Önfejlesztő Iskolák Egyesülete (1996-) www.onfejlesztoiskolak.hu Árendás Péter – társelnök, Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI, Budaörs Szeged, 2006. október.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A tanári munka értékelése
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadás támogató szerepe
Könyvtárhasználati verseny
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Szaktanári továbbképzés Kiskunfélegyháza Szaktanári továbbképzés október 7-8. Kiskunfélegyháza - Néhány gondolat a megnyitóhoz -
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A gyakorlatvezető mentor
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
A magyar közoktatás- politika irányvonalának változásai 1998-tól 2006-ig Készítette: Kemenczky Zsuzsanna.
Szervezeti viselkedés Bevezetés

Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Jövőkép – Buda, Az egyesület 46 alapító intézmény Ma 61 intézmény (2500 pedagógus, tanuló) az ország lefedése  területileg  intézménytípus.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
A szakképzés helyzete Magyarországon
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A szaktanácsadó segítő szerepe
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
Példa egy ppt prezentációhoz
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Projektvezetői megbeszélés Önfejlesztő terület február 11.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Háromszéki szakoktatás jövője
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Önfejlesztő Iskolák Egyesülete (1996-) Árendás Péter – társelnök, Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI, Budaörs Szeged, október 24.

Egy 10 éve működő hálózat  A műhely tartalma: I. Intézmények-hálózatok II. A „közeg”, amelyben létezünk III. Az egyesület megalakulása, mérföldkövek IV. Az egyesület tevékenysége V. Az intézményi prezentáció, mint műfaj VI. Szervezetfejlődési stádiumok VII. A jövő – tervek, célok

I.1. Intézmények-hálózatok, avagy hogy jön létre egy hálózat (szükséges feltételek) ? (a tagintézmény – a rész - szempontjából)  az intézmény tartsa és tarthassa magát autonómnak és (elég) kompetensnek  az intézmény legyen képes nem csak befogadni, hanem közvetíteni is, ez váljon igényévé  a kooperáció és az innováció általános igénnyé és képességgé váljon  az intézmény igényeljen egyenrangúságot, mellérendeltséget, beleszólási lehetőséget  az intézmény törekedjen jellemzően pozitív, de legalábbis veszteségmentes (nem zérus összegű) játszmákra

I.2. Intézmények-szervezetek-hálózatok - hogy jön létre a hálózat ? (az egyesület – az egész – szempontjából)  „rajtunk már csak mi segíthetünk” állapot – természetes önszerveződési helyzet  kezdő lépés (hely, idő, alapfeltételek) – kristályosodási pont  kritikus tömeg (intézményszám) elérése  közös élmény, tevékenység és (tétre menő) produktum  az egymástól való tanulás fontosságának, hasznosságának időben egybeeső felismerése  a fenntarthatóság esélye

II.1. A „közeg”, amelyben létez(t)ünk (a magyar közoktatás néhány jellemzője) tantervi (folyamat) szabályozás  1978 egységes központi tanterv (törzs- és kiegészítő anyag, fakultáció)  1995 NAT (műveltségterületek, PP, HT, pedagógiai szakaszhatárok, tantárgyközi területek)  2000 kerettantervek (PP, HT szerepe ↓, átjárhatóság ↑ )  2002 kötelező jelleg megszüntetése  1999-minőségbiztosítás  2003 NAT magtanterv kerettantervek programcsomagok  2004 a kétszintű érettségi, mint „csúcsszabályozó”

II.2. A „közeg”, amelyben létezünk (a magyar közoktatás néhány jellemzője) kimeneti szabályozás (vizsgák és mérések)  2004 kétszintű érettségi vizsga - élesben  az alapműveltségi vizsga szerepe és bevezetése (!)  a „rendszerbe állított” (PISA, OKÉV, fenntartói, stb.) mérések szabályozó funkciója az értékelésbe bevontak köre (teljeskörű/mintavételes) a mérés célja (fejlesztés/elszámoltatás) az értékelés tárgya, az eredmények következménye (oktatási rendszer / intézmény / pedagógus) külső és belső mérések „helyes” aránya külső standardakhoz/saját eredményekhez való viszonyítás az intézményi szinten rendelkezésre álló kompetencia – teendők, forrásigények

III.1. Az egyesület megalakulása, mérföldkövek  Soros Önfejlesztő Iskolai Program I.  Az Önfejlesztő Iskolák Egyesülete megalakulása  Soros Önfejlesztő Iskolai Program II.  Soros Önfejlesztő Szakértői Képzés  Soros Önfejlesztő Kollégiumok Program  Soros Roma Önfejlesztő Program  SZAKMA Szakiskolai Fejl. Program  JÖN – Junior Önfejlesztő Program

