Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék Social media Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Mi is a web 2.0 ? A kommunikáció új formája A web 2.0 (vagy webkettő) kifejezés olyan internetes szolgáltatások gyűjtőneve, amelyek elsősorban a közösségre épülnek, azaz a felhasználók közösen készítik a tartalmat vagy megosztják egymás információit.
Az interaktivitás és a résztvevők egymással folytatott kommunikációja révén a tartalmat maguk a felhasználók töltik fel, hozzák létre, osztják meg vagy véleményezik. A felhasználók aktívan kommunikálnak egymással, és kapcsolatokat alakítanak ki egymás között.
Mi változott?
Részvétel, Nyíltság, Közösség, Kapcsolódások Social media A digitális közösségek olyan online hálózatok, amelyek közös érdek vagy megosztott tartalom köré épülnek. Részvétel, Nyíltság, Közösség, Kapcsolódások
PARADIGMAVÁLTÁS
WEB 3.0 – miben más
Az emberek élnek a technológia adta lehetőségekkel A Facebook forradalma Minden profil egy kis szerkesztőség a hálóban A személyes szerkesztőség fogalma -publikálás a barátoknak, ismerősöknek -tartalomelőállítás és megosztás -követhetőség
Hogy használjuk a netet?
Az internethasználat még mindig bővül 2009. végén a 14 év feletti lakosság 54%-a rendelkezett internethozzáféréssel, de csak 41%-uk élt ezzel a lehetőséggel. 2011 elején átléptük a 60 %-ot!
A gyakoriság is fontos szempont
Bővülő piac a válság ellenére
A helyzet 2011ben némileg más
Online vásárlás
Nemek közötti különbségek
Nemek közötti különbségek
A legnépszerűbb oldalak a világon
Mely oldalak népszerűek hazánkban? Jelenleg már (2011 okt.) 5. Index, 6. Blog.hu, 7. Origo.hu, 8. Iwiw.hu..
A közösségi oldalak egyre népszerűbbek A Facebook forgalma beelőzte a Google-ét 2010. március 16., kedd 13:55 2007-ben fordult elő utoljára, hogy nem a Google volt a leglátogatottabb oldal a neten. Akkor a MySpace előzte le a keresőt, most pedig a Facebook
A közösségi oldalak igen népszerűek
A Facebook hazai térhódítása
Mire használják?
Social media - üzlet
Mi az üzleti modell?
Adatbányászat a felhasználókról
Féljünk tőle vagy szeressük a Google-t? Automatikus online biot készít az online aktivitásról, de ezt tudjuk befolyásolni – DASHBOARD Google fiók – milyen adatokat tárol
Dashboard adatok - keresés
Dashboard adatok – részletes keresés
A Google profilozás
A közösségi portálok kockázatai A közösségi portálok felhasználói olyan "érzékeny" információkat közölnek internetes profilon, mint például a születési helye vagy időpontja és egyéb személyes adatok. Az adatok révén akár bűncselekmények követhetőek el! "Míg az emberek a valós életben soha nem adnák meg ezeket az adatokat idegennek, gond nélkül felteszik a netre, ahol mindenki láthatja.” A felhasználók 15 százaléka nem titkosítja adatait ezeken a portálokon. Az internetezők 24 százaléka ugyanazt a jelszót használja valamennyi weboldalon.
A közösségi portál mindent lát Személyes adatok: -Hely -Életkor -Nem -Nemi érdeklődés -Párkapcsolati állapot -Nyelvek -Érdeklődési kör
A közösségi portál mindent lát Szociális adatok: -Iskolai végzettség -Munkahely -Kapcsolatok -Kapcsolatok ismerősei
De mire kellenek az adatok? Felhasználói adatok + Közösségi kapcsolatok = A tökéletes reklámcélzás "Testre szabott" reklámok -- PPC A bejelentkezett felhasználók profilja, pontosabban a profilban található adatok alapján kategóriákba sorolná a felhasználókat, és ennek megfelelően válogatná meg a hirdetéseket.
További irodalom creativa.hu Creativa Kommunikációs Ügynökség
KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!