Könyvtár menedzsment Stratégia és gyakorlat Virágos Márta

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A piac Szakiskola.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A gazdasági fejlettség mutatói
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Településmarketing Értékaudit.
Egészségpolitika.
Emberi erőforrás menedzsment
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Ellenőrzés, visszacsatolás
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A MEDICSPHERE PROJEKT KÖVETKEZTETÉSEI DR. SOLT KATALIN TÁMOP A-11/1/KONV
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minőségbiztosítási ismeretek
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Vállalkozásmenedzsment I.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A piac és a piacgazdaság
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Könyvtár menedzsment Stratégia és gyakorlat Virágos Márta Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár

Tartalom Menedzsment fogalma: emberi, fizikai, pénzügyi és információs erőforrások tervezése, szervezése, irányítása és vezetése a szervezet céljainak sikeres és hatékony elérése érdekében Főbb területei: Tervezés Szervezés Vezetés irányítás

Humán szolgáltatások finanszírozási ideológiái Közös törekvés: meghatározzák e szolgáltatások hasznát és bemutassák a haszon megjelenését Közjavak elmélete: a humán szolgáltatások általában közjavak, amelyek hasznából az egész társadalom részesedik, ezért az államnak kell gondoskodnia fenntartásukról Emberi tőke elmélet: a munkaerő színvonala a humán szolgáltatásoktól nagymértékben függ, ezért a gazdálkodó szervezetek kötelessége a szolgáltatások finanszírozásában való részvétel Költség- haszon elmélet: a humán szolgáltatások haszna sokszor más ágazatokban csapódik le, természetes, hogy az ott keletkezett haszon egy részét vissza kell forgatni a humán szolgáltatások támogatásába Nem termelő ágazatok közül a kultúra támogatás mögött található a legtöbb finanszírozási ideológia (élő és konzerv kultúra, értékvédelem, nemzeti kultúra elmélet, önsegítés elmélet)

Az ellátás mértékének meghatározása Kínálat mértéke: legyen az oktatás információs infrastruktúrájának biztosítása legyen alternatívája az „otthoni könyvtárnak” legyen elérési pontja a közhasznú információknak tegye elérhetővé a korszerű információszerzési technikákat A célközönségek között nagy különbségek lehetnek A fogyasztói preferenciák megismerése: igények felmérése „potyautas-effektus” A közösségi fogyasztást mindenkor az állampolgár finanszírozza A humán ágazat finanszírozása társadalmi értékek elfogadását jelenti

Legfontosabb értékek Hatékonyság: sokféle társadalmi igény Prioritások eldöntése (oktatás, egészségügy, kultúra) Azonos ellátást hordozó intézményrendszer tagjainak megítélése állami, önkormányzati, nonprofit vagy profit finanszírozás esetében a hatékonyság az adott ellátáson belüli ráfordítások és eredmények viszonylatában értelmezhető A hatékonyság felértékelődik, ha a rendelkezésre álló források szűkösek Vizsgálni csak összehasonlítható tényezőket lehet

Legfontosabb értékek Méltányosság: Esélyegyenlőséggel definiált érték: a felhasználót nem érheti hátrány csak azért, mert más a jövedelme, lakóhelye, vallása Pozitív diszkrimináció: hátrányos helyzetű rétegek pozitív megkülönböztetése –együtt kell járjon ezen rétegek valós szükségleteinek megértésével és a lehetőségekről való tájékoztatással Lényeg: mekkora egyenlőtlenséget vagyunk képesek elfogadni legitimnek az egyes felhasználói csoportok ellátásban.

