A TANULÓK MEGISMERÉSÉNEK MÓDSZEREI Pedagógia 2 / Neveléselmélet/ Kárpáti Andrea karpatian@axelero.hu Az előadás honlapja: http://edutech.elte.hu/moktato
Mindennapi és tudományos emberismeret, a tanulók megismerése eredményesen megváltoztatni csak azt lehet, amit a tevékenység előtt és a fejlesztési folyamat alatt is alaposan megismertünk A nevelési-oktatási folyamat anélkül is lezajlik, hogy a pedagógus felismerné és figyelembe venné a tanulói sajátosságokat 1. Ez a folyamat csak kevésbé lehet hatékony 2. Több esetben kifejezetten káros lehet Példa: diszgráfia-gyanús tanuló tüneteinek rossz értelmezése
A pedagógus és a tanuló viszonya az oktatásban
Tanulói sajátosságok Családi háttér Vélemények a tanárról Olvasás-szövegértés Osztályzatok Tanulási nehézségek IQ Napirend Magánórák Érdeklődés Tanulási szokások Életkor Társas kapcsolatrendszer Személyiség Attitűdök Énkép Értékrend Motiváció
Egy szűklátókörű és egy felkészült pedagógus
Egy felkészült pedagógus
szakmai munkaközösségek azonos szaktárgyakat tanító pedagógusok esetmegbeszélő csoportok ugyanazt az osztály tanító pedagógusok
A szociometria és a szociogram A tanulók fontosabb sajátosságai és azok megismerési lehetőségei A szocioökonómiai státusz: a tanulók családi hátterének komplex meghatározása az otthonról hozott családi háttér jelentős mértékben képes befolyásolni a teljesítményt Az olvasás-szövegértési teljesítmény képes értelmezni az olvasott szöveget, rövidebb idő alatt képes megérteni és megtanulni a tanuló olvasás-szövegértési teljesítménye közvetlen hatással van a tanulás eredményességére A szociometria és a szociogram A tanuló társas kapcsolatrendszerben elfoglalt helye, a csoport kapcsolatrendszere Tanulásszervezési eljárásokkal indirekt módon befolyásol(hat)ó egy csoport kapcsolatrendszere
Iskolával, a tanárral, a társakkal és a tanulással A tanulók vagy a tanulócsoport értékrendje A pedagógus elsődleges feladata az értékfelfogás megismerése és alakítása a társadalom által elfogadott, a tantervekben rögzített, az iskola által kiemelt az egyéni felfogásának megfelelő értékeket közvetítse a tanulók értékrendjét, amennyiben szükséges, tudatosan is alakítsa Iskolával, a tanárral, a társakkal és a tanulással kapcsolatos attitűd Célzottan készített állításokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás a saját egyetértésük kifejezésére ötfokú skálát használhatnak Asszociációs kérdések módszere: Az iskola olyan mint…
Önismereti csoportok 1. „Énképző” technikák „Forgó szék” - középen ülő mindenkitől kérdez „Forró szék” - mindenki kérdez a középen ülőtől „Mondj rólam véleményt” - egymástól kérik, választva „Változásjelző” - csoporttagok középen ülő változásait elemzik „Abban hasonlítasz rám...´ abban különbözöl tőlem...” - középen ülő mindenkiről állít valamit BÁCSKAI Júlia: Az önismeret pszichológiája.
