I./3. A kormányzás minősége, a LEADER megközelítés alkalmazásának lehetőségei Magócs Krisztina Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ 2012. április.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
TÁMOP / Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért május 31. TERÜLETFEJLESZTŐK SZAKMAI MŰHELYE.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Vid é kfejleszt é s 2013 ut á n Mag ó cs Krisztina, V Á TI Nkft m á jus 31. Szakmai műhely, Budapest.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Magyar Útügyi Társaság
Negyedik Partner Regionális Partnerségi Program TÁMOP /
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
A muzeális intézményrendszer átalakítása
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Civil Európa – civilek Európában
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
A hálózati együttműködésben rejlő lehetőségek. Erőforrás bolt A különleges boltban erőforrásokat, tulajdonságokat lehet adni és venni. Azzal az erőforrással.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Magyar Útügyi Társaság
Európai Uniós ismeretek
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Előadás másolata:

I./3. A kormányzás minősége, a LEADER megközelítés alkalmazásának lehetőségei Magócs Krisztina Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május

A szegénységben vagy kirekesztettségben élő népesség aránya, 2009

A szegénység problémájának megjelenése a as időszak fejlesztéspolitikájában Közösségi Stratégiai Keret tematikus célkitűzése – A társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem Vidékfejlesztési politika prioritása – Társadalmi befogadás előmozdítása, a szegénység csökkentése és a gazdaság fejlesztése a vidéki térségekben Közösség által irányított helyi fejlesztés a LEADER megközelítés mintájára 3

A fejlesztési háromszög Stratégia Partnerség Terület A LEADER megközelítés lényege

A LEADER hét kulcsszempontja továbbra is… Terület-alapú helyi fejlesztési stratégiák Helyi partnerség, Helyi Akciócsoport A helyi fejlesztési stratégiák együttes, alulról jövő tervezése és végrehajtása Integrált és multi-szektorális megközelítés Innováció Hálózat Együttműködés A LEADER megközelítés lényege

Egy eredeti megközelítés Együttműködés: Kapcsolatot hoz létre: tevékeny- ségek szektorok területek a beavatkozásért felelősek és a potenciális kedvezményezettek között   A LEADER megközelítés lényege

A jó kormányzás és a LEADER … ahány térség annyi kormányzási és működési stílus 7

A fejlesztéspolitika és a jó kormányzás összefüggései Szinte minden fejlesztéspolitika végső célja az emberek jólétének, életminőségének javítása. A jólét összetevői (Samuel Thirion): gazdasági javak (infrastruktúra, eszközök, vállalkozások, piac, stb.) környezeti javak (talaj, víz, bioszféra (élőlények, biodiverzitás, ökoszisztémák) és levegő) humán tőke (népesség, tudás, készségek, stb.) szociális tőke (emberi kapcsolatok és kötelékek, bizalom) kulturális tőke (közös értékek, történelem, hagyományok ismerete, tudomány, művészet stb.) intézményi és politikai tőke (demokratikus intézményi működés, jó kormányzás, emberi jogok, szabályozás). Az életminőség és a jólét lényeges eleme a jó kormányzás, legyen szó annak horizontális vagy vertikális dimenziójáról. 8

Kormányzás – vertikális dimenzió Többszintű kormányzás politikai és/vagy szakpolitikai viszonylatok alapja: formális szabályok, normatív szabályozás különböző szintű fejlesztési intézmények egymáshoz kapcsolódó, együttműködő rendszere. külső tényezőként meghatározza a fejlesztési rendszer intézményi, szabályozási és eljárásrendi környezetét, a különböző szintek és intézmények közötti interakciók jellegét, a helyi szint autonómiájának mértékét, az alkalmazott adminisztrációs eljárásmódokat a helyi partnerségi kapcsolatok önállóságát, függetlenségét. állandóan változik (jobb esetben) 9

