Olvasás, értés, megértés? Hogyan fejleszthető a szövegértési képesség?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Megértési értelmezési folyamatok
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
egy konstruktivista szemléletű tanulási-tanulássegítési modell
Az e-portfólió használati köre
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A szövegértés tanítása II.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Projektzárás MARCALI Miért van szükség a magyar közoktatásban változásokra ? Összeállította: dr. Bertók Sándor Közoktatási szakért ő.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetensek lettünk? június 27..
Gyermekvilág régen és ma
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Kompetencia -eredményesség
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Reflektív gondolkodás
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Jegyzetkészítés 5/17.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Érettségi 2017 Szakmai és módszertani nap magyartanároknak Felkészülés az érvelési feladatra Pethőné Nagy Csilla, 2016.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
SZFP II Kompetenciamérés
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Tanulási technikák A tanulási stratégiák.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Előadás másolata:

Olvasás, értés, megértés? Hogyan fejleszthető a szövegértési képesség? Szívósné Vásárhelyi Zsuzsanna 2013. március 12.

Miért kell nekünk szövegértés? rosszak a nemzetközi mérési eredmények a fiatalok egyharmada képtelen bármilyen szakmát is elsajátítani – szövegértési deficit az érettségi része lett az országos kompetenciamérés ennek alapján minősíti az iskolákat pályázati „árukapcsolás” – tartalmi modernizáció kényszere

Miért kell nekünk szövegértés? szöveget mindenki olvas, értelmez és ért minden tanulás alapja a szövegértés a szövegértési és gondolkodási képesség összefügg a jó szövegértő hatékonyabban képes tanulni, szakmát, diplomát szerezni nagyobb esélye van a munkaerő-piacon sikeresebb életpályát futhat be hatékonyabban intézheti állampolgári, közéleti ügyeit

A szövegértési és gondolkodási szintek kapcsolata Gondolkodás: az elme alkotó, megítélő, gondolatokat létrehozó, értelmező képessége, összetett, fejleszthető a tanulási tevékenységeket szervező kérdések, feladatok támogathatják – fejleszthetik, vagy hátráltathatják – elfojthatják a minőségi feladatok, minőségi kérdések, a termékeny kérdezés fejlesztő hatású a tények világán túl alternatív válaszok is lehetségesek

A gondolkodás szintjeinek Bloom-féle modellje

A gondolkodás szintjeinek Bloom-féle modellje Ismeret azonosít, leír, összegyűjt, meghatároz, felidéz, megjelöl, felsorol, válogat, reprodukál, azonosít Megértés megkülönböztet, megmagyaráz, általánosít, kiterjeszt, példáz, újraír v. mond, összegez, kiegészít, kódot vált (lerajzol) Alkalmazás megcserél, bemutat, módosít, megjósol, megold, felhasznál, használ, demonstrál Analízis különbséget tesz, összevet, csoportosít, okot és/vagy következményt keres, részekre bont Szintézis tervez, kombinál, megoldást javasol, összeállít, (szöveget) alkot, módosít, átalakít Kritikai gondolkodás megítél, kritizál, érvel, cáfol, bizonyít, összegez, rangsorol, dönt, feltételeket szab, kritériumokat állít

„Az írásbeliséget nem ismerő kultúrákban az emberek öntudati szintje alacsony.” (A. R. Luria) Olvasás Írás Hallgatás Beszéd (megértés) (receptív) (expresszív)

Miben áll a szövegértési kompetencia? „Az írott szöveg megértése, felhasználása és az ezekre való reflektálás annak érdekében, hogy az egyén elérje céljait, fejlessze tudását és képességeit, és hatékonyan részt vegyen a mindennapi életben.” (PISA Kutatási Terv)

Mire képes a jó olvasó? hosszabb szövegek, ábrák napilapok, népszerű regények, ismeretterjesztő szövegek környezet megismerése, tájékozódás olvasmányok tanulmányozása (több szempont) szerzői vélemény, állásfoglalás felismerése, tény, vélemény elkülönítése

A szövegértő olvasás szintjei I. Megértés (a szó szerinti, primer megértés) – információk, adatok, a szavak jelentése II. Értelmezés – összefüggések feltárása III. Reflektálás – értékelés, személyes érintettség

