Hack Péter: Parlamenti reformjavaslatok Átlátható kampányfinanszírozást! Műhelykonferencia Budapest, 2009. április 2 9.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új kisebbségi joganyag főbb elemei Köszönti Önöket a 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal.
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Etikai Kódex.
Olcsóbb és több demokrácia! A Fidesz- Magyar Polgári Szövetség javaslatai az olcsóbb választásért.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
MANORKA projekt Értékelő Csoport ülése február 18. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég ‐ magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
Martin József Péter A Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
A vízjog időszerű kérdései
Közigazgatási alapismeretek
Romhányi Balázs Költségvetési Felelősségi Intézet ügyvezető igazgatója.
„ MEGYÉN INNEN… MEGYÉN TÚL…” A szakfelügyelet és a megyei intézmények együttműködése tapasztalatainak összegzése. KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS ORSZÁGOS.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Mire való az Állami Számvevőszék? Miképp hasznosul az ÁSZ munkája? XXII. Vezérigazgatói Találkozó, Röjtökmuzsaj október 12. Domokos László előadása.
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
© 2004 KPMG Cyprus is member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo and name are trademarks of KPMG International.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal október 15. Szolnok.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Átláthatóság és közbeszerzések 1. Közbeszerzések Tanácsának vizsgálata dr. Tausz Péter Budapest, április 15.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Alaptörvény szintű főtörvények.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 14. Együttműködés a fogyasztóvédelmi ügyek területén.
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az államháztartásról szóló törvény
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai
Török Ádám, az MTA főtitkára, az AKT elnöke
A közigazgatási eljárás II.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Közbeszerzési szabályok változása és
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Közbeszerzési Hatóság
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

Hack Péter: Parlamenti reformjavaslatok Átlátható kampányfinanszírozást! Műhelykonferencia Budapest, április 2 9.

Előzmények  Az első törvényi rendelkezések a Nemzeti Kerekasztal tárgyalások eredményeként megszületett évi XXXIII. törvényben találhatóak  Később az évi LXXXI. törvény tiltotta meg azt, hogy párt költségvetési szervtől, állami vállalattól, állami részvétellel működő gazdasági társaságtól, költségvetési támogatásban részesülő alapítványtól vagyoni hozzájárulást fogadjon el.

 A második választás után, a törvényalkotó már nem a bevételi oldalon kereste a korlátokat, hanem a kampány- kiadásokat akarta korlátozni. Az C. törvény 92. § (1) jelöltenként legfeljebb egymillió forint elköltését teszi lehetővé.

A 2006-os választások utáni fejlemények Kormányprogram: „Legyen átlátható és ellenőrizhető a pártok gazdálkodása, különös tekintettel a kampányra fordított kiadásaikra. A pártok állami támogatásának növelésével, a kampányra költhető maximális összeg reális megállapításával, ugyanakkor a fentiek szigorú ellenőrzésével váljon világos és átlátható rendszerré a pártfinanszírozás. Erősítsük meg az Állami Számvevőszék ellenőrzési jogosítványait.”

T/237. sz. törvényjavaslat  A kormányalakítás után négy nappal, június 13-án a Kormány benyújtotta a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló évi XXXIII. törvény és a választási eljárásról szóló évi C. törvény valamint ezzel összefüggésben egyes más törvények módosításáról szóló T/237. sz. törvényjavaslatot.

A T/237-es javaslat lényegesebb elemei 1. Növeli a nyilvánosságot, átláthatóságot. 2. Megnöveli a pártok bevételi forrásait 3. Módosítja a pártok gazdálkodására vonatkozó hatályos szabályokat. 4. Növeli a választás tisztaságának garanciáit 5. Szigorítja a szankciókat 6. Megerősíti az ÁSZ szerepét

Egyeztetés a parlamenti pártok között  A törvényjavaslat általános vitáját már a benyújtás utáni hetekben elkezdte az országgyűlés, az általános vitát július 4-én lezárták, majd július 10-én részletes vitát is megtartották és le is zárták.  Időközben az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet, és a Nézőpont Intézet szervezésében egyeztetés folyt a parlamenti pártok között a párt- és kampányfinanszírozás kérdéseiről. Az egyeztetés eredményeként a felek eljutottak egy megállapodás közelébe

T/4190-es javaslat  A megállapodás meghiúsulását követően október 14-én két MSZP-s képviselő Tóbiás József és Puch László T/4119-es számon törvényjavaslatot nyújtott be „a pártfinanszírozás átláthatóvá tétele” címmel, majd október 26-án T/4190-es számon új változatban nyújtották be javaslatukat. Ez a szöveg lett a tárgyalás alapja.

