A KÖNYVTÁR MINT SZERVEZET (1, 2, 7)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
2. előadás.
A nulla-bázisú költségtervezés
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Üzleti terv.
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A stratégiai tervezés módszertana
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Stratégiai tervezés.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Szervezetfejlesztés A könyvtár mint szervezet
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtármenedzsment Informatikus-könyvtár szak
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezeti formák 1. rész
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
TERVEZÉS - SZERVEZÉS - VEZETÉS
Ellenőrzés, visszacsatolás
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Munkavédelem és controlling
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A stratégiai tervezés folyamata
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és
Foglalkoztatás-politika
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
A könyvtár mint rendszer KÖNYVTÁRI SZERVEZET 1. RENDSZER ALAPSTRUKTÚRÁJA KÖNYVTÁRI SZERVEZET 2 INPUTTRANSZFORMÁCIÓ OUTPUT VISSZACSATOLÁS.
Vállalkozásmenedzsment I.
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
SZERVEZET Szervezeti okok è A felhasználók és az informatikai részleg közötti gyenge kommunikáció è A felhasználók és az informatikai részleg céljai ütköznek.
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Mezőgazdasági munkafolyamatok rendszerszemléletű tervezése
Üzleti terv.
Üzleti terv.
A nulla-bázisú költségtervezés
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A KÖNYVTÁR MINT SZERVEZET (1, 2, 7) KULTÚRMENEDZSMENT A KÖNYVTÁR MINT SZERVEZET (1, 2, 7)

A könyvtár mint intézmény: Szolgáltatási intézmény Többszörösen integrált rendszer Külső meghatározottsága erős – nyílt rendszer Állandó kölcsönhatásban a társadalmi-gazdasági viszonyokkal Változás mint „életélmény”

Paradigmaváltás – XXI. század „információs forradalom Információs társadalom” „tudásipar” Változások menedzselése

A könyvtár mint rendszer jellemzői Valós társadalmi szükséglet eredményeként jött létre. A társadalmi munkamegosztásban elfoglalt helye világos, egyértelmű. Ú.n. „nyílt rendszer” – kapcsolata az őt körülvevő világgal folyamatos. Értékét társadalmi hasznossága jelöli ki. Aktív rendszer: a rendszer elemei állandó mozgásban Dinamikus rendszer: a rendszer elemei átalakulnak, módosulnak, cserélődnek. Tervezett rendszer: mesterségesen, konkrét feladatokra jött létre. Hierarchikus rendszer: tagolt részrendszerekből áll, melyek között logikus kapcsolat van.

Összegezve: Olyan rendszer, amelyben - az ember a működtető, a legfontosabb alkotóelem - emberek közötti struktúrákban realizálódik - céllal rendelkező rendszer - problémamegoldó rendszer - a rendszerelemek között kommunikáció folyik - választás szabadsága

A könyvtár mint szervezet jellemzői Non-profit szervezet Legfőbb terméke: információ Információ szolgáltatása + információ előállítása Szakmai szolgáltatások kliensei számára Nagy múltú, történelmi tradíciók ellenáll a változásoknak Források és felhasználók eltérő érdeke (gyűjteményközpontúság, felhasználó központúság) Legszélesebb társadalmi érdeket szolgál ki Fenntartói kiszolgáltatottság Személyzeti hierarchia, magasan képzett szakszemélyzet

A szervezet alrendszerei Folyamatok alrendszere (munkafolyamatok, döntés előkészítés) Erőforrások alrendszere Formális struktúrák alrendszere (szabályozók, normatívák) Informális (szociális) alrendszer Technológiai alrendszer (eszközök, berendezések, módszerek) Vezetői alrendszer

Szervezeti sémák – szervezeti diagramok Munkaszervezet: a megoldandó feladatok szerinti egységekbe csoportosulás. Cél: ésszerű munkamegosztás, hatékonyság Feladat: legyen áttekinthető legyen irányítható, ellenőrizhető feleljen meg a dolgozók képességeinek Szervezeti és Működési Szabályzat Ügyrendi szabályzat Munkajogi szabályzat

Organogramok A szervezeti struktúrát tükrözi Láthatóak a döntési szintek Az ellenőrzési pontok A munkamegosztási és felelősségi szintek A függelmi viszonyok

A könyvtár szervezeti egységei Szakmai szervezetek: az intézményi célok szolgálatára létrehozott szakmai szervezetek (olvasószolgálati, feldolgozó, reprográfiai, számítógépesítési csoport stb.) Funkcionális szervek: pl. az igazgatási, ellenőrzési funkciót szolgáló egység (titkárság, porta, biztonsági szolgálat) A vezetést segítő szervek (pénzügyi, személyzeti, munkaügyi stb.)

