Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. ügyvezető SZTE KÖVI oktató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Etikai Kódex.
Advertisements

A minősítés és az önértékelés kapcsolata, szerepe a minőségfejlesztésben Barlai Róbertné.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
Dr. Ternovszky Ferenc A nemzeti kultúra szerepe, jelentősége.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Szervezeti kultúra.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Értékelés a pedagógiában
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Szervezetpszichológia
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szocializáció Fogalmak:
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Interkulturális kommunikáció (1.ea.)
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szervezeti kultúra Vezetés és szervezés BA Pécs.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
A szervezeti kultúra Dr. Magura Ildikó.
A Lean és az emberi tényező kapcsolata
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NEVELÉSELMÉLET.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés, oktatásszervezés
Az EEM helye a menedzsmentben
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A deviancia értelmezési kerete
VII. Szervezeti kultúra
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
„Reflektorfényben Te állsz”
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Az iskolák formális jellemzői „A tanulók rendszeres nevelése-oktatása, alapműveltségi vizsgára történő felkészítése.” (25. §) HPP: részletes cél  Értékek,
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A szocializáció folyamata
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Kultúra és kommunikáció
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Közoktatási vezető II. félév
Előadás másolata:

Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. ügyvezető SZTE KÖVI oktató Szervezeti kultúra Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. ügyvezető SZTE KÖVI oktató

Az összeállítás a következő szakirodalmak felhasználásával készült: Bakacsi Gyula (1998): Szervezeti magatartás és vezetés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. Barlai Róbertné (2001): A szervezeti kultúra diagnosztizálása és fejlesztése. Munkafüzet. Szegedi Minőségbiztosítási Konferencia 2001. 11.05-07. Cseh Györgyi (2003): A szervezeti kultúra fejlesztése. In: Baráth (szerk.): Értelmezési és bevezetési útmutató a Comenius 2000 II. intézményi modellhez. PTMIK Comenius Programigazgatóság, kézirat. Baráth Tibor (1996): Hatékony iskola. Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző Intézet tananyag, Szeged. Serfőző Mónika (2004): Az iskolák szervezeti működése, szervezeti kultúrája. (Jegyzet Az iskolai szervezetelmélet és szervezetfejlesztés c. tantárgyhoz. ELTE PPK Iskolapszichológia szakirány) Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

A szervezeti kultúra fogalma A szervezeti kultúra a tagok által elfogadott, közösen értelmezett, mélyen beágyazódó értékek, attitűdök, meggyőződések, hiedelmek és normák rendszere; az intézményre jellemző viselkedésminták együttese. A kultúra tanulási folyamat eredménye, probléma-megoldási, alkalmazkodási cselekvések vezérlője; a működés lényegi sajátosságait, az ezekben megjelenő alapértékeket, valamint a látható és láthatatlan szimbolikus elemeket jelenti, mely által a szervezet tagjai megteremtik a közösség érzetét. Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

A szervezeti kultúra szintjei Fólia 1 Az iskola/óvoda szervezeti kultúrájának vázlata Fólia 2 Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Iskolai légkör – iskolai kultúra munkafeltételek észlelése tanári értékek és normák megosztott, közös feltevések, értékek és normák aktuális munkafeltételek iskolai klíma iskolai kultúra Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

A szervezeti kultúra sajátosságai Domináns kultúra — szubkultúra Vallott értékek – közvetett értékek Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Az iskolai szervezeti kultúra tartalma F3 Azonosulás a munkakörrel vagy a szervezettel Egyén- vagy csoportközpontúság (individualizmus-kollektivizmus) Humán orientáció Belső függés-függetlenség Erős vagy gyenge kontroll Kockázatvállalás-kockázatkerülés Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Teljesítményorientáció Konfliktustűrés – konfliktuskerülés Cél- eszközorientáció Nyílt-zárt rendszer Időorientáció Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

