A TANULÓK MEGISMERÉSÉNEK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
M ASZKOK MÖGÖTT A gyermekpszichodráma módszerének bemutatása Készítette: Kovács Ágota.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Értékelés a pedagógiában
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Az osztályterem pedagógiája
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Az emberi tanulás.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
A tanulók megismerésének módszerei
Pedagógiai személyiségértelmezések
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLTATÁSOK - MÉRÉS-ÉRTÉKELÉS ALTERÜLET Liptákné Czakó Ildikó Országos Egyházi TISZK Nonprofit Kft. © Szöllősi és Társai.
Szociometria A szociometria szülőatyjának Jacob Lévy Morenót tekintik
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
A pszichológiai mérés alapjai
A szakiskola jelene és jövője
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

A TANULÓK MEGISMERÉSÉNEK MÓDSZEREI Pedagógia 2 / Neveléselmélet/ Kárpáti Andrea karpatian@axelero.hu Az előadás honlapja: http://edutech.elte.hu/moktato

Mindennapi és tudományos emberismeret, a tanulók megismerése eredményesen megváltoztatni csak azt lehet, amit a tevékenység előtt és a fejlesztési folyamat alatt is alaposan megismertünk A nevelési-oktatási folyamat anélkül is lezajlik, hogy a pedagógus felismerné és figyelembe venné a tanulói sajátosságokat 1. Ez a folyamat csak kevésbé lehet hatékony 2. Több esetben kifejezetten káros lehet Példa: diszgráfia-gyanús tanuló tüneteinek rossz értelmezése

A pedagógus és a tanuló viszonya az oktatásban

Tanulói sajátosságok Családi háttér Vélemények a tanárról Olvasás-szövegértés Osztályzatok Tanulási nehézségek IQ Napirend Magánórák Érdeklődés Tanulási szokások Életkor Társas kapcsolatrendszer Személyiség Attitűdök Énkép Értékrend Motiváció

Egy szűklátókörű és egy felkészült pedagógus

Egy felkészült pedagógus

szakmai munkaközösségek azonos szaktárgyakat tanító pedagógusok esetmegbeszélő csoportok ugyanazt az osztály tanító pedagógusok

A szociometria és a szociogram A tanulók fontosabb sajátosságai és azok megismerési lehetőségei A szocioökonómiai státusz: a tanulók családi hátterének komplex meghatározása az otthonról hozott családi háttér jelentős mértékben képes befolyásolni a teljesítményt Az olvasás-szövegértési teljesítmény képes értelmezni az olvasott szöveget, rövidebb idő alatt képes megérteni és megtanulni a tanuló olvasás-szövegértési teljesítménye közvetlen hatással van a tanulás eredményességére A szociometria és a szociogram A tanuló társas kapcsolatrendszerben elfoglalt helye, a csoport kapcsolatrendszere Tanulásszervezési eljárásokkal indirekt módon befolyásol(hat)ó egy csoport kapcsolatrendszere

Iskolával, a tanárral, a társakkal és a tanulással A tanulók vagy a tanulócsoport értékrendje A pedagógus elsődleges feladata az értékfelfogás megismerése és alakítása a társadalom által elfogadott, a tantervekben rögzített, az iskola által kiemelt az egyéni felfogásának megfelelő értékeket közvetítse a tanulók értékrendjét, amennyiben szükséges, tudatosan is alakítsa Iskolával, a tanárral, a társakkal és a tanulással kapcsolatos attitűd Célzottan készített állításokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás a saját egyetértésük kifejezésére ötfokú skálát használhatnak Asszociációs kérdések módszere: Az iskola olyan mint…

Önismereti csoportok 1. „Énképző” technikák „Forgó szék” - középen ülő mindenkitől kérdez „Forró szék” - mindenki kérdez a középen ülőtől „Mondj rólam véleményt” - egymástól kérik, választva „Változásjelző” - csoporttagok középen ülő változásait elemzik „Abban hasonlítasz rám...´ abban különbözöl tőlem...” - középen ülő mindenkiről állít valamit BÁCSKAI Júlia: Az önismeret pszichológiája.

