A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Advertisements

GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Magyarország Alaptörvénye
Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés
Közigazgatási alapismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
7/11/20141 Budapesti Ügyvédi Kamara Dr. Patyi András március 10. Alkotmányossági és alkotmánybírósági megfontolások az adóhatósági tevékenység kapcsán.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Választható vizsgatárgy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Helyi önkormányzatok I.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Danka Ferenc december 15.. TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS Többféle lehetséges szervezeti megoldás közül választhatott a politika: 1. ügyészség 2. bíróság.
Többcélú kistérségi társulások működési szabályai, zavarai
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
főosztályvezető-helyettes
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
A helyi önkormányzatok I.. Tartalom 1.A helyi önkormányzatok szabályozása az Alaptörvényben. 2.Önkormányzattípusok. 3.A központi szervek helyi önkormányzatokat.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
Szeged, december 09. Tájékoztató a helyi önkormányzati képviselők számára szervezett képzések tapasztalatairól.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
J EGYZŐI ÉRTEKEZLET ÉHOT T ÖRVÉNYESSÉGI F ELÜGYELETI O SZTÁLY Pécs, február 29.
Önkormányzat és állam.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A közigazgatási eljárás II.
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A jogforrási rendszer II.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Szakfelügyeleti tapasztalatok
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

Kiindulási alapok az új önkormányzati rendszer „megismeréséhez” - Alaptörvény - Ötv.-tervezet - friss alkotmánymódosítások - folyamatban levő vagy új törvényi szabályok dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu 2

dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu A területi beosztás - F) cikk: főváros, megye, város, község az Alaptörvény nem nevesíti a fővárosi kerületeket Ötv.-tervezet: megjelenik a járás; megyei város lesz az MJV helyett; nagyközség kategória nem szerepel dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu A feladatellátás során kötelezően figyelembe veendő szempontok jelennek meg. N) cikk (1) bekezdés: „Magyarország a kiegyensúlyozott, átlátható és fenntartható költségvetési gazdálkodás elvét érvényesíti”; (3) bekezdés: a helyi önkormányzatok „feladatuk ellátása során” ezt az elvet „kötelesek tiszteletben tartani”. dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

Vagyon, gazdálkodás elvei - 38. cikk (1) bekezdés: „a helyi önkormányzatok tulajdona nemzeti vagyon”. - (3) bekezdés: „[n]emzeti vagyont csak törvényben meghatározott célból lehet átruházni, törvényben meghatározott kivételekkel az értékarányosság követelményének figyelembevétele mellett”. - (4) bekezdés: „[n]emzeti vagyon átruházására vagy hasznosítására vonatkozó szerződés csak olyan szervezettel köthető, amelynek tulajdonosi szerkezete, felépítése, valamint az átruházott vagy hasznosításra átengedett nemzeti vagyon kezelésére vonatkozó tevékenysége átlátható”. - (5) bekezdés: törvényesség, a célszerűség és az eredményesség követelményei szerinti gazdálkodás dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

Vagyon, gazdálkodás, tulajdon 34. cikk (5) bekezdés: törvény a költségvetési egyensúly megőrzése érdekében a helyi önkormányzat törvényben meghatározott mértékű kölcsönfelvételét vagy más kötelezettségvállalását feltételhez, illetve a Kormány hozzájárulásához kötheti. Az önkormányzati tulajdon alkotmányos szerepe is csökken. → Alkotmány 12. § módosítása („Helyi önkormányzati tulajdonnak az állam vagy helyi önkormányzat részére történő ingyenes átadásáról törvény rendelkezhet”) → megyei intézmények átvétele; Esztergom intézményeinek átvételére irányuló tervezet dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

Feladat-és hatáskörök szemléletváltás az 1989-1990-es szabályozáshoz képest az Alaptörvény nem tartalmazza az „önkormányzati alapjogok” kategóriát dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

Feladat-és hatáskörök helyi önkormányzat részére kötelező feladat- és hatáskört csak törvény állapíthat meg önkormányzat „kötelező feladat- és hatásköreinek ellátásához azokkal arányban álló költségvetési, illetve más vagyoni támogatásra jogosult” → kérdés, az utóbbi milyen garanciákat kap majd - önkormányzat és az állami szervek „együttműködnek” → az „együttműködés” során inkább az állam akarata érvényesül – pl. tulajdon ingyenes „átadásának” kérdése. dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

Feladat-és hatáskörök - nincs szó a feladat-és hatáskörök alkotmánybírósági, bírósági védelméről sem. Az AB hatáskörök is átalakulnak, a védelem szintje tovább csökkenhet. AB vizsgálati joga is szűkül! - megjelenik a kötelező társulás lehetősége dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu Rendeletalkotás a rendelet „más jogszabállyal” nem lehet ellentétes kihirdetést követően haladéktalanul megküldi a kormányhivatalnak a kormányhivatal kezdeményezheti a rendelet törvényességi szempontú felülvizsgálatát a bíróságnál dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu Rendeletalkotás bíróság dönt a rendelet más jogszabályba ütközéséről és megsemmisítéséről bíróság dönt a helyi önkormányzat törvényen alapuló jogalkotási kötelezettsége elmulasztásának megállapításáról DE: Alkotmánybíróság dönt az Alaptörvénybe ütközésről → az esetlegesen párhuzamos eljárások kezelést igényelnek → kormányhivatal vezetője nem fordulhat közvetlenül az AB-hoz dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu Rendeletalkotás a kormányhivatal vezetője rendeletalkotási (pótlási) jogot kap a alaptörvényi szabályozás bonyolult, indokolatlan eljárási megoldásokkal törvényben számos nyitott kérdést kezelni kell - több probléma is felmerülhet dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu Szervezet az Alaptörvény már nem nevesíti a jegyzőt a képviselő-testület sarkalatos törvényben meghatározottak szerint bizottságot választhat, és hivatalt hozhat létre → bizonyos lakosságszám alatt nem feltétlenül lesz bizottság → az önálló hivatal feltételekhez köthető (pl. lakosságszám). dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu Szervezet Ennek veszélye: az 1000 fő alatti településből kb. 1700 van. 2000 fő alattiból kb. 2300-2400 van → a kb. 3200-ból összesen 800-nak lenne önálló hivatala → komoly szervezést igényel → lakossági ellenállást generálhat → „ál” közös hivatalok jöhetnek létre Ebbe a körbe városok is beleeshetnek – pl. Visegrád. dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

A törvényességi felügyelet ellenőrzésnél erősebb; konkrétumok az új Ötv.-ből derülnek ki → Alaptörvény: rendeletpótlási jog → Ötv.: egyéb eszközök (pl. személyi döntések ideiglenes meghozatala; döntés végrehajtásának felfüggesztése, törvényességi felügyeleti bírság stb.) - feloszlatás kérdése: változatlan szabályok. DE: Esztergom-előterjesztés dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu A választás - képviselő és polgármester: ötévente dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! dr. Tilk Péter, tilk@ajk.pte.hu