1 II. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, 2011. október 17. A „Képzeletbeli Múzeum” jelenvalósága a modern művészeti.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A nap kezdete Urunk, akit jobban elrejt ez a világ, mint a sírbolt, Te, akit bűneink keresztre feszítenek, Te, akit eltemettünk szívünkben - feszítsd fel.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Dr. Juhász Erika Tanszékvezető, főiskolai docens Debreceni Egyetem
A házasság még nem a mennyország
Művészet By: Turi Krisztina.
Országos Múzeumandragógiai Konferencia
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Kiből vagy miből lesz a lokálpatrióta? Múzeum (nem) csak felnőtteknek Magyar Nemzeti Múzeum, október 17. Előadó: Pató Mária
Cegléd 2012 Anyagvizsgáló laboratóriumi tevékenység a gyakorlatban Dr. Kovács Károly –Szemán László ügyvezető általános igazgató METALCONTROL Kft.
Az emberi jogok és a nyelvek Pécs, október 10. Szalayné Sándor Erzsébet Nyelv és jog – avagy a jogi nyelv és a nyelvi jog dilemmája Európában.
Albert Einstein idézetek.
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Népszerű kultúra és magaskultúra
Gondolatok a művészet rendszeréről
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
FILOZÓFIATÖRTÉNET.
A középkori filozófia főbb kérdései
Albert Einstein idézetek.
Isten misztériumának előzetes kérdése
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Turizmusban az örökségre alapozó közkapcsolati munka célközönségei (Publicurile turismului)
Matematika a tudományban és a művészetekben
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
avagy zavar minden szinten
„Korunk vívmánya a számítógép, mint kreatív eszköz az alkotó művész kezében” Művészetek Háza Veszprém április május 01. „Digitális Művészetek.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Lelkész-presbiteri konferencia Miskolc, április 12.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
Katona András Magyar Turizmus Zrt.
Albert Schweizer A nagy titok
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Kerekasztal tézisek A víz- és időjárás trendek hatása a jövő mezőgazdaságára Jolánkai Márton – Tarnawa Ákos – Pósa Barnabás – Fekete Ágnes – Török Gábor.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Párbeszédkultúra, a múzeumandragógia egyik lehetősége, az „Egyetemes Művelődéstörténet” útján Nemzeti Múzeum Múzeumandragógiai konferencia Budapest,2011.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Szent Ágoston hatása a kálvinizmusra
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
A kulturális turizmus trendjei és a
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A Történelem Forrásai Minden olyan dolgot, eszközt, mely a múlt megismeréséhez, megértéshez hozzásegít forrásnak nevezzük.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A fenntartható fejlődés
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Migráció és nemzetközi jog
Szabó Magda : Abigél.
Hiteles Élet – Élménydús Élet
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Nyíregyházi Egyetem, Műszaki és Agrártudományi Intézet 44
Előadás másolata:

1 II. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, október 17. A „Képzeletbeli Múzeum” jelenvalósága a modern művészeti életben Meditációk André Malraux koncepciójának aktualitásáról (Kérdésföltevések, tézisek – textusok, teoretikus töredékek) Dr. Habil. Éles Csaba C. Sc. egyetemi docens Debreceni Egyetem, Neveléstudományok Intézete, Andragógia Tanszék

2 Kérdésföltevések, tézisek (1) Milyen mértékben és mélységben, mennyire intenzíven és adekvátan fogadható be elmúlt korok és/vagy térben távolabbi világok kultúrája, (képző)művészete? Ezek a befogadói élmények milyen szerepeket játszanak az alkotófolyamatokban? Mi a képzelet alakító, kiegészítő, kompenzáló, általában veendő alkotószerepe mindkét alapvető esztétikai cselekvésben?

3 Textusok, teoretikus töredékek (1.) „Egy évszázad óta a művészethez való viszonyunk állandóan intellektualizálódik. A múzeum kényszerűen kérdésessé teszi a világnak minden általa összegyűjtött kifejezését, annak megvizsgálását, ami egybegyűjti őket. »A szem élvezetéhez« az iskolák egymásra-következése, látszólagos ellentmondásuk hozzáadta egy személyes keresésnek, a Teremtéssel szemben a világ újraalkotásának a tudatát. Végül is a múzeum egyike azoknak a helyeknek, melyek a legmagasabbrendű fogalmat nyújtják az emberről.” (A. Malraux: A képzeletbeli múzeum, 1947., 1963.) „Művészetünk lényegileg nem is más, mint a világ humanizációja.” (A. Malraux: Két nemzedék, 1943.)

