TAPASZTALATOK A KOMMUNIKÁCIÓ A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEMEN OKTATÁSÁVAL A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEMEN Hartner Judit Hamvai Csaba Dr. Mester Lajos
MÍTOSZ MIÉRT BAJLÓDUNK VELE ? SZEMÉLYISÉGFÜGGŐ VELESZÜLETETT / TANULHATÓ “COMMON SENSE” TAPASZTALATON NYUGVÓ
KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉG FEJLESZTŐ PROGRAM SZERKEZET TANANYAG OKTATÁS MÓDSZERTAN ELLENŐRZÉS - ÉRTÉKELÉS
KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉG FEJLESZTŐ PROGRAM ALAPELVE OKTATÁS MINŐSÉGÉNEK KONTROLLJA ALACSONY HALLGATÓ/OKTATÓ ARÁNY OKTATÁSI ÉS TANULÁSI MÓDSZEREK SZÉLES SKÁLÁJÁNAK HASZNÁLATA FEED BACK RENDSZER TIMEING PENDLETONI ALAPELVEK
FEJLESZTŐ PROGRAM SZERKEZETE KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉG I. ÉVFOLYAM 2 HETENTE 2 ÓRA GYAKORLAT II. FÉLÉVBEN HOSPITÁLÁS A RENDELŐ INTÉZETBEN III. ÉVFOLYAM AZ ORVOSI INTERJÚ (GYAKORLAT ÉLES HELYZETBEN) IV. ÉVFOLYAM VIDEÓANALÍZIS I. (EGY NAPOS PROGRAM) REZIDENSKÉPZÉS VIDEÓANALÍZIS II. (2 X FÉLNAPOS KÉPZÉS)
ORVOS-BETEG KOMMUNIKÁCIÓ I. III. ÉVFOLYAM HAMVAI CSABA pszichológus
CÉL AZ ORVOS–BETEG KAPCSOLATBAN, ÉS A RAPPORT KIALAKÍTÁSÁBAN SZEREPET JÁTSZÓ LEGFONTOSABB KOMMUNIKÁCIÓS ÉS PSZICHOLÓGIAI TÉNYEZŐK ÉLMÉNYSZINTŰ MEGISMERÉSE
TANANYAG ALAPFOLYAMATOK, KOMMUNIKÁCIÓS SZINTEK KOMMUNIKÁCIÓT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK KÉRDÉSEK SZEREPE POZITÍV ORVOSI SZUGGESZTIÓK NONVERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ, PL.: ÜLÉSREND, MEGJELENÉS, TÉRKÖZSZABÁLYOZÁS MIMIKA, TEKINTET, PARALINGVISZTIKAI JELZÉSEK, ÉRINTÉS, TESTBESZÉD
OKTATÁSI MÓDSZEREK FELADATLAPOK VIDEÓS ÉS PPT-S DEMONSTRÁCIÓ INTERAKTÍV, ÉLMÉNYSZERZŐ DEMONSTRÁCIÓS JÁTÉKOK SZITUÁCIÓS FELADATOK ÁLLANDÓ ÖNREFLEXIÓ A FELADATOK UTÁN ÉLŐ ORVOS-BETEG INTERAKCIÓ MEGFIGYELÉSE ORVOSI KOMMUNIKÁCIÓ ELEMZÉSE VIDEÓS ANYAGGAL
ORVOS-BETEG KOMMUNIKÁCIÓ IV. ÉV ÉS REZIDENSKÉPZÉS DR. MESTER LAJOS M.Sc. háziorvos
AZ ORVOS-BETEG KOMMUNIKÁCIÓ OKTATÁSÁNAK CÉLJA ELMÉLETI ALAP BIZTOSÍTÁSA A HALLGATÓ JELENLEGI KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉG SZINTJÉNEK FELMÉRÉSE EZEN KÉSZSÉG TOVÁBB FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGE SZEMLÉLET, VISELKEDÉS, ATTITÜD VÁLTOZÁSA
TANANYAG ÁLTALÁNOS KOMMUNIKÁCIÓS ISMERETEK ROSSZHÍR KÖZLÉS KOMMUNIKÁCIÓ KÜLÖNBÖZŐ KULTÚRÁJÚ BETEGEKKEL AMIT TUDNI KÉNE A SZEXRŐL, DE NEM TUDOD MEGKÉRDEZNI MISTAKES, COMPLAINTS, LITIGATION
