Fejlődéskritikai kurzus, Védegylet, 2007. október 19. Szent István Egyetem, Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet, 2103 Gödöllő, Páter K. u. 1. Tel.: 28/522.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Kereskedelem- politikai eszközök. Célja…  kereskedelem korlátozása  kereskedelem támogatása  kereskedelmi feltételek meghatározása  Σ kereskedelem.
Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
„Közös Agrárpolitika 2013 után – fiatal gazdák a közép-európai régióban”, Tata, április 23. Dr. Ángyán József egyetemi tanár, intézetigazgató országgyűlési.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Dr. Mikulás Ildikó november 3. A borpiaci helyzet és a borpiaci rendtartás várható reformja.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Globális problémák.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Az EU Agrár- és Vidékfejlesztési Politikája Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
A sertéstenyésztés közgazdasági szerepe. A világ sertésállományának változása 2002-ben mintegy 1,2 milliárd db 90 millió t vágósertés Legjelentősebb sertéstenyésztő:
Az értékkategóriák.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az Európai Unió agrárfejlesztési politikája (CAPCARPE)
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
Az új Vidékfejlesztési Program
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Az éhezés.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Fejlődéskritikai kurzus, Védegylet, október 19. Szent István Egyetem, Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet, 2103 Gödöllő, Páter K. u. 1. Tel.: 28/ , Fax: 28/ , Mezőgazdaság és fejlődés: agrárpolitikák és kétségek Dr. Podmaniczky László egyetemi docens 1.A világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei 2.Az EU agrárpolitikája és az európai agrármodell 3.A “fejlett / fejletlen” konfliktus

Bevezetésként „A különféle agrárpolitikai programok alkalmazása rendszerint több vesztességgel jár a fogyasztók és az adófizetők szempontjából, mint amennyi hasznot húznak belőle a termelők. Miként létezhet egyáltalán agrárprotekcionizmus szinte minden országban? Miért támogatják mezőgazdaságukat erősen a fejlett országok és miért adóztatják ugyanezt a fejlődő országok? Miért jár együtt a gazdasági fejlődés az agrárprotekcionizmus növekedésével?” Fertő Imre: Agrártámogatások – a protekciók földje. Figyelő, 1998/19.

Éhezés és mezőgazdálkodás  minden 7. másodpercben meghal egy gyermek éhezés következtében  1,2 Mrd alultáplált vs. 1,2 Mrd túlsúlyos  alultáplált gyerekek aránya Afrikában  1980: 26% → 2000: 28%  gabonatermelés (táplálékunk 70%-a)‏  1980: 342 kg/fő → 2000: 308 kg/fő forrás: Székely Mózes: Fejlődés és/vagy fejlövés A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei

A mezőgazdaság szerepe A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei

A világ agrárexportjának változása (milliárd dollár), illetve a világ összes exportjához viszonyított alakulása (%)

Az agrárszektor további jelentős szerepe  a lakosság élelemmel való ellátásában, az élelmezés-biztonság megteremtésében,  a foglalkoztatásban és a jövedelmek termelésében, a vidéki lakosság megélhetésének biztosításában,  a vidék fenntartásában és a táj megőrzésében,  az ipar számára nyersanyagok termelésében,  az energiaforrások diverzifikálásában A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei

Jövőbeli kilátások  Az élelmiszertermelését alapvetően a kereslet fogja meghatározni  A jövedelmek a közeljövőben dinamikusan nőni fognak  urbanizáció: 2015-re a világ lakosságának fele már városokban fog lakni, s a világ városi lakosságának pedig háromnegyede a fejlo ̋ do ̋ országokban fog élni.  olajárak magas szinten fognak maradni  agrártermelés struktúrája eltolódik az energia-igényes termékek termeléséto ̋ l az energianövények felé.  verseny alakulhat ki az élelmiszertermelés és az energianövény-termelés között »» emelkedő élelmiszerárak  termőföld biztosítása erdőírtással »»» negatív környezeti hatás (+ további mu ̋ trágya- és növényvédo ̋ szer-bevitel!)‏ A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei

A népesség és a jövedelmek várható alakulása A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei

