A tanulók megismerésének módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Értékelés a pedagógiában
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
CSALÁD.
A neveltségi szint mérése
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Az emberi tanulás.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A TANULÓK MEGISMERÉSÉNEK
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Inklúzív nevelés Magyarországon
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A pszichológiai mérés alapjai
A szakiskola jelene és jövője
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

A tanulók megismerésének módszerei A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.

Mindennapi és tudományos emberismeret, a tanulók megismerése eredményesen megváltoztatni csak azt lehet, amit a tevékenység előtt és a fejlesztési folyamat alatt is alaposan megismertünk a tanulók megismerése a pedagógus alapvető, mindennapi feladatai közé tartozik A nevelési-oktatási folyamat anélkül is lezajlik, hogy a pedagógus felismerné és figyelembe venné a tanulói sajátosságokat Ez a folyamat csak kevésbé lehet hatékony Több esetben kifejezetten káros lehet Példa: diszgráfiagyanús tanuló tüneteinek rossz értelmezése

A pedagógus számára a tanulói sajátosságok megismerésén túl feladata:

Tanulói sajátosságok Családi háttér Olvasás-szövegértés Tanulási nehézségek Napirend Érdeklődés Életkor Személyiség Énkép Motiváció Vélemények a tanárról Osztályzatok IQ Magánórák Tanulási szokások Társas kapcsolatrendszer Attitűdök Értékrend

nincs két egyforma tanuló nincs homogén tanulócsoport sem A leggyakrabban hallott tanuló „sajátosságok”: jó és rossz képességű tanulók, lusta és szorgalmas tanulók, a fegyelmezetlen és csendes tanuló az első benyomás dominanciájának hatására „skatulyába” sorolja be a tanulót Az első benyomás hatása nem küszöbölhető ki teljesen pedagógus ne csak egyetlen, vagy akár néhány domináns hatás alapján ítélje meg a tanulót

Egy szűklátókörű és egy felkészült pedagógus

Egy felkészült pedagógus

szakmai munkaközösségek azonos szaktárgyakat tanító pedagógusok esetmegbeszélő csoportok ugyanazokat a tanulókat, ugyanazt az osztály tanító pedagógusok

A tanulók fontosabb sajátosságai és azok megismerési lehetőségei A szocioökonómiai státusz: a tanulók családi hátterének komplex meghatározása az otthonról hozott családi háttér jelentős mértékben képes befolyásolni az iskolai teljesítményt Az olvasás-szövegértési teljesítmény aki az olvasás során megfelelően képes értelmezni az olvasott szöveget, rövidebb idő alatt képes megérteni és ennek alapján megtanulni a tanuló olvasás-szövegértési teljesítménye közvetlen hatással van a tanulási folyamat eredményességére A szociometria és a szociogram A tanuló társas kapcsolatrendszerben elfoglalt helye, a csoport kapcsolatrendszere A pedagógus a különböző tanulásszervezési eljárásokkal indirekt módon befolyásol(hat)ja egy csoport kapcsolatrendszerét

A tanulók vagy a tanulócsoport értékrendje A pedagógus elsődleges feladata az értékfelfogás megismerése és alakítása pedagógusnak feladata, hogy: a társadalom által elfogadott, a tantervekben rögzített, az iskola által kiemelt és ezekkel összhangban az egyéni felfogásának megfelelő értékeket közvetítse a tanulók értékrendjét, amennyiben szükséges, tudatosan is alakítsa Iskolával, a tanárral, a társakkal és a tanulással kapcsolatos attitűd célzottan készített állításokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás a saját egyetértésük kifejezésére a legtöbb esetben ötfokú skálát használhatnak asszociációs kérdések módszere Az iskola olyan mint…

A tanulászavarral és magatartászavarral küzdő tanulók Gyakoribb hiba, hogy a pedagógus az egyes tüneteket, elméleti tudás nélkül tévesen értelmezi: gyenge tanulói teljesítménnyel, eleve meglévő „rossz képességekkel”, fegyelmezetlenséggel magyarázza

A tanulászavarral és magatartászavarral küzdő tanulók A tanulási zavarok valamelyikére (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) utalhatnak a következő tünetek : betűtévesztések, betűkihagyások, szótagkihagyások betű betoldások, szótag betoldások komoly szövegértési problémák lassú tempójú olvasás, lassabb írás rendszeres és súlyos helyesírási hibák hosszú-rövid ékezetek gyakori tévesztései egybeírási és különírási problémák írással, olvasással kapcsolatos erős ellenérzés csúnya, alig olvasható írás diktálás utáni leírásban és megértésben gyenge teljesítmény szegényes szókincs gyenge emlékezet

A tanuló hiperaktivitására utalnak az alábbi jelenségek türelmetlen, nehézséget okoz neki a várakozás túlzott mozgásigény nem tud másokkal együttműködni nem tudja elviselni, ha nem történik azonnal az, amit éppen szeretne feladattól eltérő külső ingerek képesek a figyelmét a feladattól elvonni nem fejezi be a feladatokat olyan helyzetekben is feláll és céltalanul járkál, amikor például a feladatmegoldás során egyhelyben kellene maradnia

Különórákra járók aránya aszerint, hogy hányféle különórája van (%) Időmérleg, a tanuló napirendje Különórákra járók aránya aszerint, hogy hányféle különórája van (%) Forrás: OM, Tanulói munkaterhek, 2003. január. http://www.om.hu/letolt/kozokt/idomerleg.ppt

A szociometria A szociometria egy tetszőleges csoport társas kapcsolatrendszerének megismerését szolgáló kérdőíves eljárás. Az eljárás formáját, tartalmát és a kitöltéshez szükséges időt tekintve az egyik legegyszerűbb megismerési módszer. A szociometriai kérdőívet a pedagógus is kitöltetheti a tanulókkal A szociometriai felmérést a pedagógus nem csak egy alkalommal, hanem rendszeresen, akár negyedévente is elvégezheti. Képet kaphatunk az egyes egyének csoporton belüli helyzetéről, a csoport, mint közösség fejlődési állapotáról A vizsgálat eredményeinek a kiértékelése során a következő összesítések keletkezhetnek: Kölcsönösségi és gyakorisági táblázatok Szociometrikus mutatók Egyéni vagy csoportos szociogram

A fejletlen, halmazszerkezetű csoport

Normál társas kapcsolatrendszer, fejlett szerkezet

Perifériára szorult, magányos tanulók

Sztárközpontú csillagalakzat

Többközpontú elrendezés, fiú-lány klikkek

A társas kapcsolatrendszer alakulása a domináns frontális tanulásszervezés hatására

A társas kapcsolatrendszer alakulása a domináns egyéni munka hatására

A társas kapcsolatrendszer alakulása a domináns páros munka hatására

A társas kapcsolatrendszer alakulása a domináns csoportmunka hatására

(zárt osztálytermi elrendezés, kötött padsorok) A társas kapcsolatrendszer alakulása a differenciált tanulásszervezés hatására (zárt osztálytermi elrendezés, kötött padsorok)

(szabad osztálytermi elrendezés, a munkához igazított padok) A társas kapcsolatrendszer alakulása a differenciált tanulásszervezés hatására (szabad osztálytermi elrendezés, a munkához igazított padok)