Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Érettségi 2017 Szakmai és módszertani nap magyartanároknak Felkészülés az érvelési feladatra Pethőné Nagy Csilla, 2016.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Érettségi 2017 Szakmai és módszertani nap magyartanároknak Felkészülés az érvelési feladatra Pethőné Nagy Csilla, 2016."— Előadás másolata:

1 Érettségi 2017 Szakmai és módszertani nap magyartanároknak Felkészülés az érvelési feladatra Pethőné Nagy Csilla, 2016.

2 Az előadás logikai vázlata
A felkészülés mint folyamat Feladatértelmezés Nagyszerkezet Szerkezetelemzés, mintakövetés Kisszerkezetek (érvek, érvelési hibák) Feladattípusok Grafikai szervezők a gyűjtőmunkában Az érvelés poétikája Súlyozás A felépítés stratégiája Szövegkritika Preferenciák Feladatbank Szóbeli vitatechnikák

3 Az érvelési feladat Középszint
Időkeretben a szövegértési feladattal együtt (90 perc – kb perc) szövegalkotási feladat a) része, szó terjedelem (a b rész műelemzés vagy művek összehasonlítása) Választható: párban áll a gyakorlati szövegalkotással Értékelés 10 pont világos állásfoglalás ►0-1 pont 3-5 releváns érv, példa ►0-5 pont megfogalmazás igényessége ► 0-4 pont

4 Az érvelési feladatra való felkészülés: folyamat
Több éves, ismétlésekkel, gyakorlásokkal, bővítésekkel és fejlesztésekkel előrehaladó tanórai és otthoni tevékenység Tanmenetben tervezett, algoritmizált, például: melyik évfolyamon mit tanítunk, milyen tanulási tartalomhoz kapcsol(hat)juk ► Nat, retorika (11. évfolyam); irodalom (10. évfolyam) A nagyszerkezet elemei Kisszerkezetek Szerkezeti elemek összekapcsolása Egy dilemma, döntéshelyzet, probléma körülírása, megfogalmazása Tételmondat megfogalmazása gyűjtőmunka után összegzésként Vélemény megfogalmazása egy kérdésben néhány mondattal Álláspont, vélemény alátámasztása „laikus” érveléssel Következtetés megfogalmazása Az érvek fajtáinak megismerése, különböző érvfajták megfogalmazása egy témában A fontosabb érvelési hibákkal való megismerkedés, érvelési hibák azonosítása, rámutatás az érvelési hibára Állásponttal, véleménnyel kapcsolatos cáfolat megfogalmazása, a cáfolat cáfolása Az érvelés poétikája A szerkezeti elemek összekapcsolása (szaloncukor-elv) Az érvrendszer súlyozása, felépítése (meggyőzőerő, hatásosság) Átkötő elemek (nyelvi panelek, szófordulatok)

5 Bázisszöveg: gondolatébresztő, problémafelvetést, tételmondatot, érveket, dilemmát tartalmazhat. A feladat értelmezése Az érvelést író állásfoglalásának kialakítása: viszonyulás, döntéshelyzet. álláspont kialakítása a bázisszöveg gondolataival kapcsolatban formailag is hivatkozni a bázisszövegre két kérdésre választ adni (definíció, körülírás+erkölcsi álláspont) minimum 3 és maximum 5 érv Konkrét feladat, elemeinek az érvelésben azonosíthatónak kell lennie.

6 A feladat értelmezése http://www. oktatas
Bázisszöveg: gondolatébresztő, problémafelvetést, tételmondatot, érveket, dilemmát tartalmazhat. Az érvelést író állásfoglalásának kialakítása: viszonyulás, döntéshelyzet. értékelő jellegű, világos álláspont kialakítása előnyök-hátrányok számbavétele egyéni-társadalmi vonatkozások terjedelmi minimum-maximum (megjegyzés: a mintafeladatban korábbi szabályozás szerint!) lényegesen különböző, minimum 3, maximum 5 érv Konkrét feladat, elemeinek az érvelésben azonosíthatónak kell lennie.

7 Az érvelő szöveg „nagyszerkezete”
az írásbeli érettségi feladata kapcsolódás, átkötés a probléma, az eset, a dilemma állásfoglalás (kérdés) „előnyei-hátrányai” helyzetekben pl. arányosság kb. 1/5 3/5 érvek, érvelés cáfolat(ok), a cáfolat cáfolása következtetés az állásfoglalás megerősítése (a kérdés megválaszolása)

