A MAB új testülete működésének előkészítése Bazsa György a MAB elnöke www.mab.hu MRK Állami felsőoktatási intézmények bizottságának ülése Budapest, 20.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

 Szociális alapú ösztöndíj kifizetésére: Rendszeres Szociális Ösztöndíj, Rendkívüli Szociális Ösztöndíj, Alaptámogatás, Szakmai Gyakorlati Ösztöndíj,
A MAB helyzete a felsőoktatási törvény módosítása után Bazsa György, a MAB elnöke Felsőoktatási és Tudományos Tanács Budapest, november 11.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Nyilvánossági és tájékoztatási kötelezettségek Ékes Gyula, Váti Nonprofit Kft. Mátészalkai Területi Iroda Információs nap magyar partnerek részére, Békéscsaba.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A környezetvédelem intézményrendszere
EKOP Elektronikus levéltár
Az MCsSz működési modellje Asz és SzMSz módosításhoz 2009.
A mesterképzések létesítésének és indításának helyzete a műszaki szakterületen Sima Dezső MFRFK, november 3.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
A felsőoktatási törvény módosítása alapján Bazsa György a MAB elnöke MRK plénum – Budapest február 24. A MAB feladatai.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
SZECSKAY Ügyvédi Iroda CEBC – XXI. Vezérigazgató Találkozó Lobbizás európaiul március 31. Budai Judit.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Minőségbiztosítás az oktatásban - minőségértékelési eljárás
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
LB felkészítő: március
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
A doktori iskolák akkreditációja – 2009 ősz Dr. Bazsa György a MAB elnöke ODT ülés – Budapest november 6.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
2014. november november november 18.1.
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
MAGYOTT Közgyűlés február 16. Beszámoló Állatgyógyászati munkacsoport Dr. Kulcsár Gábor.
1 KÖNYVTÁROSOK NAPJA augusztus 31. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT.
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A maximális hallgatói létszám megállapítása Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Az MCsSz működési modellje Asz és SzMSz módosításhoz 2009.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
1 Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ / AHAI) Elnökségi ülés Magyar Gépjárműipari Szövetség Helyszín: Magyar Suzuki Zrt. Esztergom Magyar.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
Török Ádám, az MTA főtitkára, az AKT elnöke
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Előadás másolata:

A MAB új testülete működésének előkészítése Bazsa György a MAB elnöke MRK Állami felsőoktatási intézmények bizottságának ülése Budapest, január 14. A MAB évi 1. ülésének V/b. sz. melléklete

A módosított Ftv. bővített elemei a felső- oktatási intézmények számára: 21. § (6) … Az intézményi minőségfejlesztési programban kell meghatározni a képzési program, a tudományos kutatás, művészeti alkotótevékeny- ség, a hallgatók értékelésének, az oktatás személyi és infrastrukturális feltételei, a tanulástámogatás eszközei, a hallgatói szolgáltatások, a belső információs rendszer és a nyilvánosság fejlesztésére irányuló célokat. A felsőoktatási intézmény évente áttekinti az intézményi minőségfejlesztési program végrehajtását, és megállapításait - az erről szóló jelentés elfogadásától számított legfeljebb harminc napon belül - az intézmény honlapján, továbbá a helyben szokásos módon nyilvánosságra hozza.

21. § (6) … Minőségbiztosítási szabályzatban kell meghatározni a felsőoktatási intézmény műkö- désének folyamatait, ennek keretei között a veze- tési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési el- járásokat, a működés biztosításának alkalmazott kritériumait, szabályait, a különösen a képzések in- dításának, követésének, rendszeres belső értékelé- sének mechanizmusát, a képzés során megszerez- hető végzettségi szint és szakképzettség minőségé- nek belső értékeléséhez kapcsolódó eljárásokat, illetve fogyasztóvédelmi szempontokat. A minőség- biztosítási szabályzatban kell meghatározni a dok- tori iskola létesítéséhez meghatározott követelmé- nyeknek a doktori iskola működése során történő folyamatos biztosításának eljárásrendjét. A minőségbiztosítási szabályzatban kell biztosítani az oktatói munka hallgatói véleményezését.

A módosított Ftv. új elemei a MAB számára.  19 (nem 29) tag: a névsor (adatokkal) a honlapon olvasható.  Előírás: 8 tudományterületi képzési bizottság (TKB) + tanárképzési + minőségbiztosítási.  Volt és lehet: egyetemi tanári, doktori, stratégiai, etikai, [távoktatási] + MTT, NTT.  5 éves ciklusban teljes intézményi és párhuzamos program-akkreditáció legyen.  5 éves munkaterv készüljön március 1-ig (?).  Egyetemi tanári pályázatok véleményezése 60 nap alatt (közel abszurd). A MAB-hoz eddig > 50 napos időtartományban érkezett a < fele.

Az OKM törvényértelmezése alapján  a Felülvizsgálati bizottság (2 MRK + 1 MAB delegált) és a  Felügyelő bizottság (1 MRK + 1 MTA + 1 OKM delegált) is újjá alakul február 1-ével. (Jelentős személyi változások nem várhatók.) FvB: a testület (plénum) szakértői véleményét intézményi (OH) kérésre felülvizsgáló szerv. FB: a MAB gazdálkodását felügyelő szerv A MAB önkéntes új szakértői adatbázisába – fel- kérésünkre – >750 szakértő töltötte fel adatait.

A módosított törvény a MAB működés, az SZMSZ átgondolását és módosítását igényli, amihez plénum döntés, majd miniszteri jóvá- hagyás kell, de az új testületre az új törvény és az abból adódó változások már érvényesek: ez egy kicsit ördögi kör. Ugyanakkor sürgős aktuális feladatok is vannak. Ezek egy lehetséges ütemezése következik – aminek kezdete nem a MAB-tól, hanem a megbízólevelek átadásának államigazgatási eljárásától függ. Ez így most csak terv!

Terv: január 29. péntek plénumülés (1) Az Ftv módosítása szerint a MAB-ot január 31-ig újjá kell alakítani! Mi ehhez igazodunk: a hónap utolsó munkanapja január 29. Napirend: Megbízólevelek átadása (miniszter?) A MAB elnök megválasztása (titkos jelölés – vállalás/program – titkos választás). Erre a MAB SZMSZ-ében érvényes forgató- könyv van.

Február 5. péntek: Plénumülés (2) MAB elnöki javaslatra: 8 bizottsági (TKB) elnök és társelnök meg- választása. Mind a 8 tudományterületnek van szakembere az új testületben. A MAB elnökség megválasztása. Pl. 1-1 al- elnök az egyetemi, főiskolai és MTA delegáltak közül + 1 állandó meghívott munkaadói körből. 6 bizottsági/kollégiumi elnök megválasztása. 8 TKB miatt (14 volt) a 3 jelenlegi kollégium fenntartása megfontolandó. (Esetleg 1 humán és 1 reál koll. a 4-4 TKB összehangolására?)

Február 19. péntek: Plénumülés (3) 8 TKB elnök+társelnök előterjesztésében a 8 TKB max tagjának megválasztása. Ehhez kértünk január 31-ig MRK, MTA, HÖOK, kamarai javaslatokat. Nem lesz minden jelölt bizottsági tag! A javasolt személyektől a MAB már nem kér vállalási beleegyezést! A homogén szakmai és intézményi eloszláshoz a MAB-on belül széles körű egyeztetés kell. 1 fő maximum két ciklusban lehet tag. Minden tagunk intézmény-független szakértő! SZMSZ módosítás (első olvasat)

Március 1-9. – TKB ülések A tudományterületi képzési bizottságok (TKB) alakuló és egyben munkaülései. Napirend: A MAB eljárásrend és a bizottsági munkarend megbeszélése. Egyetemi tanári pályázatok véleményezése. Szaklétesítési, szakindítási beadványok véleményezése.

Március 12. péntek – elnökségi ülés SZMSZ módosítás (végleges változatban). A MAB 5 éves munkaterve. Akkreditációs kritériumok – útmutatók beadványokhoz – bírálati útmutatók. Szaklétesítési, szakindítási beadványok véleményezése. (Ha nem lesz reál és humán egyeztető kollégium.) Március – Egyetemi tanári kollégium ülése: Egyetemi tanári pályázatok véleményezése

Március 26. péntek – plénumülés (4) SZMSZ módosítás (végleges változatban). A MAB 5 éves munkaterve. Akkreditációs kritériumok – útmutatók be- adványokhoz – bírálati útmutatók elfogadása. Egyetemi tanári pályázatok véleményezése. Szaklétesítési, szakindítási beadványok véleményezése.

A MAB ciklus főbb adatai az új bizottsági rendszerre vetítve Az új tudományági képzési bizottságok Ö sszes Ü l é s- (a hozzájuk tartozó régi KÁB-ok száma) ügyszám sz á m Term é szettudom á nyi k é pz é si bizotts á g (5) Műszaki tudom á nyi k é pz é si bizotts á g (3) Orvostudom á nyi k é pz é si bizotts á g (1) Agr á rtudom á nyi k é pz é si bizotts á g (1) T á rsadalomtudományi k é pz é si bizotts á g (4) B ö lcs é szettudom á nyi k é pz é si bizotts á g (4) Műv é szeti k é pz é si bizotts á g (1) Hittudom á nyi k é pz é si bizotts á g (1) Tan á rk é pz é si bizotts á g (1) Ö sszes ü gysz á m

2010 szeptemberében induló meghirdetett képzések száma (OKM ppt) Nap.Lev.EstiTáv.Össz. Alapképzés Osztatlan képzés Mesterképzés F. fokú szakképzés Mindösszesen: A magyar felsőoktatásban van teljes munkaidőben foglalkoztatott oktató.

A MAB ciklus főbb munkaadatai a doktori iskolák és az egyetemi tanári pályázatok értékelésében Egy. tan. DITT Összes ügyszám Ülés- szám Doktori Bizottság Egyetemi tanári kollégium

A MAB tagság, a bizottsági tagság komoly elfoglaltságot jelent. Ezt tudva kell azt vállalni! A most záruló ciklus statisztikája ig Részvételi %Fő 03 1 – – – –

Egy kis német-magyar összehasonlítás Német- ország # / millió lakos Magyar- ország # / millió lakos Lakosság80 millió10 millió Felsőokt. intézmény35569 Állami felsőokt. int.2332,9292,9 Összes hallgató I. éves hallgató Végzett (hallgató) Promotion ~ PhD Habilitation ~ Prof

Köszönöm a figyelmet! A prezentáció csak az MRK (ÁFIB) belső tájékoztatására szolgál, kérem azt szűk körű munkaanyagként kezelni.