Jövőbeli kilátások A Világ mezőgazdaságának fejlődési trendjei  WTO Dohai Forduló (2001-től):  vámvédelem és piacra jutás (feldolgozott termékek magas vámja »»» a fejlődő országok exportjának nehézségei)  belső agrártámogatások (kék, sárga és zöld dobozok és a nem kereskedelmi megfontolások)‏  exporttámogatások (mindegyik fél azt csökkentné, amit amúgy nem alkalmaz)‏  termelés és fogyasztás várható alakulása:  a fejlődő országokban jobban nő a fogyasztás, mint a fejlettekben  a fejlődő országok fogják meghatározni a világ mg-i termelését és kereskedelmét  a legkevésbé fejlett országok továbbra is nettó elelmiszer- importőrök maradnak

Érvek a közös agrárpolitika mellett:  Általános élelmiszerhiány  Agrárpolitika szociális funkciói  Nagy agrárnépesség (egyben jelentős szavazóbázis), a többi szektor jövedelmének 50 %-ából élt  a nemzeti agrárpolitikákban megjelent a hatékonyság, mint cél  Ipari-kereskedelmi integráció – a mezőgazdaság szerepe háttérbe szorult volna A közös agrárpolitika kezdete Az EU agrárpolitikája

A Közös Agrárpolitika (KAP) kialakulása Az EU agrárpolitikája 1957: Római Szerződés, 39 § : a KAP céljai:  A mezőgazdasági tevékenység termelékenységének növelése  Az agrárpiac stabilitása (piacvédelmi intézkedések)‏  Az élelmiszerellátás biztosítása (önellátás, zárt piac)‏  Méltányos életszínvonal biztosítása a mezőgazdasági termelőknek  A fogyasztói igények méltányos áron való kielégítése A KAP alanya: az a termelő, aki jövedelmének 50 %-át mezőgazdasági termék előállításából realizálja

A KAP sajátosságai Az EU agrárpolitikája A KAP nem tekinthető teljes agrárpolitikának, mivel:  nagyrészt piac- és termelésszabályozásról rendelkezik (piacpolitika);  a struktúrapolitikai intézkedések csak a 80-as években kerültek előtérbe és részletes kidolgozásra;  a földbirtokpolitika kérdéskörével nem foglalkozik.  a specializációt elősegítő és a termelést növelő politika, amely a termékeket helyezte előtérbe a termelők helyett

A KAP gyakorlati megvalósítása Az EU agrárpolitikája  es évek - az eredeti Mansholt terv (maximális szabad kereskedelem, minimális korlátozások) „gyengébb” változata valósult meg  1968-ra - a fontosabb agrártermékek árainak egységesítése  termelékenység fokozása, a termelési költségek csökkentése, az önellátásra és versenyre képtelen kisbirtokok felszámolása (de a birtokméret meghatározása tagállami hatáskör!)‏  családi munkaerővel dolgozó, és kellően gépesített, intenzív farmrendszer kiépítése  farmmodernizáció – a támogatás egysége a farm

Az EU agrárpolitikája  Elsősorban a termékelőállításhoz közvetlenül kapcsolódó piaci ártámogatásokkal kívánták elérni a KAP célkitűzéseit - a következmény: a termékek árszínvonala jelentősen meghaladta a világpiaci árakat.  A válság első jelei már a 70-es években jelentkeztek, de tetőztek a 80-as évek közepén (kialakultak a „készlethegyek”)‏ A 70-es évek végétől már a termelésnövekedés megállítása és néhány vidéki térség elnéptelenedésének megakadályozása lettek a KAP legfontosabb törekvései. A KAP gyakorlati megvalósítása

A KAP reformjai Az EU agrárpolitikája 1972 – modernizálás, fiatal gazdálkodók támogatása 1975 – hegyvidékek és kedvezőtlen természeti adottságú régiók támogatása tejágazat – a túltermelés büntetése, 1984 – tejkvóta bevezetése 1992 – Mac Sharry reform ( )‏ 1999 – Agenda 2000 ( )‏ 2003 – a KAP legújabb reformja