A szervezeti sémák fajtái Különbség lényege: a feladatmegosztás és felelősség eltérő szintje Hierarchikus: a feladatok megosztása mélyen strukturált, döntési felelősség, illetékességi jog alacsony „Lapos”: önálló feladatvégzés, magas felelősségi szint, és intézkedési jog Mátrix: új feladat (projekt) megvalósulására alkalmi felelősség, illetékességi jog

Vezető - beosztott A legfőbb felelősség a vezetőé (anyagi, jogi, erkölcsi) A dolgozó részvétele a munkafolyamatban, a döntéshozatalban hozzáadott érték

A könyvtári munka tervezése A tervezés a vezetői munka legfontosabb eleme. Jövőre irányuló, mában zajló tevékenység. A tervező munka 2 fontos eleme: a) elemzés b) döntéshozatal

A tervezési munka elemei Ütemezés Adatgyűjtés – adatelemzés Tervezési szintek meghatározása Alternatívákban gondolkodás, rugalmas reagálás Megbízhatóság és megvalósíthatóság biztosítása

A tervezés lényegi kérdései Cél tudatosítása: kinek, mikor, mit kell csinálni, hová kell eljutni? Szűkebb és tágabb környezet ismerete, elemzése Szisztematikus, folyamatos adatgyűjtés Kinek a feladata? Könyvtári felső vezetés De: konkrét feladatokra munkatársak (projekt-tervezés!)

Környezetelemző technikák: PEST-analízis Politics – politikai környezet Economics – gazdasági környezet Society – társadalmi feltételek Technology – műszaki, technikai feltételek Mikor? Stratégiai célok Szervezeti átalakulás változásmenedzselés

Célpiramis Hosszútávú, átfogó célok Szervezeti egységek részcéljai Küldetés Hosszútávú, átfogó célok Szervezeti egységek részcéljai Rövidtávú, egyéni feladok szintjére lebontott tevékenység célok

Stratégiai tervtípusok Alapstratégia (könyvtár filozófiája) Funkcionális stratégiák (részelemek) Taktikák (operatív tervek) Szervezeti stratégia Személyzeti stratégia Fejlesztési stratégia Innovációs stratégia Pénzügyi stratégia Költségvetés csökkentési stratégia

Tervezési segédletek Szabványok, törvények, irányelvek (ISO, IFLA, EU, OKM) Előrejelzések, trendtanulmányok, trendmutatók Jelentések, beszámolók Statisztikák Felhasználói igényvizsgálatok, marketingkutatások Ötletbörzék, kívánságlisták

Tervezési módszerek Kvantitatív: matematikai, statisztikai adatok elemzése Kvalitatív: kérdőíves, interjús felmérések, jövőkutatási vizsgálatok, előrejelzése Intuitív: ötletbörze, személyes megérzések, jóslatok, utópiák Normatív: döntési mátrixok, rendszertervezés, modellezés

Komplex módszerek MBO (Manegement by objectivies): részvételen alapuló tervezés, célok pontos definiálása, beosztott teljes önállósága PPBS (Planning Programming Budgeting System) Minden döntési alternatíva mellé költségterv ZBB (Zero-Based Budgeting) „0” alapú tervezés

SWOT-analízis Strengths = erősségek Weaknesses = gyenge pontok Opportunities = lehetőségek Threats = veszélyek S W O T

BCG-mátrix (Boston Consulting Group) Sztár: nagy nyereség, növekvő kereslet Stratégia: beruházás Kérdőjel: alacsony nyereség, de növekedhet Stratégia: esélyelemzés (beruházás, vagy kivonulás Fejős tehén: nagy, stabil nyereség Stratégia: kihasználni, amíg lehet, kisebb beruházás Döglött kutya: alacsony, megbízhatatlan nyereség Stratégia: kivonulás

Irodalom: Bobokné Belányi Beáta: Kultúrmenedzsment. Typotext Kiadó, 2001. Skaliczki Judit – Zalainé Kovács Éva: Minőségmenedzsment a könyvtárban. Veszprémi Egyetemi Kiadó,, 2001.