Legfontosabb értékek Fogyasztói szuverenitás: a közösségi fogyasztásra felkínált javak választékának kialakítása során az egyes felhasználói csoportok, társadalmi rétegek eltérő keresletének figyelembe vétele Vegyes javak esetében nem tud jól érvényesülni Fontos a helyi demokratikus kontroll: helyi közösségi szerepvállalás A közösségi finanszírozás nemcsak a rendszer finanszírozását jelenti, hanem az erőforrások eltérő allokációját a rendszeren belül (nemzeti könyvtár, más-más szintű oktatási könyvtárak, közművelődési könyvtár, stb) Piaci környezet teremtése (az igények megjelenésével a szolgáltatási kínálat is változik), ki alakulhat a magán-vagy rétegfogyasztás

Legfontosabb értékek Közhasznúság: nehéz definiálni az egész társadalom számára (állami feladatok csökkentése) Emberi tőke elmélet: az embert, mint a termelés egyik tényezőjét vizsgálja A humán szolgáltatások színvonala, kiépítettsége, elérése, nem mint fogyasztás, hanem mint beruházás (bizonyos hányadban) értelmezhető Mennyiségi mutató: lakosságszám, munkaképes korú lakosság aránya, szakképzettséggel rendelkezők száma Minőségi mutató: szakértelem, tudás, a tudás tartalma, szakmaváltás, alkalmazkodás képessége A költségek egy része tekinthető beruházásnak: szellemi tőke előállítására fordított kiadás A kiadásokban a könyvtári és információ ellátás költségei egy jelentős hányadot képviselnek

Finanszírozási módszerek Alapvető probléma: költségvetési lehetőségeknek való megfeleltetés, valamint a finanszírozandó területek szükségleteinek valamilyen objektív mutatóval való mérése (mennyit és mit) Eseti finanszírozás: eseti, egyedi feladat programfinanszírozás Folyamatos fenntartás : Keretszerű: bázisszemléletű módszerek Teljesítményt alapul vevő (teljesítményt alapul vevő normához kötik) Outputok (beiratkozott olvasók, hálózati használók )

Könyvtári és információs ellátás Tevékenységi köre: mint intézményi és mint információs rendszer – hazai és nemzetközi rendszerek részeként – biztosítja az oktatás-kutatás információs bázisát, lehetővé teszi az állampolgári jogok és a szakma gyakorlásához szükséges hazai és nemzetközi dokumentumok, információk, szolgáltatások elérését, rendelkezésre bocsátását, közvetítését. Alternatívát kínál az egyén művelődési és szórakozási igényeinek kielégítésére. Használói képzésével képessé teszi őket az új technikák használatára (1) kulturális tevékenység, (2) közművelődési tevékenység, (3)információközvetítő, (4) ismeretközvetítő tevékenység ellátása a méltányossági és hatékonysági értékek figyelembe vételével

A méltányosság érvényesülésének feltételei A szolgáltatásokat csak ott és egyszer kell létrehozni, ahol a legjobbak a szakmai feltételek (versenysemlegesség) A szolgáltatások elérésének lehetőségét a felhasználói szükséglet szerint kell megteremteni (használói választás) Gondoskodni kell a rendszer interaktivitásáról (beleszólási jog) A szolgáltatások finanszírozói a felhasználók. Ehhez a követelményhez hozzátartozik az állam, az önkormányzat, a nonprofit szektor, a piaci szektor és a magánszemély finanszírozóként való megjelenése

A hatékonyság teljesülésének feltételei: Az ellátó rendszer költségeinek megnevezése. Hozzátartozik a beszámolási-statisztikai rendszer tudomásul vétele Az ellátórendszer működésével kapcsolatos gazdaságossági számítások elvégzése. A feladatvégzés struktúrájában bekövetkező változások tudomásul vétele. Az ellátórendszer működésével kapcsolatos környezeti hatások költségvonzatainak vizsgálata (alkalmazkodó képesség) A feladatok és források együttes kezelése. Hozzátartozik a forrás megteremtésével kapcsolatos tevékenységek vállalásának tudomásul vétele

Állami szerepvállalás A kulturális funkció azon szolgáltatásai, amelyek feladata a nemzeti vagyon részekét megfogalmazható gyűjtemények gyarapítása és gondozása, A közhasznú információ szolgáltatások valamennyi állampolgárt érintő szintjei, Az információ közvetítő szerep, azaz a költségvetési intézmények belső információs rendszeréből nyújtandó szolgáltatások, Az ismeretközvetítés mindazon szolgáltatásainak működtetése, amelyek az állami intézményekben, vagy állami megrendelésre végzett oktatási-kutatási tevékenységek információs háttereként vannak jelen.