A hatékony olvasási stratégia feltételei Pethőné Nagy Csilla előadása nyomán 1) Széleskörű tudásbázis deklaratív tudás = tudni a célt, a feladat szerkezetét, azt, hogy mit kell, érdemes tenni, keresni, vizsgálni procedurális tudás = tudni, hogyan kell egy problémát lépésről lépésre megoldani (folyamat) feltételismeret = tudni, hogy mikor és miért lehet sikeres egy adott megértési stratégia 2) Motiváltság, stratégiák alkalmazására Megtapasztalni, hogy a jól választott problémamegoldó stratégia javítja a teljesítményt, sikerélményt ad

A hatékony olvasási stratégia feltételei 3) Metakogníció kulcskompetencia, a saját gondolkodási folyamataink megfigyelésének képessége, arról való gondolkodni tudás, hogy: hogyan gondolkodom, milyen megértési problémáim vannak, hogyan lehetnék jobb megértő, mennyire hatékonyak ismeretszerzési műveleteim, problémamegoldó és ismerethasznosító stratégiáim, mennyire használhatóak értelmező kereteim, sikeresek tervező – kivitelező - értékelő folyamataim, döntéseim stb.

Olvasási stratégiák: a narratív séma működtetése A hatékony szövegértő például tudja, hogy: A történeteknek meghatározott narratív szerkezetük van: elbeszélő, (ki, hogyan, miért úgy?) szereplő, (ki, kik?) helyszín, (hol?) probléma (cél, hiány), (mi, miért?) probléma-megoldási kísérletek (események, eszközök, kifejlet), (hogyan? miként? mi? miért? milyen következménnyel?) időbeli lefolyás (mennyi idő alatt?) Ezeket igyekszik megkeresni és megérteni az elbeszélő szövegben

Szövegpélda: Kinizsi Pál két kardot vesz a kezébe s üvöltő oroszlánként mindenütt vérben gázol. Amerre ront, feltarthatatlanul mindent, amit talál letipor, széles sorban hatalmas öldöklést, mészárlást visz végbe. Most azt harsogja, hogy utolsó szálig vágják az ellenséget, majd övéinek dühét lobbantja lángra, s úgy dörög, hogy még a küszködők és hátrálók is meghallják. Mikor már látta, hogy megsegíti őt Jézus Krisztus szentséges neve, s feltűnt előtte a győzelem reménye, megkettőzött erővel és bátorsággal az ellenség seregén át széles utat vág, s így kiáltozik: …” (Bonfini: Rerum Ungaricarum Decades – a kenyérmezei csata)

A leíró szöveg A nők viselete a férfiakénál is pompázatosabb volt. Gyöngyvarrottas vagy pitykével díszített ingük fölött négyzetes veretekkel vagy préselt rozettákkal szegélyezett kaftánt viseltek, amelyet derekukon ugyancsak fémdíszes, olykor csüngős veretekkel kivert öv fogott össze. Brokátból, selyemből készült köntösük fémdíszeihez hasonló ékítmények szegélyezték a leányok pártáját és az asszonyok süvegét, s díszes fejű szögecsekkel volt kiverve csizmájuk is (Dienes István: A honfoglaláskori nők viselete)

A meggyőző szöveg A szónoknak terve van embertársairól, s ezt embertársaival el akarja fogadtatni. A szónoklás tudománya: a rábeszélés tudománya. Könnyű belátnod, mily fontos a tudomány az életre. A görögöknél, a rómaiaknál ez volt az élet iskolája. De a szó hatalma azóta sem csökkent, mert a szóval a gondolat harcolt; s van-e hatalmasabb a gondolatnál? De jegyezd meg: csak a jó gondolat harcolhat jó szóval. Be tudsz-e bizonyítani valamit, ami nem igaz? Csak gyengeelméjűeknek. Rá tudsz-e bírni valamire, ami nem helyes? Csak gyenge jelleműeket. Az igazi szónok nem gyengeelméjű, nem gyenge jellemű hallgatókra számít. Nagy szónok nem lehet hamis ügy szónoka: tudatosan soha. A jó szónok elsősorban igaz ember; vir bonus dicendi peritus mint a rómaiak mondták. Rossz gondolatból nem eredhet jó szó.

A szövegértés egy lehetséges általános stratégiája (folyamat jellegű tudás) ELŐTTE Előre elolvastam a címet, grafikai szervezővel összegyűjtöttem a témával kapcsolatos előzetes tudásomat. A cím és előzetes tudásom alapján előfeltevéseket fogalmaztam, vagy kérdéseket tettem fel magamnak a szöveggel, illetve a témával kapcsolatban. Előzetesen áttekintettem a szöveg tagolását.

