A Jogügyletek Biztonságát Erősítő Adatszolgáltatási Keretrendszer (JÜB) bemutatása
A JÜB fogalma és funkciói
Az eljárás szereplői és az érintett nyilvántartások
A JÜB-ön keresztül folyó eljárás modellje I A JÜB-ön keresztül folyó eljárás modellje I. Az adatigénylés típusai és az igényelhető adatkör
A JÜB-ön keresztül folyó eljárás modellje II A JÜB-ön keresztül folyó eljárás modellje II. Személyazonosság és okmányvalódiság ellenőrzés
Az eljárási modell elemei Az eljárás megindításának feltételei (ábra:1,2,3. pont) A cégbírósági eljárásban is használt, az ügyvédi szerepkört is tartalmazó elektronikus aláírás megléte; Ügyfélkapunyitás, mely történhet elektronikus aláírással a www.magyarorszag.hu/ugyfelkapu internetes felületen, vagy az okmányirodában/KEKKH-ban történő személyes megjelenéssel; Webform aláíró alkalmazás telepítése (a JÜB portálról a megfelelő linkre kattintással) A JÜB válaszai: Amennyiben az ellenőrzés (ábra: 8. pont) során a rendszer adateltérést/hibát észlel, ennek tényéről, valamint az adatszolgáltatás visszautasításáról üzenetet küld az ügyfél képernyőjére; Amennyiben az ellenőrzés során a rendszer mindent rendben talál, a szakrendszeri lekérdezések megtörténtét követően a válaszokat összeállítja és megküldi az ügyfél részére. Az elektronikus válaszüzenet közhiteles. Ezt az ügyfél nyomtatható változatban (Pdf-formátum) is kérheti.
JÜB működéséhez szükséges külső feltételek
Az adatigénylő űrlapok fajtái A JÜB az adatigénylés céljától függően különböző elektronikus adatigénylő űrlapokat kezel: Okmányellenőrzés – amennyiben a személyazonosság-ellenőrzéshez a jogügyletet kötő fél írásban nem járult hozzá Személy-és okmányellenőrzés Személy-és okmányellenőrzés, járműkutatás (opcionális)- közjegyzők és bírósági végrehajtók részére Járműkutatás - közjegyzők és bírósági végrehajtók részére
Az elektronikus űrlap tartalma Törzsadatok (a viszontazonosításhoz és a számlázáshoz) Adatkérő személyazonosító adatai, címe, számlázási címe, számlázási, értesítési adatok, adatkérés jogalapja Ellenőrizendő adatok Technikai adatok (adatkérő ügyazonosítója, tételsorszám) Okmányadatok Személyazonosító adatok (személyazonosság-ellenőrzés esetén)
A JÜB keretrendszer architektúrája
A JÜB keretrendszer használata Ügyféloldalon Előfeltételek: Érvényes állandó ügyfélkapu, Közigazgatásban elfogadott minősített és szerepkörrel ellátott, érvényes elektronikus aláírás WebForm aláíró letöltő alkalmazás telepítése
A kérelmek fajtái és adattartalmuk Kérelmező viszontazonosítási és számlázási adatai Személyazonosító adatok (viseletnév, születési név, anyja neve, születési helye, születési ideje) Számlázáshoz szükséges adatok (számlaneve, számla címe, értesítés neve, értesítés címe) Személy- és okmány ellenőrzés Személyi azonosító (SZAZ) vagy természetes személyazonosító adatok (viseletnév, születési név, anyja neve, születési helye, születési ideje) Okmányazonosító adatok (kiállító ország, okmánytípus, okmányszám) Okmány ellenőrzés Jármű kutatás Rendszám és alvázszám vagy forgalmi engedély száma vagy törzskönyv száma vagy természetes személyazonosító adatok egy része(viseletnév, születési név, anyja neve, születési helye, születési ideje)
A válasz dokumentum struktúrája Az on-line megjelenítésre kerülő válasz, illetve a nyomtatható (PDF) dokumentum tartalmának felépítése: a JÜB rendszer által generált adatszolgáltatási szám (érkeztetési szám) a kérelemben megadott (adatigénylő) ügyazonosítója és tételsorszáma a lekérdezés fajtájának megnevezése a lekérdezés adattartalma (ez nem szerepel az on-line megjelenő válasz üzenetben csak a generált nyomtatási formában) a lekérdezett nyilvántartások által szolgáltatott válasz adattartalma
A JÜB ügyfél oldali folyamatai Kérelmező adatainak megadása, aktualizálása Bejelentkezés az Ügyfélkapuba A ‘Kérelmező viszontazonosítási és számlázási adatai’ menüpont kiválasztása A kérelem adatainak kitöltése, elektronikus aláírása és elküldése a JÜB rendszer felé A JÜB ellenőzi az elektronikus aláírás fajtáját, szerepkörét és érvényességét a hitelesítésszolgáltatónál (CA) Elvégzi a viszontazonosítást a megadott személyi adatokkal az Ügyfélkapu irányában A hibátlan adatokat letárolja a nyilvántartásában
A JÜB ügyfél oldali folyamatai Dokumentum (kérelem) küldése a Hivatal részére Bejelentkezés az Ügyfélkapuba A szükséges adatszolgáltatási kérelem kiválasztása a menüből A kérelem adatainak kitöltése, elektronikus aláírása és elküldése a JÜB rendszer felé A JÜB rendszer ellenőrzi az aláírás érvényességét, a lekérdező jogosultságát Előállítja és elküldi a szükséges szakrendszeri kérdéseket Összegyűjti a szakrendszeri válaszokat és előállítja a megjelenítendő válasz adattartalmát
A JÜB kérelem feldolgozási folyamata Kérelem feldolgozása Szintaktikai ellenőrzése és szemantikai ellenőrzése Az aláírás formai ellenőrzése (minősítés, szerepkör) Aláírás érvényességének ellenőrzése a kibocsátónál (CA-nál) Az aláírás szerepkörének és a kérelem típusának ellenőrzése Azonosítás (viszontazonosítás - a kérelem benyújtója, aláírója és ügyfélkapu tulajdonosa azonos-e) A kérelem adatai alapján az egyes szakrendszerek megszólítása Szakrendszeri válaszok alapján a válasz összeállítása A válasz megjelenítése a kérelmező képernyőjén Kérelmező kérésére a válasz nyomtatható dokumentumban történő előállítása (PDF generálása) A PDF dokumentum letöltése és megjelenítése a kérelmező számítógépén A feldolgozási folyamatok naplózása A kérelem és válaszdokumentumok letárolása a dokumentumtárba Statisztikai adatok gyűjtése Számlázási információk gyűjtése