III.2. Az egyesület megalakulása, mérföldkövek 46 alapító intézmény mára 107 intézmény (4100 pedagógus, tanuló – dec. 31.-ei adatok) az ország lefedése  területileg  intézménytípus szempontjából Óvoda: 4% Ált. iskola: 56% Középiskola: 16% Gimnázium: 11% Kollégium: 13%  településszerkezet szempontjából Főváros: 14% Megyeszékhely: 28% Város: 34% Község: 24%

III.3. Az egyesület megalakulása (mai állapot) Szervezeti felépítés:  közgyűlés (vezetőség)  régióközpontok (szakmai és területi elvek alapján)  PÁGISZ (Fekete I. Ált. Isk.) Győr  2. Sz. Általános Iskola és Diákotthon Szekszárd  Ady Endre Gimnázium Debrecen  Hétszínvirág Általános Iskola Marcali  Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI Budaörs  Jannus Pannonius Gimn. és SzakközépiskolaPécs  József Attila Középiskolai KollégiumSzékesfehérvár  Rózsahegyi Kálmán Ált. Isk. és Diákotthon Gyomaendrőd  Széchenyi Körúti Általános Iskola Szolnok  Bőrfestő (Csokonai) 12 évf. IskolaBudapest  Irinyi J. Általános IskolaBalatonfűzfő  Vörösmarty Mihály Ált. Iskola és Gimnázium Ajka  intézmények

III.4. Az egyesület megalakulása A megalakuláskor (és azóta) rendelkezésre álló kompetenciák  Az Önfejlesztő szemlélet és módszertan  Működő kommunikációs csatornák  Szakmai (sokszor hiánypótló) tanácskozások, fórumok szervezése aktuális közoktatási kérdésekről  Az intézményeinkben folyó pedagógiai innováció eredményeinek megismertetése egymással, a szakmai közvéleménnyel  Integráció – fogyatékosok képzése – egészségesek képzése  Iskola és kollégium kooperációjának elmélyítése  Fogadókész gyakorló terep a tanárképzésben  A magyarnyelvű közoktatás megismerése a Kárpát- medencében, kapcsolatépítés, kultúrák közvetítése  Folyamatos fejlesztés, gyors reagálás oktatáspolitikai kérdésekre

III.5. Az egyesület megalakulása A megalakuláskor rendelkezésre álló „hatalomforrások”  Szűkös erőforrások ellenőrzése információk, kapcsolatok, pénz  Kompetencia, szakértelem birtoklása  Eljárási szabályok, regulációk ismerete folyamatok felgyorsítása, vagy lassítása  Bizonytalansági tényezők hatékony kezelési képessége

IV.1. Az egyesület tevékenysége (A konferencia témák tükrében)  I. Intézményértékelés, iskolai minőségbiztosítás 1998., Balatonszéplak-felső (résztvevők: 189 fő)  II. Hátrányos helyzet(ek) (SNI) az iskolában – megoldási lehetőségek 1998., Nyíregyháza (résztvevők: 139 fő)  III. Jog a pedagógiában 1999., Aggtelek-Izsófalva (résztvevők: 124 fő)  IV. Iskola és globalizáció; innováció az iskolában 2000., Budaörs (résztvevők: 143 fő)  V. Közoktatás az ezredforduló Magyarországán, globalizáció és iskola 2001., Szekszárd (résztvevők: 119 fő)

IV.2. Az egyesület tevékenysége (A konferencia témák tükrében)  VI. A XXI. század kultúrája, iskolája – félelmek, remények 2001., Székesfehérvár (résztvevők: 125 fő)  VII. Az Európai Unió és a magyar közoktatás” 2002., Paks (résztvevők: 129 fő)  VIII. Magyar nyelvű közoktatás a Kárpát-medencében 2002., Sepsiszentgyörgy (résztvevők: 97 fő)  IX. Konferencia az Önfejlesztő Iskolák Egyesületéről 2003., Pécs (résztvevők: 112)  X. Európából Európába – Szolnok és Brüsszel között félúton 2004., Szolnok (résztvevők: 123 fő)