4 Textusok, teoretikus töredékek (2.)   „A nyugati művész új hivatkozási rendszere, akár tisztában van ezzel, akár nem, immár nem a természet vagy pedig a kifejezés igénye, hanem kinek-kinek a maga Képzeletbeli Múzeuma.”   „A Képzeletbeli Múzeum legmagasabb rendű otthona a művészek koponyája, s a művek fennmaradásának zsűrije azoknak a műveknek összessége, amelyeket ki-ki a halál romjai közül választ ki magának.” (A. Malraux: Az obszidián fej, 1974.)

5 Kérdésföltevések, tézisek (2.) Mit jelent korunk (poszt)modern civilizációjában a kulturális, különösen a (képző)művészeti örökség? Hogyan konfrontálódik és viszonyul egymáshoz a tradíció, a konvenció, a mai és a (poszt)modern? Milyen értelemben motiválja a múlt utókorának művészetét (a művészet metamorfózisa művészetté)? Az örökös keresi-választja örökségét, avagy az örökség teszi ezt örökösével? Esetleg a helyes válasz egy harmadik alternatíva: az örökösödési folyamat egy kölcsönhatásokból álló, kölcsönösen egymásra találó, egymást választó kétirányú folyamat?

6 Textusok, teoretikus töredékek (3.)   A Képzeletbeli Múzeum esetében „nem egy-egy ember legkedvesebb műveinek múzeumáról van szó, hanem egy olyan múzeumról, amelynek műkincsei választanak ki bennünket, nem pedig mi őket.”   „Minden ember Képzeletbeli Múzeuma azokból a művekből áll, amelyek jelen vannak a számára.”   „A Képzeletbeli Múzeum szükségszerűen szellemi jellegű. Nem mi élünk benne,. ő él mibennünk.” (A. Malraux: Az obszidián fej, 1974.)

7 Kérdésföltevések, tézisek (3.) Az „Örök Visszatérés” (Nietzsche) és a „kultúrkörök” (Spengler). Mennyiben maradandóak történet- és kultúrafilozófiájuk kulcsfogalmai? Hogyan illeszkedik a Képzeletbeli Múzeum jelensége a globalizáció, az inter- és/vagy multikulturalizáció, egyáltalán a civilizáció és kultúra viszonyának- konfliktusának kérdéskörébe? Milyen a (képző)művészetek viszonya a vallásokhoz, a mitológiákhoz, a mágiához, a rítusokhoz (a mágia metamorfózisa művészetté)?

8 Textusok, teoretikus töredékek (4.)   „A legrégibb korok csaknem valamennyi alkotása olyan civilizációkban született, amelyek nem ismerték a művészet fogalmát. Az istenek és szentek szobrokká változtak: a Képzeletbeli Múzeum lényege a metamorfózis.”   „A Képzeletbeli Múzeum abban dúskál, ami időben és térben a legtávolabb áll tőlünk – Lascaux-tól az Új- Hebridákig, a mágiától a mágiáig.”   „…maguk a művészetek is fölszabadultak: egy évszázad sem telik bele, s a Képzeletbeli Múzeum első Kincstára mind az öt földrészt átfogja.” (A. Malraux: Az obszidián fej, 1974.)

9 Textusok, teoretikus töredékek (5.)   A múzeum „nem ismer sem oltalmazó istenszobrot, sem szentet, sem Krisztust, sem tisztelendő tárgyat, csak dolgok ábrázolásait, melyek különböznek a dolgoktól maguktól, és létjogosultságukat éppen ebből a fajlagos különbségből merítik. A múzeum a metamorfózisok szembesítése.” (Malraux: A képzeletbeli múzeum, 1947., 1963.)   „A művészet világa nem a halhatatlanságé, hanem a folytonos átalakulásé. Manapság a metamorfózis, az átalakulás a műalkotás igazi élete.” (A. Malraux: Ellenemlékiratok. A pokol tornácának tükre I., )

10 A problémák és szövegszemelvények továbbgondolásához jó egészséget kívánva köszöni meg érdeklődő figyelmüket és szíves türelmüket az az előadó, aki könyvei közül az alábbi kettőt tekinti jelen koncepció-értelmezése általánosabb elméleti hátterének: