Pedagógiai értékelés
Jutalmazás és büntetés Mi a jutalmazás és büntetés célja? Hogyan jutalmazzak? Hogyan büntessek? Hibák, nehézségek a mindennapi gyakorlatból
Jutalmazás – büntetés célja A büntetés és a jutalmazás célja a büntető, jutalmazó személy által közvetített értékek megerősítése, az általa elvetettek gyengítése. operáns kondicionálás
Milyen a jó jutalmazás? vágyakozás a jutalomra szükségletkielégítő mértéktartás kritériumok alapján történő jutalmazás személyre szabott konzekvens
Mire ügyeljünk a jutalmazásnál? nem számít értéknek a jutalom időben túl távoli, elérhetetlen máshonnan is megszerezhető elérése túlságosan nehéz túl sok jutalmazás devalválódás, gyengül a belső motiváció sablonossá válhat
Kognitív disszonancia A jutalmazás formái Verbális Nonverbális Külső jutalmak Kognitív disszonancia
Hogyan büntessek? Megúszhatatlan, intenzív Megfosztja valamitől a gyermeket Elrettentő, de mértéktartó Személyre szabott Konzisztens Szeresse azt a személyt, aki a büntető Magyarázat
A büntetés hibái Megszégyenítő, megalázó a büntetés Súlyos fizikai bántalmazás Testi és lelki terror Kollektív büntetés Nem szándékos tettért is büntetünk
A büntetés típusai Büntetés Pszichikai erőszak Negilálás Zsarolás Fizikai Verés, ital- és élelemmegvonás, stb. Verbális Megalázás, megszégyenítés, szidás, stb. Pszichikai erőszak Mobbing Negilálás Zsarolás
Az iskolai büntetések Szóbeli intés, figyelmeztetés Írásbeli figyelmeztetés, intő, rovó Igazgató elé idézés Fegyelmi tárgyalás
Az értékelés szintjei
Az értékelés funkciói Eredményesség és hatékonyság növelése Minősítés – szelektálás – orientálás - társadalmi megmérettetés Diagnosztizálás – fejlesztés - korrekció Tájékoztatás, informálás Visszacsatolás: megerősítés Motiválás
Az értékelés típusai I. Típus Funkció Eszköz, módszer Diagnosztikus Helyzetfeltárás Diagnosztikus teszt, megfigyelés, diagnosztikus vizsga Formatív Segítés, fejlesztés Portfóliók, tanulói naplók, megbeszélések, tanulói önértékelés, társak értékelése, csoportmegbeszélés, Diagnosztikus teszt, röpdolgozat Szummatív Minősítés Témazáró dolgozat, vizsga (pl. érettségi), félévi / évvégi bizonyítvány
Az értékelés típusai II.
Az értékelés folyamata Funkciójának tisztázása, rögzítése Célok, követelmények megfogalmazása a tantervek, pedagógiai program alapján Az információgyűjtés módszereinek, eszközeinek kiválasztása, kifejlesztése Az értékelés tervezése Információgyűjtés adatgyűjtés Az információk elemzése, értelmezése Ellenőrzés Mennyiségi értelmezés: osztályzat, pontszámok, stb. Minőségi értelmezés: szöveges, metakommunikatív jutalom Az értékelés folyamata Minősítések, döntések megfogalmazása
Az ellenőrzés Hagyományos: Alternatív módszerek: Megfigyelés Szóbeli Írásbeli Alternatív módszerek: Projekt Esettanulmány portfólió
Az osztályozás előnyei könnyen kezelhető, jól áttekinthető, egyszerű és egyértelmű visszajelzést nyújt, rugalmas, a különböző feltételekhez alkalmazható, az egyénre irányul, személyes, lehetővé teszi a teljesítmények összemérését
Az osztályozás hátrányai Fejlődés-lélektani szempont Pedagógiai-lélektani szempont Szociálpszichológiai szempont Pedagógiai–lélektani szempont
A pedagógiai értékelés átalakításának lehetőségei A minősítés funkciója megmarad, de amennyire lehet, kritériumorientálttá és egyre objektívabbá kell tenni. A dolgozatoknak, a feleltetéseknek, sőt, a félév végi és év végi osztályzatoknak se legyen semmilyen messzire ható következményük. Minden jegyet lehessen bármikor javítani. A tanítási folyamatban kell elhelyezni sok apró értékelő mozzanatot, valamint az önértékelés lehetőségét. (Nahalka István)
Szöveges értékelés Előfeltételei: a tanárszerep megváltozása a gyermek személyiségének fokozott figyelembevétele
Vizsgarendszer hazánkban
A sikeres vizsga feltételei világos, pontos követelmények kedvező légkör a szükséges tárgyi, személyi feltételek