Dr. Tamaga Ferenc Elnökhelyettes, főosztályvezető M AGYAR B ÁNYÁSZATI ÉS F ÖLDTANI H IVATAL Visegrád, 2012. november 22.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
XVI. Bányászati Szakigazgatási Konferencia
Tájékoztató a bányászatot érintő jogszabályváltozásokról
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
A bányafelügyelet munkavédelemi tevékenysége
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Változások a szabálysértési jogban
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Munkahelyi egészség és biztonság
Az orvos szabálysértési felelőssége
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A munkavédelemi jogszabályok végrehajtott és várható módosítása
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Vasútszabályozási Osztály
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
XVI. DUNAGÁZ SZAKMAI NAPOK Az MBFH gáziparral kapcsolatos szabályozási tevékenysége dr. Káldi Zoltán főosztályvezető Magyar Bányászati és Földtani Hivatal.
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Dr. Izsó István Zalakaros, május 17.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
2118/2006 (VI. 30.) Korm. hat. Az államháztartás hatékony működését elősegítő szervezeti átalakításokról és az azokat megalapozó intézkedésekről A Szénbányászati.
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
A kémiai biztonságról közérthetően
Az NFFF megvalósításának szervezési és szervezeti kérdései
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Munkára képes állapot ellenőrzésének anomáliája a munkahelyen Poór László ügyvezető.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések „A biztonságos és egészséges munkahelyekért” Munkavédelmi konferencia.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
1 A geotermikus energia - jelen és jövő Eger, A GEOTERMIKUS ENERGIA HASZNOSÍTÁSÁNAK BÁNYAHATÓSÁGI FELTÉTELEI Dr. Zsiros László Horváth József.
Munkavédelmi bírságolások. – egy előírt határértékek több mint 10%-os túllépése, – nincs munkavédelmi szakember, – nincs biztosítva a foglalkozás-egészségügyi.
A közigazgatási eljárás II.
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Miskolci Járási Hivatal
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Előadás másolata:

Dr. Tamaga Ferenc Elnökhelyettes, főosztályvezető M AGYAR B ÁNYÁSZATI ÉS F ÖLDTANI H IVATAL Visegrád, november 22.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Klíma- és Energiaügyért Felelős Államtitkárság Kovács Pál államtitkár Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Klíma- és Energiaügyért Felelős Államtitkárság Kovács Pál államtitkár Magyar Bányászati és Földtani Hivatal Magyar Földtani és Geofizikai Intézet Eötvös Loránd Geofiz ikai Intézet Magyar Állami Földtani Intézet MBFH - MFGI Együttműködési keretmegállapodások  koncessziós feladatok  ásványi nyersanyag potenciál felmérése  bányamérési feladatok  zagytározók, bezárt bányászati hulladékkezelők, földtani veszélyforrások felmérése  adattári, nyilvántartási, térinformatikai szolgáltatások MBFH - MFGI Együttműködési keretmegállapodások  koncessziós feladatok  ásványi nyersanyag potenciál felmérése  bányamérési feladatok  zagytározók, bezárt bányászati hulladékkezelők, földtani veszélyforrások felmérése  adattári, nyilvántartási, térinformatikai szolgáltatások Munkavédelmi Információs Szolgálat Budapesti Bányakapitányság Szolnoki Bányakapitányság Veszprémi Bányakapitányság Pécsi Bányakapitányság Miskolci Bányakapitányság

 Bt. 43. § (3) A bányafelügyelet a hatósági felügyelete keretében - az e törvényben és a külön jogszabályokban meghatározott - műszaki-biztonsági, munkavédelmi, építésügyi hatósági, építésfelügyeleti, ásványvagyon- gazdálkodási, piacfelügyeleti és földtani hatásköröket gyakorol. A bányafelügyelet tűzvédelmi hatósági jogköre a bányák föld alatti, valamint ezzel egy tekintet alá eső külszíni részére terjed ki.  Külön jogszabály alapján munkaügyi és szabálysértési hatóság hatásköröket is gyakorol.

Ú J SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY  évi II. törvény a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről.  Hatályba lép: április 15.  Fő célja: a szabálysértési eljárás hatékonyabbá és gyorsabbá tétele.  Kettős szankcionálás megszüntetése: közigazgatási eljárás hatálya alá tartozó igazgatási jellegű cselekmények a törvény hatálya alól kikerülnek.  A bányafelügyelet szabálysértési hatósági jogköre megszűnik.

