Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. Szeged

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Csapatépítés – tudnivalók a csapat működéséről
Készítette: Szűcs Edina
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Csoport, szervezet, hálózatok
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Az iskolai csoportok sajátosságai
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés, oktatásszervezés
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A team számára hasznos személyiségek
A team számára hasznos személyiségek (M.Belbin)
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Delegálás.
A csapat.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
A vezető a legjobb HR-es.
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A beiskolázás előkészítése
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Az üzletek operatív működtetése
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kultúra és kommunikáció
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Előadás másolata:

Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. Szeged Csapatépítés Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. Szeged Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Az előadás a következő szakirodalmak alapján készült: Szabó Győzőné (2005): Csapatépítő tréning Tréneri útmutató. HEFOP 3.11 pályázat Bakacsi Gyula (2001): Kultúra, szervezetfejlesztés - a GLOBE kutatás tapasztalatai. Szeged, Közoktatási Minőségbiztosítási Konferencián elhangzott előadás Barlai Róbert (2000): Trénerképző segédanyag. Magyar Pszichológiai Társaság, Budapest. Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés „Ha összejövünk, az a kezdet. Ha együtt maradunk, az már haladás. Ha együtt dolgozunk, az a siker.” Henry Ford Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Vázlat A csapatokat „támogató” nemzeti kultúra Csapatok alakítása, ellenállás Csoportfejlődés, a hatékony csoport létrehozása Csoportnorma Szerepek a csoportban A hatékony csoport Hárító mechanizmusok Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

GLOBAL LEADERSHIP AND ORGANIZATIONAL BEHAVIOR EFFECTIVENESS 61 KULTÚRÁRA KITERJEDŐ NEMZETKÖZI LEADERSHIP ÉS KULTÚRA KUTATÁS HATALMI TÁVOLSÁG BIZONYTALANSÁGKERÜLÉS INDIVIDUALIZMUS-KOLLEKTIVIZMUS FÉRFIASSÁG-NŐIESSÉG RÁMENŐSSÉG/ASSZERTIVITÁS TELJESÍTMÉNY ORIENTÁCIÓ JÖVŐORIENTÁCIÓ HUMÁN ORIENTÁCIÓ Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Nemzeti kultúra A szervezeti kultúra jellemzőin túl számolni érdemes a nemzeti kultúrával is. GLOBE kutatás: 9 dimenzió közül több is befolyásolja a csapatépítést (7 fokú skála) Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés HATALMI TÁVOLSÁG ANNAK A MÉRTÉKE, HOGY AZ ADOTT KULTÚRA LEGKISEBB HATALOMMAL BÍRÓ TAGJAI MENNYIRE VÁRJÁK EL ÉS FOGADJÁK EL, HOGY A HATALOM EGYENLŐTLENÜL OSZLIK EL SZERVEZETEKBEN. A MAGAS ÉRTÉKKEL JELLEMEZHETŐ KULTÚRÁK AZ EGYENLŐTLENSÉGEK NAGYOBB ELFOGA-DOTTSÁGA JELLEMZI. Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés HATALMI TÁVOLSÁG Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés HATALMI TÁVOLSÁG Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

BIZONYTALANSÁGKERÜLÉS ANNAK A MÉRTÉKE, HOGY A KULTÚRÁHOZ TARTOZÓK MENNYIRE ÉREZNEK FENYEGETETTSÉGET BIZONYTALAN VAGY ISMERETLEN HELYZETEKBEN: HOGYAN BIRKÓZNAK MEG A VÁLTOZÁSOKKAL, ÉS A VÁLTOZÁSOKKAL EGYÜTT JÁRÓ BIZONYTALANSÁGGAL. AZ ALACSONY ÉRTÉKKEL JELLEMEZHETŐ KULTÚRÁK ELFOGADJÁK A BIZONYTALANSÁGOT, VÁLLALJÁK A KOCKÁZATOT. A BIZONYTALANSÁGKERÜLŐ KULTÚRÁK A KOCKÁZATMENTES JÖVŐT RÉSZESÍTIK ELŐNYBEN, NÖVELIK A BIZTONSÁGOT, FONTOSNAK TARTJÁK A TERVEZÉST, STABILITÁST. Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