 A javaslat lényegi, - koncepcionális kérdéseket érintő – része gyakorlatilag megegyezik a T/237-es számú javaslatban megfogalmazott törekvésekkel.  Az országgyűlés az általános vitát november 7-én kezdte és még aznap be is fejezte. A részletes vitára november 19-én került sor. Azóta a törvény határozathozatalra vár.

A törvényjavaslat pozitívumai: 1. A törvényjavaslat – akár változatlan formában történő elfogadása is lényeges fordulatot jelentene a jelenlegi helyzethez képest. 2. A javaslat – egy kivételével - tartalmazza azokat a legfőbb elveket, amelyekben a pártok elején az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet és a Nézőpont Intézet szervezésében lezajlott egyeztetéseken egyetértettek.

3. A javaslat lényegében megfelel azoknak a követelményeknek, amelyeket a Nézőpont Intézet, a Freedom House, és a Transparency International Magyarország által alkotott kampányfinanszírozás.hu szervezet megfogalmazott. Vagyis, bevezeti a kampányszámlát, tízszeresére növeli a törvényes összeghatárt, lerövidíti a kampányidőszakot (igaz nem 60, hanem napra), megerősíti a kampány ellenőrzését.

A javaslat gyengeségei : 1. A jelenleg tárgyalt tervezet a népszavazásra és az Európa Parlamenti választásra alkalmazza az országgyűlési választások szabályait, az önkormányzati választások kapcsán azonban a Javaslat 16. §-a azt tartalmazz, hogy a helyi és a területi önkormányzati választások során a jelölteknek nem kell kampányszámlát nyitnia. Ez a rendelkezés az önkormányzati választások vonatkozásában konzerválja a jelenlegi átláthatatlan állapotokat.

2. A Javaslat ugyan szól a választásban közreműködő társadalmi szervezetekről, de ezen szervezetek esetében, elmulasztja annak pontosítását, hogy a kampányban való részvétel bejelentéséből kiderüljön, hogy az adott szervezet mely jelölt, vagy párt mellett vesz részt a kampányban.

3. A javaslat egyértelművé teszi a kampányidőszak fogalmát, ugyanakkor nem zárja ki azt a lehetőséget, hogy a pártok kampányidőszakon kívül is kampányt folytassanak, vagyis jelentős pénzeket fordítsanak a törvény hatálya alá nem tartozó időszakban média kampányt folytathassanak egy- egy számukra fontos ügyben.

4. A kampányidőszakot a Javaslat a választás kiírásától a választásig terjedő időben határozza meg. Az előterjesztők szerint javasolt 90 és 75 nap közötti kampányidőszak túl hosszúnak tűnik. A civil szervezetek által javasolt 60 nap elegendő lenne.

5. A Javaslat ugyan lényegesen növeli a kampány és általában a pártok pénzügyeinek átláthatóságát, és a számon kérhetőség lehetőségeit is megteremti, a kampánnyal kapcsolatos szabályok megsértésének vizsgálatáról azonban elég szűkszavúan szól.  Indokolt lenne az ÁSZ hivatalból lefolytatott vizsgálatának nyilvánosságát is biztosítani.

6. Meg kell vizsgálni, hogy a plakátok és hirdetések elhelyezését korlátozó rendelkezések megszegőivel szemben elég hatékony szankciókat tartalmaz-e az előterjesztés

Hogyan tovább?  A törvényjavaslat – akár változatlan formában történő elfogadása is lényeges fordulatot jelentene a jelenlegi helyzethez képest!  Ha az elfogadáshoz ez közelebb visz, ki kell venni azokat a pontokat, amelyekben vita van, legfőképpen az állami finanszírozás bővítésének javaslatát, és ezen a területen hatályban kell tartani a jelenlegi szabályozást.

 Be kell vezetni a kampányszámlát!  Növelni kell a törvényes összeghatárt!  Le kell rövidíteni a kampányidőszakot !  Meg kell erősíteni a kampány ellenőrzését!  Átláthatóvá kell tenni a pártalapítványokat!  Meg kell akadályozni a kormány és önkormányzatok kampányait!

Köszönöm a figyelmet!