OKTATÁSI MÓDSZEREK ELŐADÁS BRAINSTORMING SZEREPJÁTÉK CSOPORT FOGLALKOZÁS PREZENTÁCIÓ VIDEÓFELVÉTEL VIDEÓANALÍZIS
VIDEÓFELVÉTEL A FELVÉTEL KÖRÜLMÉNYEI TIME OUT A SZÍNÉSZ FELVILÁGOSÍTÁSA SZEREPÉVEL KAPCSOLATBAN
VIDEÓANALÍZIS A VIDEOANALÍZIS MENETE PENDLETON SZABÁLYOK ORVOS-BETEG TALÁLKOZÁS ELEMZÉSE SZAKMAI SZEMPONTBÓL, KOMMUNIKÁCIÓ SZEMPONTJÁBÓL
ELLENŐRZÉS-ÉRTÉKELÉS klinikai szakpszichológus HARTNER JUDIT klinikai szakpszichológus
ELLENŐRZÉS-ÉRTÉKELÉS CÉLJA A KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉG MINÉLHATÉKONYABB FEJLESZTÉSE TÖBBFORRÁSÚ ÉRTÉKELÉS A PENDLETONI SZABÁLYOK MEGERŐSÍTÉSE A KÖLCSÖNÖS FEJLŐDÉST SZOLGÁLÓ FEEDBACK
ELLENŐRZÉS-ÉRTÉKELÉS MÓDSZERE I. I. ÉV HALLGATÓKNAK: EGYÉNRE SZABOTT VISSZAJELZÉS A HOSPITÁLÁSI TAPASZTALATOKRÓL ÍRT ESSZÉRŐL OKTATÓKNAK: FÉLÉV-ÉRTÉKELŐ KITÖLTETÉSE A HALLGATÓKKAL III. ÉV HALLGATÓKNAK: A FÉLÉV SORÁN ELKÉSZÍTETT INTERJÚK ÉRTÉKELÉSE, VISSZAJELZÉSE
ELLENŐRZÉS-ÉRTÉKELÉS MÓDSZERE II. IV. ÉV ÉS REZIDENSI KÉPZÉS (VIDEÓANALÍZIS) HALLGATÓKNAK: VISSZAJELZÉS A SZÍNÉSZ („BETEG”), AZ OKTATÓ ÉS A HALLGATÓTÁRSAK RÉSZÉRŐL OKTATÓKNAK: RÉSZTVEVŐK ÉRTÉKELÉSE A TRÉNINGRŐL LIKERT-SKÁLÁN, ILLETVE SZUBJEKTÍV BENYOMÁSOK LEÍRÁSA EZEK ALAPJÁN FEJLESZTETTÜK A TRÉNINGEKET: ÉLETSZERŰBB HELYSZÍNEK (MŰKÖDŐ HÁZIORVOSI RENDELŐK) EGY ALKALOMMAL TÖBBFÉLE ESET KIPRÓBÁLÁSA A CSOPORTBAN BEVEZETÉSRE KERÜLT A SZEX- ÉS A RASSZ-KOMMUNIKÁCIÓ
NÉHÁNY GYÖNGYSZEM TELJESEN ISMERETLEN DOLOG ELŐTT ÁLLTUNK; NEGATÍV EREDMÉNYRE, KRITIKÁRA, SZEMBESÍTÉSRE SZÁMÍTOTTAM (PENDLETON!) TÖBBET KAPTAM, MINT REMÉLTEM. NÖVELI A MAGABIZTOSSÁGUNKAT, GYAKORLATIASSÁGUNKAT. KICSIT KELLEMETLEN, DE NAGYON HASZNOS. RITKA FORMÁJÚ VISSZAJELZÉS, EZ HASZNOS. AZ ORVOSLÁS ÉS A KOMMUNIKÁCIÓS TÁRSAK, NINCSENEK MEG EGYMÁS NÉLKÜL. TELJESEN ELFELEJTETTEM A VIDEÓT. JÓ VISSZANÉZNI, HOGY MENNYIRE LÁTSZIK, MIKOR FIGYELEK A BETEGRE, MIKOR VAGYOK ELFOGLALVA A SAJÁT FELTÉTELEZÉSEIMMEL. HIÁBA TUDUNK BÁRMIT IS, HA KÉPTELENEK VAGYUNK ÉLŐ SZITUÁCIÓBAN HASZNÁLNI. TUDNI KELL A BETEG NYELVÉN. EZ AZ IGAZI GYAKORLAT, KÖSZÖNÖM!
ÖSSZEFOGLALÁS „Now I re-examine philosophies and religions They may prove well in lecture rooms, yet not prove at all under the spaciouis clouds and along the landscapes and flowing currents” Walt Whitman Leaves of Grass