Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok Prevenciós intézkedések, jelzőrendszer és téli kríziskezelés a hajléktalan személyek ellátásában Bartolomeu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A fogyatékos személyeknek nyújtott szolgáltatási rendszer átalakítása
A népszámlálás szerepe a hajléktalanok számbavételében Nemzeti tanácskozás a hajléktalanügyet támogató információs rendszerek kialakításának lehetőségeiről.
JOGSZABÁLYI ANOMÁLIÁK A TÁMOGATOTT LAKHATÁS TEKINTETÉBEN
Igénybevevői nyilvántartás (TAJ)
Az új épületenergetikai szabályozás
FOREVER GURULÓ Infokommunikációs fejlesztések, támogató technikai eszközök RECIKLI , Nyíregyháza, február 13.szeptember 27. Kogon Mihály igazgató.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről szóló 321/2009.(XII.29.) Korm. rendelet, illetve egyéb kapcsolódó.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Kormányszóvivői tájékoztató Hajléktalan-ellátás Felkészülés a télre.
2012. március 29. Nyíregyháza Szakmai programok étkezésre/étkeztetésre vonatkozó leírásainak módszertani értékelése. Módszertani szakmai javaslatok megfogalmazása.
Jogszabályváltozások az év fordulóján!
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
A csoportmunka törvényi háttere- Alapellátások (1/2000 SZCSM rendelet) ÖNSEGÍTŐ CSOPORTOK 30§(2)f)Családsegítésben:  CSSK segíti önsegítő csoportok szervezését,
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Szociális regiszter publikus felület használata
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Velünk egy jobb világért! Reintegrációs modellprogram Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Országos Módszertani Családok Átmeneti Otthona és Regionális Kríziskezelő.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Jogszabály módosítások Budapest
BMSZKI Szabolcs utcai Átmeneti Szálló bemutatása
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Családtámogató ellátások
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
Rászoruló személyeket támogató operatív program RSZTOP
Szociális alapellátás feladatai és lehetséges kapcsolata az AE közösségekkel Alkoholizmus Elleni Megyei Egyesületek és Klubok Országos Szövetsége, Szombathely/Zalaegerszeg.
Lehetőségek a gyülekezetek számára a diakóniában.
Az Evangélikus Egyház szerepe szociális kérdésekben, jó gyakorlatok és egyházi programok.
Az alacsonyküszöbű szolgáltatások jogi hátteréről Portörő Péter, SZMM május 19.
Műhelytalálkozó SOPRON Május 26.. Soproni ellátás Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Szociális Szolgáltató Intézmény Idősek ellátása Fogyatékosok.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
SZOCIÁLIS HÁLÓ SIÓFOKON Szociális gazdaság Készítette: Potocskáné Kőrösi Anita Siófok Város alpolgármestere december 4.
1 Szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások, intézmények ágazati azonosítója, országos nyilvántartási rendszere Szociális regiszter publikus.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A BMSZki szakmai irányainak tervezett változásairól, vázlatosan
Megbecsülés az idős embereknek
Szociális regiszter publikus felület használata
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Előadás másolata:

Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok Prevenciós intézkedések, jelzőrendszer és téli kríziskezelés a hajléktalan személyek ellátásában Bartolomeu Inacio Dezanove szakmai igazgató (Oltalom Szeretetszolgálat, Nyíregyháza)

Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló évi LXXVIII. törvény módosítása „Az épített környezet elemeit (…) csak a jellegük szerinti rendeltetésüknek, a rájuk vonatkozó hatósági előírásoknak és engedélyeknek megfelelő célra és módon szabad használni." Önkormányzati rendelet a település belterületi közterületének jogszabályban meghatározott rendeltetésétől eltérő engedély vagy megállapodás nélküli használatát szabálysértéssé nyilváníthatja. Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

A Kormány, annak érdekében, hogy a közterületek rendeltetésszerű használata tekintetében megfogalmazódott igények ne járhassanak a társadalmi igazságosság és szolidaritás aránytalan sérelmével, felhívja az érintett minisztereket arra, hogy: dolgozzanak ki az utcán élő hajléktalan személyek számának csökkentését, valamint a hajléktalan- ellátó rendszer megújítását célzó középtávú cselekvési tervet, biztosítsák a középtávú cselekvési terv finanszírozhatóságát, különös tekintettel az európai uniós források bevonására. Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