IV.3. Az egyesület tevékenysége (A konferencia témák tükrében)  XI. Egyéni fejlesztés - iskolafejlesztés 2004., Gyomaendrőd (résztvevők: 113 fő)  XII. Magyar közoktatás az alapfoktól az egyetemig 2005., Siklós-Harkány (résztvevők: 107 fő)  XIII. Közösen a közoktatásban (+Csapatépítés, csapatmunka képzés) 2005., Budapest (résztvevők: 112)  XIV. 10 éves az Önfejlesztő Iskolák Egyesülete 2006., Sopron (résztvevők: 105 fő)

V. Az intézményi prezentáció, mint műfaj  Tevékenységünk csomópontjai az önfejlesztő konferenciák Konferenciák  előadások  intézményi prezentációk a főtémához illeszkedő saját (eredeti) ellenőrzött, multiplikálható (többnyire) először itt publikált intézményi innovációk  továbbképzések

VI.1. Szervezetfejlődési stádiumok Szervezetfejlesztés A legfelsőbb vezetés szintjén támogatott hosszútávú folyamat, melynek célja javítani, a szervezet  problémamegoldó  megújulási  alkalmazkodó képességét,  eredményességét és hatékonyságát egyebek mellett  szervezeti kultúrájának fejlesztése,  az állandó és ad hoc team-munkák,  az egyes csoportok közötti kultúra megismerése,  az egymástól való tanulás  révén. Kulcsfontosságú a változások eredményeinek és a szervezet céljainak folyamatos összhangba hozása.

VI.2. Szervezetfejlődési stádiumok Szervezetfejlődés  tervezés  életre keltés  energiákkal való feltöltés  mozgásba hozás, működtetés  értékelés  korrigálás, permanens megújítás  (a PDCA ciklusban az A-nál tartunk)

VI.3. Szervezetfejlődési stádiumok Fejlődés: A szervezetben már létező és megőrzendő folyamatok javítása, fejlesztése. Átmenet: A cél valamely folyamat (folyamatok) megváltoztatása, egy ismert új állapot meghatározott időn belüli elérése. (Pl. ujjászervezés, új szolgáltatások bevezetése.) Az irányításban (!) két párhuzamos struktúra: folyó műveletek vitele változ(tat)ások menedzselése Átalakulás: Új, lényegében ismeretlen állapot létrehozása, amely jobban megfelel a (külső-belső) elvárásoknak, igényeknek. születés → fejlődés → működési zavarok → stagnálás, visszaesés, széthullás (kiégés, halál) → újjászületés

VI.4. Szervezetfejlődési stádiumok Átmenet vagy átalakulás? születés → fejlődés → működési zavarok → stagnálás, visszaesés, széthullás (kiégés, halál) → újjászületés Szervezetdiagnózis: -globális (rendszer) szintű tényezők -lokális (intézményi) szintű tényezők -összekapcsoló, hálózati, működtetési, kommunikációs tényezők

VI.5. Szervezetfejlődési stádiumok Átmenet vagy átalakulás? -globális tényezők -célok újragondolása -működési feltételek biztosíthatósága, 2 menedzsment -optimális hierarchia, tagoltság (régióközpontok) -lokális (intézményi) szintű tényezők -egyéni (intézményi) részvételi érdekeltség -teherbíró képesség -(döntési) vezetői attitűd -összekapcsoló, hálózati, kommunikációs tényezők -kommunikációs csatornák, zavarok -címzettek, közvetítők

VI.6. Szervezetfejlődési stádiumok Átmenet – alkalmazott eljárások A világosan, konkrétan megfogalmazott cél után:  szintek szerinti tervezés rendszer, régió, intézmény  hatásvizsgálatok  források biztosítása  párhuzamos menedzselés megőrzendő működés + változás  átmeneti működtetés  a megújult szervezet működtetése

VII. A jövő – tervek, célok  Az oktatási ágazat egyik innovációs tényezőjévé válni felülről lefelé: pl. országos innovációk gyakorlati kipróbálása, visszacsatolás alulról felfelé: pl. a szabályozás, a finanszírozás kaotikus rendszerének tisztítása  számottevő civil tényezőként az oktatási reform befolyásolása pl. kompetencia alapú képzés multiplikálása iskolaszerkezeti kérdések

VII. A jövő – tervek, célok  az egymástól való tanulás intézményesítése (g)  tétre menő közös innovációk (g, l)  a régiók áttekintése, átszabása (g)  az intézményvezetők elkötelezettsége (g, l)  megfelelő összekötök (l)  tanár(tovább)képzés (g, L) konkrét képzések gyakorlóhelyek  közoktatás-fejlesztés (g)  átviteli sebesség és minőség javítása (g, l, h)

Köszönöm figyelmüket