DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

Íme, az én anyám és az én testvéreim
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Kapcsolattartás a szülői házzal
Önkéntes program a Budapest Kőbányai Önkormányzat
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Óvoda.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Az állandó határozó és a vonzat
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Albert Einstein idézetek.
Az Élet Vonata.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Kisebbségszociológiai alapismeretek
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szociális tanulás formái
Üdvözlök mindenkit! A kutyatartással kapcsolatosan szeretnék beszélni.
Albert Einstein idézetek.
Alfred Adler individuálpszichológiája
Dr. Pálhegyi Ferenc alapján
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Nyitnikék Óvoda 3533 Miskolc, Andrássy út 53/a /fax: 46/
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
1 A CSOPORT NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE A csoportmegbeszélés alatt, figyelj fel hogy mikor kezdenek a tagok eltávolodni a kijelölt témától. Egy csoport tag elkezd.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Mit tartunk ma normális családnak?
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
2014. szeptember Az Élet Igéje „Fogadjátok el egymást, amint Krisztus is elfogadott titeket Isten dicsőségére.” (Róm 15,7)
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az Élet Igéje szeptember.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Bölcsességek, aforizmák
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Személyközpontú gondozás
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A pszichológiai mérés alapjai
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A család ahonnan jövök.
Előadás másolata:

DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása Szerkesztette: dr Lázár Sarnyai Nóra 2013

A másság elfogadása A másság elfogadását, a toleranciára nevelést nem lehet elég korán elkezdeni. Hazánkban a gyermekgondozási és oktatási intézményekben nem túlzottan jellemző a fogyatékos gyerekek integrációja, ami egyfelől érthető, hiszen ehhez szükség van a pedagógusok speciális szaktudására, eszközökre, illetve bizonyos esetekben - mozgássérült kicsiknél - fizikai átalakításokat is el kell(ene) végezni az épületekben. Erre pedig nem mindig áll rendelkezésre megfelelő erőforrás. Másfelől viszont ez az a szociális tér, ahol a gyerekek sok időt töltenek, sok új hatás éri őket, így az óvodában-iskolában észrevétlenül tanulhatnák meg a másság elfogadását.

A másság elfogadása Ezért az élet első éveiben jórészt a szülőkre, a családra hárul az a feladat, hogy a kisgyerekből elfogadó gondolkodású, embertársai másságát tisztelő személyiséget neveljenek. A tolerancia természetesen nemcsak a testi vagy szellemi fogyatékkal élőkre terjed ki, hanem a más nemzetiségű, más bőrszínű vagy más vallású emberekre is. A másság elfogadása azt jelenti, hogy képesek vagyunk tanulni másoktól és tudunk velük együttműködni, mert képesek vagyunk a megértés által áthidalni a köztünk lévő különbségeket. A toleráns ember elutasítja a sztereotípiákat, mert azok semmit sem mondanak az egyénről, ehelyett az egyes ember megismerésére törekszik, ilyen értelemben tehát tolerancia az előítéletek megszüntetése ellen is hat.

A másság elfogadása Amikor toleránsak vagyunk, akkor úgy bánunk embertársainkkal, ahogyan mi is szeretnénk, hogy mások bánjanak velünk. Kisgyermekektől - életkori sajátosságok miatt - még teljesen normális az önző és nem belátó viselkedés, de az empátia ilyenkor kezd kialakulni bennük, és ez a tolerancia egyik alapja. Az a gyerek, aki meleg, elfogadó, szeretetteljes családban nő fel és megtapasztalja az "ősbizalmat" az édesanyjával való kapcsolatban, az kevéssé valószínű, hogy bántó módon fog társaihoz viszonyulni. Ha képes beleképzelni magát mások helyzetébe, akkor vélhetően toleránsan is fog viselkedni velük.

A másság elfogadása Mint minden mélyen a személyiségünkben gyökerező viselkedésformát, a toleranciát is szinte észrevétlenül, utánzás útján tanuljuk meg gyermekkorunkban. Már a beszélni nem tudó gyermek is figyeli és utánozza szüleit. A kicsik értékrendje a családjuk értékrendjét és viselkedését tükrözi vissza. A felnőtteknek ügyelniük kell arra, hogy hogyan beszélnek a valamilyen szempontból különböző emberekről. A mások testi fogyatékosságát, bőrszínét, vallását kigúnyoló viccek például ártatlannak tűnhetnek, de beleplántálhatják a gyerek agyába, hogy az ilyen stílus megengedett.

A másság elfogadása Ugyanakkor viszont érdemes őszintén beszélni a gyerekekkel az emberek különbözőségéről, az ő szintjükön elmagyarázva, hogy miért nem lát valaki vagy miért ül kerekes székben, esetleg miért beszél idegen nyelvet és hord számunkra szokatlan öltözetet. Bátorítsuk arra a kicsiket, hogy játsszanak a tőlük valamilyen szempontból különböző gyerekekkel, bár ez biztosan nem okoz nehézséget, a gyerekek még nyíltan közelednek mindenkihez, ha nem riasztjuk el őket előre. A másság természetességét egyébként a saját családunk példáján is demonstrálhatjuk, különösen, ha több gyerekünk van. Elmondhatjuk a gyerekeknek, hogy bár nagyon sok mindenben különböznek egymástól, mi mégis egyformán és nagyon szeretjük őket, elfogadjuk a személyiségüket, hiszen minden ember értékes.

A másság elfogadása Amennyiben felkeltettük érdeklődését a témával kapcsolatban kérjük hallgassa meg Egészségházunk pszichológusának – Kasza Annának előadását a Panda rádió egészségügyi rovatában illetve olvassa el dr Vörös Szekula Ildikó írását a Kanizsai Újság hasábjain.