Önismereti csoportok 2: sajátélményű csoportok Szabad interakciós: hozott vagy itt szerzett élmény, esemény, indirekt vezetés - „csend-szülte feszültség. Csoportvezető szerepe: visszajelzés, értelmezés, lezárás Encounter: Carl Rogers, kliens-szemléletű pszichoterápia, csoportvezető, facilitátor, empatikus, toleráns, élményszintû, eleven találkozás Pszichodráma: Jacob Levy Moreno, „Rögtönzések SzínházaCsoportvezető szerepe: = játékmester, de nem rendező

A tanulási zavarokra (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) A tanulászavarral és magatartászavarral küzdő tanulók A tanulási zavarokra (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) utalhatnak a következő tünetek betűtévesztések, betűkihagyások, szótagkihagyások betű betoldások, szótag betoldások komoly szövegértési problémák lassú tempójú olvasás, lassabb írás rendszeres és súlyos helyesírási hibák hosszú-rövid ékezetek gyakori tévesztései egybeírási és különírási problémák írással, olvasással kapcsolatos erős ellenérzés csúnya, alig olvasható írás diktálás utáni leírásban és megértésben gyenge teljesítmény szegényes szókincs gyenge emlékezet

A tanuló hiperaktivitására utalnak az alábbi jelenségek türelmetlen, nehézséget okoz neki a várakozás túlzott mozgásigény nem tud másokkal együttműködni nem tudja elviselni, ha nem történik azonnal az, amit éppen szeretne feladattól eltérő külső ingerek képesek a figyelmét a feladattól elvonni nem fejezi be a feladatokat olyan helyzetekben is feláll és céltalanul járkál, amikor a feladatmegoldás során nem szabad

Időmérleg, a tanuló napirendje Különórákra járók aránya aszerint, hogy hányféle különórája van (%) Forrás: OM, Tanulói munkaterhek, 2003. január. http://www.om.hu/letolt/kozokt/idomerleg.ppt

A szociometriai felmérést akár negyedévente is elvégezheti. A szociometria csoport társas kapcsolatrendszerének megismerését szolgáló kérdőíves eljárás Kötött számú választás A szociometriai felmérést akár negyedévente is elvégezheti. Egyének csoporton belüli helyzetéről, a csoport, mint közösség fejlődési állapotáról Összesítések Kölcsönösségi és gyakorisági táblázatok Szociometrikus mutatók Egyéni vagy csoportos szociogram

A szociometria 2. A szociometria (Jacob L. Moreno) - spontán rokonszenvi választás Előzmény: csoportdinamikai vizsgálatok: pár-effektus, csoport-többlet (René Zazzo) 1917-19, Bécs: „Rögtönzések Színháza” (Stegreiftheater): acting out Módszer: KÉRDÉSSOR a közösség valamennyi tagjához: fontos élethelyzetekben kit választanának / kit utasítanának el - együttélés - együttes társas élet - együtt dolgozás - válságkezelés

A szociometria 3. Szociogram: „a társadalmi mező csoportosulásainak, kapcsolódásainak térképe” (Mérei Ferenc). A spontán társulások hálózata státusokból álló intézményes rendszer. minden egyént bekarikázott szám jelöl a nemet is ábrázolhatjuk kölcsönös választások: kettős vonal vezéregyéniség, párok, kirekesztettek fő- és alcsoportok „Társas atom”: egy személy valamennyi kapcsolata

I. ütem: társas atomok elhatárolása II. a szociometriai osztályozás A szociometria célja: a társas alakzatban határozza meg az egyén helyét A szociometriai feldolgozás lépései: I. ütem: társas atomok elhatárolása II. a szociometriai osztályozás III. a viszonylatok grafikus ábrázolása IV. a közösségi dinamika vizsgálata

Fejletlen, halmazszerkezetű csoport

Normál társas kapcsolatrendszer, fejlett szerkezet

Perifériára szorult, magányos tanulók

Sztárközpontú csillagalakzat

Többközpontú elrendezés, fiú-lány klikkek

A társas kapcsolatrendszer alakulása 1.

A társas kapcsolatrendszer alakulása 2.

A társas kapcsolatrendszer alakulása 3.

A társas kapcsolatrendszer alakulása 4.

A társas kapcsolatrendszer alakulása 5a (zárt osztálytermi elrendezés, kötött padsorok)

A társas kapcsolatrendszer alakulása 5b (szabad osztálytermi elrendezés, a munkához igazított padok)