A két előírásnak is megfelelve a hajléktalan szakma a következő programmal készül: – Az utcán élők számának csökkentése ben Cél a közterületeken élők élethelyzetének jelentős javítása, az utcán élők számának jelentős csökkentése, melynek eléréséhez reális alternatívát kell kínálni az utcán élők számára. Az utcán élő hajléktalan emberek számának csökkentése összhangban van az Unió azon célkitűzésével, hogy az utcai hajléktalanságot fel kívánja számolni a tagállamokban 2015-ig. Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Fő programelemek: Pozitív zéró tolerancia alkalmazása akkor, amikor a hajléktalan személy nem hagyható közterületen. Közterületről elhelyezés hagyományos és innovatív eszközökkel: – „Housing first" (először lakhatást biztosítani) módszerrel, ahol először a közterületen élők önálló lakhatását biztosítják, és ez után következik minden más gondozási lépés – kis létszámú, vagy egyedi elhelyezést nyújtó lakókonténerek, lakókocsik vásárlása – panziók, munkásszállók bérlése – lakhatóvá tett nem lakás célú épületek felújítása – lakásbérletek – lakhatási támogatás biztosítása albérlet, szobabérlet, ágybérlet formában – hajléktalan szálló átalakítása az utcán élők befogadása érdekében /paraván elhelyezése – tartós bentlakásos intézmények beugrójának kifizetése az állandó ápolásra, gondozásra szorulók esetében – időszakos férőhelyek kialakítása a téli időszakban a szálláshelyeken kívül. Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

A jelzőrendszer anomáliái A regionális felosztás a gyakorlatban nem működik Az önkormányzatokkal kötött ellátási szerződésben legyen megfogalmazva a kötelező együttműködés az azonos településen működő intézmények között A jelzőrendszer egységeinek bővítése (akár megyeszékhelyenként) Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Utcai kliensek intézményi ellátása - fővárosban és megyeszékhelyeken biztosítani kell olyan szolgáltató központokat, amelyek az utcai kliensek speciális igényszintjét célozzák meg -éjjeli menedékhelyek szolgáltatásainak kiegészítése, amellyel az utcai kliensek igényeihez is illeszkednek -Nyíregyházán 2009 óta működik éjjeli menedékszállónkon konténeres ellátás az utcai kliensek igényeihez igazodva Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Egészségügyi, rehabilitációs tevékenységek biztosítása - lábadozó ellátást évek óta biztosít a szociális rendszer hajléktalanoknak, ezért szükséges egy új intézménytípus létrehozása a hajléktalan ellátó rendszer keretén belül -ennek az egészségügyi centrumnak nemcsak a közigazgatási régió központjában kellene működnie (43/1999 (III.3.) Korm. Rendelet 10§), hanem minden olyan településen (pl. megyeszékhelyeken), ahol a hajléktalanok magas száma ezt szükségessé teszi Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Éjjeli menedékhelyek nappali krízisbefogadása -188/1999 (XII. 16.) Korm. Rendelet 8/A. § (1) bekezdésének értelmében a nappali melegedő ellátástípusban engedélyezhető a krízisellátás -a tartósan utcán élők magas száma indokolttá teszi az éjjeli menedékhelyeken is a nappali krízisellátást, ennek a lehetőségnek a megvalósítását akár már az idei krízisidőszakban ki kell dolgozni Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Krízisellátás fenntartásának biztosítása -előre látható, tervezhető a téli krízisidőszak ellátása hazánkban -indokolt lenne ezt is állami normatívából finanszírozni -külön a krízis-pályáztatás fölösleges, pazarló és kiszámíthatatlan rendszer Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Nappali ellátások nyitva tartása - nappali ellátás és népkonyhai étkeztetés napi nyitva tartása nem lehet azonos (251 napos) más, szociális célcsoportok számára (szenvedélybetegek, idősek, fogyatékosok) biztosított nappali ellátásokkal. -a hajléktalanok az év 365 napján életveszélynek vannak kitéve, ezért az ellátások nyitva tartási idejét bővíteni szükséges Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Normatíva számítás -a évi CXXX. törvény 3. számú mellékletének 11. c) pontja szerint a nappali ellátások és népkonyhai étkeztetés normatíva-számításakor 251 napos szorzóval kell számolni, holott az év minden napján szükség van ezekre az ellátásokra Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Szakmai létszámnorma - átmeneti ellátást nyújtó intézmények létszámnormája megegyezik - éjjeli menedékhelyeken emiatt a szociális, mentálhigiénés munkatársak száma indokolatlanul magas -> az ellátás típusától adódóan a mentálhigiénés munkatársak felét ápoló, gondozóval lehet helyettesíteni - 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet, F) pont: ápoló, gondozó létszáma 100 főre vetítve 3 fő, szociális/mentálhigiénés munkatárs 8 fő! Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Létszámnorma biztosítása - különböző telephelyen, de azonos ellátástípus működése esetén nem látjuk szükségesnek külön-külön a létszámnorma biztosítását - különösen igaz ez a mentálhigiénés munkatársak esetén Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Hajléktalanok szociális otthona - a hajléktalanok otthonának létszámnormája nem teszi lehetővé, hogy a szociális otthonokban nyújtott szolgáltatásokhoz hasonlót biztosítson - mindkét ellátástípus célcsoportja az idős, tartós ellátásra szoruló emberek - 2. számú melléklet, 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelethez, E) pont: ápoló, gondozó létszáma 100 főre vetítve idősek otthonában 24 fő, hajléktalanok otthonában 14 fő! Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok

Köszönöm a figyelmüket! Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok