Önfejlesztő Iskolák Egyesülete (1996-) Árendás Péter – társelnök, Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI, Budaörs Szeged, október 24.
Egy 10 éve működő hálózat A műhely tartalma: I. Intézmények-hálózatok II. A „közeg”, amelyben létezünk III. Az egyesület megalakulása, mérföldkövek IV. Az egyesület tevékenysége V. Az intézményi prezentáció, mint műfaj VI. Szervezetfejlődési stádiumok VII. A jövő – tervek, célok
I.1. Intézmények-hálózatok, avagy hogy jön létre egy hálózat (szükséges feltételek) ? (a tagintézmény – a rész - szempontjából) az intézmény tartsa és tarthassa magát autonómnak és (elég) kompetensnek az intézmény legyen képes nem csak befogadni, hanem közvetíteni is, ez váljon igényévé a kooperáció és az innováció általános igénnyé és képességgé váljon az intézmény igényeljen egyenrangúságot, mellérendeltséget, beleszólási lehetőséget az intézmény törekedjen jellemzően pozitív, de legalábbis veszteségmentes (nem zérus összegű) játszmákra
I.2. Intézmények-szervezetek-hálózatok - hogy jön létre a hálózat ? (az egyesület – az egész – szempontjából) „rajtunk már csak mi segíthetünk” állapot – természetes önszerveződési helyzet kezdő lépés (hely, idő, alapfeltételek) – kristályosodási pont kritikus tömeg (intézményszám) elérése közös élmény, tevékenység és (tétre menő) produktum az egymástól való tanulás fontosságának, hasznosságának időben egybeeső felismerése a fenntarthatóság esélye
II.1. A „közeg”, amelyben létez(t)ünk (a magyar közoktatás néhány jellemzője) tantervi (folyamat) szabályozás 1978 egységes központi tanterv (törzs- és kiegészítő anyag, fakultáció) 1995 NAT (műveltségterületek, PP, HT, pedagógiai szakaszhatárok, tantárgyközi területek) 2000 kerettantervek (PP, HT szerepe ↓, átjárhatóság ↑ ) 2002 kötelező jelleg megszüntetése 1999-minőségbiztosítás 2003 NAT magtanterv kerettantervek programcsomagok 2004 a kétszintű érettségi, mint „csúcsszabályozó”
II.2. A „közeg”, amelyben létezünk (a magyar közoktatás néhány jellemzője) kimeneti szabályozás (vizsgák és mérések) 2004 kétszintű érettségi vizsga - élesben az alapműveltségi vizsga szerepe és bevezetése (!) a „rendszerbe állított” (PISA, OKÉV, fenntartói, stb.) mérések szabályozó funkciója az értékelésbe bevontak köre (teljeskörű/mintavételes) a mérés célja (fejlesztés/elszámoltatás) az értékelés tárgya, az eredmények következménye (oktatási rendszer / intézmény / pedagógus) külső és belső mérések „helyes” aránya külső standardakhoz/saját eredményekhez való viszonyítás az intézményi szinten rendelkezésre álló kompetencia – teendők, forrásigények
III.1. Az egyesület megalakulása, mérföldkövek Soros Önfejlesztő Iskolai Program I. Az Önfejlesztő Iskolák Egyesülete megalakulása Soros Önfejlesztő Iskolai Program II. Soros Önfejlesztő Szakértői Képzés Soros Önfejlesztő Kollégiumok Program Soros Roma Önfejlesztő Program SZAKMA Szakiskolai Fejl. Program JÖN – Junior Önfejlesztő Program
III.2. Az egyesület megalakulása, mérföldkövek 46 alapító intézmény mára 107 intézmény (4100 pedagógus, tanuló – dec. 31.-ei adatok) az ország lefedése területileg intézménytípus szempontjából Óvoda: 4% Ált. iskola: 56% Középiskola: 16% Gimnázium: 11% Kollégium: 13% településszerkezet szempontjából Főváros: 14% Megyeszékhely: 28% Város: 34% Község: 24%
III.3. Az egyesület megalakulása (mai állapot) Szervezeti felépítés: közgyűlés (vezetőség) régióközpontok (szakmai és területi elvek alapján) PÁGISZ (Fekete I. Ált. Isk.) Győr 2. Sz. Általános Iskola és Diákotthon Szekszárd Ady Endre Gimnázium Debrecen Hétszínvirág Általános Iskola Marcali Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI Budaörs Jannus Pannonius Gimn. és SzakközépiskolaPécs József Attila Középiskolai KollégiumSzékesfehérvár Rózsahegyi Kálmán Ált. Isk. és Diákotthon Gyomaendrőd Széchenyi Körúti Általános Iskola Szolnok Bőrfestő (Csokonai) 12 évf. IskolaBudapest Irinyi J. Általános IskolaBalatonfűzfő Vörösmarty Mihály Ált. Iskola és Gimnázium Ajka intézmények
III.4. Az egyesület megalakulása A megalakuláskor (és azóta) rendelkezésre álló kompetenciák Az Önfejlesztő szemlélet és módszertan Működő kommunikációs csatornák Szakmai (sokszor hiánypótló) tanácskozások, fórumok szervezése aktuális közoktatási kérdésekről Az intézményeinkben folyó pedagógiai innováció eredményeinek megismertetése egymással, a szakmai közvéleménnyel Integráció – fogyatékosok képzése – egészségesek képzése Iskola és kollégium kooperációjának elmélyítése Fogadókész gyakorló terep a tanárképzésben A magyarnyelvű közoktatás megismerése a Kárpát- medencében, kapcsolatépítés, kultúrák közvetítése Folyamatos fejlesztés, gyors reagálás oktatáspolitikai kérdésekre
III.5. Az egyesület megalakulása A megalakuláskor rendelkezésre álló „hatalomforrások” Szűkös erőforrások ellenőrzése információk, kapcsolatok, pénz Kompetencia, szakértelem birtoklása Eljárási szabályok, regulációk ismerete folyamatok felgyorsítása, vagy lassítása Bizonytalansági tényezők hatékony kezelési képessége
IV.1. Az egyesület tevékenysége (A konferencia témák tükrében) I. Intézményértékelés, iskolai minőségbiztosítás 1998., Balatonszéplak-felső (résztvevők: 189 fő) II. Hátrányos helyzet(ek) (SNI) az iskolában – megoldási lehetőségek 1998., Nyíregyháza (résztvevők: 139 fő) III. Jog a pedagógiában 1999., Aggtelek-Izsófalva (résztvevők: 124 fő) IV. Iskola és globalizáció; innováció az iskolában 2000., Budaörs (résztvevők: 143 fő) V. Közoktatás az ezredforduló Magyarországán, globalizáció és iskola 2001., Szekszárd (résztvevők: 119 fő)
IV.2. Az egyesület tevékenysége (A konferencia témák tükrében) VI. A XXI. század kultúrája, iskolája – félelmek, remények 2001., Székesfehérvár (résztvevők: 125 fő) VII. Az Európai Unió és a magyar közoktatás” 2002., Paks (résztvevők: 129 fő) VIII. Magyar nyelvű közoktatás a Kárpát-medencében 2002., Sepsiszentgyörgy (résztvevők: 97 fő) IX. Konferencia az Önfejlesztő Iskolák Egyesületéről 2003., Pécs (résztvevők: 112) X. Európából Európába – Szolnok és Brüsszel között félúton 2004., Szolnok (résztvevők: 123 fő)
IV.3. Az egyesület tevékenysége (A konferencia témák tükrében) XI. Egyéni fejlesztés - iskolafejlesztés 2004., Gyomaendrőd (résztvevők: 113 fő) XII. Magyar közoktatás az alapfoktól az egyetemig 2005., Siklós-Harkány (résztvevők: 107 fő) XIII. Közösen a közoktatásban (+Csapatépítés, csapatmunka képzés) 2005., Budapest (résztvevők: 112) XIV. 10 éves az Önfejlesztő Iskolák Egyesülete 2006., Sopron (résztvevők: 105 fő)
V. Az intézményi prezentáció, mint műfaj Tevékenységünk csomópontjai az önfejlesztő konferenciák Konferenciák előadások intézményi prezentációk a főtémához illeszkedő saját (eredeti) ellenőrzött, multiplikálható (többnyire) először itt publikált intézményi innovációk továbbképzések
VI.1. Szervezetfejlődési stádiumok Szervezetfejlesztés A legfelsőbb vezetés szintjén támogatott hosszútávú folyamat, melynek célja javítani, a szervezet problémamegoldó megújulási alkalmazkodó képességét, eredményességét és hatékonyságát egyebek mellett szervezeti kultúrájának fejlesztése, az állandó és ad hoc team-munkák, az egyes csoportok közötti kultúra megismerése, az egymástól való tanulás révén. Kulcsfontosságú a változások eredményeinek és a szervezet céljainak folyamatos összhangba hozása.
VI.2. Szervezetfejlődési stádiumok Szervezetfejlődés tervezés életre keltés energiákkal való feltöltés mozgásba hozás, működtetés értékelés korrigálás, permanens megújítás (a PDCA ciklusban az A-nál tartunk)
VI.3. Szervezetfejlődési stádiumok Fejlődés: A szervezetben már létező és megőrzendő folyamatok javítása, fejlesztése. Átmenet: A cél valamely folyamat (folyamatok) megváltoztatása, egy ismert új állapot meghatározott időn belüli elérése. (Pl. ujjászervezés, új szolgáltatások bevezetése.) Az irányításban (!) két párhuzamos struktúra: folyó műveletek vitele változ(tat)ások menedzselése Átalakulás: Új, lényegében ismeretlen állapot létrehozása, amely jobban megfelel a (külső-belső) elvárásoknak, igényeknek. születés → fejlődés → működési zavarok → stagnálás, visszaesés, széthullás (kiégés, halál) → újjászületés
VI.4. Szervezetfejlődési stádiumok Átmenet vagy átalakulás? születés → fejlődés → működési zavarok → stagnálás, visszaesés, széthullás (kiégés, halál) → újjászületés Szervezetdiagnózis: -globális (rendszer) szintű tényezők -lokális (intézményi) szintű tényezők -összekapcsoló, hálózati, működtetési, kommunikációs tényezők
VI.5. Szervezetfejlődési stádiumok Átmenet vagy átalakulás? -globális tényezők -célok újragondolása -működési feltételek biztosíthatósága, 2 menedzsment -optimális hierarchia, tagoltság (régióközpontok) -lokális (intézményi) szintű tényezők -egyéni (intézményi) részvételi érdekeltség -teherbíró képesség -(döntési) vezetői attitűd -összekapcsoló, hálózati, kommunikációs tényezők -kommunikációs csatornák, zavarok -címzettek, közvetítők
VI.6. Szervezetfejlődési stádiumok Átmenet – alkalmazott eljárások A világosan, konkrétan megfogalmazott cél után: szintek szerinti tervezés rendszer, régió, intézmény hatásvizsgálatok források biztosítása párhuzamos menedzselés megőrzendő működés + változás átmeneti működtetés a megújult szervezet működtetése
VII. A jövő – tervek, célok Az oktatási ágazat egyik innovációs tényezőjévé válni felülről lefelé: pl. országos innovációk gyakorlati kipróbálása, visszacsatolás alulról felfelé: pl. a szabályozás, a finanszírozás kaotikus rendszerének tisztítása számottevő civil tényezőként az oktatási reform befolyásolása pl. kompetencia alapú képzés multiplikálása iskolaszerkezeti kérdések
VII. A jövő – tervek, célok az egymástól való tanulás intézményesítése (g) tétre menő közös innovációk (g, l) a régiók áttekintése, átszabása (g) az intézményvezetők elkötelezettsége (g, l) megfelelő összekötök (l) tanár(tovább)képzés (g, L) konkrét képzések gyakorlóhelyek közoktatás-fejlesztés (g) átviteli sebesség és minőség javítása (g, l, h)
Köszönöm figyelmüket