Helyi kormányzás: Alapja: – a helyi hálózatok, kapcsolatok, – belső szükségleteken alapuló tevékenységek, – a fejlesztési források helyi területi keretrendszerébe történő integrálása. A Leaderben a helyi kormányzás: – a helyi szintű működés módja a helyi fejlesztés megvalósulása érdekében, – a helyi szereplők három kategóriájának (PPP) hálózatszerű együttműködése, – célja: érdekek harmonizációja; konfliktusok és problémák felszínre hozása és megoldása; koordinált erőfeszítés a helyi értékek, mint erőforrások védelmére és hasznosítására. Tipikus jellemzői a részvétel, helyi kezdeményezések és innováció, önkéntesség (szabad be- és kilépési lehetőség), a partnerek közötti egyenlőségen alapuló interakciók (a hierarchikus irányítás helyett) (Pollermann et al 2008). 10 Kormányzás – horizontális dimenzió

A jó kormányzás alapelvei (OECD) Többszintű Vertikális integráció: összehozza a különböző hierarchikus szinteket (döntéshozók, helyi, regionális és nemzeti szinten) és elősegíti a nyitottságot és az interakciókat (együttműködés) az összes szereplő és partner között bármely szinten (regionális, nemzeti és Uniós). Szubszidiaritás: a döntések az állampolgárokhoz lehető legközelebbi szinten születnek, szem előtt tartva a hatékonyság elvét (magyarán az állampolgárokhoz legközelebbi azon szinten szülessenek a döntések, ahol megvalósításuk a leghatékonyabb (országos, regionális, megyei...)). 11

A jó kormányzás alapelvei (OECD) Helyi szint Átláthatóság: szervezeti és eljárásrendi (át)láthatóság, információk elérhetősége, stb. Részvétel: az érintettek és a helyi lakosság bevonása, helyi társadalmat jól reprezentáló részvétel. Horizontális integráció: különböző szektorok, ágazatok és különböző típusú szerveződések közötti kapcsolódások erősítése. Legitimáció: a kormányzás különböző szereplőinek tevékenységét elismerik, mert az várhatóan megfelel a jogi és intézményi kereteknek. Leader: teljesítmény alapú legitimáció Magas szintű kommunikáció és konfliktuskezelés: biztosítja a szervezeti és eljárási kereteket/lehetőséget az információszerzéshez, konzultációhoz és közös döntéshozatalhoz. Magas szintű tanulási mechanizmusok: biztosítja a szervezeti és eljárási kereteket/lehetőséget a reflexióhoz, a kormányzás különböző szereplői között megvalósuló kölcsönös tanuláshoz. 12

A többszintű kormányzás minőségének értékelése É rt é kel é si krit é riumJavasolt indik á tor Decentraliz á ci ó m é rt é ke A k ö zszf é r á n k í v ü li szereplők egyenlőbb m é rt é kű k é pviselete, azt eredm é nyező v á ltoz á sok a d ö nt é shoz á sban. A k ü l ö nb ö ző int é zm é nyi, d ö nt é shoz ó i szintek é s int é zm é nyek k ö z ö tti koordin á ci ó m é rt é ke A helyi é s magasabb d ö nt é shoz ó i szintek k ö z ö tt kialakult kapcsolatok sz á ma, t í pusa. Koordin á ci ó s mechanizmusok szintje, t í pusa.

