebességgel távoznak a hengerből.

17 4. Ütem: Kipufogás Az égéstermék meleg időjárás estén nem látható
A vízgőz azonban télen lecsapódik a hideg levegőn és fehér füstként látható Ha fekete füst áramlik ki a kipufogón akkor a karburátor túl dús tüzelő anyag keveréket állít elő A kék füst arra utal, hogy motorolaj kerül a hengerbe(kopott szelepvezetők miatt)

18 Indikátor diagram A működési ciklus négy üteme alatt a henger és az égéstér nyomásának változását a dugattyú út(lökettérfogat) függvényében ábrázolva kapjuk a motor indikátor diagramját, amely egyben a munkafolyamat diagramja is.

19

20 Motor jelleggörbék Egy motor üzemközbeni viselkedését motorfékpadon, különböző fordulatszámokon, a nyomaték és a tüzelőanyag-fogyasztás adatait mérve vizsgálják.

21

22 Vége


Letölteni ppt "Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések