Az olvasási képesség szerepe a matematikai gondolkodás fejlődésében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Események formális leírása, műveletek
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Angol nyelvi kompetencia
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Humánkineziológia szak
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
Értékelés a pedagógiában
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
E-learning és a multimédia
TIMSS 2007.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A munka világával kapcsolatos tudás
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetensek lettünk? június 27..
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Harmadik matematikakönyvem
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt SCHMERCZ.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Helyzetkép a differenciálásról. Differenciált házi feladat előző órai következő órai Gyakoriság%Gyakoriság% igen 11,7610,2 nem 3661,04271,2 nem válaszolt.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
A BKF tudástranszfer modellje a
Országos kompetenciamérés
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával 4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatainak hasznosítása
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Az olvasási képesség szerepe a matematikai gondolkodás fejlődésében Steklács János Kecskeméti Főiskola Humán Tudományok Intézete steklacs@gmail.com

Vázlat Számolás és olvasás Szöveges feladatok Az olvasási képesség, annak fejlődése, jellemzői, problémái

Számolás és olvasás Piktografikus írásrendszer I, II, III Ideografikus IV, C, D, 5, 3,2 Számok = betűk, szavak 9, 8, 98 Műveletek= grammatika (kommunikáció, funkcionális szint) Állítás, kérdés 24 + 32= Melyik a legnagyobb kétjegyű páros szám? Mi a legnagyobb szárazföldi emlős? Megoldás keresése halmazon belül

Számolás és olvasás A funkcionális analfabetizmus fogalmáról és természetéről „Az a személy funkcionálisan írástudó, aki birtokában van mindannak a szükséges tudásnak és képességnek, amely képessé teszi őt arra, hogy gyakorolhassa mindazokat a tevékenységeket, amelyekhez az írástudás szükséges ahhoz, hogy hatékonyan közreműködhessen az adott csoportban és közösségben, valamint az a személy, akinek az olvasás-, írás- és matematikai tudása lehetővé teszi, hogy használhassa ezeket a tevékenységeket a saját és közössége fejlődése érdekében.” UNESCO, 1999.

Számolás és olvasás Kommunikáció, problémamegoldás Ezek fejlődése, képessége, összefüggései Kognitív stratégiák, tervezés, kivitelezés, ellenőrzés

Szöveges feladatok Kognitív szempontból olvasás és matematika közös területe Mit nevezünk szöveges feladatnak? 4 + 2= Mennyi négy meg kettő? Számold ki, mennyi négy meg kettő! A kontextus megjelenése Zoli délelőtt 4 sonkás szendvicset eszik, uzsonnára 2-t. Hány sonkás szendvicset eszik naponta?

Szöveges feladatok A felesleges adatok megjelenése, kiszűrése Zoli 9 éves, 3 szilvás gombócot tud megenni 1szerre, 4 órája van naponta az iskolában 10 óraira 4 sonkás szendvicset eszik, uzsonnára 2-t. Hány sonkás szendvicset eszik naponta? Elmondva vagy leírva? A szöveg lehet írott és hangzó (beszélt nyelvi) Kémia, fizika, hétköznapi életünk?

Szöveges feladatok Iskolai konvenció Iskolai feladat, életszerű feladat Motiváció. Kinek oldjuk meg? A tanítónak, tanárnak? Magunknak? Konzervdoboz - Írj levelet a barátodnak! Hógolyó - Add fel postán!

Szöveges feladatok funkcionális képességek felmérése, fejlesztése „Ha egy 120 kilométerre lévő városba utazunk 80 km/órás átlagsebességgel, mennyi idő alatt érünk oda?” 80 helyes válasz a 143-ból Átlag: 60,84% Szórás: 46,40%

„A teraszunk 4 méter hosszú és 3 méter széles „A teraszunk 4 méter hosszú és 3 méter széles. Szeretnénk lerakni járólappal. Egy doboz járólap 2 négyzetméterre elég. Összesen hány doboz járólapot kell vennünk?” 87 helyes válasz a 147-ből Átlag: 60,84% Szórás: 48,98%

„Egy nagyfröccs 2 dl. borból és 1 dl. szódából áll „Egy nagyfröccs 2 dl. borból és 1 dl. szódából áll. Hány ilyen italt tud készíteni a vendéglős 3 liter szódából és 8 liter borból?” 84 helyes válasz a 143-ból Átlag: 60,14% Szórás: 48,41%

„Van 12 galambunk. Egyharmaduk fehér, egyharmaduk szürke, egyharmaduk fekete. Eladunk 2 szürkét és egy fehéret. Hány fehér, szürke és fekete galambunk marad?” 88 helyes a 143-ból Átlag: 63,29% Szórás: 47,45%

Szöveges feladatok Nincs szignifikáns különbséget a nemek között Sem az apa iskolai végzettségével vett korreláció, sem a településtípus szerinti nincs kapcsolatban ebben az esetben sem a számolási képességekkel. szignifikáns különbséget mutat az elemzésünk az iskolai végzettség és az anya iskolai végzettségét illetően.

Szöveges feladatok A kapott eredményekből tehát azt látjuk, hogy az írásbeliséghez tartozó képességek és a számolási képességek külön utakon fejlődnek, más összefüggései vannak, ha az egyén tapasztalataihoz, életkörülményeivel próbáljuk összevetni ezeket. A számolási képesség sokkal inkább tűnik a szocializációtól független képességnek az írásbeliséghez tartozó képességekkel összevetve.

Szöveges feladatok Emlékszik hányasa volt olvasásból az első osztályban? (%) 1; 1,6 2; 7,1 3; 29,4 4; 41,3 5; 20,6 Emlékszik hányasa volt matematikából az első osztályban? (%) 1; 1,6 22; 4,9 3; 29,3 4; 40,7 5; 23,6

Szöveges feladatok Önminősítés a számolás terén és a matematikai teljesítmény kapcsolata A résztvevők önértékelése nem egyezik meg a produkált teljesítménnyel, vagyis nincsenek tisztában saját számolási, matematikai képességeikkel.

A szövegesfeladat-megoldó képességet befolyásoló kognitív területek kritérium modellje Kelemen, 2010

Folyékony olvasás Dekódolás Figyelem Szövegértés Szövegértés   Figyelem Szövegértés Szövegértés monitorozása

Az olvasási módok és tanításuk optimális variációja az iskolaévek relációjában Garbe és mtsai,2010

A szövegértő olvasás problémái Az olvasástechnika problémái (pl.: betű-hang megfeleltetés, szófelismerés, folyékony olvasás problémái) Az olvasásra vonatkozó tudatosság, ismeretek hiánya (olv-i stratégiák, metekogníció) Szervi problémák (látás, agyi, idegrendszeri okok) Pszichés problémák, előfeltételként szolgáló részképességek hiánya (pl. figyelem, mem.) Motiválatlanság általános, aktuális (pl. a szöveg típusa, tartalma miatt) Értelmi, kognitív, beszédértési problémák A szövegértő olvasás problémái

Olvasás és tanulás relációi az oktatási rendszerben Az olvasás tanulása (képességek megszerzése) Tanulás az olvasásról (ismeretek szerzése a képességről) Tanulás az olvasás által (ismeretek szerzése a képesség által)

Tudatos olvasási tevékenység Meggyőződés Tudatosság Tudatos olvasási tevékenység Saját olvasási folyamatra vonatkozó Tárgyi, cselekvésre, folyamatra vonatkozó A saját olvasási folyamatról, képességről Az olvasás funkciójáról jellemzőiről céljáról Tapasztalás Kognitív szint Meta- kognitív szint

Összefoglalás Számos azonosságot találunk a matematika és nyelv, … számolás és olvasás között a kognitív folyamatok szempontjából,… mégis úgy tűnik, külön utakon fejlődnek. A mindennapi életben a számolást igénylő problémamegoldás mindig a nyelven keresztül reprezentálódik

Összefoglalás Szemléleti kérdés: A matematika tanár… elsősorban matematikus, aki munkáját tekintve gyerekeket tanít. Vagy: tanár, aki a matematikához ért a legjobban a tantárgyak közül? Ha az órákon meg tudják állapítani, hogy egy-egy diák melyik kritériumnál akad el, lényeges fejlődést tudnak elérni. Önök mindannyian olvasástanárok is

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! steklacs@gmail.com