Szabálysértési tényállások közigazgatási szankcióvá alakítása a bányatörvényben – már hatályos tényállások  A munka egészséges és biztonságos végzésére vagy annak ellenőrzésére vonatkozó szabályok megszegése.  A foglalkozási megbetegedéssel vagy munkabalesettel kapcsolatos bejelentési, kivizsgálási, nyilvántartási kötelezettségét nem teljesítése.  A munkavédelmi képviselő a munkavédelemre vonatkozó szabályban biztosított jogainak gyakorlásában való akadályozás.  Súlyos üzemzavarral, valamint bányászati munkabalesettel kapcsolatos azonnali bejelentési munkáltató kötelezettség megszegése.

Szabálysértési tényállások közigazgatási szankcióvá alakítása a bányatörvényben - már hatályos tényállások  Tűzvédelmi szabályok megsértése.  Nyomástartó berendezés vagy tartály jogellenes üzemben tartása.  Földgáz, a kőolaj, a kőolajtermék, valamint az egyéb gáz és gáztermék vezeték biztonsági övezetére vonatkozó szabályok megsértése.  Feloldó szabály A biztonsági övezet ingatlantulajdonos által történő megsértése esetén. A bírság akkor alkalmazható, ha az ingatlan tulajdonosa (kezelője, haszonélvezője) a földgáz, a kőolaj, a kőolajtermék, valamint az egyéb gáz és gáztermék vezeték tulajdonosát vagy üzemeltetőjét a jogellenes állapot megszüntetésében akadályozza

B ÁNYATÖRVÉNY TERVEZETT KIEGÉSZÍTÉSE  Bányafelügyelet hatáskörébe tartozó villamos biztonsági szabályokkal kapcsolatos szabályszegés.  A felelős műszaki vezetőre és helyettesére vonatkozó szankció.  Polgári robbantási tevékenységre vonatkozó szabályok megszegésével kapcsolatos tényállás.  A bányászati hulladékok kezelését végző illetékes személy feladatainak elmulasztása esetén alkalmazandó szankciók.  A bányafelügyelet hatáskörébe tartozó egyes nyomástartó berendezések használatbavétele bejelentésének elmulasztásával kapcsolatos esetkörök.

 Bányatörvény végrehajtási rendelete  Közigazgatási szankciók beépítésével egyidejűleg a bírság mértékének növelése a visszatartó erő: első körben 500 ezer forintig, második alkalommal egymillió forintig.  Nyomvonal jellegű létesítmények biztonsági övezet belüli feltárás céljából végzett földmunkákra vonatkozó szabályok szigorítása: a földmunkák beruházó vagy építtető által megbízott irányító személy, illetve az üzemeltető szakmai felügyelete mellett történjen.

 A polgári felhasználású robbanóanyagok forgalmazásáról és felügyeletéről szóló 191/2002. (IX. 4.) Korm. rendelet módosítása.  Az Általános Robbantási Biztonsági Szabályzatról szóló 13/2010. (III. 4.) KHEM rendelet módosítása  Hites bányamérőről szóló 12/2010. (III. 4.) KHEM rendelet módosítása  Bányatérképekről szóló 10/2010. (II. 26.) KHEM rendelet módosítása  12/2004. (II. 13.) GKM rendelet módosítása (jelentős munkakörök)  Súlyos baleset és súlyos üzemzavar kivizsgálásáról szóló 89/2003. (XII. 16.) GKM rendelet új miniszteri rendelettel történő kiváltása  Felelős műszaki vezetőről és helyetteséről szóló 25/1994. (X. 14.) GKM rendelet új miniszteri rendelettel történő kiváltása.  Célkitermelőhelyekkel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések szigorítása  A Föld Alatti Bányászati Biztonsági Szabályzat hamarosan kihirdetésre kerülhet

 Cseppfolyó propán-, butángázok és ezek elegyei tartályban vagy palackban történő forgalmazásának szabályairól és hatósági felügyeletéről szóló 94/2003. (XII. 18.) GKM rendelet kiváltása új miniszteri rendelettel.  Célkitermelőhelyekkel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések szigorítása.  A Földalatti Bányászati Biztonsági Szabályzat hamarosan kihirdetésre kerülhet.