BIZONYTALANSÁGKERÜLÉS Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

BIZONYTALANSÁGKERÜLÉS Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

INDIVIDUALIZMUS-KOLLEKTIVIZMUS ANNAK A MÉRTÉKE, HOGY A TÁRSADALOM ÉS ANNAK SZERVEZETEI MENNYIRE BÁTORÍTJÁK ÉS JUTALMAZZÁK AZ EGYÉNI CSELEKVÉST ÉS HOZZÁJÁRULÁST. INDIVIDUÁLIS KULTÚRÁK: EGYÉNEK KÖZÖTT LAZA KÖTELÉK KOLLEKTÍV KULTÚRÁK: AZ EGYÉNEK KÖZÖTTI SZOROS KÖTELÉKEK; AZ EMBEREK SZÜLETÉSÜKTŐL FOGVA ERŐS, ÖSSZETARTÓ CSOPORTOKBA INTEGRÁLÓDNAK, AMELYEK CSERÉBEN MEGVÉDIK A CSOPORTTAGOKAT. Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

INDIVIDUALIZMUS-KOLLEKTIVIZMUS Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

INDIVIDUALIZMUS-KOLLEKTIVIZMUS Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés FÉRFIASSÁG-NŐIESSÉG FAKTOR ANALÍZIS: „SZÉTLÖVÉS” FÉRFIAS-NŐIES (GENDER ROLES): TÁRSADALMI SZEREPEK SZERINT RÁMENŐSSÉG (ASSERTIVITY-AGRESSIVITY): MAGATARTÁSI MEGJELENÉSI FORMA SZERINT Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

RÁMENŐSSÉG/AGRESSZIVITÁS Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

TELJESÍTMÉNYORIENTÁCIÓ ANNAK A MÉRTÉKE, HOGY A SIKERES TELJESÍTMÉNY KÍNÁLTA ELÉGE-DETTSÉG MENNYIRE FONTOS. AZ ILYEN KULTÚRÁKBAN AZ EMBEREK MAGÁTÓL A MUNKÁTÓL VÁRNAK MEGELÉ- GEDETTSÉGET, ENNEK ÉRDEKÉBEN PRÓBÁLNAK MÁST, JOBBAT CSINÁLNI, KEMÉNYEBBEN DOLGOZNI A MAGUK SZABTA TELJESÍTMÉNYMÉRCÉK ELÉRÉSÉRE. NEM SAJNÁLJÁK AZ EREDMÉNYEK ELÉRÉSÉHEZ PÉNZÜKET, SZABADIDEJÜKET. Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

TELJESÍTMÉNY ORIENTÁCIÓ Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

TELJESÍTMÉNY ORIENTÁCIÓ Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés JÖVŐORIENTÁCIÓ ANNAK MÉRTÉKE, HOGY EGY KULTÚRA MENNYIRE BÁTORÍTJA ÉS JUTALMAZZA A TERVEZÉST, JÖVŐBELI ESEMÉNYEKRE VALÓ FELKÉSZÜLÉST, A JÖVŐBE IRÁNYULÓ INVESZTÍCIÓT, ILLETVE KÉSLELTETI A FELHALMOZOTT JAVAK FELÉLÉSÉT A JÖVŐBELI NÖVEKEDÉS, FEJLŐDÉS, JUTALMAK ÉRDEKÉBEN. A JÖVŐORIENTÁCIÓ HANGSÚLYOZZA A TERVEZÉST, SZEMBEN A JELENBEN ÉLŐK ÁLTAL ÉRTÉKELT SPONTANEITÁSSAL ILLETVE A MÚLT FELÉ FORDULÓK MEGŐRZŐ, KONZERVÁLÓ GONDOLKODÁSMÓDJÁVAL Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés JÖVŐORIENTÁCIÓ Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés JÖVŐORIENTÁCIÓ Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés HUMÁN ORIENTÁCIÓ ANNAK A MÉRTÉKE, HOGY EGY KULTÚRA MENNYIRE BÁTORÍTJA ÉS JUTALMAZZA TAGJAIT, HOGY MÉLTÁNYOSAK, ÖNZETLENEK, NAGYLELKŰEK ÉS KEDVESEK LEGYENEK MÁSOKHOZ. MENNYIRE TÁMOGATJÁK A TÁRSADALMI NORMÁK, TÖRVÉNYEK AZ ELESETTEKET, A KISEBBSÉGEKET. SZERVEZETI SZINTEN A HUMÁN ORIENTÁCIÓ AZ EGÉSZSÉGES MUNKAFELTÉTELEKBEN, A MUNKATÁRSAK TISZTELETÉBEN ÉS A JÓLÉTÜKRE FORDÍTOTT FIGYELEMBEN ÉRHETŐ TETTEN. Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés HUMÁN ORIENTÁCIÓ Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés HUMÁN ORIENTÁCIÓ Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

KULTURÁLIS KÖRNYEZET (ÖRÖKSÉG) TELJESÍTMÉNYORIENTÁCIÓ 58/61 JÖVŐORIENTÁCIÓ 58/61 HATALMI TÁVOLSÁG 12/61 RÁMENŐSSÉG/AGRESSZIVITÁS 8/61 HUMÁN ORIENTÁCIÓ 58/61 INDIVIDUALIZMUS 2/61 Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Emberek egy csoportja (3-8 fő), akik közös vezetés, kölcsönös felelősség és tudatos irányító hatalom feltétele (közös döntések) mellett összejönnek, hogy közösen megállapított célokat kölcsönösen hatékony módon elérjenek. Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