ALATTA Szakaszosan olvastam, egy-egy bekezdés után megálltam, összefoglaltam a saját szavaimmal, vagy a megértést ellenőrző kérdéseket tettem fel a magam számára, vagy grafikai szervezővel jegyzeteket készítettem. Ha valamit nem értettem, azonosítottam a problémámat, és megoldást kerestem (pl. megnéztem a szó jelentését a lábjegyzetben vagy a szótárban, kikövetkeztettem a szövegkörnyezetből, utánanéztem a világhálón stb.)

UTÁNA Újraolvastam, majd összefoglaltam az egész szöveget. Elérési útvonalat (vázlatot) készítettem a magam számára vagy elkészítettem a szöveg gondolkodástérképét. Meggondoltam, mire tudom használni a szövegben olvasottakat, véleményt formáltam.

A folyamat jellegű szövegértést támogató módszertani eljárás √ tudom + új információ - (nem így tudtam) ? (nem értem, kérdésem van) * (erről eszembe jutott, hogy…)

Korrekciós stratégiák Újraolvasás Kérdésföltevés, önellenőrzés Előreolvasás-visszaolvasás a szövegben a tisztázás érdekében Megbeszélés másokkal (osztálytárs, testvér, szülő, tanár)

A szövegértési képesség fejlesztésének lehetőségei I. A szöveg formája – vizuális tájékozódás Folyamatos-e a szöveg? Van-e címe, alcíme? Tagolódik-e bekezdésekre? Tagolódik-e hasábokra? Több kisebb szövegrészletből áll? Vannak-e alcímei az egyes szövegrészleteknek?

A szövegértési képesség fejlesztésének lehetőségei II. A cím, a téma vizsgálata - kérdésekkel: mire várok választ a szövegtől Cél: a cím, téma alapján előzetes elvárások: szövegtípus, háttér-információk mozgósítása RÁHANGOLÓDÁS

A szövegértési képesség fejlesztésének lehetősége II. A cím, a téma vizsgálata – a háttértudás mozgósítása pókhálóábrával esőerdők

A szövegértési szintek II. A szöveg értelmezése Miért?” típusú kérdések Ok-okozati összefüggés feltárása Egy-egy gondolatsor összegzése Egy-egy gondolat részletes kifejtése Kulcsszavak keresése, a szöveg felfűzése Vázlatírás

Az értelmezési szint fejlesztéséhez kapcsolódó technikák Igaz-hamis állítások A logikai képesség, a mérlegelés, a döntés képességének fejlesztéséhez tanulói közreműködéssel alkoss néhány igaz-hamis állítást a könyv valamelyik fejezetéből! A mélyebb megértés ellenőrzéséhez

Összehasonlítás halmazábrával Akhilleusz Agamemnon tulajdonságai Közös tulajdonságai

Összehasonlítás szemponttáblázattal Szempontok Magyar búza Amerikai búza ráfordított munkamennyiség szállítási távolság minőség ár

T-táblázat ellentétes információk - érvek, motívumok, vélemények, feltételek gyűjtése IGEN Az atomerőmű megújuló energiaforrás NEM Az atomerőmű nem megújuló energiaforrás

SZIGET Aranykor, Boldogok szigete Elsüllyedt világ, Atlantisz Letűnt korok világa Szellemek, holtak birodalma Varázslás, bűbáj Társadalomból való kivonulás Civilizációtól mentes világ Utópia Ősparadicsom Magány, menedék Elsüllyedt világ, Atlantisz Aranykor, Boldogok szigete

Az értelmezési szint fejlesztéséhez kapcsolódó technikák Gondolkodástérkép sémája

A szövegértési szintek III. III. Reflektálás – az olvasottakra való tárgyszerű vagy személyes reagálás Bíráló, kritikai értékelés Személyes vélemény, viszonyulás kifejezése Szövegalkotási feladat – a szöveg tartalmától való eltávolodás, a szöveg problematikájának továbbgondolása vagy más élethelyzetben való felhasználása

Összegzés Minden tantárgy tanulása során fejleszthető A szövegértési képesség minden tanulás alapfeltétele Minden tantárgy tanulása során fejleszthető Csak aktív tanulói tevékenységben fejlődik Fejlesztése hosszú, időigényes folyamat Fontos szerepe van a rendszeres ismétlődésnek Személyes természetű folyamat Rendkívüli tudatosságot, tanári szerepváltást igényel Felkészít az élethosszig tartó tanulásra