8 Szerkezetelemzés mintaszövegeken, mintakövető írás, gyakorlás
a szerkezet egyes részeinek azonosítása A szónoknak terve van embertársairól, s ezt embertársaival el akarja fogadtatni. A szónoklás tudománya: a rábeszélés tudománya. Könnyű belátnod, mily fontos a tudomány az életre. A görögöknél, a rómaiaknál ez volt az élet iskolája. De a szó hatalma azóta sem csökkent, mert a szóval a gondolat harcolt; s van-e hatalmasabb a gondolatnál? De jegyezd meg: csak a jó gondolat harcolhat jó szóval. Be tudsz-e bizonyítani valamit, ami nem igaz? Csak gyengeelméjűeknek. Rá tudsz-e bírni valamire, ami nem helyes? Csak gyenge jelleműeket. Az igazi szónok nem gyengeelméjű, nem gyenge jellemű hallgatókra számít. Nagy szónok nem lehet hamis ügy szónoka: tudatosan soha. A jó szónok elsősorban igaz ember; vir bonus dicendi peritus mint a rómaiak mondták. Rossz gondolatból nem eredhet jó szó. (Babits Mihály) a szerkezet modellként való használata saját írásban csak egy-egy szerkezetrész megírása

9 Filmrészletek elemzése

10 Kisszerkezetek. Az érv fölépítése
Tétel (következtetést tartalmazó megállapítás) Bizonyíték (a tétel előzményei, magyarázata) Összekötő elem (tétel-bizonyíték) Az eső a bogarak és a rovarok számára felér egy masszív szőnyegbombázással. (Ezt azért állíthatjuk, mert) Egy átlagos esőcsepp átmérője 0.5 mm. Végsebességük a másodpercenkénti több méteres sebességet is elérheti. (bizonyítékból levezetett) Magyarországnak is több pénzt kellene invesztálnia az oktatásba. Hiszen a világ vezető országai a társadalom és a gazdaság fejlődése érdekében jelentős összegeket fordítanak oktatási rendszerük folyamatos korszerűsítésére. (általános-egyes) Sokan rossz véleménnyel vannak a facebookról. Ez azért van így, mert nem ismerik vagy nem tudják okosan használni a facebook kínálta lehetőségeket. (ok-okozat) TÉTEL ÖSSZEKÖTŐ ELEM BIZONYÍTÉK

11 Lehetséges feladattípusok
Vélemény – magyarázat – rábeszélés – érv megkülönböztetése Tételmondat, álláspont, következtetés fogalmazása Érvfajta azonosítása Azonos érvfajták közt kakukktojás megtalálása Érvek és érvfajták párosítása Különböző érvfajta fogalmazása egyazon állításhoz Tételhez bizonyíték rendelése szabadon vagy kötötten Bizonyítékhoz tétel fogalmazása Érvben összekötő elem törlése vagy betoldása Az érv működése a reklámokban Rajzokból érvek Szóképek, alakzatok alkalmazása Idézet, példa keresése, beillesztése

12 Érvelési hibák azonosítása, javítása
Azt mondod, hogy egy állítás igaz/hamis, mert egy vagy több elismert vagy magas rangú személy vagy társaság ezt mondta. „Tíz fogorvosból kilenc ezt ajánlja”

13 Grafikai szervezők használata (érvgyűjtés egyén-pár-csoport: színekkel
Mellette Ellene A kutyával szemben a halakat nem kell sétáltatni Gondoskodnom kell róluk, tehát felelősségre nevel Ha elfáradok a tanulásban vagy a takarításban, segít az ellazulásban Az akvárium olyan izgalmas, mint egy akciófilm. Sok pénzbe kerül a halak megfelelő táplálása és az akvárium karbantartása Anya irtózik a halaktól, viszont ő takarítja a szobámat

14 Cáfolás lehetséges cáfolat a cáfolat megcáfolása
Tudom, sokba kerül egy akvárium berendezése. Majd megveszem az üveget a zsebpénzemből, és apával összeragasztjuk, növényeket meg kapok bele Annától.

15 Az érvelés poétikája Példák, idézetek Szóképek Alakzatok

16 Az érvek súlyozása Gyenge érvek, ellenérvek „kidobása”
Megmaradók sorrendbe állítása (a hatás, meggyőzés tudatos megtervezése

17 Hatásos felépítés megtervezése, például
1) Kezdetnek egy erős érv mellette 2) Gyengébb érv 3) Gyengébb érv 4) Erős lehetséges ellenérv 5) Egy lehetséges llenérv megcáfolása 6) A legütősebb érv mellette

18 Szövegkritika, korrektúra - párban, csoportban (word, drive; tanár, diáktárs) - újraírás

19 A választás lehetősége, a szabad témaválasztás és kötött feladat arányai, gyakorlata, életszerűség, a korosztály érdeklődése

20 Tankönyvi, segédkönyvi feladatok módszeres, célirányos válogatása, saját feladatbank „reflektált” gyűjtése (kipróbálás, adaptálás, korrekció)

21 Szóbeli vitatechnikák rendszeres alkalmazása a tanórán (irodalom & nyelvtan)
Akadémikus vita Disputa Érvek kártyán Érv ping-pong Konstruktív vita Mérleg nyelve Sarkok Vitaháló

22 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Érettségi 2017 Szakmai és módszertani nap magyartanároknak Felkészülés az érvelési feladatra Pethőné Nagy Csilla, 2016."

Hasonló előadás


Google Hirdetések