A szervezeti kultúra megnyilvánulási szintjei Hagymamodell A kultúra közvetlenül észlelhető (látható, hallható) jelei — artefaktumok Értékek, hiedelmek, ideológiák szintje A kultúra mélyrétegei — Alapvető előfeltevések Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Az iskolai kultúra közvetlenül észlelhető jelei Vizuális, materiális megnyilvánulások, jelképek Létesítmények, felszerelés Nevezetes eseményeket idéző tárgyak és emlékek Logó, embléma, címer Öltözködés, egyenruha Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Fogalmi, verbális megnyilvánulások Az intézmény neve Az intézmény pedagógiai és nevelési programja A tanterv Intézményi kommunikáció Metaforák Intézményi hősök és sztorik Intézményi struktúra Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Viselkedésbeli megnyilvánulások Ünnepek, szertartások Mindennapi rituálék, szokások Munkaszervezési mód, eszközök A nevelés-oktatás folyamata A szervezeti működés sajátosságai Szabályok és előírások A lelki és közösségi támogatás Az iskola és környezetének együttműködése Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Az iskolai kultúra közvetlenül nem észlelhető alapjai Az értékek a viselkedés irányelvei és motívumai, prioritásokat jelentenek, a dolgok elérni kívánt állapotára utalnak, azt fejezik ki, hogy szerintünk hogyan kellene lennie valaminek. A filozófia voltaképpen az értékekből tevődik össze, az iskolai filozófia az elfogadott értékek formális visszatükröződése. Néhány intézmény egy konkrét pedagógiai filozófiát vall, például a Waldorf óvodák és iskolák Rudolf Steiner gondolatrendszere, filozófiája szellemében működnek. A világnézet a filozófiából alakul ki, annak egy koncentráltabb, körülhatároltabb nézetére összpontosít. A felekezeti intézmények esetén értelmezhető ez a legkönnyebben. Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

A kultúra szerepe az intézmények működésében A külső környezethez való alkalmazkodás Belső integráció kialakulása A kultúra meghatározza, miként lássuk, halljuk és értelmezzük a dolgokat, hogyan érezzünk, minek örüljünk, min bánkódjunk, hogyan gondolkodjunk és cselekedjünk. A kultúra viselkedéses irányelveket nyújt. A szervezeti kultúra kontrollként is működik, általa érzékelik az emberek, hogy mit vár el tőlük a közösség. Az adott szervezethez tartozás része az egyének szociális identitásának, a kultúra — elsősorban a látható megnyilvánulásai révén — kijelöli a szervezet külső határait, segíti a más szervezetektől való megkülönböztetést. A szervezeti kultúra belső motivációs erőként is funkcionál. A szervezeti kultúrában megőrizzük a sikeresnek bizonyuló probléma-megoldási módokat, tapasztalatokat. A kultúra átörökítése a szervezet hosszú távú alkalmazkodó képességének egyik összetevője, biztosítja a folyamatosságot a szervezetek életében. Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

A szervezeti kultúra kialakulását befolyásoló tényezők Külső hatások:pl. társadalmi környezet, család, politika, vallás Szervezetspecifikus tényezők: pl. vezetés stílusa, szakértelem foka, kommunikáció kialakult rendje. A szervezet történelme, hagyományai:pl. legendák, mítoszok a szervezet elmúlt életéből, melyek mai is élnek és hatnak. Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

A kultúra alakulását és változását befolyásoló tényezők A kultúra egy olyan társas tanulási folyamat eredménye, amely a szervezet alapításának pillanatában veszi kezdetét. a nemzeti kultúra - Globe társadalmi kultúra piaci (üzleti) környezet és az alapító(k) Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Handy szervezeti kultúra tipológiája Személy-kultúra Hatalom-kultúra Szerep-kultúra Feladat-kultúra Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Feladat Osszon szét a négy típus között 100 pontot aszerint, hogy a fenti kultúratipológiák mennyire azonosíthatók az Ön intézményében! Röviden foglalja össze írásban e modell szerint az Ön szervezete kultúráját! Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Quinn „versengő értékek” modellje Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Racionális célmodell – Célorientált kultúra Belső folyamatok modell – Szabályozó kultúra Emberi kapcsolatok modell – Támogató kultúra Nyitott rendszer modell – Innovatív kultúra Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Feladatok Hogyan működik a különböző kultúrákban: Innováció DÖK Konfliktuskezelés Teljesítményértékelés Osszon szét 100 pontot a fenti A-D típusba sorolt kultúrák között aszerint, hogy az egyes típusokban leírtak mennyire jellemzőek az Ön intézményére! Majd röviden jellemezze a Quinn modell alapján intézménye kultúráját! Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

Állati! Milyen állatcsoporthoz hasonlítod szervezeted kultúráját és miért? Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra

A szervezeti kultúra vizsgálata: módszerek, problémák Kvantitatív módszerek - kérdőívek Kvalitatív módszerek- megfigyelés Töltsd ki Az iskolád szervezet, ahogy Te látod kérdőívet! Szegedi Tudományegyetem Szervezeti kultúra