A formális szervezetek és a csapat különbözősége A feladat sajátossága Munkamegosztás Felelősség és hatáskör Létszám és összetétel Vezető Elvárt magatartás Működés időtartama Információáramlás Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Csapatok alakítása Konkrét cél Mérhető eredmény Egy személy nem tudja megoldani Meghatározott idő Megfelelő szervezeti kultúra Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Csapatok alakítása 1. vezetői felkéréssel Az eljárás gyors Megfelelő tagok Titokzatosság Alkalmas személyek kimaradnak Egyenetlen terhelést erősít Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Csapatok alakítása 2. önkéntes jelentkezéssel Bárki jelentkezhet Bizalom Egyenetlen jelentkezés Kiválasztási folyamat Szocializációs előzmények Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Ellenállás a csoportok alakításakor Szervezeti struktúra hierarchia egyirányú kommunikáció kockázat kerülő szervezeti kultúra erős szervezeti csoportok Vezetői szinten félelem a tekintély- és hatalomvesztéstől nincs delegálás nincs képzés, támogatás Egyén szintjén egyéniségvesztés többletmunka szerepkonfliktusok Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Vezetés Egyetért, támogatja, fontosnak tartja a csoport létrehozását. Működési feltételeket biztosít. Bizalommal van a csapat tagjai iránt. Döntési lehetőséget ad a csapatnak. Van személyes élménye, tapasztalata a teamben való működésre. Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Szervezeti dimenziók és hatásuk Célok Időorientáció Kommunikáció Feladat-, hatáskör és felelősségmegosztás Motiváció Kapcsolatok, kapcsolatrendszer Problémamegoldás, konfliktuskezelés Humánerő fejlesztése Nyitottság, partnerek Innovativitás, fejlesztések – van hagyománya a team munkának Lojalitás Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

A csoportfejlődés egy modellje Kormanski-Mozenter Tájékozódás, kialakulás Konfliktus, roham, viharzás Együttműködés, norma kialakítás Termékenység, teljesítés Változás, átalakulás, megszűnés Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Hét lépés a sikeres munkacsoport kialakításához Indulás: jövőkép, célok Megegyezés: célok-határidők, teljesítmény, szerepek, felelősség, működés, belső folyamatok Félelmek eloszlatása: megnyerés, elbeszélgetés, félelmek eloszlatása A részvétel ösztönzése: bátorítás, motiváció, információ, feltételek Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés A csapatszellem megteremtése: elvárások, javaslatok, ötletek, együttműködés, konfliktusok A hatékonyság ellenőrzése: ellenőrzés, hiányosságok pótlása Rátermett csoportvezető választása Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Csoportnorma Csoportnorma: A normák elvárások arra vonatkozólag, hogy az adott csoport mit tekint elfogadható viselkedési módnak, amelyek stabilizálják és szabályozzák a csoportbeli viselkedést, s egyben segítik a csoportokat céljaik elérésében. Explicit vagy implicit ( írott/íratlan) szabályok, melyeket a csoport alakít ki. ( vezető, csoport előtörténete, más helyzetből való átemelődés) Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés A csoportnorma milyensége, az a motivációs háttér, mely a csoporttagok magatartásának irányultságát adja. Ez lehet csoportfegyelem, amikor a csoportnorma betartásának háttérében a vezető részéről alkalmazott szankciók állnak, vagyis a külső nyomás. Csoportmorálról pedig akkor beszélünk, ha a csoportnorma által megkövetelt magatartás nem külső nyomásra, hanem belső meggyőződésből fakad. Ennek egyik eredménye a jó munkahelyi légkör. Tehát ebben áll a vezető szerepe.  Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Szerepek a csoportban Feladatszerepek Eljárási szerepek (Spiegel és Torres) Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Feladatszerepek Információ adó Információ kereső Kezdeményező, ötletadó Tisztázó, összefoglaló Egyetértést tesztelő, véleményt kutató Kimunkáló, megvalósító Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Feladatszerepek 1. Információadó Információ nélkül nincs feladatvégzés Többen vihetik, de nem jó, ha túl sokan vannak Tényeken túl saját tapasztalat, élmény megosztása az adott témában Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés 2. Információ kereső Adatok, tények, ötletek, vélemények Problémák tisztázása Túlzott szerepvitel: alulinformáltság Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