Önismereti csoportok 2: sajátélményű csoportok Szabad interakciós: hozott vagy itt szerzett élmény, esemény, indirekt vezetés - „csend-szülte feszültség. Csoportvezető szerepe: visszajelzés, értelmezés, lezárás Encounter: Carl Rogers, kliens-szemléletű pszichoterápia, csoportvezető, facilitátor, empatikus, toleráns, élményszintû, eleven találkozás Pszichodráma: Jacob Levy Moreno, „Rögtönzések SzínházaCsoportvezető szerepe: = játékmester, de nem rendező
A tanulási zavarokra (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) A tanulászavarral és magatartászavarral küzdő tanulók A tanulási zavarokra (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) utalhatnak a következő tünetek betűtévesztések, betűkihagyások, szótagkihagyások betű betoldások, szótag betoldások komoly szövegértési problémák lassú tempójú olvasás, lassabb írás rendszeres és súlyos helyesírási hibák hosszú-rövid ékezetek gyakori tévesztései egybeírási és különírási problémák írással, olvasással kapcsolatos erős ellenérzés csúnya, alig olvasható írás diktálás utáni leírásban és megértésben gyenge teljesítmény szegényes szókincs gyenge emlékezet
A tanuló hiperaktivitására utalnak az alábbi jelenségek türelmetlen, nehézséget okoz neki a várakozás túlzott mozgásigény nem tud másokkal együttműködni nem tudja elviselni, ha nem történik azonnal az, amit éppen szeretne feladattól eltérő külső ingerek képesek a figyelmét a feladattól elvonni nem fejezi be a feladatokat olyan helyzetekben is feláll és céltalanul járkál, amikor a feladatmegoldás során nem szabad
Időmérleg, a tanuló napirendje Különórákra járók aránya aszerint, hogy hányféle különórája van (%) Forrás: OM, Tanulói munkaterhek, 2003. január. http://www.om.hu/letolt/kozokt/idomerleg.ppt
A szociometriai felmérést akár negyedévente is elvégezheti. A szociometria csoport társas kapcsolatrendszerének megismerését szolgáló kérdőíves eljárás Kötött számú választás A szociometriai felmérést akár negyedévente is elvégezheti. Egyének csoporton belüli helyzetéről, a csoport, mint közösség fejlődési állapotáról Összesítések Kölcsönösségi és gyakorisági táblázatok Szociometrikus mutatók Egyéni vagy csoportos szociogram
A szociometria 2. A szociometria (Jacob L. Moreno) - spontán rokonszenvi választás Előzmény: csoportdinamikai vizsgálatok: pár-effektus, csoport-többlet (René Zazzo) 1917-19, Bécs: „Rögtönzések Színháza” (Stegreiftheater): acting out Módszer: KÉRDÉSSOR a közösség valamennyi tagjához: fontos élethelyzetekben kit választanának / kit utasítanának el - együttélés - együttes társas élet - együtt dolgozás - válságkezelés
A szociometria 3. Szociogram: „a társadalmi mező csoportosulásainak, kapcsolódásainak térképe” (Mérei Ferenc). A spontán társulások hálózata státusokból álló intézményes rendszer. minden egyént bekarikázott szám jelöl a nemet is ábrázolhatjuk kölcsönös választások: kettős vonal vezéregyéniség, párok, kirekesztettek fő- és alcsoportok „Társas atom”: egy személy valamennyi kapcsolata
I. ütem: társas atomok elhatárolása II. a szociometriai osztályozás A szociometria célja: a társas alakzatban határozza meg az egyén helyét A szociometriai feldolgozás lépései: I. ütem: társas atomok elhatárolása II. a szociometriai osztályozás III. a viszonylatok grafikus ábrázolása IV. a közösségi dinamika vizsgálata
Fejletlen, halmazszerkezetű csoport
Normál társas kapcsolatrendszer, fejlett szerkezet
Perifériára szorult, magányos tanulók
Sztárközpontú csillagalakzat
Többközpontú elrendezés, fiú-lány klikkek
A társas kapcsolatrendszer alakulása 1.
A társas kapcsolatrendszer alakulása 2.
A társas kapcsolatrendszer alakulása 3.
A társas kapcsolatrendszer alakulása 4.
A társas kapcsolatrendszer alakulása 5a (zárt osztálytermi elrendezés, kötött padsorok)
A társas kapcsolatrendszer alakulása 5b (szabad osztálytermi elrendezés, a munkához igazított padok)