 A kapcsolat évek óta kifogástalan és gyümölcsöző.  Szállítóvezetéki Szakági Bizottság  Elosztóvezeték Szakági Bizottság  Szállítói, illetve elosztói engedélyesek minőségbiztosítási rendszerének jóváhagyására, ellenőrzésére kidolgozott kérdéslista összeállítása (DWGV mintára).  Továbbképzési tematika javaslat kidolgozása a földgázellátásban műszaki biztonsági szempontból jelentős munkakörök betöltéséhez szükséges szakmai képesítésről és gyakorlatról szóló 12/2004. (II. 13.) GKM rendelet végrehajtása érdekében.  Számtalan szakmai állásfoglalás.  Mindezek az MBFH honlapján megtalálhatók.  Jogszabálytervezetek véleményezése, részvétel az előkészítésben.

 Bejelentés helyett engedély: csak olyan személy alkalmazható, akinek a tevékenységét a bányafelügyelet engedélyezte, és a nyilvántartásban szerepel  A felelős műszaki vezető a bányavállalkozó képviselőjének minősül  Felhatalmazás a felelős műszaki vezetőre vonatkozó szabályok miniszteri rendeletben történő új alapokra helyezése érdekében

Nyersanyag-csoport BányatelkekKutatási területek dbkm 2 dbkm 2 Szénhidrogének , ,89 Szén, lignit76413, ,03 Bauxit3038,0446,39 Egyéb érc (Mn, színesfém)1092, ,98 Ércek összesen40130, ,37 Ásványbányászati nyersanyag5426, ,07 Építő- és díszítőkő18754, ,24 Kavics, homok683242, ,50 Agyag11335,8665,59 Tőzeg3225,1921,41 Nemfémes nyersanyagok összesen , ,82 Mindösszesen , ,10

Bányák száma termelési volumen szerinti bontásban Termelési volumen m 3 /év Kavics és homok kitermelőhelyek száma db Kő kitermelőhelyek száma db Összesen Kitermelést végző bányák száma összesen Nem termel

Munkabalesetek számának alakulása súlyosság szerint Év/megoszlás Előző év %-a Összesen Súlyos összesen Ebből Halálos Csonkulásos Kiemelendő, hogy a évben a bányászat baleseti statisztikája már most nagyon romló képet mutat az eddig bekövetkezett 4 halálos baleset miatt!

Szakágazat Szénbányászat Uránérc-bányászat3050 Fémtartalmú ércek bányászata Egyéb szilárdásvány-bányászat Kőolaj- és földgázbányászat Szállítóvezeték építés, üzemeltetés Gázelosztó-vezeték ép., üzemeltetés és PB gázellátás 8867* Föld alatti gáztároló üzemeltetés 1500 Bányászati módszert alkalmazó tevékenység Geotermikus energia hasznosítása 100 Egyéb Összesen:

MUNKAVÉDELEM 15 összevont közös ellenőrzés MUNKABIZTONSÁG Bányakapitányság 46 komplex ellenőrzést, 431 üzemi célellenőrzést, továbbá 1312 eseti ellenőrzést tartottak. MUNKAEGÉSZSÉGÜGY Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási szerve [Munkavédelmi felügyelőségek]

K ÜLSZÍNI BÁNYÁSZAT  A külszíni szilárdásvány-bányászati tevékenységet folytatók több mint 90%- a továbbra is mikro-, kis- és középvállalkozás, amelyeknél a kockázatok alakulása a földalatti bányákénál kedvezőbb, azonban a kis termelési volumen, és árbevétel miatt a kiadással járó jogszabályi kötelezettségek betartása több esetben jelentős terhet jelent.  A munkaeszközök műszaki színvonala – a munkáltató pénzügyi helyzetének megfelelően – nagyon változó. A jelenlegi recessziós időszakban a vállalkozások igen kis hányada tud fejleszteni, azok közül is inkább a nagy múltú, tőkeerősebb cégek, amelyek a piacon is stabilabbak. A kisebb termelő kapacitással rendelkező bányavállalkozók egy részénél a munkaeszközök, elsősorban a rakodó és anyagmozgatógépek elavultak, nem megfelelő műszaki biztonsági állapotuk miatt több esetben intézkedni kellett.