É rt é kel é si krit é rium Javasolt indik á tor A korm á nyz á s minős é ge A d ö nt é shozatali é s v é grehajt á si mechanizmusok á tl á that ó s á ga, annak n ö vel é s é t biztos í t ó elj á r á sok. Felt á rt helyi é rdekkonfliktusok. Megfogalmazott é s kezelt konfliktusok A helyi szereplők helyzetbe hoz á sa é s a partners é g ö sszet é tele K ö z-, mag á n- é s civilszf é ra egyens ú lya a d ö nt é shoz á sban. H á tr á nyos helyzetű csoportok bevon á s á nak n ö veked é se (kedvezm é nyezett, k ö zreműk ö dő, akt í v partner, stb.). Az egyes projektek/programok t á mogat á si időszakon k í v ü li műk ö d é s é ről sz ó l ó tervek l é tez é se (t á mogatott projektekből kialakul ó olyan tev é kenys é gek sz á ma é s ar á nya, amelyek a t á mogatott időszakon t ú l is műk ö dnek). Ú j szerveződ é sek sz á ma, amelyek a t á mogat á si időszakon t ú l is műk ö dnek. Az int é zked é sek inspir á ci ó j á nak hat á s á ra l é trej ö vő (j á rul é kos) projektek, szervezetek. A kedvezm é nyezettek el é gedetts é gi szintje a fejleszt é sekkel, azok műk ö dtet é s é vel kapcsolatban. A helyi szereplők el é gedetts é ge az egy ü ttműk ö d é ssel. A helyi kormányzás minőségének értékelése

A LEADER és a jó kormányzás összefüggései A kormányzás – a helyi fejlesztéseket befolyásoló folyamat mindemellett a javuló kormányzási kapacitás egyben a fejlesztési folyamat egyik fő eredménye is, amely lehetővé teszi a strukturális változásokat és a társadalmi-gazdasági változások fenntartását messze az aktuális politikák, programok időtávján túl. A helyi kormányzás milyensége, változása a Leader módszer alapvető szempontja/előfeltétele, de egyben annak célja eredménye is. „A jó kormányzás kialakítása gyakran évtizedekig tartó folyamat, amely evolúció nem áll meg, az érettség után jön a hanyatlás vagy az átalakulás. Az érettség elérése nem garantáltan folyamatos fejlődés eredménye. A folyamat bármikor beállhat stagnálás, vagy torzulás. Ugyanakkor ha a bármely szintet elért, a kialakított komplexitás és minőség, könnyebben és gyorsabban visszaállítható, mintha azelőtt sosem sikerült volna elérni.” (Robert Lukesh) 15

Egyenlőség ( megeggyezés ) Teljestmény ( verseny ) Hatalom ( karizma ) Legitimitás ( tervezés ) I dentitás ( hűség ) Egyediség ( stratégiai jövőkép Megszilárdító Animáló Strukturáló Növekvő komplexitás A kormányzás nyolc módja és a működés három módja közötti összefüggés Túlélés ( fenntartás ) Fenntarthatóság ( megosztott felelősség )

A kormányzás fejlődésének három szintje: Első (kezdeti) stádium: kezdetleges irányítási struktúrák – gyakran informális csoportosulás a közös cél érdekében – sem közös stratégiai vízió, sem tartós szervezeti struktúra – széthullás veszélye a program után Második (heroikus) stádium: emelkedés, professzionalizáció. felkészült, fizetett munkaerő és fejlesztési vezető a helyi szereplők önkéntesként, vagy kedvezményezettként vesznek részt kockázat: magas költségek, elitizmus, átpolitizálás Harmadik (konszolidáló) stádium: érettség, hatékony helyi kormányzás – helyiek felelős szerepe a működtetésben, stratégiai tervezésben, döntéshozásban és érdekképviseletben – több központú, strukturált, élő hálózatok koordinált működtetése – alacsony működési költségek – egyeztetés, közös döntéshozás komplex mechanizmusai – hiteles és hatékony tárgyalási és konfliktuskezelési mechanizmusok

Kezdetleges helyi partnerség Helyi fejlesztési ügynök MűködésiStratégiai SzervezetiSzimbolikus Első (kezdetleges) stádium: A kezdetek

MűködésiStratégiai SzervezetiSZimbolikus Helyi fejlesztési Ügynök HACS vezető Második (heroikus) stádium: az emelkdés Munkacso- portok, projekt szelekció ElnökségBefolyásos elnökségi tagok Tervezők

Helyi szereplők MűködésiStratégiai SzervezetiSzimbolikus Harmadik (konszolidáló) stádium: érettség HACS vezető, Hálózat koordinátor Helyi szereplők