Mac Sharry reform (1992)‏ Az EU agrárpolitikája A McSharry reform okai:  Magas árgarancia – piaci zavarok;  Termelési többletek – növekvő költségvetési kiadások  Nem megoldott alapvető jövedelmezőségi gondok (gyengülő termelői pozíció);  Az egyre intenzívebb termeléssel járó környezeti károk  egyre feszültebb harc az EK és az USA között; GATT tárgyalások  az EK sok vitát kiváltó importpolitikája (magas vámok, változó mértékű lefölözési rendszer)‏

Az EU agrárpolitikája A reform célkitűzései:  versenyképesség javítása,  a vidéki népesség elvándorlásának csökkentése,  a termelés és a piaci kereslet közelítése  a jövedelemtámogatások irányítása oda, ahol arra valóban szükség van (a kistermelők preferált helyzete)‏  környezetvédelem és vidék természeti lehetőségeinek fejlesztése Mac Sharry reform (1992)‏

Az EU agrárpolitikája A reform megvalósításának eszközei  A belső árak csökkentése, illetve közelítése a világpiaci árakhoz  kompenzációs kifizetések + kötelező területpihentetés  Az extenzív gazdálkodás támogatása (környezetvédelem + túltermelés kezelése)‏  Kísérő intézkedések - Az agrár-környezetvédelmi szabályozás: a környezet- és tájvédelmi követelményekkel összeegyeztető mezőgazdasági termelési módszerek alkalmazása és környezetbarát termékek előállítása (önkéntes szerződések)‏ - Erdősítés támogatása - Korai nyugdíjazás Mac Sharry reform (1992)‏

Az EU agrárpolitikája Eredményei:  A termelői jövedelem 32 % -kal nőtt;  A túltermelés nem csökkent, a KAP költségvetése sem;  Nőtt a bürokrácia szerepe;  Csökkent a versenyképesség; Összegezve: A reform ellenére megmaradt az alapvető ellentmondás a mezőgazdasági termelést és intenzifikálást serkentő ártámogatási rendszer és a környezetvédelmi, illetve vidékfejlesztési célok között, vagyis a KAP továbbra is az intenzív és iparszerű mg. alapfelfogása szerint működött, de támogatva a környezetre és a vidéki térségekre káros mezőgazdasági gyakorlat csökkentését. Mac Sharry reform (1992)‏

AGENDA 2000 ( )‏ Az EU agrárpolitikája Az AGENDA 2000 okai:  Ismét relatív túltermelés  az ágazat súlyához képest túl magas támogatások »»» társadalmi és politikai nyomás  az EU bővítése,  élelmiszerbiztonsággal és környezetvédelemmel kapcsolatos követelmények A reform céljai:  A világpiaci árakhoz való közelítés  A fogyasztói igényeknek történő megfelelés  A KAP működésének egyszerűsítése (jelentős decentralizáció a döntésekben, de közös finanszírozás)‏ CARPE javaslat – új támogatási struktúra

Az EU agrárpolitikája A támogatások áthelyeződése a mezőgazdálkodás nem termelési funkcióira

Az EU agrárpolitikája A KAP „félidős felülvizsgálata” (mid-term rewiew; július 10.)‏ A Bizottság eredeti reformtervének fő szempontjai:  A költségvetési keretek (2006 végéig) betartása,  Az európai agrármodell megőrzése;  A szabályozás egyszerűsítése;  A támogatások és a termelés szétválasztása;  A termelők adminisztrációs terheinek csökkentése. A reform éles vitákat váltott ki, aminek eredménye a javaslatok felpuhulása lett. A KAP legutóbbi reformja

Az elfogadott reformcsomag legfontosabb elemei:  A közvetlen támogatások termeléstől való részleges elválasztása (a közötti időszakban folyósított összeget kapják meg a gazdák)‏  Moduláció ( a közvetlen kifizetések csökkentése)  Költségvetési fegyelem (a költségvetési keretek betartását biztosítja)‏  Vidékfejlesztési kérdések  Új intézkedések a fiatal farmerek és a kis élelmiszerfeldolgozó üzemek támogatására  Magasabb közösségi támogatás az agrár-környezetvédelmi intézkedésekre  Az állami erdők esetében végzett tájvédelmi beruházások támogatása  Intézkedések a vidékfejlesztési programok adminisztrációjának egyszerűsítésére Az EU agrárpolitikája

Ősszefoglalva: a “működés”: Az EU agrárpolitikája  közvetlen támogatásokkal termékfeleslegek  a termékfeleslegek intervenciós felvásárlása  a felvásárolt termékek értékesítése exporttámogatásokkal  Az EU költségvetésének még mindig kb. 40%-át költi agrártámogatásokra  túltermelési és versenyképességi gondok  a termelői jövedelmek egyenlőtlen eloszlása  a belső piacra való bejutás nehézségei harmadik országok számára  az adminisztráció és bürökrácia magas szintje  a természeti környezet pusztulása  társadalmi, szociális, foglalkoztatási problémák... és az “eredmények”:

Agrikultúra: harmóniában a természettel a mezőgazdaság a tájak, a vidéki térségek fő használója, kölcsönös egymásrautaltság környezeti adottság gazdálkodási mód, intenzitás környezetminőségtermékminőség életminőség környezetbiztonság élelmiszerbiztonság Az európai agrármodell

A mezőgazdaság értelmezése termelési típusú értelmezés:  árutermelő technológiák és azok tökéletesítése  az erdészetet, halászatot, vadgazdálkodást külön kezeli környezetgazdálkodási értelmezés:  "értékes beltartalmú, szermaradvány mentes termékek előállítása;  a kultúrtáj ápolása és a biodiverzitás fenntartása;  a talajt, vizeket, levegőt érintő környezetterhelés csökkentése, illetve elkerülése;  elfogadható jövedelem biztosítása a lehető legtöbb ember számára". (Harrach, 1992)‏ Az európai agrármodell

I. Döntően a piac által szabályozott termelési feladatok, amelyek  minőségi élelmiszerek előállításán túl  nem élelmiszer célú termékek (megújítható nyersanyagok, energiaforrások, stb.) előállítását is egyre inkább magukba foglalják, valamint II. a piac által NEM szabályozott, „nem importálható közjavakat” előállító társadalmi szolgáltatások, azaz  környezeti, valamint  társadalmi (foglalkoztatási, szociális és kulturális) feladatok ellátása. ‏ A „többfunkciós” mezőgazdálkodás alapvető feladatkörei Az európai agrármodell

A földhasználat értéke a termelés intenzitásának függvényében ( Forrás: Nick Hanley, 1991) Az európai agrármodell

A környezet- és tájgazdálkodás alapjellemzői  Alapelve a környezeti alkalmazkodás, vagyis az, hogy a földet mindenütt arra és olyan intenzitással használjuk, amire az a legalkalmasabb, illetve amit képes károsodása nélkül elviselni.  A gazdálkodás során a tér gazdasági, környezeti és társadalmi, regionális funkcióit egyaránt figyelembe veszi, és olyan rendszereket alkalmaz, amelyeknek e három dimenzióban mért összhatékonysága a legnagyobb.  Diffúz, kis léptékű, méreteiben a táj adottságaihoz illeszkedő megoldásokat használ, a lehető legnagyobb mértékben támaszkodik a helyi erőforrásokra, a helyi értékteremtésre, a helyi munkaerő és közösségek részvételére.  A termelőt és a fogyasztót igyekszik egymáshoz közelebb hozni. Az európai agrármodell magyar értelmezése (Ángyán, 1993)‏

A gazdálkodás elvi jövedelem-szerkezete a gazdaság földhasználati kategóriája szerint Az európai agrármodell magyar értelmezése

A földterület hasznosítás szerinti megoszlása “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon

Magyarország területe a környezet-érzékenységi – agrártermelési skálán “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon

Az üzemszerkezet alakulása Magyarországon “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon

A standard fedezeti hozzájárulás (SFH)‏  bruttó termelési érték és a felhasznált változó költségek különbségel  Európai Méretegység (EUME): 1 EUME 1200 euró standard fedezeti hozzájárulással egyezik meg (ökonómiai méret)‏  Életképességi határ 4-5 EME ( Euro)‏ SFH értékek: !!! “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon

Az életképességi határ feletti gazdaságok száma és aránya Magyarországon (2005)‏ Forrás: Lengyel Gy. (szerk.) (2006): Magyarország mezőgazdasága (Gazdaságtipológia, 2005), KSH, Budapest, 39 p. “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon

Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program sarokszámai “Fejlett / fejletlen” konfliktus Magyarországon

Világbank: Reaching the Poor (“Elérni a szegényeket”)‏ “fejlett / fejletlen” konfliktus nemzetközi szinten kiindulási pontok:  A szegények 75%-a vidéken él.  A mezőgazdaság a fő forrása a vidék gazdasági növekedésének.  A szegénység csökkentésének legjobb módja a mg-i növekedés Új vidékfejlesztési stratégia, mely megpróbálja népszerűsíteni a mg-i növekedést az alábbi irányvonal alapján:  a mg-i piacok liberalizálása és bevonása a multilaterális kereskedelmi egyezményekbe  A tudomány és technológia beruházásainak támogatása, különös tekintettel a biotechnológiára  Az export mg. diverzifikálásának támogatása Céljai:  a vidéki népesség sebezhetőségének csökkentése  az élelmezés javítása,  csökkenteni a mikrotápanyag-elégtelenséget  erősíteni a szociális biztonsági hálót  előtérbe helyezni az AIDS elleni kűzdelmet és az általános alapfokú oktatást

Via Campesina ellenvélemények “fejlett / fejletlen” konfliktus nemzetközi szinten Növekedés  Nem ad ötleteket arra, hogy milyen módon történjen a növekedés  A tüneti intézkedések nagyon távol vannak a szegénység strukturális okainak megoldásától  Az új stratégia támogatja a nagy élelmiszer láncok növekvő koncentrációját  Az új technológiák nem oldják meg a szegények és a nők szociális és gazdasági problémáit, inkább elmélyítik azokat  Az új stratégia hangsúlyt helyez a biotechnológia népszerűsítésére. Mivel a Bank és a biotechnológiai cégek között egyértelmű a szoros kapcsolat, a Bank Teljes mértékben kiáll a GMO mellett. A biotechnológia nem szünteti meg az éhezést és szegénységet, ellenkezőleg, súlyosbíthatja azt

Via Campesina ellenvélemények “fejlett / fejletlen” konfliktus nemzetközi szinten A Global Campaigne for Agrarian Reform és a Világbank  A VB nem átlátható módon, a civil szervezetek részvételével hajtja végre a programot.  A Bank tevékenységének ellenőrzésére, monitorozására korlátozottak a lehetőségek.  A vidéki közösségek gyakorlatilag képtelenek leállítani a jogaikat veszélyeztető projekteket.  Az érintetteknek és a nemzeti intézményeknek vezető szerepet és autonómiát kellen kapniuk az agrárreform kidolgozásában. A legalapvetőbb ellentmondás az a látszat, hogy a Világbank egy technikai szervezet, amely kívül marad a politikából, miközben a valóságban masszívan beleavatkozik abba, kedvezve az uralkodó osztálynak és veszélyesen aláásva a demokratikus intézményrendszert és a demokratikus folyamatokat.

Via Campesina kérdések “fejlett / fejletlen” konfliktus nemzetközi szinten 1)Hogyan szerezhetnek a vidéki közösséget jogot ahhoz, hogy beleszóljanak jövőjük alakulásába? 2)Hogyan fogják a vidéki közösségeket bevonni a programok és irányelvek tervezésébe nemzeti és nemzetközi szinten? 3)Hogyan lehet egy tiszta és cselekvő testületet létrehozni, ami monitorozza a föld- és vidékfejlesztési irányelvek végrehajtását nemzeti és nemzetközi szinten? 4)Hogyan biztosítható, hogy a monitoring mechanizmus elég erővel rendelkezik ahhoz, hogy felfüggessze a már meglévő irányelveket, mint pl. a Világbank irányelvei, melyek igazságtalanok a vidéki közösségekkel szemben? 5)Milyen mechanizmusok biztosítják a vidéki közösségek számára a panasszal élés lehetőségét, a korrekciót, amennyiben az irányelvek és azok megvalósítása negatívan hatnak jogaikra?

Köszönöm a figyelmet !