3. Kezdeményező, ötletadó Javaslatok, elképzelések Problémák más megvilágításba helyezése Rugalmas gondolkodás A siker záloga lehet Többszörös megjelenés  konfliktus Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

4. Tisztázó, összefoglaló Elkülönülhet, de gyakran jár együtt Felvetett ötletek, javaslatok pontosítása Empátia, logikai áttekintő képesség Hozzájárul jelentősen a hatékonysághoz Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

5. Egyetértést tesztelő, összefoglaló Döntés előtt összefoglal Gyakran a vezető viszi ezt a szerepet Nincs túlbeszélés Időkényszer alatt is megfontolt döntés Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

6. Kimunkáló, megvalósító Analitikus gondolkodás Pontos, aprólékos Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Eljárási szerepek Tagok közötti kapcsolatokra vonatkoznak A feladatszerepeknél jobban kötődnek a személyiséghez Tanulással módosíthatók Pozitív és negatív eljárási szerepek Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Pozitív eljárási szerepek támogatás és bátorítás összehangolás, közvetítés kapunyitás kihívás Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Támogató és bátorító Csapatfejlődés kezdeti szakasza Nyitott, érdeklődő Jó kommunikációval segíti az introvertáltakat Jó visszajelző Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Összehangolás és közvetítés A jó légkör fenntartója Jól kommunikál Átfogalmaz, finomít, „élet tompít” Moderál Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Kapunyitó Pedagógusok jól csinálják Megszólalásra bátorító (direkt és indirekt megszólítás) Kellő dominanciával rendelkező személy tudja vinni Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Kihívó Vezető vagy konfrontációt tűrő Szembesít Nyílt kommunikáció, max. jóindulat Racionalitás Jó logikai készség, kommunikáció mederben tarása Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Negatív eljárási szerepek visszavonulás fékező magatartás szerepuralás egyéni problémák megoldása Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Visszavonuló Diszfunkcionális szerep Közömbösség, passzivitás Verbális kommunikáció mellőzése Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Fékező magatartás Többféle megjelenési mód Saját tapasztalat túlzó előtérbe helyezése Saját megoldás előtérbe helyezése, másoké háttérbe szorítása Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Szerepuralás Humor, vicc Személyes problémák Domináns, csoportot uraló személyiség Versenyzés Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Egyéni problémák megoldatása A csoport elvitele a diszfunkcionális működés irányába Saját probléma Más problémája Több negatív szerep  nehezíti a tevékenységet  csoportellenállás Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Csoportösszetétel, -szerepek (Belbin) Vállalatépítő Konzervatív Kötelességtudó Kiszámítható Serkentő Ideges Aktív Dinamikus Elnök Nyugodt Biztos magában Van önuralma Palánta Individualista Új utakat keres Komoly gondolkodású Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés Forrásfeltáró Extravertált Törekvő Érdeklődő, kommunikatív Csapatjátékos Társas hajlamú Jóindulatú Érzékeny Helyzetértékelő Megfontolt Érzelmek nélkül, józanul ítél Megvalósító Precíz, rendszerető Lelkiismeretes Szorongó Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

A hatékony csoportok jellemezői Világos cél Formalitásmentes munka Részvétel Odafigyelés Civilizált ellenvélemény Közmegegyezéses döntés Nyílt kommunikáció Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Az hatékony csoportok jellemezői Világos szerep és munkamegosztás Vezetés Külső kapcsolatok A stílusok különbözősége Önértékelés (Parker és Glenn) Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

A csoport elhárító mechanizmusai Hallgatás Túlzott beszéd Intellektualizálás Általánosítás, távolítás Eltolás Függőség Megmentősdi Bűnbakképzés Alcsoport alakulás Technikai ellenállás Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Mit kerüljünk el a csoportmunka során? A bajok jelei: Nem tudják könnyen megfogalmazni a csoport megbízását; Az ülések formálisak, fullasztóak vagy feszültek; Aktív a részvétel, de kevés az érdemi közlés; Sok a beszéd, de kevés az érdemi közlés; Az ellenvélemények magánúton terjednek az ülés után; A döntéseket egyre inkább a vezető hozza, ebbe alig folynak be érdemileg a csoport tagjai; Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés

Mit kerüljünk el a csoportmunka során? A tagok nem beszélnek nyíltan, mert kevés a bizalom; Zavar vagy nézeteltérés van a szerepek vagy a munkamegosztás körül; A szervezet más részlegeinek dolgozói, akik kritikus szemmel nézik a csoportot, nem működnek együtt; A csoportban túl sokan vannak olyanok, akiknek teljesen azonos a véleményük, a hozzáállásuk; A csoport már több mint három hónapja működik, és sohasem foglalkozott saját működésének értékelésével. Budapest, 2005. 10. 08. XIII. Önfejlesztő Konferencia - Csapatépítés