 A kőolaj- és földgáz-bányászat, földalatti gáztárolás, szénhidrogén szállítás és elosztás, és a PB töltő üzemek  magas műszaki színvonal, korszerű technológia  munkavédelmi irányítási rendszer,  tanúsított minőségbiztosítási rendszerek,  csővezeték építésénél alvállalkozók igénybevétele (szakmai ismeretek hiánya, a fegyelmezetlenség, a szabályoktól eltérő munkavégzés).

 A polgári robbanóanyag gyártás és felhasználás terén a megfelelő színvonalú munkavédelmi helyzet ellenére évben egy súlyos üzemzavar történt, amelynek oka robbanóanyag nem szándékolt felrobbanása volt.  A polgári robbanóanyag gyártás és felhasználás terén a megfelelő színvonalú munkavédelmi helyzet ellenére évben egy súlyos üzemzavar történt, amelynek oka robbanóanyag nem szándékolt felrobbanása volt. A termékselejt megsemmisítést végző dolgozó az üzemzavar során balesetben megsérült, nem azonosítható tárgyat dobott a termékselejt égetéssel történő megsemmisítésére szolgáló vashengerbe (égetőtér), amely után 15 másodperc elteltével az abban felhalmozott anyag felrobbant.  A súlyos üzemzavart közvetett módon az okozta, hogy a dolgozó jogosulatlanul és nem a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően végezte a robbanóanyag a megsemmisítését.

A táblázat adatait diagramon ábrázolva az alábbi eloszlást kapjuk

 Együttműködés célja:  A hatásköri összeütközések elkerülése.  A felügyeleti tevékenységek hatékony ellátása.  Az egységes jogalkalmazás.  A bányafelügyelet év óta az OMMF (jelenleg: részvételével közös ellenőrzéseket végzett.  A bányafelügyelet év óta az OMMF (jelenleg: a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság) regionális felügyelőségei részvételével közös ellenőrzéseket végzett.  A kiválasztott bányászati munkahelyek műszaki-biztonsági, munkaegészségügyi vizsgálata

A két hatóság hatáskörének értelmezése, a hatáskörök egyértelműsítése  a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló évi XXXI. törvény,  a bányászatról szóló1993. évi XLVIII. törvény (Bt.),  a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló évi CXXVIII. törvény (Kvtv),  az e törvények alapján kiadott egyes Kormány rendeletek, illetve Biztonsági Szabályzatok előírásai alapján.

A HAZAI SZABÁLYOZÁS A HAZAI SZABÁLYOZÁS ALAPJA  A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek veszélyeinek ellenőrzéséről szóló december 9-i 96/82/EK IRÁNYELVE, az ezt módosító december 16-i 2003/105/EK IRÁNYELV, 2015-től alkalmazandó a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek veszélyének kezeléséről, valamint a 96/82/EK tanácsi irányelv

KATASZTRÓFAVÉDELEM HATÁSKÖRE Kivétel a kivételben: „ „ásványi nyersanyagok feltárásával, kitermelésével és feldolgozásával kapcsolatos föld alatti, külszíni vagy fúrólyukas bányászati tevékenységekre, kivéve az ásványi nyersanyagok vegyi vagy termikus feldolgozását, tárolását, ha annak során a külön jogszabályban meghatározott küszöbértéket elérő mennyiségű veszélyes anyag jelen van,”

 Jelenleg a Kvtv. a földalatti gáztárolók esetére kivételt nem tesz és a következő irányelv (2012/18/EU IRÁNYELVE) pedig egyértelműen, külön nevesítve is a hatálya alá vonja ezeket a létesítményeket.

 A Magyar Energia Hivatal és a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal egyeztetést tartott a Get. szerint engedélyköteles tevékenységek és a Bt. szerinti gázüzemi tevékenységek kiszervezésével kapcsolatos jogalkalmazási kérdésekről.  A MEH a kiszervezéssel kapcsolatban a működési engedélyek és egyedi kiszervezést engedélyező határozatokban rendelkezik.  A bányafelügyelet a gázüzemi tevékenységek kiszervezése esetén a konkrét tevékenységet végző személyt (vállalkozást) vizsgálja, hogy a személyi és tárgyi feltételek tekintetében a kiszervezendő tevékenység végzésére alkalmas-e.