„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése
Mintaprogram céljai, célcsoportja: Cél: az anyanyelv, a kommunikáció, a beszéd fejlesztése. A gyerekek a játékokon keresztül sajátítsák el és gyakorolják az anyanyelv használatához szükséges tudástartalmakat. Szerezzenek saját élményeken alapuló tapasztalatot a könyvtár-használatról. Célcsoport: 5-7 év közötti hátrányos és SNI-s gyerekek
A kipróbálás – helyszíne, az intézmény jellege Település neve : Miskolc A település főbb jellemzői : Miskolc megyeszékhely. A városban a munkanélküliség és a roma lakosság száma az országos átlagot meghaladja. A mintaprogram helyszínéül szolgáló intézmény neve: Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola és Óvoda Az intézmény jellege : Egyházi fenntartású közoktatási intézmény A kipróbálás ideje és időtartama: –
A kipróbálás célcsoportja A résztvevők kora: 5-7 éves óvodások Nem szerinti megoszlása: 9 fiú, 11 lány A csoport összetétele: - SNI: 4 fő (még nincs hivatalos papírja róla) - hátrányos helyzetűek : 100% - cigányok aránya: 90% - oktatási intézmény(ek), illetve együttműködés a pedagógusokkal : az óvónőkkel az együttműködés kiváló - előismeretek, készségek, hozzáállás: megfelelő végzettség és hozzáállás
A mintaprogram kipróbálásának tapasztalatai: 3 modul: - Játssz velem (kommunikációs készség) - Rakoncátlan lángocska (beszéd és gondolkodás) - Zsipp-zsupp (dramatikus elemeket tart. Játékok) Sok élményszerző játék, amit élvezettel játszottak. Visszatérő gondok néhány gyereknél: - bal és jobb oldalak ismerete, - 10-ig számolás, - hosszabb ideig koncentrálás, fáradékonyság - néhány feladat megértése nehezebben ment - aki elfáradt, vagy megunta, kilépett a játékból, egyszerűen abbahagyta
A program végére érzelmeiket bátran kifejezték, segítőkészek voltak, bátran kommunikáltak. Aki eleinte nem akart játszani, a végére belejött és szívesen vett részt a játékokban. Hosszabb mozdulatsorokat meg tudtak jegyezni. Szókincsük, fantáziájuk gazdagodott. Megfigyelőképességük fejlődött. Volt játék, amit ők maguk is próbáltak ötleteikkel alakítani. Szívesen színészkedtek. Megpróbáltak együtt dolgozni. Megismerték és megszerették a könyvtárat Hosszabb meséket is végig bírnak hallgatni és követni a cselekményét. Gondolataikat már jobban ki tudják mimikával, gesztusokkal és rajzokon is fejezni.